از گرمای تابستان به کجا پناه ببریم؟ (سفرنامه جاده اسالم به خلخال) | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

از گرمای تابستان به کجا پناه ببریم؟ (سفرنامه جاده اسالم به خلخال)

• دوشنبه 14 مرداد 1398 12:02
  • شناسه 39125

سلام به همه مخاطبای عزیز شبکه ایران کالا، در این بخش از سایت قراره که سفرنامه ها و تجربیاتمون از سفر رو با هم به اشتراک بذاریم تا دیدنی های ناب ایران رو کشف کنیم اولین سفرنامه رو درباره سفرم به اسالم مینویسم که یکی از جذابترین سفرها و تجربیاتمه...

متش رفتن دارد و اسالم دیدن!

بسیار سفارش میکنم که اگر تاحالا این سفر رو نرفتید، حتما تو برنامه های آتی تون بذاریدش و ازش لذت ببرید. این شرح سفری 40 نفری با گروهی از طبیعتگردهای خوب ایرانه که براتون روایت میکنم.

صبح ساعت 5 از تهران راه افتادیم و ساعت 7 تو رستوران بافه بعد از عوارضی کرج قزوین صبحونه رو خوردیم، قبلش اکثر رستوران های مسیر رو بررسی کرده بودیم و جایی که از نظر بهداشت، کیفیت و قیمت مناسب تر بود، همین جایی بود که گفتم که البته میتونید برای کاهش هزینه ها صبحانه تون رو از خونه ببرید و قبل از اینکه آفتاب روی جاده پهن بشه و هوا رو به گرما بره، یه جا بزنید کنار و بساط صبحونه رو بچینید.

رستوران بین راهی بافه در مسیر تهران رشت

ساعت 8 از رستوران خارج شدیم و رفتیم به سمت گیلان، حدود ساعت 10 بود که به امام زاده هاشم رسیدیم و برای استفاده از سرویس بهداشتی و یه استراحت کوتاه توقف داشتیم، توی سفر رفتن حتما سعی کنید هر دو ساعت یه توقف کوتاه داشته باشید، هم سفر رو لذت بخش تر میکنه و هم خطر تصادف به طور محسوسی کاهش پیدا میکنه.

استراحتگاه امام زاده هاشم

ساعت 10:30 از امام زاده هاشم  به سمت اسالم حرکت کردیم که اگر از جاده کمربندی به سمت فومن و اسالم برید، کمتر از 2 ساعت میرسید به ابتدای جاده اسالم به خلخال؛ ساعت 12:30 ابتدای جاده بودیم و صبر کردیم تا همه ماشین ها برسن چون میخواستیم وارد جاده اسالم به خلخال بشیم و تو اون مسیر تلفن خیلی خوب آنتن نمیده و ممکن بود نتونن پیدامون کنن، وقتی همه اومدن راه افتادیم به سمت بالا و حرکت در رویایی ترین جاده ی ایران، جاده ی اسالم به خلخال رو آغاز کردیم، این مسیر به قدری زیبا و متفاوته که تاحالا بیش از 100 بار ازش عبور کردم و هر بار باز هم ازش لذت میبرم.

جاده اسالم به خلخال

حدود 30 کیلومتر یا نیم ساعت بعد از اینکه از اول جاده وارد شدید، کافه عمو امید رو سمت راستتون میبینید، اونو رد میکنید و یک پیچ بزرگ رو هم رد میکنید و اینجا باید سرعت رو کم کنید، سمت راستتون یک دکه نگهبانی اول یک جاده خاکیه که جلوش هم زنجیر هست تا کسی وارد نشه، برید جلو بگین که میخوایم بریم پرورش ماهی، زنجیر رو بدون هیچ مقاومتی براتون باز میکنه و وارد جاده خاکی میشید، جاده جوریه که حتی رنو5 هم میتونه ازش عبور کنه پس نگران نباشید فقط آروم حرکت کنید، 5 دقیقه که برید جلو، در حالی که مبهوت درختهای بسیار زیبا و منطقه بکر و خلوت شدید، یک مجموعه بسیار بزرگ از استخر های پرورش ماهی میبینید که روی مسیر رودخونه درست شده، با ماشین تا جلوی در برید، وارد بشید و بگین ماهی کباب میخوایم، توی تمام نقاط شمال ماهی کباب خوردم و به جرات میگم بهترین ماهی قزل آلای کبابی رو اونجا میچشید!

پرورش ماهی اسالم به خلخال- جاده بکر

همسرم که از طعم ماهی همیشه بدش میومد و قبل از رفتن غصه داشت که چرا ناهار باید ماهی بخوریم، تو یک چشم به هم زدن ناهارش رو تموم کرد!

انقدر که ماهی رو خوشمزه تحویلتون میده حتما ازش لذت میبرید حتی اگر ماهی دوست نداشته باشید و خیالتون هم راحت، هیچ بوی بدی نداره غذا و جالب اینجاست که بجز کمی نمک هیچ ادویه یا اسانس یا طعم دهنده ی دیگه ای بهش اضافه نمیکنه و طعم عالی بیشتر بخاطر جنس آب رود خونه و مدل پرورش دادنشونه. ماهی رو همون موقع از آب براتون میگیره، وزن میکنه و براتون کباب میکنه که بابت کباب کردن هم 5000 تومان اجرت بهش میدین.

زمانی که ما رفتیم قزل آلا تهران کیلویی 20 هزار تومن بود و اونجا با ما کیلویی 15 هزار تومن حساب کرد وتقریبا هر ماهی 500 گرم میشه یعنی یک ناهار دونفره ی عالی با مخلفاتش براتون زیر 20هزار تومن در میاد، یادتون باشه اونجا فقط ماهی هست و نون و نوشابه و ... رو از قبل باید تو مسیر بخرید برای ناهار، نگران بهداشتی بودن اونجا هم نباشید چون کارشون خیلی تمیزه ضمن اینکه سرویس بهداشتی بسیار تمیزی هم اونجا هست که میتونید قبل ناهار آبی به دست و صورت بزنید.

راستی اسم اون رودخونه بزرگ و پر آب "نوارود" هست که از دیدنش حیرت زده میشید حتما!

با احتساب زمان ناهار و بگو و بخند و استراحت ساعت نزدیکای 4 عصر شده بود، وقت ادامه دادن به مسیره، ادامه ی همون حوض پرورش ماهی یک جاده خاکی به سمت بالا میره که به بهشت میرسه اما برای رفتن اون مسیر باید حتما ماشین دودفرانسیل داشته باشید .

ما که از اون ماشین ها نداشتیم، از مسیری که رفته بودیم برگشتیم به سمت جاده اصلی اسالم به خلخال و حرکت رو به سمت بالا ادامه دادیم، حدود نیم ساعت که  به سمت بالا برید، میرسید به روستای متش، تابلو های سمت راست رو نگاه کنید که ردش نکنید، تمام روستاهای اون اطراف رو رفتم و متش تمیز ترین خونه ها و بهترین دید رو به سمت دریای ابری که صبح تشکیل میشه داره.

ییلاق متش - دریای ابر

تو متش سراغ اشکان رو بگیرید، یه پسر جوون که بسیار مودبه و با انصاف، ازش خونه بخواهید که بهتون معرفی کنه، پارسال قیمت اجاره خونه های روستایی از شبی 80 هزار تومان بود تا بزرگترینش که راحت 20 نفر توش جا میشن، 200 هزار تومان، امسال یعنی سال 98 هم باهاش قبل نوشتن این مقاله صحبت کردم گفت قیمت ها 20درصد اضافه شده یعنی حدود 100 تا 250 هزار تومن برای هر خونه در نظر بگیرید.

تو روستا نون محلی، سرشیر، کره محلی، عسل محلی و شیر محلی موجوده که بگین خود اشکان براتون میگیره و صبح زود میاره دم خونه تحویلتون میده، اما برای شام چه کنیم؟

ما از تهران گوشت چرخ کرده خریده بودیم و با پنیر چیز برگر و ژامبون رولت گوشت درست کردیم و تو فویل آلومینیومی پیچیده بودیم و تو کلمن یخ گذاشته بودیم، همونجا منقل و محل آتیش درست کردن هست، میتونید از روستا هم خارج بشید و به تپه ای که یک کیلومتر بالاتر از متش هست برید یا از مسیر خود روستا پیاده روی کنید و به تپه بالایی برسید که جای بسیار زیبا و بکر با منظره ای متفاوته، اگر رفتید اونجا یک چاله 50 سانتی تو زمین بکنید، زیرش فویل آلومینیومی بذارید و زیر فویل هم آب بریزید تا خاک زیرش اسیب نبینه، روی فویل ذغال بریزید، رولت ها رو بذارید روش و دوباره روش ذغال بریزید، ذغالی که روشنه البته! بعد روش کمی خاک بریزید، نیم ساعت بعد بهترین رولت گوشت عمرتون رو خواهید چشید!

روستای متش

اگر صبحونه رو از خونه ببرید، بدون احتساب بنزین برای دو نفر نهایتا 200 هزار تومن هزینه خواهید داشت، هزینه بنزین هم بستگی به مصرف ماشینتون داره اما اگر با پراید برید رفت و برگشت کلا یک و نیم باک شاید مصرف بشه.

برای برگشت هم ساعت 12 خونه رو تحویل اشکان میدید و میتونید از مسیر جاده به سمت پایین برگردید، تو مسیر جاهای زیبای زیادی وجود داره که میتونید استراحت کنید و ناهار بخورید، کته کباب های روستای پایینی خوشمزه ست اما نسبتا گرونه چون برنجش ایرانیه و گوشتش هم گوسفندی که به صورت چنجه براتون کباب میکنن.

وقتی به آخر جاده رسیدید به سمت فومن برگردید و سر راه جنگل گیسوم رو ببینید و واردش بشید،

جنگل گیسوم

از مسیر جنگل عبور کنید تا به ساحل برسید و عصر رو اونجا بگذرونید، ساحل گیسوم یکی از سواحل زیبای دریای خزره اما متاسفانه جنگل گیسوم رو مسافران با انداختن زباله بسیار کثیف کردن که آدم با دیدنش دلش میگیره و نمیدونم اون درختها و حیوانات بیچاره ما آدما رو حلال میکنن یا نه!

ساحل گیسوم

شما که اهل سفر هستید قطعا از اون دسته افراد نیستید و زباله هاتون رو با خودتون تا اولین سطل میبرید که تعداد سطل های زیادی هم لب ساحل هست هم داخل جنگل .

این سفر یک شب و دو روزه  رو حتما تجربه کنید، بهتون قول میدم بسیار لذت ببرید و اگر رفتید حتما از تجربه و خاطراتتون برای ما بنویسید تا طبیعتگرد های دیگه هم از خوندنش لذت ببرند.

نکته: برای نگارش سفرنامه ها ایران کالا هیچ اسپانسری ندارد و معرفی مکان ها و خدمات سفر، صرفا بر اساس تجربیات نویسنده و کیفیت ارائه سرویس ها میباشد!

ایران کالا، حامی اقتصاد ایران و ایرانی و خدمات و کالاهای با کیفیت ایرانی

#ما_حمایت_میکنیم

نویسنده: محمدعرفان زارعی

کلیدواژه‌ها

مطالب مرتبط

مطالب بیشتر از «ایرانگردی»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.