نوسازی ناوگان، ظرفیت ترانزیتی کشور را افزایش می دهد | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

نوسازی ناوگان، ظرفیت ترانزیتی کشور را افزایش می دهد

  • چهارشنبه 22 مرداد 1399 22:54
  • شناسه 44716
نوسازی ناوگان، ظرفیت ترانزیتی کشور را افزایش می دهد

  وزیر راه و شهرسازی گفت: امضای قرارداد سه‌جانبه برای نوسازی ناوگان حمل و نقل برون‌شهری بخش کالا و عملی شدن آن گام بزرگی برای نوسازی ناوگان فرسوده حمل بار کشور است.

 آقای محمد اسلامی در مراسم امضای قرارداد سه جانبه نوسازی ناوگان حمل بار کشور که با ظرفیت 5 هزار دستگاه بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، بانک صادرات ایران و شرکت ماموت به عنوان مجری طرح در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد افزود: در قالب این قرارداد، پنج هزار دستگاه کامیون فرسوده در دو مرحله از رده خارج و با کامیون نو جایگزین می‌شود که تا یکی دو هفته آینده بخش اول این خودروها تحویل رانندگان می شود.  
 وی همچنین با اشاره به اینکه ۶۵ هزار کامیون برون‌ شهری کشور فرسوده و مشمول طرح نوسازی هستند، گفت: امروز و در سال جهش تولید، گام دیگری را در نوسازی ناوگان فرسوده با تکیه بر توان داخلی بر می‌داریم.   
اسلامی با اشاره به اینکه برای نوسازی این ناوگان، به ترتیب اولویت کار خواهیم کرد، افزود: در قراردادی که امروز میان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، بانک صادرات و بخش خصوصی به امضا رسید، نخستین قرارداد ساخت داخل طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل برون‌شهری در بخش کالا با محوریت کامیون‌های بالای۵۰ سال به امضا رسید و بر اساس این قرارداد، پنج هزار دستگاه کامیون با سیستم قوای محرکه مطلوب برای رانندگان در نظر گرفته شده است که دو هزار و ۴۵۰ دستگاه آن در مرحله نخست و باقی‌ مانده در مرحله دوم تحویل رانندگان می‌شود.  
 وزیر راه و شهرسازی در خصوص ترکیب مالی نوسازی ناوگان نیز گفت: ۲۰ درصد قیمت کامیون از محل آورده متقاضی و ۸۰ درصد از محل تسهیلات بانک صادرات با کارمزد ۱۸ درصد پرداخت می‌شود که ۹ درصد این کارمزد را سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در قالب یارانه های تبصره 18 پرداخت می‌کند و مدت قرارداد نیز ۶ ساله است و اقساط در طول این مدت توسط خریدار پرداخت می‌شود. 
 وی با بیان اینکه تلاش می کنیم در این مرحله تخلفاتی نظیر خرید و فروش برگه اسقاط خودرو روی ندهد افزود: متقاضیان باید در سامانه سازمان راهداری ثبت ‌نام و در مرحله بعدی خودروی خود را اسقاط کنند که این فرآیند با یک نظام نظارتی مضاعف اجرا خواهد شد و کامیون فرسوده باید کارکرد داشته و بارنامه فعال آن در سازمان راهداری ثبت شده باشد تا مطمئن شویم که از ناوگان فعال، کامیون فرسوده خارج و با کامیون نو جایگزین می‌شود. 
 اسلامی تصریح کرد: در قالب این طرح، کامیون‌های یخچال‌دار و نیز کامیون‌هایی که برای ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی مورد نیاز است، به‌‌ ‌صورت ترکیبی قابل خریداری بخش خصوصی است و با استفاده از تسهیلات مناسب، در یک فرآیند مشخص به رانندگان کمک می‌کنیم تا کامیون خود را نوسازی کنند و انتظار داریم که کیفیت جابه‌جایی بار با ورود ناوگان جدید افزایش یابد و ضایعات، تلفات و خسارت‌های کمتری در این بخش داشته باشیم. 
 وی افزایش و ارتقای ظرفیت ناوگان حمل بار، بالا رفتن ایمنی و استاندارد در جاده‌ها، کاهش مصرف سوخت و کاهش مخاطرات زیست ‌محیطی را از مزایای اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: این طرح همچنین کمک می‌کند که ظرفیت حمل و نقل بین‌المللی کشور نیز افزایش یابد. 
 وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد به زودی نخستین سری از کامیون‌های تولید داخل که شامل ۲۰۰ کامیون می‌شود در قالب این طرح به متقاضیان تحویل داده شود.  
 وی با اشاره به اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به مالکان کامیون های بالای ۵۰ سال برای ثبت‌نام در این طرح پیام فرستاده است، از رانندگان و مالکان این کامیون‌ها خواست تا از این فرصت مناسب استفاده کنند. 
 اسلامی با بیان اینکه وزارت راه از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و نیز از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه استفاده می‌کند ابراز امیدواری کرد: مرحله نخست طرح نوسازی دو هزار و ۴۵۰ دستگاه کامیون برون‌شهری بخش کالا هرچه زودتر عملیاتی شود تا بتوان به سرعت وارد مرحله دوم این طرح شد. 
 وی افزود: خوشبختانه بانک صادرات ایران این آمادگی را اعلام کرده است که در کل طرح به عنوان بانک عامل همراه و همیار وزارت راه و شهرسازی باشد. 

کلیدواژه‌ها

مطالب بیشتر از «حمل نقل»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها