اثرات ۱۰ بند عجیب پیش‌فروش خودرو از طریق قرعه‌کشی / قیمت خودرو کاهش خواهد داشت؟ | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

اثرات ۱۰ بند عجیب پیش‌فروش خودرو از طریق قرعه‌کشی / قیمت خودرو کاهش خواهد داشت؟

  • چهارشنبه 07 خرداد 1399 14:46
  • شناسه 43577
اثرات ۱۰ بند عجیب پیش‌فروش خودرو از طریق قرعه‌کشی / قیمت خودرو کاهش خواهد داشت؟

گرانی خودرو و سود کلان دلالی از این ماجرا دولت و نهادهای ناظر را بر آن داشت تا قوانین سخت‌گیرانه‌تری را برای کنترل بازار خودرو به‌کارگیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه ایران کالا از چند سال پیش قیمت خودرو و به‌صورت خاص پراید در بازار آزاد چنان رو به افزایش گذاشت که دیگر این محصول از حالت کالای مصرفی خارج و تبدیل به کالای سرمایه‌ای شد.

مشتریان می‌دانستند که با خرید یک دستگاه پراید و مصرف بیش از یک سال آن نه‌تنها زیان نمی‌کنند که باوجود حتی خسارات بدنه و یا هرگونه ضعف و نقص در زمان فروش سود چندمیلیونی هم خواهند داشت.

یکی از نمایشگاه‌داران در این رابطه به خبرنگار ایران کالا گفت: در همه جای دنیا خریدار خودرو به دنبال کیفیت، تنوع رنگ، آپشن، کاربری و نیاز آن خودرو می‌خرد اما در کشور ما اغلب خریداران به دنبال خودرویی هستند که نه‌تنها قیمت و هزینه‌های پایینی داشته باشد که در زمان فروش بتوانند روی آن سود کنند.

این نمایشگاه‌دار که بیشتر درزمینهٔ خودروهای خارجی فعالیت داشت با اشاره به تحریم‌ها و کاهش واردات خودروهای خارجی اظهار کرد: اگرچه این تحریم‌ها را شاید بتوان به‌عنوان اهرمی برای افزایش کیفیت تولیدات داخل در نظر گرفت اما قیمت برخی خودروهای تولید داخل بدون هیچ‌گونه آپشن و مزیت نسبت به خودروهای وارداتی از آن‌ها بالاتر رفته است.

گفتنی است طی سال گذشته بازار سیاه خودرو و تب دلالی روی این محصول به‌گونه‌ای نقدینگی خانوارها را مورد هدف قرار داد که برخی با فروش بخشی از دارایی خود اقدام به خرید خودرو به نام همسر و فرزندان خود کردند تا از موج گرانی خودرو و سود بادآورده آن عقب نمانند.

حال باگذشت دوره طولانی تنش در این بازار و برخوردهای قضایی جدی با متخلفان اعم از اعدام، حبس و جریمه، نهادهای حاکم و ناظر در بازار به این نتیجه رسیدند که با تشدید مقررات فروش خودرو از طریق دو شرکت خودروساز برای کاهش قیمت خودرو می‌توانند گام‌های مؤثری بردارند.

پایگاه اطلاع‌رسانی ایران کالا به بررسی نتایج هر یک از این مقررات پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

طی روزهای گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت، در اطلاعیه شماره یک خود اعلام کرد: بر اساس سیاست‌گذاری‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با خودروسازان، فروش ویژه ۲۵ هزار دستگاه خودرو شامل ۱۵ هزار دستگاه خودروهای گروه صنعتی ایران‌خودرو و ۱۰ هزار دستگاه خودروهای تولیدی گروه خودروسازی سایپا، در ایام عید سعید فطر صورت خواهد پذیرفت. بر این اساس، حضور و ثبت‌نام در فرآیند فروش خودروسازان مشروط به رعایت شرایط ده‌گانه ذیل است:

 

۱- با هر کد ملی فقط امکان ثبت‌نام و خرید یک دستگاه خودرو از خودروسازان وجود دارد.

در خصوص بند نخست این اطلاعیه این سؤال مطرح می‌شود که آیا تمهیداتی برای عدم اجاره کارت ملی هم اندیشیده شده است؟ یا همانند سال‌های گذشته باید شاهد کارت ملی‌های اجاره‌ای افراد بی‌اطلاع بوده و بازهم دلالان به سودهای کلان برسند؟

 

۲- مشتریانی که در ۳۶ ماه اخیر اقدام به خرید خودرو از شرکت‌های خودروساز کرده‌اند، مجاز به ثبت‌نام نیستند.

قطعاً این مشتریان نسبت به سودی که طی ۳۶ ماه گذشته از خرید خودرو داشته‌اند بی‌تفاوت نبوده و با استفاده از کد ملی سایر افراد خانواده مجدداً اقدام به خرید خواهند کرد.

 

۳- دارا بودن گواهینامه رانندگی برای خریداران الزامی است.
قطعاً دارا بودن گواهینامه و محدودیت سن بالای ۱۸ سال سن از مواردی است که به‌درستی برای خریداران در نظر گرفته‌شده است اما آیا خانواده‌هایی که جوانان بالای ۱۸ سال با گواهینامه‌های یک‌ساله دارند از این شانس و سود خرید خودرو صرف‌نظر خواهند کرد؟ یا اینکه بیشتر ترغیب به خرید خودرو به نام یکی از افراد خانواده که هنوز صلاحیت لازم برای رانندگی ندارد خواهند شد؟ و این آغازی بر ایجاد تقاضای کاذب و دلال‌سازی خواهد بود؟
 

۴- سن خریدار خودرو باید بالاتر از ۱۸ سال باشد و کد ملی، شماره تلفن همراه، مشخصات حساب بانکی، همه باید متعلق به شخص ثبت‌نام کننده باشد.

 

۵- افراد نباید پلاک خودرو فعال و نصب‌شده داشته باشند.
اجبار به یافتن راهکاری برای خرید خودرو به نام یکی دیگر از افراد خانوار و ادامه روند تقاضای کاذب در بازار.

 

۶- خریدار خودرو، به‌هیچ‌عنوان حق فروش وکالتی خودرو را ندارد و خودروی فروخته‌شده قابل صلح نیست.

 

۷- چنانچه در راستی آزمایی مراحل فروش، تکمیل وجه، تحویل خودرو و حتی در بازه زمانی پس از تحویل خودرو، مشخص شود که خریدار از ضوابط عدول کرده یا در فرآیند ثبت‌نام صداقت نداشته است، خودروی وی توقیف و مطابق با قانون با آن برخورد می‌شود.
در مورد این بند برخی حقوقدانان اعتقاددارند حقوق خریدار با اهمال فروشنده در راستی آزمایی رد نخواهد شد و این وظیفه فروشنده است که پیش از عقد قرارداد تمام‌ مسیرهای لازم برای راستی آزمایی را به‌درستی طی کند. در غیر این صورت باید ضرر و زیان ناشی از این اهمال به خریدار پرداخت شود ولو اینکه عمداً یا سهواً ضوابط را نادیده گرفته باشد

 

۸- هر خودروی صفرکیلومتری که در فرآیند تحویل مشتری قرار می‌گیرد، حداکثر باید ظرف مدت سه ماه و پس از تردد ۱۰۰۰ کیلومتری، برای استفاده از گارانتی به نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش خودروسازان مراجعه کند.
این امر مستلزم تردد حداقل ۳۵۰ کیلومتر در ماه است؛ که قطعاً تبعات دیگری اعم از افزایش حجم ترافیک و آلودگی هوا و نیاز به قطعه و ترافیک مراجعه به خدمات پس از فروش خواهد داشت.

 

۹- مشتریان باید در ثبت شماره شبا خود در سایت فروش دقت نمایند، چراکه مسئولیت ورود شماره شبا به‌صورت اشتباه و درنهایت برگشت پول به فرد دیگر بر عهده ثبت‌نام کننده است؛ ضمن اینکه شماره شبای اعلامی حتماً باید به نام خود متقاضی باشد؛ چراکه وجه برگشتی در صورت عدم موفقیت در قرعه‌کشی، تنها به شماره شبای اعلامی منطبق با نام فرد ثبت‌نام کننده واریز خواهد شد.

 

۱۰- سند خودرو تا یک سال در رهن شرکت خودروساز باقی خواهد ماند.
با توجه به سوابق رعایت این موضوع می‌توان گفت بند ۶ و بند ۱۰ ابزار لازم برای لازم‌الاجرا بودن را ندارند.

 

اگرچه مقابله با گران‌فروشی و دلالی از مهم‌ترین اقدامات دولت برای کنترل بازار و مهار قیمت‌های افسارگسیخته است اما باید این موضوع را در نظر گرفت که اخبار منتشره طی ماه‌ها و سال‌های گذشته مبنی بر اثرات تحریم بر کاهش قیمت و نایاب شدن خودرو زمینه این افزایش قیمت را فراهم آورد.

حال باید منتظر ماند و دید نتیجه اقدام هفته جاری خودروسازها و ثبت‌نام و پیش‌فروش ۲۵ هزار دستگاه خودرو از طریق قرعه‌کشی چقدر در بازار و قیمت خودرو تأثیر خواهد داشت؟

کلیدواژه‌ها

مطالب بیشتر از «تولید»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها