موفقیت در کسب و کار با تکنیک اسکمپر | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

موفقیت در کسب و کار با تکنیک اسکمپر

  • شنبه 04 اسفند 1397 14:53
  • شناسه 37641
موفقیت در کسب و کار با تکنیک اسکمپر

اگر در کسب و کارتان به مشکل برخوردید، اگر مشکل ایده یابی دارید، اگر به دنبال تصاحب سهم بیشتری از بازار هستید و در کل، اگر به دنبال پیشرفت هستید، حتما این تکنیک را یاد بگیرید.

تکنیک اسکمپر، فرمول حل تمام مشکلات کسب و کار

ایده یابی و خلاقیت یکی از مهمترین قدم های ابتدایی برای شروع هر چیزی بخصوص کسب و کار است. مقاله ای با عنوان " چگونه ایده های خلاقانه تولید کنیم " پیش تر در وبسایت شبکه ایران کالا منتشر شد که یکی از تکنیک های موثر آن تکنیک اسکمپر بود.

تکنیک اسکمپر نخستین بار توسط باب ابرلی و برای پاسخگویی به سوالاتی هدفمند معرفی شد که به حل مشکلات کمک میکنند یا در طول جلسات طوفان فکری خلاقیت را شعله ور میکنند و یکی از ساده ترین و کوتاه ترین روش ها برای رسیدن به تفکر خلاق و حل مساله است.

اسکمپر هفت بخش دارد:

  • جایگزینی
  • ترکیب
  • سازگاری
  • تغییر دادن
  • بکارگیری برای کاربردهای دیگر
  • حذف کردن
  • معکوس کردن

در زمان نیاز به تفکر خلاق چه به تنهایی و چه گروهی، متمرکز کردن ذهن به صورتی که بتواند در یک جریان خاص فکر کند، به پیدایش ایده های نوآورانه کمک میکند که دستیابی به آن­ها با استفاده از جریان عادی تفکرامکان پذیر نیست. هدف از تکنیک اسکمپر فراهم کردن هفت رویکرد فکری متفاوت برای یافتن ایده ها و راه حل های نوآورانه است.

اسکمپر تکنیکی برای انگیزش خلاقیت و پرورش ایده های خام و در اصل یک فهرست چند منظوره با سوالات ایده برانگیز است که به فرد کمک میکند تا مساله مورد نظر خود را از زوایای مختلف بررسی کند و به ایده های جدید دست یابد.

این تکنیک شامل سوالاتی در هر کدام از هفت شاخه اصلی است که پاسخگویی به آن ها میتواند ایده ای ناب و خلاقانه برایتان به ارمغان بیاورد. در پایان هر بخش سعی شده مثالی برای واضح تر شدن مطلب بیان شود.

 

*** پرسش های جایگزینی***

این تکنیک در بخش هایی از محصول یا خدمات تمرکز میکند که میتوان با جایگزین کردن آن به پیشرفت یا ایده خلاقانه تر و در نتیجه افزایش سود دهی رسید.

سوالات:

  • کدام بخش از فرایند را میتوان جایگزین کرد بدون آنکه بر کل پروژه تاثیر بگذارد؟
  • چه کسی یا چه چیزی را میتوان جایگزین کرد بدون آنکه بر کل پروژه تاثیر بگذارد ؟
  • کدام بخش از فرایند را میتوان با گزینه های بهتری جایگزین کرد؟
  • آیا میتوان زمان یا مکان پروژه را جایگزین کرد؟
  • اگر بخشی از پروژه را با بخش دیگری جایگزین کنیم چه رخ خواهد داد؟
  • این محصول را در چه جای دیگری میتوان فروخت؟
  • آیا میتوانیم از گزینه ی دیگری استفاده کنیم؟
  • آیا میتوانیم دستگاه موجود را با دستگاه بهتری جایگزین کنیم؟
  • آیا میتوانیم فرآیند موجود را با فرآیند مشابهی جایگزین کنیم؟
  • آیا میتوانیم بخشی را تغییر دهیم یا جایگزین کنیم؟
  • آیا میتوانیم شخص مربوط به این موضوع را تغییر دهیم؟
  • آیا قوانین میتواند تغییر کند؟
  • آیا میتوانیم از اجزا یا موارد دیگر استفاده کنیم؟
  • آیا میتوانیم از پروسه ها و فرآیندهای دیگری استفاده کنیم؟
  • آیا میتوانیم شکل آن را تغییر دهیم؟
  • آیا میتوانیم رنگ، میزان زبری، صدا یا بوی آن را تغییر دهیم؟
  • چه میشود اگر اسمش را تغییر دهیم؟
  • آیا میتوانیم یک بخش را با بخش دیگری جایگزین کنیم؟
  • آیا میتوانیم در جای متفاوتی این ایده را استفاده کنیم؟
  • آیا میتوان گرایش یا احساسات را نسبت به آن تغییر دهیم؟
  • چه چیزی را میتوان به جای چه چیز دیگر به کار برد؟

هدف ما در تکنیک جایگزینی، ارائه راه حل های جایگزینی برای تصمیم گیرندگان است تا بتوانند به منظور رسیدن به اقدام نهایی، راه حل های متفاوتی را ارزیابی نمایند.

مثال:

استفاده از چراغ راهنمایی شارژ شونده با نور آفتاب از طریق صفحات خورشیدی

استفاده از نسخه های پزشکی فارسی به جای لاتین برای ایرانی ها

شرکت تولیدکننده نرم افزاری در ارائه خدمات پس از فروش خود، دچار مشکل شد. ایتدا فکر کردند به طور کلی خدمات پس از فروش را جذف کنند ولی در اثر استفاده از تکنیک اسکمپر نتیجه گرفتند که میتوانند شرکت های خدماتی وابسته خود را حذف و از طریق اینترنت خدمات شرکت را ارائه دهند.

 

*** پرسش های ترکیب ***

هدف در بخش ترکیب، بررسی امکان ادغام دو ایده، دو مرحله فرایند یا دو محصول در یک خروجی کارآمدتر است! در برخی موارد ترکیب دو ایده نوآورانه میتواند منجر به دستیابی به یک محصول یا فناوری جدید شود. مثال: نتیجه ترکیب فناوری دوربین دیجیتال و تلفن همراه : موبایل دوربین دار

سوالات:

  • آیا میتوانیم دو مرحله از فرآیند را با هم ادغام کنیم؟
  • آیا میتوانیم دو فرآیند را به طور همزمان به کار گیریم؟
  • آیا شرکت ما میتواند منابع خود را با شریک دیگری در بازار ترکیب کند؟
  • آیا میتوانیم دو یا چند جزء را با یکدیگر ترکیب کنیم؟
  • آیا میتوانیم فناوریهای x و y  را باهم ترکیب کنیم؟
  • چه ایده ها یا چه بخش هایی را میتوان ترکیب کرد؟
  • آیا میتوان بخش هایی از اهداف را ترکیب یا حتی بازترکیب کرد؟
  • چه چیزهایی را باید ترکیب کنیم تا تعداد کاربرها را به حداکثر برسانیم؟
  • چه مواد و مصالحی را میتوانیم ترکیب کنیم؟
  • آیا میتوان از ترکیب توانایی های مختلف برای تولید محصولی جدید استفاده کرد؟

مثال:

چه چیزی را با چه چیزی میتوان ترکیب کرد؟

دستمال کاغذی+عطر=دستمال کاغذی عطری

چاپگر+اسکنر+کپی+فکس=دستگاه چهارکاره

برای شستن پنجره های بزرگ قطار برس بلندی ساخته شد که یک لوله آب درون آن تعبیه شده بود!

 

*** پرسش های سازگاری ***

پرسش های زیر را میتوانیم جهت اصلاح یا بهبود محصولات یا خدمات برای دستیابی به خروجی بهتر، در جلسات طوفان ذهنی تکنیک سازگاری استفاده کنیم:

  • چه چیزهایی را باید تغییر دهیم تا به نتایج  بهتری برسیم؟
  • چه کار دیگری را میتوان در این وظیفه خاص انجام داد؟
  • چگونه میتوانیم فرآیند موجود را بهبود بخشیم؟
  • چگونه میتوانیم محصول موجود را اصلاح کنیم؟
  • چگونه میتوانیم این فرایند را اصلاح پذیرتر کنیم؟
  • چه چیزهای دیگری مانند این وجود دارد؟
  • آیا در شرایط مختلف دیگر، چیزی شبیه این وجود دارد؟
  • آیا گذشته میتواند درسهایی درباره ایده مشابه دهد؟
  • سایر ایده ها چه پیشنهاد یا قابلیت های وسوسه کننده ای دارند؟
  • چه چیزی را میتوانم کپی کنم یا قرض بگیرم؟
  • از چه کسی میتوانم تقلید کنم؟
  • چه ایده هایی را میتوانم دخیل کنم؟
  • از چه پروسه هایی میتوان اقتباس کرد؟
  • چه مفاهیم دیگری را میتوانم در ایده خود بکار گیرم؟
  • چه ایده های دیگری خارج از زمینه موضوع مد نظر من هست که میتوانم آن ها را دخیل کنم؟

مثال:

آیا میتوان چیزی را متناسب تر کرد؟

تولید کنسرو بدون نیاز به درب بازکن

چه چیز جدیدی را میتوان از چه چیزی اقتباس کرد؟

ساخت هلی کوپتر با اقتباس از مدل پرواز سنجاقک

 

*** پرسش های تغییر دادن ***

این تکنیک به تغییر فرآیند به نحوی اشاره دارد که قابلیت های نوآورانه بیشتری را آزاد کند یا مشکلات موجود را حل کند؛ این تغییر چیزی بیشتر از اصلاح است زیرا بر کل فرآیند تمرکز دارد. برای نمونه در این تکنیک میتوان کاهش مراحل پروژه یا تغییر نگرش ما در مورد چگونگی نگاه به مشکلات را هدف قرار داد.

سوالات:

  • چطور تغییر فرایند میتواند موجب بهبود نتایج شود؟
  • اگر مشتریانمان دوبرابر شوند چه رخ خواهد داد؟
  • اگر بازار متفاوت بود این فرایند چه شکلی داشت؟
  • آیا میتوانیم فرایند را طوری تغییر دهیم که کارایی بیشتری داشته باشد؟
  • اگر محصول دو برابر اندازه فعلی باشد چه خواهد شد؟
  • چه چیزی را میتوان تقویت یا بزرگتر کرد؟
  • چه چیزی را میتوان با بزرگنمایی یا اغراق آمیز بیان کرد؟
  • چه چیزی را میتوان قوی تر، بالاتر یا بزرگتر کرد؟
  • آیا میتوانم بسامد آن را افزایش دهم؟
  • چه چیزی را میتوانم تکثیر کنم؟ آیا میتوانم چند کپی از آن ایجاد کنم؟
  •  آیا میتوانم ویژگی های بیشتری به آن اضافه کنم یا به طریقی به ارزش آن بیافزایم؟

مثال:

آیا میتوان تغییری در چیزی ایجاد کرد؟ آیا میتوان چیزی را بزرگتر کرد؟

تولید نوشابه خانواده

تولید لاستیک پهن

دوتا شدن برف پاک کن ماشین

عرضه و فرشو مرغ تکه ای

تنوع رنگ در تلفن و اتوموبیل که باعث افزایش فروش شد

و ...

 

 

*** پرسش های بکارگیری برای کاربردهای دیگر***

در این تکنیک به این میپردازیم که چگونه میتوانیم محصول یا فرایند فعلی را برای هدف دیگری بکار ببریم یا چگونه میتوانیم از محصول فعلی برای حل کردن مشکلات استفاده کنیم.

سوالات:

  • کدام یک از بخش های دیگر شرکت میتوانند از این محصول استفاده کنند؟
  • این محصول درصورت استفاده در جای دیگر چه مزایایی خواهد داشت؟
  • اگر بخش دیگری از بازار را برای محصول فعلی هدف قرار دهیمچه رخ خواهد داد؟
  • آیا میتوانیم مرحله خاصی را به فرآیند اضافه کنیم تا جایگزین مرحله دیگری شود؟
  • چه راه های دیگری برای استفاده از این محصول وجود دارد؟
  • آیا میتوانیم ضایعات تولید شده را باری استفاده دیگری بازیافت کنیم؟
  • در چه موارد دیگری میتوان آن را استفاده کرد؟
  • آیا کسانی دیگر غیر از کسانی که این ایده در ابتدا به منظور آن ها بوده، میتوانند از آن استفاده کنند؟
  • چگونه یک کودک یا شخص بزرگتر میتواند از این استفاده کند؟
  • آیا راه های جدیدی برای بکار بستن آن بصورت فعلی وجود دارد؟
  • آیا اگر آن را بهبود دهیم کاربردهای احتمالی دیگری برای آن وجود خواهد داشت؟
  • اگر من چیزی درباره آن نمیدانستم آیا میتوانستم هدف این ایده را دریابم؟
  • آیا میتوانم از این ایده در بازارها یا تجارت های دیگر استفاده کنم؟

مثال:

چه استفاده دیگری از یک وسیله میتوانیم بکنیم؟

استفاده محدد از ضایعات کارخانه های تولیدی

استفاده از بطری های نوشابه برای ساخت خانه

استفاده از کیس بلا استفاده کامپیوتر به جای منقل کباب پز

شخصی کوشید تا دو عموی خود را که مدتها تماس خانواده با آنها قطع شده بود را پیدا کند! برای این کار جستجوی بسیار زیادی کرد و به خیلی از جاها سر زد، در این بین متوجه استعداد خود در پیدا کردن افراد گمشده شد! فکر کرد چگونه میتوانم از این استعداد در مسیری بهتر استفاده کنم؟ این سوال منشا تاسیس موسسه یافتن افراد گمشده گردید و کسب و کاری بسیار پر مراجعه را برای وی رقم زد.

 

*** پرسش های حذف یا کوچک کردن***

همانطور که از نامش پیداست، این تکنیک، شناسایی بخش هایی از فرایند است که میتوان برای بهبود روند کار محصول یا خدمات آن ها را حذف کرد. ای تکنیک به بررسی بخش های غیر ضروری پروژه نیز کمک میکند.

سوالات:

  • اگر این بخش را حذف کنیم چه رخ خواهد داد؟
  • چطور میتوانیم بدون وجود بخش خاصی از پروژه، به همان خروجی ها دست یابیم؟
  • آیا به این بخش نیاز داریم؟
  • چگونه میتوانم آن را ساده کنم؟
  • چه بخش هایی را میتوان بدون تغییر عملکرد حذف کرد؟
  • چه چیزهایی غیر حیاتی و غیر ضروری است؟
  • آیا میتوان قوانین را حذف کرد؟
  • چه میشود اگر آن را کوچکتر کنم؟
  • چه ویژگی ایی را میتوان دست کم گرفت یا حذف کرد؟
  • آیا میتوانم آن را به بخش های مختلفی تقسیم کنم؟
  • آیا میتوانم آن را فشرده یا کوچکتر کنم؟

در برخی شرایط منابع یا مراحل غیر ضروری موجود در فرایند، بار اضافه ای را در دستیابی به نوآوری و خلاقیت، بر پروژه تحمیل میکنند. حذف کردن این منابع موجب افزایش توانایی برای رسیدن به نوآوری شده و موجب تخصیص منابع بیشتری برای خلاقیت درون سازمان میشود.

مثال:

چه چیزی رامیتوان از یک وسیله حذف کرد؟

حذف فیش هندزفری از موبایل(آیفون 7)

حذف سیم از هندزفری(هندزفری بلوتوث)

کوتاه کردن فرایند های اداری و بروکراسی

موتورهای انژکتوری برای سبک سازی موتورهای دیزل به وجود آمدند و ...

 

*** پرسش های معکوس کردن***

هدف از این تکنیک معکوس کردن یا بازآرایی، بررسی پتانسیل ابتکاری در زمان تغییر ترتیب مراحل فرایند یا بخشی از آن، میتواند به حل مشکلات یا تولید خروجی خلاقانه تر کمک کند.

سوالات:

  • اگر فرایند را معکوس کنیم چه رخ خواهد داد؟
  • چگونه میتوانیم برای دستیابی به خروجی بهتر ترتیب وضعیت موجود را تغییر دهیم؟
  • اگر ترتیب وضعیت موجود را وارونه کنیم چه رخ خواهد داد؟
  • آیا میتوانیم عناصر را باهم عوض کنیم؟
  • چه ترتیبی ممکن است بهتر باشد؟
  • آیا میتوان اجزا را مبادله کرد؟
  • آیا الگو، طرح بندی یت توالی دیگری موجود است که بتوانم از آن استفاده کنم؟
  • آیا میتوانم علت و معلول را جابجا کنم؟
  • آای میتوانم سرعت یا برنامه زمانبندی تحویل را تغییر دهم؟
  • آیا میتوانم مثبت و منفی را جابجا کنم؟
  • آیا میتوانم آن را برعکس کنم؟
  • بالا را در پایین قرار دهم یا پایین را در بالا بگذارم؟
  • اگر آن را برعکس تصور کنم چه؟
  • اگر دقیقا در خلاف جهت اولیه ام آن را انجام دهم چه میشود؟

مثال:

اگر چیزی را معکوس کنیمیا ترتیب آن را تغییر دهیم چه میشود؟

تغییر ساعات کار اداری برای کاهش ترافیک

تغییر آرایش محیط برای افزایش کارایی

استفاده از شب به جای روز برای کارهای اداری در مناطق گرمسیر جهت کاهش هزینه سرمایشی

 

تکنیک اسکمپر در مدیریت استراتژیک و تصمیم گیری های خرد و کلان میتواند کاربرد داشته باشد. به عنوان نمونه زمانی که شما با مشکل اشباع بازار یا تشدید رقابت روبرو میشوید، میتوانید با استفاده از فرمان "کابرد دیگری پیدا کن" برای محصول و تکنولوژی خود بازار جدیدی پیدا کنید مانند کاری که دیجیکالا با موبایل فروشی شروع کرد و حالا تبدیل شده به همه چیز فروشی!

یا میتوان با به کاربردن این فرامین در مدل کسب و کاری خود، به ایده های جدید برسید؛ به عنوان مثال " zappos " (فروشگاه اینترنتی کفش) ، هزینه بازگرداندن کالا را حذف کرد و مشتریان اگر کفش را نمی پسندیدند میتوانستند محصول را به رایگان برگردانند. درست بعد از این تغییر بود که "زاپوس" جهانی شد!

نتیجه:

علم به شکل روز افزونی رو به پیشرفت است و دیگر هیچ دردی نیست که چاره نداشته باشد، حتی اگر در بدترین شرایط اقتصادی و محیطی و اجتماعی باشید هم همیشه راهی برای موفقیت وجود دارد، فقط کافیست بگردید و آن را پیدا کنید.

چیزی که مهم است این است که به هیچ وجه نا امید نشوید و دست از تلاش نکشید!

#ما_حمایت_میکنیم

تا شما موفق شوید...

 

نویسنده: محمدعرفان زارعی

نوشته شده بر اساس کتاب تکنیک های ایده پردازی و خلاقیت نوشته دکتر آرش سلطانعلی

 

کلیدواژه‌ها

مطالب مرتبط

مطالب بیشتر از «آموزش کسب و کار »

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها