ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا/ لزوم شناخت بازار اوراسیا و تولید براساس سلیقه مصرف کنندگان | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا/ لزوم شناخت بازار اوراسیا و تولید براساس سلیقه مصرف کنندگان

  • شنبه 08 آذر 1399 23:36
  • شناسه 47733
ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا/ لزوم شناخت بازار اوراسیا و تولید براساس سلیقه مصرف کنندگان

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: بازرگان ایرانی باید بازار کشورهای مقصد تجاری را شناخته و کالاهای متناسب با سلیقه مصرف کنندگان تولید کنند.

مهدی صادقی شاهدانی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) در گفتگوی زنده در برنامه چشم‌انداز شبکه ایران کالا گفت: عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا مهم‌ترین موافقت نامه تجاری است که مسئولان کشور با سایر اعضای این اتحادیه امضا کردند و امیدواریم با تلاش مدیران سازمان توسعه تجارت از حالت موقت خارج شده و دائمی شود.

وی افزود: ایران از ظرفیت‌های موجود در این موافقت نامه استفاده‌های بسیار خوبی می‌تواند کند. مجموعه اوراسیا بالغ بر 350 میلیارد دلار واردات از کشورهای مختلف دنیا دارد و متأسفانه ایران سهم ناچیزی از این واردات را تأمین می‌کند. افق ایران باید رسیدن به سهم 10 درصد از واردات کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا باشد که ارزش آن بیش از 35 میلیارد دلار خواهد بود. 

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: برای اینکه آن سطح 10 درصدی از تأمین واردات اوراسیا برسیم باید اقدامات مهمی را انجام دهیم. یکی از این اقدامات شناخت بازارهای مقصد به خصوص بازار کشور روسیه است. یعنی باید اطلاعات لازم از مصرف کنندگان را داشته و بر همان اساس تولید کنیم.

رجب صفروف، رئیس شورای روابط تجاری و اقتصادی روسیه و ایران گفت: مکانیسمی که با نام منطقه آزاد اوراسیا شکل گرفته و ایران نیز اکنون عضو آن است می‌تواند جهشی برای این کشور باشد تا از عضو موقت این اتحادیه به عضو دائم تبدیل شود. تا زمانی که کشورهای اوراسیا برای روابط تجاری باهم همکاری می‌کنند نیازهای مردم این مناطق به تولید کنندگان معرفی شده و ایران می‌تواند این نیازها را شناخته و صادرات خود را گسترش دهد.

وی افزود: اولویت‌هایی که برای ایران در چارچوب مکانیسم اوراسیا در نظر گرفته شده است می‌تواند در مجموع 64 درصد مالیات‌های تجاری را برای این کشور کاهش دهد. تجارت در این اتحادیه شرایطی را فراهم می‌کند که تمامی کالاهای ایرانی فرصت حضور در فضایی رقابتی را داشته باشند. کالاهای ایران می‌توانند جایگاه مناسبی را در کشورهای اوراسیا پیدا کنند. متأسفانه حضور کالاهای ایرانی در بازار بزرگ اوراسیا بسیار کم رنگ است.

سعید نظری، رایزن اقتصادی سفارت ایران در روسیه گفت: متأسفانه نه تنها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بلکه در سوپرمارکت‌های کوچک‌تر روسیه برنده‌های ایرانی دیده نمی‌شود. یکی از علل این شرایط عدم بهره‌گیری از ظرفیت‌های تجار ایرانی است.

وی افزود: اخیراً سفارت ایران در روسیه سلسله جلساتی را با تجار ایرانی در روسیه برگزار کرده و آن‌ها را به تشکیل هلدینگ در این کشور تشویق کرده‌ایم. در همین راستا قرار است تمام تجار در قالب مجموعه‌ای مشخص که در رأس آن کنسرسیومی تشکیل می‌شود فعالیت کنند. در واقع می‌خواهیم همه بازرگانان ایرانی از فرصت‌های تجاری و معافیت‌های مالیاتی که بین ایران و روسیه وجود دارد استفاده کنند.

انتهای پیام/

کلیدواژه‌ها

مطالب مرتبط

مطالب بیشتر از «اقتصاد کلان»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها