بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ چیست؟ (بررسی مزایای ویدئو مارکتینگ) | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ چیست؟ (بررسی مزایای ویدئو مارکتینگ)

  • چهارشنبه 31 اردیبهشت 1399 12:42
  • شناسه 43400
بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ چیست؟ (بررسی مزایای ویدئو مارکتینگ)

یکی از بهترین روش‌های بازاریابی که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و بازدهی مناسبی نیز دارد، بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ (Video Marketing) است. در این روش کسب و کارها و وب‌سایت‌ها با ارائه‌ی ویدیوهای باکیفیت، جذاب و خلاقانه و انتشار آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی، مخاطبان بسیاری را جذب می‌کنند.

بازاریابی ویدیویی بطور حتم، یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی در آینده محسوب می‌شود و هم‌اکنون کسب و کارهای اینترنتی بزرگ، برنامه‌ریزی‌هایی را برای این نوع از بازاریابی انجام داده‌اند تا بتوانند از این طریق، بازاریابی بهتر و موثرتری را انجام دهند. همچنین آن‌ها در ویدیوها به معرفی کسب و کار و حوزه فعالیت خود می‌پردازند که این به جذب مخاطب و در نتیجه به جذب مشتری می‌انجامد. در اینجا، ابتدا تعریفی را از ویدئو مارکتینگ ارائه می‌کنم و در ادامه با مزیت‌های این نوع از بازاریابی، بیشتر آشنا خواهید شد.

 

 

در ابتدا ببینیم ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی چیست؟

تعریف ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی به زبان ساده: نوعی از بازاریابی است برای معرفی برند، محصولات، خدمات، جذب مشتری، افزایش ترافیک سایت، افزایش فروش و همچنین معرفی کسب و کار به‌وسیله ساخت ویدیو و انتشار آن‌ها به صورت رایگان در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی.

چرا ویدئو مارکتینگ؟

علاقه مردم به ویدیو نسبت به گذشته، روز به روز در حال افزایش است. کاربران دوست دارند به‌جای مطالعه متون و مقالات، همان مطالب را از طریق ویدیو دریافت کنند. کاربران از این طریق مفهوم یک مطلب را خیلی راحت‌تر درک می کنند و به‌همین دلیل یادگیری از طریق ویدیو، خیلی راحت‌تر صورت می‌پذیرد.

در سال‌های گذشته تأثیر ویدیوها بر نتایج سئو(SEO:Search Engine Optimization به معنی "بهینه سازی موتورهای جستجو") نیز به‌صورت چشم‌گیری افزایش یافته است. مثلاً در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، ویدیوها تأثیرات به مراتب بیشتری نسبت به تصاویر دارند و می‌توان از طریق تولید ویدیوهای جذاب و خلاقانه و معرفی محصولات و خدمات، فروش را به طرز چشم‌گیری افزایش داد.

مثالی از ویدیو مارکتینگ:

فرض کنید شرکتی در زمینه فروش موبایل فعالیت می‌کند. با توجه به این‌که بازار موبایل، بازاری بسیار رقابتی است و هر شرکتی دوست دارد سهم بیشتری از بازار داشته باشد، این شرکت محصولات جدید خود را همراه با مزایا و ویژگی های آنها، در قالب یک ویدیو چند دقیقه‌ای منتشر می‌کند و آنها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد و به‌سرعت بین کاربران دست‌به‌دست می‌چرخد. به این‌صورت کاربران خیلی زود از امکانات و ویژگی‌های این موبایل باخبر می‌شوند.

 

مزایا و معایب ویدئو مارکتینگ

با این حال ویدیو مارکتینگ ، علاوه بر مزایای زیادی که دارد، معایبی نیز دارد که در زیر به بررسی آنها خواهیم پرداخت. البته مزایای استفاده از آن به‌مراتب بیشتر از معایبش می‌باشد.

 

مزایای ویدیو مارکتینگ:

۱- می‌توان محصولات و خدمات و همچنین مزایای آنها را در قالب یک ویدیوی چند دقیقه‌ای بیان کرد.

۲- افراد بیشتری از طریق تماشای ویدیو، با کسب و کار شما آشنا می‌شوند.

۳- به این دلیل که کاربران به‌وسیله شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو وارد وب‌سایت شما می‌شوند، بر روی سئوی وب‌سایت، تأثیر بسیار زیادی دارد.

۴- به ابهامات کاربران در چند دقیقه پاسخ داده می‌شود.

۵- به افزایش فروش از طریق معرفی مزایا و ویژگی‌های محصولاتتان در قالب ویدیو خواهد انجامید.

۶- به دلیل وجود لوگو و نماد وب‌سایت یا شرکت بر روی ویدیو، امکان به اصطلاح سرقت مطالب آن وجود ندارد.

۷- فهم مطالب از طریق ویدیو آسان‌تر و سریع‌تر صورت می‌گیرد.

 

 

معایب ویدیو مارکتینگ:

۱- ساخت ویدیو به تخصص نیاز دارد.

۲- نیازمند زمان و بعضا هزینه می‌باشد.

‌‌

نکاتی در مورد ساخت ویدیو و بازاریابی ویدیویی

۱- انتخاب عنوان مناسب

یکی از مهم‌ترین موارد در ویدیو مارکتینگ استفاده از عنوان مناسب است. یعنی باید عنوانی را انتخاب کنید که مرتبط با محتوای ویدیو و شامل کلمه کلیدی مناسب نیز باشد.

 

۲- کیفیت مناسب

ویدیوی باکیفیتِ خوب، می‌تواند ذهنیت مناسبی را از کسب و کار و محصولات در ذهن مخاطب ایجاد کند.

 

۳- خلاقانه (با چاشنی طنز)

معمولا ویدیوهایی مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرند که در ساخت آنها خلاقیت بیشتری به کار برده شده باشد. همچنین استفاده از چاشنی طنز می‌تواند پیام ویدیو را بهتر به مخاطب برساند و ماندگاری آن را در ذهن افراد بیشتر کند. (البته برای همه کسب و کارها توصیه نمی‌شود)

 

۴- استفاده از لوگوی شرکت یا وب‌سایت

برای اینکه کاربران بدانند که این کسب‌وکار، محصول و غیره متعلق به چه کسی است حتماً باید آدرس وب‌سایت یا لوگو و آرم شرکت روی ویدیو قرار داده شود. همچنین این‌کار از به سرقت رفتن مطالب جلوگیری می‌کند.

 

۵- مدت زمان ویدیو

در ساخت ویدیو اختصار و کوتاه بودن زمان ویدیو می‌تواند به بهتر دیده شدن و بیشتر به اشتراک گذاشته شدن ویدیو کمک کند. برای این‌کار باید پیام به صورت خلاصه، مفید و کامل در ویدیو عنوان شود و به حاشیه پرداخته نشود.

 

 

۶- معرفی روش‌های ارتباط با شرکت (آدرس، تلفن و …)

وقتی ویدیویی به اشتراک گذاشته و دیده می‌شود و محصول ارائه شده مورد پسند کاربران قرار گرفت، حتما باید بتوانند با صاحبان کسب و کارها، شرکت‌ها یا وب‌سایت‌ها ارتباط برقرار کنند.

 

۷- اشتراک در شبکه‌های اجتماعی

امروزه شبکه‌های اجتماعی مکان مناسبی برای معرفی کسب و کار و محصولات می‌باشد. با گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی و هجوم هرچه بیشتر کاربران، این شبکه‌ها می‌توانند به هرچه بهتر دیده شدن کسب و کارها کمک کنند. همچنین اشتراک ویدیو در شبکه‌های اجتماعی با استقبال خوبی مواجه می‌شود.

جمع‌بندی بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ

با توجه به آن‌چه گفته شد، استفاده از ویدیو مارکتینگ برای معرفی کسب و کار و محصولات/خدمات، بازدهی بسیار مناسبی دارد و با به کار بردن اصولی که گفته شد، می‌توان به نتیجه دلخواه رسید. البته استمرار در انتشار ویدیوهای خلاقانه، می‌تواند خیلی زیاد به رشد کسب و کار شما کمک کند.

 

نویسنده: محمد افراسیابی

منبع: الفبان

کلیدواژه‌ها

مطالب مرتبط

مطالب بیشتر از «آموزش کسب و کار »

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها