بازاری به وسعت شب عید/ قیمت کالاهای اساسی در هفته آینده کاهش می‌یابند | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

بازاری به وسعت شب عید/ قیمت کالاهای اساسی در هفته آینده کاهش می‌یابند

  • پنجشنبه 14 اسفند 1399 00:43
  • شناسه 60981
بازاری به وسعت شب عید/ قیمت کالاهای اساسی در هفته آینده کاهش می‌یابند

امشب در برنامه چشم انداز سعی شد بیشتر به بخش‌های مربوط به شب عید نگاهی شود و از گرانی گوشت و مرغ و وعده کاهش قیمت آن در هفته آینده تا شرایط اصناف مختلف بررسی و نقد شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه ایران کالا، درستی نماینده ویژه صمت در اتاق اصناف کشور در برنامه چشم انداز شبکه ایران کالا گفت: در این ایام همه هدف ما این است که در سبد خانوار به خصوص سبد خانوار اقشار آسیب پذیر بتوانیم کمک کنیم و از این مرحله بگذریم و چیزی که ما در وزارت خانه اطلاع داریم این است که انشاالله در هفته آینده کاهش قیمت ها به خصوص در کالاهای اساسی مثل قند و شکر و گوشت و  مرغ را خواهیم داشت که بیشتر روی سبدخانوار قشر پایین و کم درآمد جامعه تمرکز داریم.

وی در ادامه گفت: ما باید قبول کنیم که وفور کالا است ولی بحث گرانی کالا وجود دارد و ما با کمبود روبرو نیستیم و این یعنی اینکه بعضی ها خواسته اند از این شرایط سواستفاده کنند که چه تولید کننده و چه واحد صنفی متخلف فرقی نمی کند با آن برخورد می شود و به این منظور بازرسی های خودمان را شدت بیشتری داده ایم.

گوشت را ارزان از دامدار میخرند و گران می فروشند

منصور پوریان مسئول شورای تامین دام کشور در ادامه برنامه چشم انداز درمورد وضعیت گوشت و مرغ و گرانی آن در این روزها گفت: در حال حاضر ما در دامداری ها با انباشت دام و نبود مشتری واقعی روبرو هستیم. و درمورد گرانی های باید بگویم که دامدار تا کشتارگاه اجازه دام را دارد و بعد از کشتارگاه هیچ گونه تسلطی به لاشه ای که عرضه کرده است ندارد و متاسفانه این کشتارگاه ها هستند که لاشه را با قیمت بالاتری به بازار عرضه میکنند.

وی ادامه داد: قیت دامی که از دامدار میخرند خیلی پایین تر از آنچیزی است که در بازار است. دام خریداری شده از دامدار بین حداقل و حداکثر برای دام سبک قیمتی حدودا 46-47 هزارتومان و سنگین 38-39 هزار تومان خرید نقد است که بر اساس قیمت گذاری های مصوب باید در بازار برای دام سنگین بین 70 الی 90 هزار تومان باشد.

ما دامداران اجازه عرضه مستقیم به مردم را نداریم در حالی که تمام فشار گرانی و تامین نهاده ها تا موارد دیگر بر دوش دامدار است. در بحث نهاده های دامی باید بگویم که حدود 85 درصد دامداری های کشور به صورت سنتی هستند و تعداد کمی ما دامدار صنعتی فعال داریم و نهاده های دولتی به دامداران صنعتی که بعضا دامی در آنها نیست تعلق میگیرد و من دامدار سنتی باید نهاده ها را با قیمت آزاد تهیه کنم.

کفش ایرانی با برند خارجی در بازار

رسول شجری رئیس کمیسیون کفاشان دست دوز کشور نیز درادامه برنامه گفت: این صنف از قدیمی ترین صنف های تهران است و بیش از 120 سال قدمت دارد که امروز کفش با تلفیق دست وماشین آلات با کیفیت بسیار بالایی تولید میشود. ما در جشنواره فروش ویژه شب عید نیز با 800 واحد صنفی آماده ارائه خدمات هستیم که با 20 درصد تخفیف از سود هر واحد صنفی می تواند رضایت مشتری را جلب کند.

وی اظهار داشت: در تولید کفش و انواع پای پوش در داخل ما وضعیت بسیار خوبی داریم و بیش از تقاضای داخلی ما تولید کفش داریم که حتی می توانیم به کشور های همسایه نیز کفش صادر کنیم ما توان تولید بیش از 400 میلیون کفش را داریم و درحال حاضر به کشورهای عراق، افغانستان و آذربایجان صادرات داریم.

اما متاسفانه در بحث واردات کفش به کشور بعضی از دوستان به عناوین مختلف در قضیه واردات که نیاز کشورمان نیست دخیل هستند چرا که کفش خارجی قیمت بسیار بالایی در کشور دارد و سود خوبی برای اینها دارد و کفش خارجی را به کشور قاچاق می کنند و عده ای هم هستند که کفش با کیفیت ایرانی را متاسفانه بخاطر اینکه بتوانند گرانتر بفروشند با برچسب خارجی در داخل می فروشند که ما به شدت با این قضایا برخورد می کنیم.

بهزاد بابازاده مدیر کارخانه زیرسازی کفش زیرنظر شرکت ترجان نیز با بیان اینکه همه چیز به خوبی و گل و بلبلی که جناب آقای شجری گفتند نیست، اظهار داشت: اینکه ظرفیت تولید کارخانه جات به ندازه 400 میلیون جفت کفش است با اینکه 400 میلیون کفش تولید بشود خیلی فرق دارد.

ما در واحد تولیدی خودمان که زیر نظر شرکت ترجان کار میکنیم ظرفیت تولید روزانه 1000 تا 1500 جفت زیره کفش را داریم ولی تنها 20 درصد ظرفیت تولید خودمان می توانیم تولید داشته باشیم یعنی چیزی حدود 300 جفت که علت آن ناپایداری قیت ارز است که با اینکه قیت ارز به ظاهر پایین آمده است اما مواد اولیه ای که ما میخریم هنوز با افزایش قیمت روبرو است و علت دیگر آن کم شدن توان خرید مردم است و نبود و گرانی مواد اولیه است که افزایش قیمت خرید مواد اولیه به نسبت روی تولید تاثیر میگذارد و بعد از آن روی قیمت فروش و توان خرید مردم.

وقتی اتحادیه توان این را دارد که ورود برند های خارجی را کنترل کند پس قطعا توانایی این را نیز دارد که قیمت مواد اولیه را نیز کنترل کند.

قالیشویی های یک ماه بلای جان قالیشویان رسمی

حمید محمدی رئیس اتحادیه قالیشویان تهران نیز در برنامه چشم انداز در بحث مشکلات این صنف گفت: امسال به نسبت سال قبل 40 درصد کاهش تقاضا را در شب عید داریم که برمیگردد به بحث کرونا و احتیاط هایی که خانواده ها می کنند درصورتی که ما تمام پروتکل های بهداشتی مربوط به کرونا را رعایت میکنیم.

محمدی در ادامه گفت: متاسفانه ما در بحث مواد اولیه مربوط به این بخش با افزایش بیش از100 درصدی قیمت روبرو هستیم و نبود نظارت دقیق در این بخش ما را با مشکلات زیادی روبرو کرده است و تعداد بسیاری از قالیشویان را به تعطیلی کشانده است ما یک سال با مجوز کار میکنیم و امیدوار به سفارشات شب عید هستیم اما در این ایام عده ای با یک شماره تلفن و پخش تراکت بدون مجوز در سطح شهر شروع به فعالیت یک ماه میکنند و باعث ضرر و کم شدن درآمد ما می شوند.

انتهای پیام/

کلیدواژه‌ها

مطالب بیشتر از «اقتصاد کلان»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها