تولید قطعات دانش بنیان و خودروسازی | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

تولید قطعات دانش بنیان و خودروسازی

  • چهارشنبه 26 شهریور 1399 10:36
  • شناسه 45611
تولید قطعات دانش بنیان و خودروسازی

​​​​​​​آقایان جعفر صبحی مدیرعامل شرکت صنایع صبح پارلار، دکتر مهدی حمزه پور عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق، حجت الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس و فربد زاوه کارشناس اقتصاد خودرو با دکتر پرویزیان در خصوص استفاده از شرکت های دانش بنیان در صنعت خودرو سازی با دکتر پرویزیان گفتگو کردند.

جعفر صبحی مدیرعامل شرکت صنایع صبح پارلار در گفتگو با شبکه ایران کالا گفت:با جدیت خدمت شما عرض می کنم هر نیازی در زمینه الکترونیک خودرو داشته باشیم امکان دستیابی به آن در داخل کشور وجود دارد.

آقای صبحی ادامه داد: متأسفانه خودروسازان بدنه بروکراسی بسیار بزرگی دارند و نمی توانند چابک عمل کنند و از طرفی با توجه به نیاز داخلی و داشتن مشتری همیشگی عملا این نیاز را نداشته اند که در زمینه هوشمند سازی خودرو ورود کنند و به همین دلیل هم اکنون به این مشکلات در صنعت خودرو خورده ایم.

دکتر مهدی حمزه پور عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق میهمان دیگر برنامه چشم انداز گفت: در صنعت قطعه سازی خلاقیت و نوآوری بسیار بالاست و مهم ترین کاری که باید صورت بگیرد تجاری سازی شرکت های قطعه ساز و محصولات آن ها است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه نخبگان ما بیشتر در این صنعت حضور دارند تصریح کرد: مزیت رقابتی ما که ثروت آفرینی پایدار برای ما خواهد داشت صنعت قطعه سازی است.

دکتر حمزه پور اظهار داشت: مشکل اصلی ما باور سیاست مداران ما است و اگر این باور به داخل باشد می توانیم در این حوزه موفق باشیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه شتاب دهنده های تخصصی و خوبی در حوزه خودرو ایجاد شده است تأکید کرد: کشور نیاز به تصمیمات سخت دارد و باید در صنعت قطعه سازی تصمیمات سخت بگیریم.

وی افزود: قطعه سازان جوان در پارک های علم و فناوری محصولات خوبی تولید می کنند و نیاز به حمایت دارند.

حجت الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس میهمان تلفنی برنامه چشم انداز گفت: به عنوان نماینده مجلس از هیچ کدام از شاخه های حوزه خودرو رضایت ندارم.

آقای فیروزی ادامه داد: دولت وزارتخانه مهم صنعت و معدن را چهار ماه است بدون وزیر گذاشته است.

وی افزود: در حوزه خودرو واقعیت این است که حتی به مطالبات حد اقلی مردم هم پاسخ داده نشده است.

فیروزی تصریح کرد: در طرحی که طی چند روز آینده به مجلس ارائه می شود نکته اول این است که خودرو در بورس کالا عرضه خواهد شد. در تعدادی از مواد این طرح جرم انگاری در نظر گرفته شده است و به عنوان مثال عرضه نشدن خودرو در بورس؛ در این طرح برای قیمت هم برنامه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات و مشکلات صنعت خودروسازی این است که قیمت تمام شده هیچ خودرویی مشخص نیست خاطر نشان کرد: در حوزه دانش بنیان مشکل اساسی ما این است که شرکت های دانش بنیان شرکت های ضعیفی از لحاظ ساختاری و مالی هستند.

فربد زاوه کارشناس اقتصاد خودرو نیز گفت: در پروژه های علمی و فناوری شبهاتی وجود دارد. به عنوان مثال موتوری معرفی شده که هنوز خودرویی که قرار است در ان استفاده شود معلوم نیست.

وی افزود: دانش بنیان یعنی فعالیت در حوزه الکترونیک و به اشتباه در کشور به استفاده از دانش در شرکت دانش بنیان گفته می شود در حالی که شما برای پخت نان هم نیاز به دانش دارید.

آقای زاوه با اشاره به اینکه اگر قرار باشد در حوزه دانش بنیان هم راهی را برویم که در حوزه های صادرات و خودرو سازی رفتیم به هیچ عنوان به نتیجه نخواهیم رسید گفت: تا زمانی که در فضای کشور انحصار وجود دارد دانش بنیان هم معنی نخواهد داشت و نخواهد گرفت.

کلیدواژه‌ها

مطالب بیشتر از «اقتصاد کلان»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها