ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا/ اصلاح تعرفه‌های گمرکی لازمه ارتقا جایگاه تجاری ایران در اتحادیه اوراسیا | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا/ اصلاح تعرفه‌های گمرکی لازمه ارتقا جایگاه تجاری ایران در اتحادیه اوراسیا

  • دوشنبه 10 آذر 1399 23:00
  • شناسه 47812
ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا/ اصلاح تعرفه‌های گمرکی لازمه ارتقا جایگاه تجاری ایران در اتحادیه اوراسیا

سفیر ایران در ارمنستان گفت: ایران برای تقویت جایگاه تجاری خود در اتحادیه اقتصادی اوراسیا باید برخی از قوانین تجاری را اصلاح کند.

عباس ظهوری، سفیر تام الاختیار و فوق‌العاده جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان در گفتگوی زنده در برنامه چشم‌انداز شبکه ایران کالا گفت: عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و سیاست‌های کلان به صورت پایه‌ای تأثیر منفی بر میزان و کیفیت صادرات کشور می‌گذارد. اگر ایران بخواهد جایگاه خود را در اتحادیه اقتصادی اوراسیا تقویت کند باید برخی از قوانین تجاری مانند تعرفه‌های گمرکی را اصلاح کنیم.

وی افزود: هرکدام از سازمان‌های کشور باید به وظایف خود در زمینه توسعه ارتباطات تجاری عمل کرده و با دسته‌بندی مشکلات و نیازهای بازرگانان، موانع موجود در مسیر افزایش صادرات را برطرف سازند. در فرایند صادرات به نقاط مختلف دنیا سازمان‌ها و ارگان‌های مختلفی نقش دارند که باید همکاری لازم را داشته و نقش خود را به خوبی بشناسند.

سفیر ایران تام الاختیار و فوق‌العاده جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان بیان کرد: برای رسیدن به نقطه مطلوب در صادرات ابتدا باید بخش‌های ضعیف در داخل را شناسایی کنیم و بعد از رفع مشکلات در مورد کشور میزبان آگاهی کسب کنیم. موفقیت در کشورهای که به عنوان مقصد صادراتی تعیین می‌شود در گرو شناسایی چارچوب‌های اقتصادی آن کشور است.

عزیز منصوری، کارشناس ارشد وزارت امور خارجه در حوزه موافقتنامه تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: ایران در سال جاری 0.5 درصد از تولید خالص جهان را در اختیار خود دارد و میزان تجارت بین‌المللی کشور برابر با 60 میلیارد دلار است. ایران با 15 کشور مرز خاکی مشترک دارد و این تعداد از همسایه‌های خارجی فرصت تجاری مناسبی را برای ما به وجود می‌آورد. کشورهای همسایه ایران در سال گذشته هزار و 200 میلیارد دلار واردات داشته‌اند.

وی افزود: هدف تعیین شده برای صادرات ایران در چشم‌انداز 1404 حدود 120 میلیارد دلار است ولی اکنون با این رقم فاصله بسیار زیادی داریم. بیش از 8 هزار قلم کالای قابل صادرات در جهان وجود دارد که از این تعداد ایران فقط 2 هزار کالا را صادر می‌کند و از میان همین دسته نیز 500 قلم کالا بیش از 90 درصد صادرات کشور را تشکیل می‌دهند.

سید رضا هاشمی کارشناس ارشد امور کشورهای مشترک المنافع مستقر در سفارت ایران در مسکو گفت: ایران اکنون از لحاظ ارتباط تجاری زمینی با روسیه فقط از طریق آذربایجان امکان حمل کالا را دارد و امیدواریم سفارت ایران در ارمنستان مسیر جدیدی را از داخل این کشور برای بازرگانان ایرانی باز کند.

وی افزود: در حال حاضر کارگروهی توسط فعالان اقتصادی در مسکو تشکیل شده است تا به زودی هلدینگ‌های تجاری بین‌المللی را به منظور گسترش ارتباطات اقتصادی ایران و روسیه ایجاد کنند. در یک فرایند موفق اقتصادی-تجاری ما به پنج شبکه نیار داریم که عبارتند از: شبکه تأمین کالا و بسته‌بندی، حمل‌ونقل، توزیع، حقوقی و بازاریابی و تبلیغات. هلدینگ‌های تجاری ایران و روسیه قرار است در همین چارچوب فعالیت خود را آغاز کنند.

آرتاش تومنیان، سفیر ارمنستان در ایران گفت: دو کشور ایران و ارمنستان در وضعیت شیوع بیماری کرونا تلاش زیادی کردند تا سطح ارتباطات تجاری حفظ و حتی بیشتر کنند. با وجود بیماری کرونا و شرایط جنگی در ارمنستان این کشور توانسته است شاخص‌های اقتصادی خود را ارتقا و با همسایگان تبادلات تجاری انجام دهد.

وی افزود: روابط اقتصادی ایران و ارمنستان از ثبات خاصی برخوردار است و این موضوعی است که کارآفرینان و دست‌اندرکاران اقتصادی دوطرف باید از آن استفاده کنند.

امیر عابدی رئیس، اتاق بازرگانی مشترک ایران و قزاقستان گفت: ایران حدود 350 میلیون دلار تجارت سالانه با قراقستان دارد. یکی از عوامل مهم در حوزه اوراسیا بازاریابی کالا و خدمات است. شرکت‌های بخش خصوص ایران برای گسترش نفوذ و درآمدزایی خود در حوزه اوراسیا باید بیشتر از گذشته حضور فیزیکی در بازارهای این منطقه داشته باشند.

وی افزود: این طور تصور نشود که کشورهای حوزه اوراسیا خودشان برای خرید به ایران مراجعه می‌کنند. اکنون با موانع جدی برای تجارت در اتحادیه اقتصادی ارواسیا مواجه هستیم که یکی از آن‌ها نداشتن نظام بانکی مشترک با کشورهای دیگر است.

هروئیک یاریجانیان، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان گفت: زمان آن گذشته است که ما به هر ترتیبی صادرات به کشورهای دیگر را انجام دهیم. باید کالاهای با کیفیت مطلوب و دارای استاندارهای بین‌المللی شناسایی شده و روانه بازارهای خارجی گردند.

انتهای پیام/

کلیدواژه‌ها

مطالب مرتبط

مطالب بیشتر از «اقتصاد کلان»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها