دیدگاه مسئولان، اساتید دانشگاه و صاحب نظران اقتصادی، فرهنگی و پزشکی درباره شبکه ایران کالا و لزوم از حمایت از تولید ملی

  • سه شنبه 29 اسفند 1396 23:43
  • شناسه 16099
دیدگاه مسئولان، اساتید دانشگاه و صاحب نظران اقتصادی، فرهنگی و پزشکی درباره شبکه ایران کالا و لزوم از حمایت از تولید ملی

اساتید دانشگاه و صاحب نظران اقتصادی، فرهنگی و پزشکی بر لزوم حمایت از تولید و کالای ایرانی تاکید کرده و راه اندازی شبکه ایران کالا را گامی مهم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برشمردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی ایران کالا، سال 1397 از سوی رهبر فرزانه انقلاب سال «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شد.

بر اساس این گزارش، حضرت آیت الله خامنه‌ای در پیام نورزی شان مسئله اصلیِ امسال را نیز همچون سالهای قبل، مسئله اقتصاد و معیشت مردم خواندند و با تأکید بر «تولید ملی» به‌عنوان محور اساسی در حل مشکلات اقتصادی، افزودند: اگر تولید ملی با همت و پیگیری همگانی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات معیشتی مردم و مسائل اشتغال و سرمایه‌گذاری حل خواهد شد و آسیب‌های اجتماعی کاهش زیادی خواهد یافت، بر همین اساس، نام و شعار امسال را «حمایت از کالای ایرانی» قرار داده‌ام.

با توجه به رسالت شبکه ایران کالا مبنی بر حمایت تولید و کالای ایرانی، گفتگوهایی با اساتید دانشگاه و صاحب نظران اقتصادی انجام شد که مشروح آن در ادامه آمده است.

 

از راه اندازی شبکه ایران کالا بسیار خوشحالم

علی اکبر فرهنگی

علی اکبر فرهنگی چهره ماندگار حوزه ارتباطات و بنیانگذار رشته مدیریت رسانه در کشور در گفتگو با سایت شبکه تلویزیونی ایران کالا، با ابراز خوشحالی از اینکه شبکه تلویزیونی ایران کالا برای معرفی و بازاریابی کالای ایرانی وارد عرصه رسانه ای کشور شده است افزود: حضور این شبکه به نفع اقتصاد ملی و اساسا شبکه ایران کالا در خدمت تولید کنندگان داخلی است.

این استاد ارتباطات و رسانه در ادامه با تاکید بر نقش رسانه در حمایت از تولید ملی با اشاره به مدل های اشتراک خبری و تبادلات رسانه ای گفت: توصیه می کنم کل فضای رسانه ای کشور با شبکه ایران کالا در تبادل و تعامل باشند چرا که کمک به شبکه ایران کالا در حقیقت، کمک به معرفی هرچه بهتر تولید داخلی، استفاده تولیدکنندگان ملی از حمایت های رسانه ای و حمایت از تولید ملی است.

 

هر انسان منطقی ترجیح می دهد کالای تولید شده در کشور خودش را مصرف کند

اسماعیل ابونوری

اسمعیل ابونوری مدیر گروه اقتصاد دانشگاه سمنان با بیان این مطلب تاکید کرد هر انسان منطقی با فرض ثبات سایر عوامل مانند کیفیت و قیمت یکسان، کالای تولید شده داخلی را بر کالای تولیدی خارجی ترجیح میدهد.

این استاد اقتصاد تاکید کرد بر این اساس ضمن حمایت از مصرف کننده، مزایای متعدد اقتصادی همچون افزایش سطح اشتغال مولد و نیز مزایای اجتماعی همچون تقویت فرهنگ بومی حاصل می گردد.

ابونوری با تاکید بر اهمیت نقش رسانه در معرفی و تبلیغ کالای داخلی به شبکه ایران کالا توصیه کرد یکی از ساده ترین، کم هزینه ترین و موثرترین روش های معرفی نشان های تجاری ملی نظرخواهی مستمر از مصرف کنندگان برای معرفی این نشان ها ( برندها) ی داخلی مورد نظر است. با این روش، در واقع، نشان ها (برندهای) داخلی بوسیله مصرف کنندگان داخلی تبلیغ می شود. نتایج را نیز می توان در دوره های زمانی مشخص تجزیه و تحلیل آماری نمود و به اطلاع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان رساند.

 

فقر و بیکاری اساسی ترین نتیجه خرید کالای خارجی است

دل انگیزان

سهراب دل انگیزان، دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه رازی نیز در گفتگو با شبکه ایران کالا گفت: این که کالاب ایرانی خریدن خوب است یا نه همیشه برای بخش بزرگی از مردم سؤال است. خوب چرا باید کالای ایرانی خرید؟

برای توضیح این مسأله باید به سادگی موضوع را بررسی کرد و بیخودی وارد موضوعات پیچیده نشد. وقتی کالای ایرانی در حال تولید است، وقتی محصولات ایرانی شامل همه نوع کالا و خدماتی تولید میشود، کارگران و کارگاههای ایرانی دارن فعالیت میکنند، خرید شما از کالای ایرانی سفارش تولید را بالا میبره و سفارش تولید، مقدار تولید را بالا میبره و تولید نیاز به کار و سرمایه دارد. خوب با خرید ما از کالاهای ایرانی، هم کارخانه ها و سرمایه هایی که از قبل برای تولید اختصاص یافته و مستقر شده اند فعال میشوند و هم کارگران و کارکنان سازمانهای ایرانی فعالیت بیشتر و مؤثرتری خواهند داشت. این موضوع بسیار اساسی است. بگذارید معکوس این موضوع را بررسی کنیم. وقتی ما کالای ایرانی نمیخریم یعنی پولهایمان را برای خرید کالاهای خارجی مصرف میکنیم. این یعنی تقاضای خرید کالای داخلی را که حقوقمان را از کارفرماهای ایرانی گرفته ایم، صرف خرید کالاهای تولید شده در کشورهای دیگر میکنیم. خوب این یعنی اولاً ادامه این خرید کالاهای خارجی کارخانه های ایرانی را به تعطیلی میکشاند و لذا بعد از یک دوره تکرار، خودمان هم بیکار میشویم، و در مقابل دیگر پولی هم نخواهیم داشت که کالای خارجی بخریم. فقر و بیکاری اساسی ترین نتیجه این کار است.

نکته بعدی این است که اگر ما کالای بی کیفیت ایرانی خریدیم و خودمان را از مصرف کالای با کیفیت خارجی محروم کردیم، چه تضمینی هست که اولاً کارفرمایان ایرانی این کالا را در ایران تولید کرده باشند و اگر حتی در داخل تولید شده باشد، کارفرمای ایرانی خودش را مکلف به بهبود کیفیت در یک سقف زمانی مناسب بداند و حقوق مصرف کنندگان رعایت شود.

خوب در این قسمت یک انتقاد اساسی و غیرقابل چشم پوشی وجود دارد. وقتی در طول بیش از چهل سال از یک صنعت خاص حمایت شود و کالاهای مشابه و با کیفیت خوب خارجی آن با تعرفه های بسیار بالا اعمال شود، عملاً مردم مجبور به خرید کالای داخلی میشوند. در این شرایط آنچه اساسی است این است که این رویه غلط باعث میگردد تا مردم این ظلم آشکار را به همه کالاها و خدمات ایرانی تسری بدهند. لذا هنگامی که کالایی مانند خودرو باعث بهم خوردن فضای اخلاق اجتماعی در خرید کالاهای ایرانی میشود، مردم همه کالاها را با هم درنظر گرفته و لذا یک تمایل شدید به خرید کالای خارجی را جایگزین این روش غلط حمایتگرایی میکنند. لذا عملاً تمایل به خرید کالای خارجی را ترقیب و تقویب میکنند.

لذا موضوع تمایل به خرید کالای خارجی در ایران دو لبه طرف دارد: طرف اول مردم که به شدت عملگرا بوده و اهل مشاهده مستقیم و تصمیمگیری عملی هستند و طرف دوم دولت که به هیچ وجه اهل عمل نبوده و تنها به صدور بخشنامه بدون توجه به اجرا شدن و یا جنبه های اجرایی آن اقدام میکند.

 

دولت مکلف است تا کالاهای تحت حمایت را به سمت افزایش کیفیت هدایت کند

بر این اساس تا زمانی که دولت این رویه را دارد و خود را برای مجبور کردن همه کارفرمایان بزرگ و کوچک به بهبود کیفیت و اجرای استانداردهای بالاتر جهانی به صورت عملی ملزم نکند، رفتار حمایتگرایی کور خود را از تولید کنندگان خودرو و سایر محصولات حمایتی همچنان ادامه دهد و از حقوق واقعی مصرف کنندگان حمایت نکند، مردم نیز عملگرا بوده و رفتار عملگرایانه آنان به سمت خرید کالاهای خارجی خواهد بود.

خوب تا اینجا موضوع ارزشمند بودن خرید از کالاهای داخلی و در مقابل تمایل به خرید کالاهای خارجی در ایران طرح شد. پس از این و با ادامه این روند چه میشود. واقعیت این است که ادامه این روند تماما به زیان مردم است و دولت با داشتن قوه قهریه و درآمدهای نفتی و سایر ابزارهای دیگر، عملاً از این مسأله زیان کمتری خواهد دید. لذا این مردم هستند که بیشترین زیان را خواهند دید. بر این اساس باید یک عقل جمعی و هوش درونی در جمعیت فعال گردد و مردم را در خرید عموم کالاهای تولیدی همه بنگاههای کوچک و متوسط فعال نماید و در مقابل برای خرید کالاهای مورد حمایت دولت آنها را منتقد و پرسشگر نماید. بر این اساس این تنها خود مردم هستند که میتوانند از تولیدات واقعی، سرمایه ها و اشتغال ایرانی حمایت کنند و در مقابل دولت را مکلف نمایند تا کالاهای تحت حمایت را با اجبار بالاتر و رانت کمتر به سمت افزایش کیفیت هدایت نماید.

 

حمایت از تولید ایرانی به هسته مرکزی مدل کسب و کاری شبکه ایران کالا تبدیل شود

در این میان صدا و سیما و البته شبکه ایران کالا وظیفه دارد تا در خدمت تولیدات ایرانی باشد. این وظیفه هم به عنوان یک وظیفه ملی و هم به عنوان هسته مرکزی مدل کسب و کاری این شبکه باید نهادینه شود. بخش قابل توجهی از عدم تمایل به خرید ایرانیان از کالاهای با کیفیت ایرانی مربوط به فرهنگ غلط افتخار به کالای خارجی است که این شبکه باید در راستای افتخار به خرید کالای ایرانی این مسیر را تغییر دهد. از سوی دیگر لازم است تا مردم کالاهای با کیفیت را بشناسند و با آنها آشنا شوند. این آشنایی و آگاهی از محصولات و بنگاههای با کیفیت ایرانی میتواند انگیزه خرید کالاهای با کیفیت ایرانی را بالا ببرد. دانستن این موضوع رفتار مردم را اصلاح خواهد کرد و وظیفه شبکه ایران کالا این معرفی و این ظرفیت سازی است. در مقابل این شبکه باید که نظرات انتقادی مربوط به کالاهای ایرانی را نیز به مسئولین حوزه اداری و دولتی و نیز تولید کنندگان ارجاع دهد و در این راستا با مقایسه های درست و صحیح از محصولات متفاوت در راستای تقویت و ارتقای کیفی آنها اقدام نماید. شبکه ایران کالا بر این اساس نقش قابل توجه و مهمی را دارد که باید به انجام برساند.

 

شبکه ایران کالا تنها شبکه ای است که می توان اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کاری آن دانست

مصطفی ستاری

مصطفی صفاری اقتصاد دان و مدرس دانشگاه با بیان مطلب فوق گفت : زمانی تولید باعث رونق اشتغال می شود که فروش داشته باشد و خرید کالای داخلی به معنای ایجاد اشتغال برای برادر و خواهر و سایر اعضای خانواده خودمان است.

این استاد اقتصاد مالی افزود: رویه خرید کالای داخلی در کشورهای ژاپن، چین و کره جنوبی بطور کامل اجرا و موجب تقویت اقتصاد این کشورها شده است.

وی تاکید کرد تا حدود 15 سال پیش چین حتی در جمع  5 اقتصاد دنیا نیز نبود اما با حمایت مصرف کننده داخلی و سپس توسعه صادرات توانست به رشدی در تولید برسد که امروز به دومین اقتصاد برتر جهان تبدیل شده است.

صفاری تاکید کرد:  بطور حتم، دیده شدن، نخستین عامل جذب مشتری در اقتصاد است.  و شبکه ایران کالا می تواند این خدمات را در اختیار تولید کنندگان قرار دهد.

وی ادامه داد بسیاری از تولید کنندگان، کالای با کیفیت مناسب و قیمت متناسب تولید می کنند اما به علت هزینه های تبلیغات، ممکن است چندان که باید، دیده نشوند و شبکه ایران کالا این محصولات را معرفی میکند و به همین دلیل است که می توان گفت اقتصاد مقاومتی سرلوحه کاری شبکه تلویزیونی ایران کالا است.

 

حمایت از کالای ایرانی باید در اولویت اصلی مسئولان باشد

سید مرتضی افقه

سید مرتضی افقه، دانشیار اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز  در پاسخ به سئوالی مبنی بر دلیل اهمیت خرید کالای ایرانی گفت: اول باید تولید کننده های دلسوز باید مورد حمایت قرار گیرند. هر چند که از ابتدای انقلاب تا کنون حمایت هایی از تولید کننده صورت گرفته اما کافی نبوده. از سوی دیگر نیز کیفیت نازل برخی از کالا منجر به بی اعتمادی مشتریان و خریداران شده است.

برگرداندن اعتماد خریداران زمانبر است و دو راه دارد: اول حمایت رسانه شبکه ایران کالا و دوم افزایش کیفیت کالای تولید شده.

آنچه که امروز تولیدات داخلی را دچار مشکل کرده، فشارها و موانعی است که در مقابل کسب و کار قرار گرفته است.

ما اگر تولید داخلی را حمایت کرده و خریداران را به خرید کالای ایرانی ترغیب کنیم نتیجه آن یعنی رونق تولید و کسب و کار را خواهیم دید به شرط آنکه حمایت از تولید در اولویت کاری مسئولان و دولتمردان باشد.

تمرکز شبکه ایران کالا باید روی معرفی موانع و مشکلات تولید باشد تا بتوان برای آن چاره ای اندیشید.

 

چند زبانه شدن ایران کالا منجر به سرمایه گذاری خارجی می شود

صدیقه ببران

صدیقه ببران، مدرس ارتباطات در دانشگاه و مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو با تاکید بر نقش مهم رسانه در اقناع و ترغیب مخاطبان گفت: رسانه در صورتی می تواند روی مخاطب اثرگذار باشد که ابتدا اخلاق رسانه ای یعنی درست گویی و صداقت را سرلوحه کار خود قرار دهد و دوم آنکه پیامش را به صورت حرفه ای به مخاطب منتقل کند.

این مدرس ارتباطات تاکید کرد در صورتی که شبکه ایران کالا ظرفیت های اقتصادی ایران را به خوبی معرفی کند و امکان چند زبانه شدن برنامه های تلویزیونی را فراهم کند، می تواند فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری خارجی ایجاد کند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو در ادامه با اشاره به کمبود منابع آبی در سال 97 خاطر نشان کرد: باید با اتکا به توان داخلی و بهره گیری از فناوری کشورهای خارجی به سمت انرژی های تجدیدپذیر همچون انرژی خورشیدی برویم چرا که کمترین میزان آلایندگی را دارد و برای نسل های بعدی نیز باقی خواهد ماند.

ببران توجه به گردشگری را از دیگر عوامل شکوفایی اقتصاد برشمرد و اظهار کرد: کشورمان پتانسیل های زیادی برای گردشگری دارد. جاذبه های فرهنگی و اکوتوریستی ایران فراوان است اما وجود  قوانین و مقررات بازدارنده، نبود هتل کافی و فراهم نشدن زیرساخت های گردش مالی مانعی برای شکوفایی گردشگری و ارزآوری است.

 

شبکه ایران کالا، رسانه ای برای برندسازی صنایع متوسط و کوچک است

روابط عمومی غذا و دارو

کیانوش جهانپور، مدیر کل روابط عمومی و سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار شبکه ایران کالا، برندسازی از صنایع کوچک و متوسط را از وظایف شبکه ایران کالا دانست و گفت: خیلی از بنگاه های کوچک اقتصادی کالاهای با کیفیتی تولید می کنند اما مانند بنگاه های بزرگ توانایی مالی برای تبلیغات در شبکه های فراگیر و قدیمی را ندارند، از اینرو شبکه ایران کالا می تواند در شناساندن آنها به مشتریان از طریق برندسازی کمک شایانی کند.

برای حفظ سلامتی از مواد آرایشی خارجی استفاده نشود

جهانپور ادامه داد: در حال حاضر دو سوم مواد آرایشی موجود در بازار قاچاق هستند و سازمان غذا و دارو هیچگونه نظارتی روی آن ندارد. کالاهای قاچاق بر چسب اصالت ندارند و نه تنها ضامن سلامتی نیستند بلکه استفاده از آنها می تواند سلامتی افراد را به خطر بیندازد.

ایجاد شبکه ایران کالا و ارتقا کیفیت صنعت گردشگری سلامت بهترین اقدام برای ارزآوری است

مدیر کل روابط عمومی و سخنگوی سازمان غذا و دارو با برشمردن مشکلات صنعت گردشگری سلامت همچون کمبود تخت بیمارستانی، زیرساخت های گردشگری، روادید، آموزش نیروی انسانی گفت: چنانچه مشکلات صنعت گردشگری سلامت حل شود و شبکه ایران کالا ظرفیت های درمانی ایران را به زبان های منطقه ترجمه و برنامه سازی کند، شاهد ارزآوری و رشد صنعت گردشگری خواهیم بود.

***

پیشتر معاون علمی فناوری رئیس جمهوری، وزاری محترم اقتصاد، جهادکشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و صنعت، معدن و تجارت، جانشین فرماندهی ناجا و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با  شبکه ایران کالا از اقدامات این شبکه در راستای اقتصاد مقاومتی تقدیر کردند که مشروح آن به این شرح است:

 

فرهنگ‌سازی از ایجاد یک برند خاص ایرانی بهتر است

شریعتمداری

شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت طی گفتگویی ضمن تشکر از ریاست سازمان به خاطر راه اندازی چنین شبکه ای گفت: ما باید در شبکه ایران‌کالا فرهنگ مصرف و کالای ایرانی را بیشتر از تبلیغ یک برند خاص مورد توجه قرار دهیم. فرهنگ‌سازی از ایجاد یک برند خاص ایرانی بهتر است و امیدوارم اندیشه مسمومی که معتقد است کالای ایرانی بی‌کیفیت است را از بین ببریم.

شریعتمداری تبلیغ مصرف کالای ایرانی در داخل و خارج کشور را از ضرورت های توسعه صادرات دانست و تاکید کرد :  شبکه ایران کالا میتواند با  جذب مخاطبان داخلی و خارجی در توسعه صادرات کالای ایرانی موثر باشد .  محمد شریعتمداری افزود :  شبکه ایران کالا با حمایت جامع از تولید میتواند  با جذب گردشگر خارجی و برند سازی و نیز پرداختن عمیق به موضوع اشتغال  راهگشای توسعه اقتصادی باشد .

 

با کمک شبکه ایران کالا وابستگی به محصولات خارجی را کاهش می دهیم

افتتاح شبکه

حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز در مراسم افتتاح رسمی شبکه ایران کالا با تشکر از رئیس صداوسیما اظهار کرد: خوشبختانه کشور ما علی‌رغم همه محدودیت‌ها در منابع آب با همت تولیدکنندگان توانسته است بخش عمده‌ای از نیاز کشور را تامین کند و 70 میلیارد دلار تولید محصولات غذایی ما است. با توجه به کمبود آب توانسته‌ایم روز به روز وابستگی محصولات غذایی‌مان را به خارج از کشور کاهش دهیم. با توجه به چگونگی تولیدات‌مان راهی نداریم و باید محصولات قابل عرضه ایجاد کنیم تا در زمان مناسب در بازارهای داخلی و جهانی آنها را ارائه دهیم. بنابراین بحث برند و معرفی کالا مطرح می‌شود و امیدواریم با کمک رسانه ملی بتوانیم به اهدافمان که تولید بیشتر است، برسیم.

 

شبکه ایران‌کالا می‌تواند فرهنگ کارآفرینی را ایجاد کند

افتتاح شبکه

معاون علمی رئیس جمهوری نیز در مراسم مذکور اظهار کرد: در حال حاضر 3500 شرکت دانش‌بنیان داریم و هزاران استارتاپ در کشور وجود دارد. این نسل جوان در حال وارد شدن به حوزه اقتصاد است و شرکت‌هایی را در این راستا تاسیس می‌کند. بنابراین شبکه ایران‌کالا می‌تواند فرهنگ کارآفرینی را ایجاد کند و این شبکه باید از این افراد الگویی بسازد و آنها را نشان دهد.

ستاری گفت: ما در سال گذشته جشنواره ایران‌ساخت را داشتیم و سال آینده هم اگر شبکه به ما کمک کند این جشنواره را برای بار دوم به خوبی برگزار خواهیم کرد. حرکت جدید آقای علی‌عسگری برای ما مهم است و حدود یک سال با ایشان در شبکه ایران‌کالا همکاری نزدیک داشتیم و مدیون زحماتی هستیم که ایشان در دوره خود داشته‌اند و امیدواریم که این حرکت ادامه پیدا کند.

 

معرفی کسب و کارهای آنلاین باعث رشد فناوری اطلاعات ایران می شود

آذری جهرمی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار شبکه ایران کالا به هدف اصلی این شبکه تازه تاسیس اشاره کرد و گفت: انتظار داریم این شبکه کسب و کارهای نوین را به مردم معرفی کند .

معرفی ظرفیت های حوزه فناوری اطلاعات در کشور و کارآفرینان کسب و کار آنلاین کار بزرگی است و موجب شکوفایی این بخش از اقتصاد می شود.

 

ایران کالا نیازهای بخش اقتصاد کشور را تامین خواهد کرد

وزیر اقتصاد

وزیر اقتصاد در گفتگو با خبرنگار شبکه ایران کالا  از ایجاد این شبکه تلویزیونی تشکر کرد و گفت: این شبکه نیازهای بخش اقتصاد کشور را تامین خواهد کرد و در آینده به تکیه گاه بخش تولید تبدیل می شود. شبکه ایران کالا باید توسعه یافته و فراگیر شود به گونه ای که در همه بخش های جامعه حضور داشته و نظر عموم را به خود جلب کند.

 

کرباسیان از همکاری با شبکه ایران کالا استقبال کرد و گفت: ما در حوزه وزارت اقتصاد آماده هرگونه همکاری با این شبکه هستیم تا از این طریق به تولید ملی کمک کنیم.

 

شبکه ایران کالا و ناجا در حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از قاچاق  کالا، مکمل یکدیگر هستند

بازدید سردار مومنی از شبکه ایران کالا

سردار اسکندر مومنی در حاشیه بازدید از واحد های شبکه «ایران کالا» ایجاد اشتغال برای شهروندان به ویژه جوانان را یکی از دغدغه های اصلی همه جوامع و دولت ها برشمرد و گفت:  پایه ایجاد شغل، تولید ملی است و  شناساندن کالای داخلی و استفاده مصرف کنندگان نیز در حفظ آن موثر است.

جانشین فرمانده ناجا افزود: یکی از رویکردهای اصلی ناجا برخورد با قاچاق کالاست. چرا نتیجه برخورد با قاچاق کالا ، رونق تولید ملی خواهید بود.

به گفته این مقام ارشد انتظامی حفظ تولید ملی و پایداری اشتغال دو راهکار دارد. راهکار اول توسط ناجا انجام می شود که مبارزه با قاچاق کالاست اما راهکار دوم حمایت و استفاده هموطنان از کالای داخلی است.

وی افزود: اساس قاچاق بر ارزان بودن و کیفیت پایین است که در نهایت مصرف کننده متضرر خواهد شد.

سردار مومنی  در ادامه به تبیین همکاری شبکه «ایران کالا»  با ناجا پرداخته و افزود: این دو بخش مکمل یکدیگر هستند و انشاالله در آینده زمینه همکاری تناتنگ ناجا با این شبکه فراهم می شود.

 

جانشین فرمانده ناجا ضمن تشکر از رسانه ملی به خاطر ایجاد شبکه «ایران کالا» گفت: این شبکه می تواند محصولات با کیفیت داخلی را به مصرف کنندگان معرفی کند  از اینرو تولیدکنندگان نیز باید ضمن مغتنم شمردن این فرصت، بر کیفیت محصولاتشان بیفزایند.

 

مشکل اصلی در حوزه تولید و بازار، فرهنگ سازی است

معاون توسعه ارشاد

علی اصغر کاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد طی گفتگویی مشکل اصلی در حوزه تولید را فرهنگ خرید غلط کالای خارجی عنوان کرد و افزود: برای ترغیب مردم به خرید کالاهای ایرانی باید از کار فرهنگی، تبلیغات و آماده سازی فکر و رفتار نوجوان و حتی کودکان بهره جست و از تاثیر رسانه­ های دیداری و شنیداری و مکتوب برای اصلاح رفتار اجتماعی استفاده کرد.

وی ادامه داد: تولید کالا از ارکان اقتصادی هر کشور است، وقتی مقام معظم رهبری، بارها تاکید کردند که باید با همه ظرفیت موضوع اقتصاد مقاومتی را در داخل دنبال کنیم، این بدان معناست که باید به کالای ایرانی اهمیت داد. اهمیت به تلاش کارگر ایرانی، رونق بازار و دلگرمی و همبستگی را به همراه می ­آورد. تک تک ما نباید این نان را از سفره کارگر ایرانی بگیریم و به خارجی هدیه کنیم؛ به خصوص در مورد مصرف کالاهای با­کیفیت داخلی که شکوفایی اقتصاد را در پی دارد.

انتهای پیام/

کلیدواژه‌ها

مطالب مرتبط

مطالب بیشتر از «اقتصاد کلان»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

موضوع داغ هفته

  • توصیه‌های ۵ روزه هواشناسی کشاورزی

    توصیه‌های ۵ روزه هواشناسی کشاورزی

    محافظت از بره‌های تازه متولد شده، اجتناب از برافروختن آتش و اطمینان از خاموش بودن آن در جنگل‌ها و منابع طبیعی، جمع‌آوری و معدوم کردن کلیه میوه‌های ریخته شده و خودداری از هرس زودهنگام درختان هلو و شلیل از جمله توصیه‌های هواشناسی است که از سوی اداره هواشناسی کشاورزی کشور برای استان‌های مختلف کشور در بازه زمانی ۱۹ تا ۲۳ آذرماه ارایه شده است.

خبر آگهی

  • هاپیر تایر، خدمتی ویژه در کسب و کار آنلاین

    هاپیر تایر، خدمتی ویژه در کسب و کار آنلاین

    هایپرتایر با ایده‌ای خلاقانه برای ارایه خدماتی متفاوت در عرصه فروش آنلاین تایر بوجود آمد؛ ویژگی اصلی این مجموعه ارایه خدماتی متمایز در زمینه نصب تایرهای عرضه شده به صورت سیار است‌.

آخرین خبرها