اجرایی شدن سند چشم‌انداز، درخواست تولیدکنندگان و فعالان صنعت پوشاک | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

اجرایی شدن سند چشم‌انداز، درخواست تولیدکنندگان و فعالان صنعت پوشاک

  • جمعه 25 مهر 1399 08:01
  • شناسه 46434
اجرایی شدن سند چشم‌انداز، درخواست تولیدکنندگان و فعالان صنعت پوشاک

دو تولید کننده پوشاک، یک کارشناس، مسئولی از سازمان توسعه تجارت و رئیس هیات مدیره انجمن طراحان لباس و پارچه ایران در گفتگو با برنامه چشم‌انداز شبکه ایران کالا، با دکتر پرویزیان، درباره چالش‌های صنعت پوشاک گفتگو کردند.

هاشمیان، کارشناس صنعت نساجی و پوشاک گفت ما همیشه صادرات پوشاک را هرچند با رقم ناچیز، داشتیم  ولی اگر بخواهیم صادرات را حفظ و تقویت کنیم نیازمند حمایت از تولیدکنندگان هستیم. هاشمیان افزود ما در برخی اقلام مثل کت و شلوار که تولیدکنندگان دست شان در تولید بازتر بوده، موفق‌تر بوده‌ایم و در پوشاک زنانه و جین خیلی موفق عمل نکرده‌ایم. هاشمیان گفت پیشنهاد من این است که یک شرکت مادرتخصصی ایجاد شود که برندهای کوچک را زیر چتر حمایتی خود قرار دهد و با بررسی کیفیت آنها، یک همگام سازی و ارتقا در کیفیت ایجاد کند و با تجمیع هزینه‌های تبلیغاتی، برندسازی موفقی را رقم بزند.

کارشناس صنعت نساجی و پوشاک گفت در واقع باید یک نشان ملی و معتبر ایجاد شود، مثلا در اصفهان یک نشان استانی ایجاد شده که بعدها موفقیتش دیده می‌شود. هاشمیان گفت اتاق بازرگانی اصفهان دوره‌ای برای برندسازی پوشاک در آبان برگزار می‌کند که علاقه‌مندان می‌توانند حضور یابند. وی گفت این دوره با همکاری اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان طراحی و برگزار می‌شود. رشته دانشگاهی برندینگ طراحی پوشاک در حال تدوین است تا پشتوانه علمی این زمینه هم عملیاتی شود. وی افزود در حال حاضر استان اصفهان، به عنوان پایلوت، تلاش های دانشگاهی و عملیاتی در بحث پوشاک آغاز کرده و در یک سال گذشته سند چشم‌انداز برای صنعت نساجی استان اصفهان طراحی شده است.

راضی، دبیر میز اتحادیه اروپا در سازمان توسعه تجارت گفت سازمان توسعه تجارت، برنامه اعزام هیئت‌های تجاری به کشورهای همسایه و  اروپایی را در برنامه دارد و تلاش برای گسترش حضور فعالان تجاری در نمایشگاه‌های بین‌المللی را در دستور کار دارد. راضی گفت نمایشگاه پوشاک امارات، به عنوان نمایشگاه معتبر جهانی مد نظر سازمان توسعه تجارت است ما بلیت رفت و برگشت، بخشی از هزینه اقامت و هزینه اجاره غرفه‌ها را تامین می‌کنیم. وی گفت ما هر ماه جلساتی برای برندسازی در حوزه کالایی مختلف داریم که در زمینه پوشاک هم این جلسات انجام می‌شود.

دبیر میز اتحادیه اروپا در سازمان توسعه تجارت گفت سال گذشته از نظر بودجه‌ای در مضیقه بودیم و نتوانسیتم حمایت خوبی از تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های خارجی انجام دهیم. راضی گفت در اروپا، نمایشگاه میلان، پاریس، دوسلدورف و برلین آلمان برای یافتن شریک تجاری و مبادله فوق‌العاده هستند. وی افزود امسال به علت شیوع کرونا، استقبال چندانی از نمایشگاه نشده و نمایشگاه‌ها زا رونق افتاده است. راضی گفت سازمان توسعه تجارت دوره‌هایی برای برندسازی هم طراحی کرده که تولیدکنندگان می‌توانند در این دوره‌های آموزشی ثبت نام کنند.

سومبات هاکوپیان، رئیس هیات مدیره انجمن طراحان لباس و پارچه ایران گفت سند چشم‌انداز صنعت پوشاک کشور در سال 1398 طراحی شده و در آن ایجاد برند ملی هم مد نظر قرار گرفته اما اراده جدی برای اجرای آن وجود ندارد. هاکوپیان گفت به همین علت نوشتن سند چشم‌انداز جدید به صورت استانی یا کشوری بیهوده است و مشکل ما نداشتن سند نیست، بلکه مشکل اجرای آن است. وی گفت اگر آن سندی که طراحی شده، اجرایی می‌شد الان ما درباره مباحث دیگری صحبت می‌کردیم. در سندی که نوشته شده، حتی مکان ساخت شهرک پوشاک در روبروی فرودگاه طراحی شده و حتی این مکان به صورت ویدئوکنفرانسی با حضور رئیس جمهور کلنگ زده شد. وی افزود اجرای این سند آن موقع با بودجه 5 هزار میلیارد تومان طراحی شده بود و حالا اگر بخواهد اجرایی شود هزینه‌اش 5 برابر خواهد شد.

رئیس هیات مدیره انجمن طراحان لباس و پارچه ایران گفت در حال حاضر اگر به دنبال توسعه صنعت پوشاک باشیم باید سراغ سندی مشابه آن سند برویم. هاکوپیان گفت دانشگاه امیرکبیر آن سند را طراحی کرد و با شهرک‌های صنعتی و بخش خصوصی هم همکاری کرده است. وی گفت وزارت صمت باید این طرح را اجرا می‌کرد که متاسفانه نکرد. وی افزود هزینه تدوین این سند را سازمان شهرک‌های صنعتی پرداختند و طراحی آن یک سال زمان برده است.

رئیس هیات مدیره انجمن طراحان لباس و پارچه ایران گفت در حال حاضر وضع پوشاک کشور، در مجموع خوب است و تنها مشکل مواد اولیه است که باید حل شود. هاکوپیان گفت در بخش زنانه، ما وقتی به طراحی می‌رسیم، دست تولید کننده را زا نظر طراحی می‌بندیم اما کالای خارجی بی ضابطه وارد می‌شود و این عرصه رقابت نابرابر است که تولید کننده ما را تحت فشار قرار می‌دهد. وی افزود بخش هنری طراحی پوشاک را خیلی نمی‌شود چارچوب‌مند کرد و باید تولیدی‌تر به این حوزه نگاه شود. وی گفت پوشاک موتور حرکت صنعت نساجی است و برای راه افتادن صنعت نساجی باید از صنعت پوشاک حمایت کرد.

افتخاری، تولید کننده پوشاک عصر جدید گفت از ابتدای دهه 90 رشد موثر و خوبی در تولید داخل انجام شد و برندهای ایرانی، با تولید روز دنیا همگام شدند. افتخاری گفت امروزه همه ماشین‌آلات تولید پوشاک جهانی در واحدهای تولیدی داخلی هم استفاده می‌شود. وی گفت در حال حاضر مقداری سهولت دسترسی به مواد اولیه دچار چالش شده و از این نظر ما با تولیدکنندگان خارجی در رقابت قرار می‌گیریم. وی افزود نقدینگی موجود در جامعه به سمت صنعت هدایت نمی‌شود و از این نظر هم تولیدکنندگان مشکل دارند. افتخاری گفت در سه سال اخیر که ارزش پول ملی به سراشیبی سقوط افتاده، سرمایه تولیدکنندگان هم کم‌ارزش شده و واردات کالا با دلار و یورو فشار زیادی روی تولیدکنندگان وارد می‌کند.

تولید کننده پوشاک عصر جدید گفت تصور نمی‌کنم برندی از ایران در بازار خارجی مطرح باشد اما در بازار داخلی، تبلیغات هزینه زیادی دارد و برندها به سمت تبلیغ در فضای مجازی رفته‌اند. افتخاری گفت در رسانه هم تبلیغات ثانیه‌ای چند صد میلیون هزینه دارد و  بسیار گران است. افتخاری افزود شبکه ایران کالا در مدتی که از تاسیسش گذشته تعامل خوبی با تولیدکنندگان برقرار کرده و توانسته به سهم خودش حمایت از تولیدکنندگان را انجام دهد.

رضاخانی، مدیر عامل پوشاک کودک و نوجوان کارن گفت هفت سال است که تولید پوشاک کودک و نوجوان را آغاز کردیم و سعی داریم از بهترین مواد اولیه استفاده کنیم. رضاخانی گفت از برش تا چاپ را با ماشین‌آلات مکانیزه انجام می‌دهیم و به دنبال کاهش وابستگی به خارج هستیم. رضاخانی افزود تیمی سه چهار نفره از طراحان داریم که ترکیبی از ایده‌های خودمان و طرح‌های خارجی را باب میل مصرف کننده داخلی عرضه می‌کنیم.

مدیر عامل پوشاک کودک و نوجوان کارن گفت سال گذشته در نمایشگاه بغداد شرکت کردیم که تجربه خوبی بود و کمکی از سازمان توسعه تجارت دریافت نکردیم. رضاخانی گفت برای ارز یا تبلیغات در نمایشگاه هیچ کمکی به ما نشد و از نظر کمی و کیفی ما به همراه دیگر تولیدکنندگان مستقل حضور یافتیم. وی گفت روابط خوبی ایجاد شد و زمینه فروش ما به عراق باز شد اما با حمایت دولت این فروش می‌توانست به مقدار قابل توجهی افزایش یابد.

کلیدواژه‌ها

مطالب مرتبط

مطالب بیشتر از «تولید»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها