تنظیم بازار خودرو و بورس | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

 تنظیم بازار خودرو و بورس

  • سه شنبه 29 مهر 1399 10:04
  • شناسه 46520
 تنظیم بازار خودرو و بورس

چشم انداز دوشنبه شب با حضورمیهمانان برنامه آقایان دکتر ابوالفضل خلخالی عضو هیئت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، فربد زاوه کارشناس اقتصاد خودرو، روح الله ایزد خواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و پیمان مولوی فعال سرمایه‌گذاری به بررسی تنظیم بازار خودرو و بورس پرداخت.

در ابتدا دکتر پیمان مولوی فعال سرمایه گذاری درباره ساز و کار بورس کالا برای اجرای این طرح گفت: ما شاهدیم که درباره یک سری محصولات فلزی و سایر بازارهای کالایی به سمتی می رویم که قیمت گذاری دستوری در بازار بورس کالا که درگیر این نوع قیمت گذاری است.

نهایت این قیمت گذاری دستوری ضرر صاحبان شرکت‌هایی است که این قیمت گذاری برای کالاهای تولیدی اتفاق می افتد و ما دنبال این هستیم که خودرو هم در آن بیاوریم.

تفکر جزیره ای یعنی اینکه می خواهیم یک جایی درست کنیم و جای دیگر را خراب کنیم . اقتصاد ایران بزرگ است و تقاضای خودرو زیادی دارد . خودرو برای خیلی از طیف‌ها بر اساس نوع قدرت خریدشان خارج از دسترس می شود. خودرو می‌خواهیم در بورس ببریم تولید و مواد اولیه آن آیا با قیمت دستوری می شود؟

باید از این نوع اقدامات شتابزده پرهیز کنیم. اول باید طرح چکش کاری کنیم و کارشناسی کنیم و بعدا اعلام عمومی بشود.

فربد زاوه کارشناس اقتصاد خودرو دیگر مهمان برنامه چشم انداز هم گفت: به نظر من بازار بورس محل مناسبی برای عرضه خودرو نیست ، اگر صورت‌های مالی شرکت‌های خودروساز را شفاف بدانیم این شفافیت ایجاد می‌شود و نیازی نیست سازمان جدیدی درگیر این موضوع بشود.

متاسفانه نه در وزارت صنعت و نه در خودروسازی‌ها متخصص اقتصادی نداریم . علم اقتصاد در این حوزه ها به رسمیت شناخته نمی شود.  افراد براساس روابط محفلی وارد بنگاه ها و شرکت ها می شوند نه براساس تخصص و توانایی

پیمان مولوی فعال سرمایه گذاری در ادامه گفت: ما نیاز به ترکیبی از دیدگاه های مختلف داریم. هیچ دیدگاهی حاکم نیست. اقتصاد ایران شالوده ای از رویکردهای مختلف است. نبود رویکرد معماری در اقتصاد باعث شده تمام زحمات افراد به نتیجه نرسد و فایده ای نداشته باشد.

صنعت خودرو به لحاظ اقتصادی معماری می خواهد. وقتی نقشه راهی وجود نداشته باشد. در کجای دنیا خودرو در بورس عرضه می شود. ما هنوز تکلیفمان روشن نیست که با کدام مدل می خواهیم کار کنیم. آیا می‌خواهیم کل قطعات را خودمان تولید کنیم یا با بهای تمام شده پایین (از کجا تامین کنیم) زنجیره های تولید همه به هم وصل هستند و مشکل از جایی شروع می‌شود که فقط یک زنجیره را می بینیم.

برای هر طرحی فرصت سنجی لازم است و پیش طرح توجیهی و در نهایت طرح توجیهی که برای بحث خودرو هم مطرح است.

روح الله ایزد خواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از طراحان این طرح هم گفت: تحلیل ما این است که مشکل از طرف تولید نیست یعنی ظرفیت تولید مناسب است مشکل در بخش فروش و توزیع خودرو است و یک شرایط بالادستی هم حاکم است و کالای خودرو به سرمایه ای تبدیل شده است. به دلیل اینکه نقدینگی به سمت تولید نرفته و به سمت دلالی رفته است.طبق آمار خودروسازها در هر خودرو 50 میلیون تا هفتاد میلیون ضرر می کنند. به دلیل تورمی که در نهاده‌ها رخ داده است.

هزینه تمام شده خودروسازها بالاست وقتی دستوری بخواهیم قیمت بدهیم دو بازار درست می شود و خودرو کالای سرمایه‌ای می شود . در این طرح هدف گیری اصلی خارج کردن سوداگری از این بازار است. اولا قیمت‌ها به گونه‌ای اصلاح بشود که هزینه تمام شده خودرو خودروساز دریافت کند و اگر قرار است سوداگری رخ دهد با ابزار تنظیمی مالیات کنترل شود.اگر کسی خودرو بخرد و بعد از مدتی بفروشد باید مالیات بدهد که مالیات بر عایدی سرمایه است.

آقای زاوه هم در ادامه گفت: شرکت‌های خودروسازی دارند ضرر می دهند. چون وزارت صنعت منشا آمار است فرض کنیم یک میلیون و ششصد هزار دستگاه را تولید کنیم و نقدینگی هم به خودروسازها بدهیم آیا ارز آن تامین شده است و آیا این مشکل برای خودروساز است و کدام بازار از این سیاست انبساطی دولت درامان بوده است.آیا برای این مسائل نیاز به قوانین جدید است یا در مسائل کلان اقتصاد باید مشکلات حل شود.الان موضوع خودرو مشکل اصلی جامعه نیست بلکه مشکل در کلان اقتصاد است.

ایزدخواه نماینده مجلس هم گفت: مشکل ساختاری اقتصاد این است که به سمت تولید نمی رویم نه بانکها به نفع تولید عمل می کنند نه نقدینگی را به سمت تولید می‌بریم که این مشکل در تفکر حاکم بر دولت است که اساسا تولید در نگاه آنها جایگاه اول را ندارد.

وقتی بحرانی شکل می گیرد آیا باید کاری بکنیم یا نکنیم. بالاخره باید این بحران (خودرو) را مدیریت کرد.

روش غلط قیمت گذای دستوری یک روش است و روش دیگر این است که قیمت را رها کنیم. راه حل دیگر این است که دولت تنظیم گری کند.

جمع بندی این است که فعلا این بحث در مورد بورس کالا هنوز مورد بحث است و ممکن است از روش‌های دیگر استفاده شود.

پیمان مولوی: مشکلاتی که باعث می شود در صنعت خودرو شاهد تقاقضا باشیم یکی از عوامل آن داخلی است که تقاضا برای حفظ ارزش پول ملی است و نکته دیگر هم بحث نظام مالیاتی است. تا اقتصاد ما موتور تولید نقدینگی را متوقف نکند و از طرفی اقتصاد رشد را تجربه نکند بقیه عوامل تکنیکی خواهد بود نه تاکتیکی که استراتژی نیست و سخت به ثمر خواهد نشست.

اقتصاد ایران به سمتی می رود که باید تکلیف خودش را روشن کند. تصمیمات کوتاه مدت ممکن از ما را از رویکرد بلند مدت دور بکند .

طرح‌ها باید با ابعاد مشخص باشد و خروجی آن مشخص و معین باشد. در این صورت قابل سنجش خواهد بود.

دکتر ابوالفضل خلخالی عضو هیئت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت هم گفت: التهابی که در صنعت خودرو داریم دو بعد دارد یکی بحث قیمت‌گذاری عرضه و تقاضاست و دیگری تقاضاست که غیر واقعی است و عرضه هم نسبت به نیاز واقعی مردم کفاف لازم را نمی‌دهد. برآوردها حاکی است در بازار خودرو یک میلیون و نیم خودرو نیاز داریم در سال گذشته نهصد و پنجاه هزار تولید شده که نشان از وجود مشکل در عرضه است.

برای مهار نقدینگی می توان روش های مختلف پیاده کرد که یکی همان استفاده از بورس کالاست. در عرضه مشکل جدی داریم و اگر بتوانیم هر قدر بازار نیاز دارد تولید کنیم التهابی به وجود نمی آید . سرمنشا التهاب همین کمبود عرضه است.

اگر بخواهیم مشکل خودرو را حل کنیم باید داخلی سازی خودرو داشته باشیم. تمام قطعات خودرو می تواند در کشور تولید شود به لحاظ دانش فنی وجود دارد و به لحاظ صرفه اقتصادی هم صرفه دارد . آنچه مشکل عرضه است عدم تولید برخی قطعات است که در کشور تولید نشده اند و وابستگی به کشور داریم و اگر نهضت عمومی داخلی سازی ایجاد بشود می توانیم عرضه را سریع افزایش دهیم.

راه کار این است که مجلس فضای دستوری قیمت‌گذاری را حذف کند و مشکل زنجیره تامین حل کند و خودروسازها پرداخت ها را سروقت انجام دهد.

 

کلیدواژه‌ها

مطالب بیشتر از «تولید»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها