نمایشگاه های عرضه مستقیم بازار مکاره یا تثبیت کننده قیمت؟ | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

نمایشگاه های عرضه مستقیم بازار مکاره یا تثبیت کننده قیمت؟

  • دوشنبه 11 اسفند 1399 04:02
  • شناسه 60877
نمایشگاه های عرضه مستقیم بازار مکاره یا تثبیت کننده قیمت؟

بازار شب عید و محدودیت های اجرا شده به علت کرونا که باعث شد بسیاری از بخش ها به خصوص بخش پوشاک در سال گذشته بسیار آسیب ببنیند موضوع برنامه چشم انداز امشب بود که به برپایی نمایشگاه ها دراین شرایط و اینکه آیا واقعا کمک به تولید و اقتصاد میکنند نیز پرداخته شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه ایران کالا، حسن زمانی مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی در برنامه چشم انداز شبکه ایران کالا با بیان اینکه نمایشگاه ها ویترین اقتصاد کشور هستند که متاسفانه به علت شیوع کرونا به مدت ده ماه کامل تعطیل بودند گفت: از دی ماه با رعایت پروتکل های بهداشتی و گرفتن مجوزهای لازم توانستیم مجددا نمایشگاه ها را فعال کنیم. 

برگزاری یک متر مربع نمایشگاه برابری می کند با 517 روز اشتغال زایی 

وی در اظهار داشت: زمانی که چراغ نمایشگاه روشن باشد چراغ اقتصاد کشور روشن می شود، تولید در کشور فعال تر می شود و بحث صادرات غیرنفتی، تجارت و بازرگانی ما رونق فراوانی خواهد گرفت. برگزاری یک متر مربع نمایشگاه برابری می کند با 517 روز اشتغال زایی. هر زمانی که نمایشگاهی فعال می شود حدود 150 دسته کاری در کنارش فعال می شود و من فکر می کنم یکی از جاهایی که می تواند نقش بالایی در اشتغال داشته باشد همین برگزاری نمایشگاه ها است. 

در حال حاضر  نمایشگاه های کشور فعال هستند و با توجه به بحث کرونا به صورت تخصصی برگزار میشوند که به کسانی که در این نمایشگاه ها شرکت می کند از قبل دعوت نامه داده شده می شود و در این شرایط  هم برگزار کننده و غرفه دار و هم دعوت شدگان بهره لازم را می برند و ازدحام جمعیت جلوگیری میشود.

زمانی تصریح کرد: ما در دو نمایشگاه بسیار مهم را در همین مدت کم برگزار کردیم که یکی تله کام و دیگری پتروشیمی نفت و گاز بود که قراردادهای بسیار خوبی درطول این نمایشگاه ها بسته شد و اثرگذاری اش در اقتصاد کشور نشان داده خواهد شد. 

محسن فرهادی معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت در این برنامه گفت: نمایشگاه های تخصصی چون تاثیر خیلی زیادی بر روی اقتصاد و گردش کار اقتصادی، صنعتی و تولیدی دارد قرار شد با رعایت پروتکل های بهداشتی و با دعوت از متخصصین فن از مرداد ماه امسال شروع به کار کنند. ضمن اینکه متاسفانه به دلیل شرایط کرونا از ملاقات های عمومی، دعوت های عمومی، فروش بلیط و دیدار آزاد عملی نبود ولی به شکل تخصصی و با شرکت متخصصین و با دعوت از قبل طی یک بازه زمانی مشخص اجازه برگزاری نمایشگاه ها داده شد. 

وی در ادامه گفت: البته در یک دوره هایی به علت اینکه شرایط تهران در بحث کرونا قرمز شد مجبور به اعمال محدودیت رفت و آمد شدیم که شامل حال نمایشگاه ها نیز میشد و در حال حاضر با توجه به زرد بودن شرایط کرونا برگزاری نمایشگاه ها بلامانع است.

مهمترین ابزار بازاریابی در شرایط فعلی نمایشگاه ها هستند

احسان قمری مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازگرانی سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: برپایی نمایشگاه ها از دی ماه شکل بسیار خوبی به خودش گرفته است و عقب ماندگی این چند ماه را توانسته تا حدودی جبران کند ولی نباید فراموش کنیم که حفظ سلامت مردم از دغدغه های وزارت بهداشت بود ه و اینکه شیوع این بیماری بعد از سال ها اتفاق افتاده و تجربه ای دراین زمینه وجود نداشته است و به هر حال آزمون و خطاهایی بوده است.

اما سازمان توسعه تجارت ایران از ابتدای سال با همکاری شرکت سهامی نمایشگاه ها نسبت به صدور مجوز برگزاری نمایشگاه ها توسط فعالان بخش خصوصی اقدام کرده که به علت اینکه مجوز ستاد ملی کرونا هم باید گرفته می شد و در زمان هایی تهران در وضعیت قرمز قرار می گرفت خیلی از نمایشگاه ها برگزار نشد اما الان برنامه ریزی های لازم انجام شده است که در اسرع وقت نمایشگاه هایی که برگزار نشده اند با همکاری شرکت سهامی نمایشگاه با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شود.

وی در ادامه گفت: شاید یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی در شرایط فعلی در دنیای امروز نمایشگاه ها هستند که یک فرصتی هستند که بازدیدکننده، بنگاه تجاری و غرفه دار می توانند به راحتی با هم مذاکره کنند و عرضه و خرید صورت میگیرد ضمن اینکه با تکنولوژی های روز دنیا هم می توان آشنا شد و بازارهای جدیدی را کشف کرد.

ما از حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه های خارجی با توجه به بالا بودن هزینه ها و نرخ ارز حمایت میکنیم که بتوانند رد این نمایشگاه های بین المللی حضور پیدا کنند و  ما در این زمینه اعلام آمادگی کرده ایم به شرکت سهامی نمایشگاه ها و مجریان بخش خصوصی.

سال 99 سال ورشکستی بسیاری از نمایشگاه ها

متاسفانه در سال 99 بسیاری از نمایشگاهای خارجی تحت الشعاع قرار گرفتند و خیلی از فعالان صنعت نمایشگاه ها در معرض ورشکستگی قرار گرفتند که باید به اینها کمک بشود و ما آمادگی داریم در سازمان که ازهمه امکات خودمان استفاده کنیم تا حضور شرکت های ایرانی را در نمایشگاه های خارجی با هزینه کم مدیریت کنیم. 

بهرام حیدری مدیر برگزار کننده نمایشگاه های تخصصی و عرضه مستقیم نیز در این برنامه گفت: یکی از کارهای مهمی که نمایشگاه های عرضه مستقیم انجام می دهد تثبیت قیمت هاست  بخصوص در ایام حساس سال که برای اقتصاد ما بسیار مهم است که باعث می شود یک جو روانی در بازار ایجاد می کند که به راحتی می توان قیمت ها را کنترل کرد.

وی تصریح کرد: نمایشگاه های عرضه مستقیم همیشه مورد استقبال مردم و تولید کنندگان است و از همین نمایشگاه ها خیلی از بنگاه های کوچک زودبازده ایجاده شده اند که واقعا اشتغال زایی کرده اند که هدف اصلی از برپایی نمایشگاه ها ایجاد کسب و کار است. ما از این نمایشگاه ها نتایج بسیار خوبی گرفته ایم که گردش نقدینگی به همراه دارد و نقش به سزایی در رونق اقتصادی دارند که تثبیت قیمت ها موجب می شود.

حیدری در ادامه اظهار داشت: هدف برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم تنظیم بازار و کوتاه کردن دست واسطه ها است که در بازار این اتفاق را ما شاهد نیستیم. 

نمایشگاه های  فروش یک بازار مکاره است

ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک ایران درمورد برپایی نمایشگاه ها و اینکه آیا موافق این نمایشگاه ها است یا نه گفت: برپایی نمایشگاه ها فرصت خوبی برای تولید کننده است که می تواند توانمندی های خودش را در معرض دید عموم بگذارد اما نمایشگاه فروش یک بازار مکاره است که به نظر من تنظیم کننده بازار نیست. ما در سطح شهر تهران بیش از 10هزار واحد فروش داریم که رقابت بین این ده هزار خود تنظیم بازار میکند.

رانت در دادن غرفه نمایشگاه ها 

شیرازی تصریح کرد: در یک سال گذشته و شیوع کرونا بازار بسیار کساد و رکود بوده و فروشی به آن صورت نداشتیم و به نظر من نمایشگاه فصلی مردود است و باید نمایشگاه دائمی برای تولید کننده باشد که بتواند کالای تولیدی خودش را عرضه مستقیم بکند ضمن اینکه فروشگاه ها هم جنس خودش را از آسمان نیاورده و از همین تولید کننده خریده است و فروش همان تولید را انجام میدهد . ولی نمایشگاه ها در شرایط بدی برگزار میشود و تعداد غرفه ها بسیار محدود است و یک رانتی برای خرید این غرفه ها وجود دارد  که همه نمی توانند در شرایط یکسانی در آن به رقابت بپردازند. 50 درصد تولید کننده شرکت کننده در این نمایشگاه ها شریف هستند اما 50 درصد دیگر تعداد محدودی را فقط برای همین نمایشگاه ها تولید میکنند یعنی تولید نازل آن هم در شرایط فروش عالی و محدود به همین نمایشگاه این کجایش درست است؟ 

چرا 70درصد تخفیف فروشگاه ها در شب عید بازهم سود به همراه دارد؟

جواد درودیان پیشکسوت تولید کننده پیراهن نیز در این برنامه اظهار داشت: برای تولید کننده برپایی نمایشگاه بسیار خوب است چرا که بحث تولید کننده با فروشگاه تفاوت دارد.  وقتی شب عید فروشگاهی لباس های خود را با 70 درصد تخفیف می فروشد یعنی چند درصد روی اجناس خود کشیده است که 70 درصد تخفیف بازهم سود برایش دارد؟ تولید کننده اما اینگونه نمی تواند رفتار کند جنسش را به اتحادیه عرضه می کند و اتحادیه بر مبنای خرید پارچه، اجرت دوخت و به نسبت کیفیت دوخت قیمت به صورت معین می گذارد که 20 درصد سود منظور می شود 10 درصد هزینه نمایشگاه و 10 درصد بهره برای خود تولید کننده ولی این شرایط برای فروشنده که به این صورت نیست. 

درودیان تصریح کرد: از طرف دیگر فروشنده با چک مدت دار از ما تولید کننده جنس را می خرد و نمایشگاه عرضه مستقیم فرصتی به ما می دهد که در شب عید ما هم پول نقد دریافت کنیم و دریافتی داشته باشیم که به نظر من برپایی این نمایشگاه ها برای تولید کنندگان بسیار خوب است.

انتهای پیام/

کلیدواژه‌ها

مطالب بیشتر از «بازار»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها