علائم و نشانه‌های فرهنگ سازمانی بیمار | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

علائم و نشانه‌های فرهنگ سازمانی بیمار

  • شنبه 28 فروردین 1400 23:37
  • شناسه 62334
علائم و نشانه‌های فرهنگ سازمانی بیمار

فرهنگ سازمانی مفهومی است که اشاره دارد به مجموعه عقاید، هنجارها و الگوهایی رفتاری و فکری حاکم بر کارکنان یک سازمان.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه ایران کالا، صاحب‌نظران مدیریت ریشه بسیاری از موفقیت‌ها و شکست‌ها را در فرهنگ سازمانی می‌بینند. مقاومت در برابر نوآوری و تغییر در سازمان‌هایی که فرهنگ بوروکراتیک و سنتی دارند، یک پدیده شناخته‌شده به شمار می‌رود.

همه‌ی سیاست‌ها تنبیهی هستند نه تشویقی:
 در بسیاری از شرکت‌ ها، مدیران روی اشتباهات کارمندان متمرکز می‌شوند و دائما بازخورد منفی به آن‌ها می‌دهند. آن‌ها عملکرد خوب را وظیفه‌ی کارمندان می‌دانند و نیازی به اجرای سیاست‌های تشویقی نمی‌بینند؛

 بروکراسی فراگیر:
کارمندان قدرت و اجازه‌ی تصمیم‌گیری ندارند؛ حتی در اموری که بین خود #تیم به‌راحتی حل‌وفصل می‌شود. هر انتخاب و حرکت مستلزم فرایند اداری طولانی و کسب مجوز از مقام‌های بالاتر است؛

 اولویت‌دادن به سودآوری:
 تردیدی نیست رشد هر کسب‌وکاری به درآمدزایی و سودآوری بستگی دارد. باوجوداین در محیط کار بیمار، شرکت بدون توجه به ضروریات دیگر کارمندان همه‌ی تمرکز خود را بر سودآوری و تولید بیشتر و کاهش هزینه‌ها می‌گذارد؛

 قوانین تحکّم‌آمیز:
مدیران همیشه درحال اعمال قدرت هستند و همه‌ی اتفاقات را به‌شدت زیرنظر دارند. به‌علاوه، این مدیران اهمیتی به اختلافات و مشکلات شخصی کارمندان نمی‌دهند؛

 فقدان ارتباطات:
 بین مدیران و کارمندان، رابطه‌ی نزدیکی وجود ندارد. مالک یا مدیر شرکت، کارمندان را صرفا منابع تولیدی هزینه‌بر می‌داند و توجهی به رفاه آن‌ها نشان نمی‌دهد. نتیجه‌ی این هنجار غلط را در بی‌انگیزگی و خستگی و اضطراب کارمندان مشاهده می‌کنیم؛

 رقابت داخلی:
 رهبران و مدیران، کارمندان را وادار می‌کنند با یکدیگر رقابت کنند. رقابت درون‌تیمی به‌خودی‌خود استراتژی بدی نیست و با سیستمی سنجیده و هوشمندانه به پیشرفت مهارت‌های کارمندان منجر می‌شود. باوجوداین، وقتی این رقابت را سیستم ارزیابی عملکردی کنترل می‌کند که بر اجراهای فردی تأکید دارد نه بازدهی تیمی، فرهنگ سازمان به‌سرعت افول می‌کند؛

 بی‌توجهی به تعادل کار و زندگی کارمندان:
 ساعات کاری طولانی و حتی گاهی کارکردن در روزهای تعطیل، وظیفه‌ی کارمندان است. آن‌ها مجبورند زندگی شخصی خود را قربانی زندگی شغلی خود کنند.

 

انتهای پیام/

کلیدواژه‌ها

مطالب بیشتر از «آموزش کسب و کار »

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها