بهبود صنعت فرش | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

بهبود صنعت فرش

  • دوشنبه 07 مهر 1399 00:45
  • شناسه 45924
بهبود صنعت فرش

در برنامه چشم انداز یکشنبه شب آقایان علیرضا قادری مؤسس و عضو هیئت رئیسه اتاق فکر فرش دستباف ایران، سعید عصاچی مدیر فرش عصاچی، مصطفی فراهانی مدیر فروش فرش فراهان، امید بنام کارشناس ارشد مدیریت فرش دستباف و بیژن اربابی عضو هیئت علمی دانشگاه هنر در خصوص بهبود صنعت فرش دستباف به بحث و گفتگو پرداختند.

در ابتدای برنامه آقای اربابی عضو هیئت علمی دانشگاه هنر گفت: دانشگاه‌های ایران از جمله هنر و سایر شهرستان‌ها در صنعت فرش در بحث پیشا تولید مثل طراحی و رنگ ، مرمت و غیره دانشجوهای سرآمدی دارد اما باید دانست صنعت فرش مقوله سنگینی است و این دانشجوها نمی توانند وارد این صنعت شوند و باید دید طی بیست سال گذشته دانشگاه‌ها چه دستاوردی داشته‌اند ما در طراحی و رنگرزی موفق شدیم برای رشد صنعت فرش کشور نیروی لازم تربیت کنیم. این صنعت نیاز به هنر و فرهنگ ایرانی دارد و در دهه‌های گذشته یکی از شاخص‌های رشد در کیفیت و تجلی فرش ایرانی همین فارغ التحصیلان فرش بودند. این افراد به عنوان اینکه یک نیروی انسانی کارآمد وارد بدنه کار بشود کم کم آمادگی لازم را پیدا کرده‌اند.

وی درباره اینکه چطور می توان به بازار و فرش کمک کرد و آیا این نیروی انسانی می تواند به این صنعت کمک کند گفت: یکی از شاخص های فرش ایران طرح و نقش آن است و اگر این فارغ‌التحصیلان بتوانند به این بخش کمک کنند می‌توان به پایداری آن کمک کرد.

آقای قادری مؤسس اتاق فکر فرش دستباف ایران دیگر میهمان برنامه گفت: نقش راهبری و نگاه کلان در صنعت فرش خالی بوده که با بالا و پایین شدن ارز از دور خارج بشویم. جایگاه فرش دستباف هنوز نزد حاکمیت مشخص نیست. فرش در کجای برنامه‎های کلان فرهنگی، هنری و اقتصادی خود می بینیم. با اینکه در مناطق مختلف مردم ایران جایگاه خود را دارد ولی برنامه راهبری صحیح نداریم.وی افزود: در حداقل‌ها و انتخاب مدیر برای متولی فرش کشور هم شاهد تصمیمات عجولانه هستیم. اجزا تولید کسانی که پیش از بافت هستند و در مرحله بافت در این قسمت مشکلی نداریم. فرش ایرانی حداقل وابستگی به خارج دارد. ظرفیت داخلی ارکان لازم برای فرش فراهم است. مهمترین آن دانش است که ما داریم. کمبود ما در برخی مواد اولیه است که به دلیل نداشتن راهبرد لازم به آن نرسیدیم.

آقای قادری افزود: فرش بیشتر از اینکه پشتوانه ای برای اقتصاد باشد یک پشتوانه هویتی و فرهنگی است وقتی جایگاه آن به وزارت صنعت و معدن می‌دهیم آنرا از کالای فرهنگی به کالای صنعتی تقلیل می‌دهیم و توفیق آنرا در صادرات آن می بینیم. تنوعی که در قالی ایرانی است مثل تنوع در ادبیات آن است. واقعیت این است که جایگاه قالی ایرانی به دلیل طرح قوی آن است .

عراقچی رئیس هیئت مدیریه اتحادیه فروشندگان فرش دستباف هم در ادامه گفت: فرش دستباف یک هنر صنعت است که ما از لحاظ هنری حرف اول را می‎زنیم. 85 درصد فرش، مزد کارگر است و روز به روز با تورم بالا می‌رود ولی در مقایسه با افغانستان ، پاکستان و هند مزد بالاتر است . فرش تجارتی این کشورها ارزانتر از ایران در می آید و در این زمینه نمی توان با آنها رقابت کرد. پشم ایرانی به آنجا صادر می شود و با نقشه ایران بافته می شود و به کشورهای دیگر با قیمت کمتر صادر می شود.در ایران هنوز فرش به صورت سنتی و غیرمتمرکز بافته می شود. صادرات ما به این علت کساد است و در بازار داخلی هم با رکود مواجه است.

مصطفی فراهانی مدیر فروش فرش فراهان هم گفت: فرش ایرانی پر از تنوع است و عرصه های مختلفی دارد و کلیت آن الان فضای مناسبی ندارد و بیمه ، مواد اولیه ، ارز، بازاریابی ، هر کدام از اینها موجب شده یک پازلی به وجود آورده که پر از ایراد است و رفع آنها نیازمند یک برنامه ریزی همه جانبه است.

وی درباره فرش فراهان  گفت: این شرکت در اراک است و برندی است که با توجه به نام فراهان در فرش و عرصه فرهنگی این نام برای آن انتخاب شده است. چند سال قبل به صورت اختصاصی کار برای خارج کار می‌کردیم و پنج سالی است که با برند فراهان کار می کنیم . بازار هدف اغلب سفارش محور بودند . تنها مزیت ما ایرانی بودن است که مشتری خارجی آنرا می خواهد و براساس سلیقه مشتریان باید عرضه کنیم. هشتاد درصد فرش فراهان براساس سفارش است و بیست درصد آن برای معرفی به بازار تولدی می شود. وی در ادامه گفت: مشتری اروپا با شرق آسیا طرح های سفارشی متفاوت دارند .

یکی از مشکلات تولیدکنندگان فرش ایرانی این است که خیلی در شوهای خارجی شرکت نمی کنند و در نمایشگاه های مختلف حضور ندارند و از بازار خارجی به دور هستند.

امید بنام کارشناس ارشد مدیریت فرش دستباف هم گفت:  در کشور تنها آماری که بشود به آن استناد کرد آمار گمرک است و اگر آنرا معیار قرار دهیم در دهه هفتاد صادرات یک تا دو میلیارد دلاری داشتیم و از سال 75 تا 90 تجربه 600 میلیون دلاری داشتیم و از سال 92 تا الان طی یک سیر نزولی صادرات به 15 میلیون دلار رسیده که یک فاجعه است. در مطالعه زنجیره ارزش و تولید و عرضه قالی مهمترین زنجیره بحث بازار داریم که اگر این قسمت حرکت نکند تمام زحمات طراحان و رنگرزان به ثمر نمی رسد. هیچ برنامه ای برای آن نداریم. ناامید کننده است و روزهای بدی برای آن پیش بینی می شود.

بنام در ادامه گفت: برای طراحی فرش نه تسهیلاتی وجود دارد و نه ارتباط مدیریتی وجود دارد طرح های آنان به راحتی کپی می شود و هیچ قابل پیگیری نیست. از سال 82 مرکز ملی فرش ایجاد شده ولی هیچ کاری در این زمینه نشده است.

بیژن اربابی عضو هیئت علمی دانشگاه هنر گفت: هیچ کدام از مدیران مرکز فرش موفق عمل نکردند برخی با رابطه وارد این عرصه شدند و برخی بدون ارتباط داشتن با این بخش به مدیریت آمدند.کاهش صادرات نتیجه مدیریت است و همین مقدار صادرات هم حاصل تلاش تولیدکنندگان است. لایه ای که مربوط به فرهنگ ایرانی است ، وظیفه ماست که در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم.

سعید عصاچی مدیر فرش عصاچی درباره این شرکت گفت: شصت سال سابقه این برند است و اولین کارگاه متمرکز تولید فرش در اصفهان دایر کردیم چون یکی از مشکلات فرش تکبافی است و باید به این سمت سوق بدهیم.متاسفانه با بی تدبیری مسولان باعث شده که بازار فرش رو به کساد برود و از 1180 بافنده که در سال 71 داشتیم به صد نفر کاهش یافته است.با اینکه ارز افزایش یافته ولی راه صادرات در این شرایط با دست اندازی مواجه است. امروزه مصالح فرش با عوارض متری دو میلیون تومان تعلق می گیرد.وی تاکید کرد: مشکل داشتن فرهنگ فرش دستباف از دست داده‌ایم.

کلیدواژه‌ها

مطالب بیشتر از «اشتغال و بیکاری»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها