داروی ایرانی در راه بازار قزاقستان | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

داروی ایرانی در راه بازار قزاقستان

  • سه شنبه 11 اردیبهشت 1397 14:52
  • شناسه 27424
داروی ایرانی در راه بازار قزاقستان

بر اساس آمار سال 2016 میزان صادرات داروی ایران به قزاقستان 61 هزار دلار بوده ­و ­پیش بینی می شود در سال2018 صادرات این رقم به حدود یک میلیون دلار خو اهد رسید.

به گزارش شبکه ایران کالا ؛­­­ آنه دردی ایرانپناه،­ رایزن بازرگانی ایران در قزاقستان، اظهار داشت: با توجه به اینکه­بیش از 85 % از داروی قزاقستان وابسته ­واردات بوده و دارو یکی از پنج قلم اول کالاهای وارداتی قزاقستان است، در­سال 2016 سهم ایران در بازار داروی قزاقستان61 هزار دلار­­بوده ­است.

داروی ایرانی در راه بازار قزاقستان

وی یکی از اولویت‌های قزاقستان را توسعۀ صنعت داروسازی عنوان کرد و افزود: دولت این کشور در نظر دارد با حمایت های مالی از مدرن‌سازی تجهیزات داروسازی و مدیریت نظام توزیع دارو، 50 درصد داروی قزاقستان­ را­ در سال 2019 از تولید داخلی تأمین کند.

ایرانپناه گفت:­ آمار تولید دارو ­قزاقستان گویای آن است که این در 2016 تنها توانسته 7/11 مصرف داخلی خود را تولید نماید و پیش‌بینی شده که در سال 2017­ نیز حداکثر می تواند 14درصد از مصرف­ داخلی خود را­ تأمین کند.

رایزن بازرگانی ایران در قزاقستان با اشاره به اینکه بخش عمده از داروها را­ دولت قزاقستان از طریق مناقصه از شرکت های تولیدکننده یا واردکننده خریداری و توزیع می کند، گفت: در سال‌های گذشته تعدادی از شرکت‌های اروپایی، ترکیه‌ای، هندی و چینی در بخش دارو سرمایه گذاری‌هایی کرده‌اند، اما پیچیدگی‌های قوانین و مقررات و لابی‌های تأثیرگذار در پروسه تولید و توزیع دارو با­ شرکت های خارجی، مشکلات بسیاری از جمله طولانی بودن مدت و هزینۀ ثبت هردارو،­ بین 3تا5 هزار دلار، بر سر راه آنها قرار داده است.

وی شرکت‌های ایرانی را در صنعت دارو و تجهیزات پزشکی دارای ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی توصیف کرد و افزود: تولیدات دارویی و تجهیزات پزشکی ایرانی توان بالای رقابتی از لحاظ کیفی و قیمت در بازارهای منطقه دارد و کشور قزاقستان نیز با توجه به رشد جمعیت و فقدان تولید داخلی دارو، حداقل برای 10 سال آینده ­نیاز به واردات دارو خواهد داشت که فرصت مناسبی برای شرکت‌های صادرکنندۀ ایرانی محسوب می‌شود.

ایرانپناه اظهار داشت: هر چند ­بازار دارو در قزاقستان یک بازار رقابتی ­است که حضورکشورهای بزرگ و گروه‌های نفوذی خاص ورود به بازار دارو را به مراتب سخت تر از گروه های کالایی دیگر­ می کند، اما شرکت های ایرانی توانایی های­­­ بالقوه و بالفعلی در تولید و صادرات و توانمندی‌های رقابتی دارند که لازم است برای رسیدن به اهداف صادراتی شرکت‌ها و یا سندیکای دارویی در ­بازار قزاقستان برنامه ای را ­تعریف کرد.

رایزن بازرگانی ایران، حضور سندیکای صاحبان دارو های انسانی و دامی و اتحادیه تجهیزلت پزشکی ایران ­در نمایشگاه‌های بین‌المللی دارو و تجهیزات پزشکی ­قزاقستان، سرمایه گذاری مشترک در زمینه‌های تولید دارو وتجهیزات پزشکی، تاسیس دفتر نمایندگی سندیکای داروسازی و ­اتحادیه تجهیزات پزشکی، حضور در مرکز نمایشگاه­ دائمی­ و بازاریابی محصولات ایرانی در آلماتی، تهیه برنامه صادرات دارو های انسانی و حیوانی (با برند حلال ) به قزاقستان با­ همکاری وزارت­ بهداشت ­و ­شرکت‌های قزاق و توجه به گردشگری سلامت را از برنامه‌های عملی صادرات دارو به قزاقستان در سال 97 عنوان کرد.

قزاقستان با 18میلیون نفر جمعیت یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان و ­واردکنندگان دارو در منطقه آسیای مرکزی­ است. 

کلیدواژه‌ها

مطالب مرتبط

مطالب بیشتر از «تولید»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها