توزیع نامناسب یا کاهش تولید؟ کدامیک عامل اصلی گرانی خودرو است؟ | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

توزیع نامناسب یا کاهش تولید؟ کدامیک عامل اصلی گرانی خودرو است؟

  • یکشنبه 04 خرداد 1399 12:37
  • شناسه 43527
توزیع نامناسب یا کاهش تولید؟ کدامیک عامل اصلی گرانی خودرو است؟

مسئولان و افراد صاحب نظر در امور اقتصادی در گفت و گو با برنامه «چشم انداز» دلایل اصلی گرانی خودرو را بررسی کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه ایران کالا طی هفته گذشته بازار خودرو شاهد صعودی‏ شدن قیمت‌ها بود و در این میان رسانه‌ها سعی دارند تا مسئول آشفتگی‌های اخیر بازار خودرو را معرفی کنند. اما مسئله‌ مهم این است که دلیل هر چه که هست، در پیش گرفتن روند افزایشی سبب می‌شود تا برخی از دارندگان خودرو تمایلی برای فروش خودروهای‌شان با قیمت‌های فعلی را نداشته باشند و با ایجاد جو روانی منفی سعی در تنش بیشتر در بازار کنند.

افزایش قیمت و به هم ریختن بازار خودرو، مسئله‌ای است که دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است. در این میان وقتی علت را جویا می‌شویم، یکی نوسان در نرخ ارز را مطرح می‌کند و دیگری عرضه کم خودروسازان را علت گرانی‌های اخیر می‌داند. هرچند خودروسازان معتقدند که در حد توان خود عرضه به بازار را داشته‌اند. این درحالی است که عده‌ای دیگر معتقدند بازار خودرو این‌روزها دیگر بر روی روال عرضه و تقاضا حرکت نمی‌کند و در شرایط کنونی قیمت خودرو در بازار توسط برخی از فعالانی که تعداد زیادی خودرو در اختیار دارند تعیین می‌شود.

به عقیده‌ این افراد، خرید و فروش دست‌اندرکاران بازار باعث می‌شود که قیمت خودرو در مدار افزایشی قرار بگیرد. از سوی دیگر، تقاضای شب عید نیز مسئله‌ای است که برخی‌ها به آن اشاره دارند.

شبکه ایران کالا به منظور بررسی دلایل افزایش قیمت خودرو، میزگرد غیرحضوری با شرکت جمال فتح الهی (رئیس دانشگاه فسای شیراز)، سید مرتضی افقه (استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز)، هادی صادق نیارکی (معاون صنایع وزارت صمت) و  موسوی لارگانی (نماینده مجلس) برگزار کرد که خلاصه آن به شرح زیر است.

اقدام اخیر وزارت صمت، نوش داروی بعد از مرگ سهراب بود

جمال فتح الهی، رئیس دانشگاه فسای شیراز در ابتدای برنامه خرید خودرو توسط مردم به منظور حفظ ارزش نقدینگی را واکنشی معقول قلمداد کرد و افزود: زمانی که تورم باعث کاهش قدرت خرید مردم می شود آنها سراغ خرید کالای بادوامی همچون خودرو می شوند که این واکنش، عقلانی است و پاسخی است به شرایط روز جامعه.

وی ادامه داد: اقدام اخیر وزارت صمت در راستای قرعه کشی متقاضیان خودرو و سخت تر شدن شرایط به منظور توزیع صحیح خودرو،  نوش داروی بعد از مرگ سهراب بود و باید از مدتها قبل رخ می داد.

فتح الهی خاطر نشان کرد: پس از تحریم های امریکا پیش بینی لازم برای چگونگی کنترل نقدینگی نشد . باید بین سیاست خارجی و سیاست داخلی هماهنگی لازم صورت می گرفت تا  تمامی معضلات و مشکلات پیش بینی و راهکارهای برطرف کردن آن تعیین و اعمال می شد.

نبود نظارت و توزیع نامناسب خودرو، دلیل اصلی گرانی

سید مرتضی افقه، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز که در برنامه‌های قبل نیز حضوری فعال داشت، درباره گران شدن خودرو گفت: افزایش سرسام آور قیمت خودرو دلایل مختلفی دارد. نقدینگی افسار گسیخته از یک سو، تلاش مردم برای تبدیل نقدینگی به کالای سرمایه ای و حضور دلالان در بازار خودرو از سوی دیگر موجب گرانی خودرو شده است اما فراتر از این، نبود نظارت و توزیع نامناسب خودرو دلیل اصلی گرانی خودرو است.

وی ادامه داد: بعد از سال 97 که امریکا یکطرفه از برجام خارج شد شرایط بدی برای اقتصاد ایران ایجاد شد. در چنین شرایطی نباید اقتصاد را رها می کردیم.  در این وضعیت، حکمرانی بر اقتصاد با مکانیزم  بازار آزاد نادرست است.

افقه افزود: باید بررسی کنیم که چطور در شرایط فعلی فردی چندهزار خودرو را احتکار کرده است. چرا باید بخش تولید با موانع متعدد روبرو شود و نقدینگی به سمت سوداگری برود.

تولید را افزایش داده و توزیع را به سمت عدالت برده ایم

هادی صادق نیارکی، معاون صنایع وزارت صمت در پاسخ به سخنان کارشناسان و مجری برنامه مبنی بر نبود نظارت در توزیع خودرو به وضعیت خودروسازی طی سالهای اخیر پرداخت و گفت:

صنعت خودرو یکی از صنایع اصلی بود که مورد تحریم قرار گرفت و آثار آن اکنون قابل مشاهده است. با وجود این تحریم ها مهندسان صنعت خودرو کار را رها نکرده و مقابله با آن برخواستند. بر اساس آمار رسمی، ما در در ششماهه دوم 98 نسبت به ششماهه دوم 97 افزایش تولید خودرو داشتیم.

وی ادامه داد: هر چند که شیوع ویروس کرونا باعث رکود در تولید و صنعت شد اما در دوماه ابتدای امسال نسبت به دو ماه 98 وضعیت تولید خودرو بهتر است. برمبنای آمار و اطلاعات تولید، از ابتدای سال جهش تولید تا روز پایانی اردیبهشت با افزایش 8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تعداد 66 هزار و 559 دستگاه انواع خودروی سواری و وانت به تولید رسیده است.

نیارکی افزود: صنعت خودرو پیشران است و نباید تعطیل شود چرا که بیش از 30 رشته شغلی به آن وابسته هستند. ما در سمت عرضه سعی خواهیم کرد در تولید تدوم داشته باشم. در سمت تقاضا به دنبال عدالت در توزیع و واقعی سازی تقاضا هستیم.

مهدی صادقی نیارکی با بیان اینکه برای تحقق شعار " واقعی کردن تقاضا، عدالت در توزیع" در این دوره محدودیت‌هایی درنظر گرفته ایم گفت: در چند مرحله فروش خودرو خواهیم داشت و این مرحله فروش فوق العاده محسوب می‌شود.

وی افزود: در این دوره دو شرکت ایران خودرو و سایپا، ۲۵ هزار خودرو را عرضه می‌کنند و پیش ثبت نام از ساعت ۲۴ امشب آغاز می‌شود و یک هفته ادامه دارد.

معاون امور صنایع وزارت صمت با بیان اینکه افراد حائز شرایط با مراجعه به سامانه دو شرکت اعلام شده می‌توانند برای انجام پیش ثبت نام، رمز عبور دریافت کنند، گفت: رمز عبور کد ملی افراد در نظر گرفته شده است. در صورتی که عرضه و تقاضا در این دوره برابر باشد عرضه با روال معمول انجام می‌شود، اما در غیر این صورت به روش‌های دیگری مثل قرعه کشی برای عرضه خودرو متوسل می‌شویم.

روش‌های دیگر فروش خودرو از نیمه دوم خرداد به بعد خواهد بود

وی به فروش محصولات شرکت‌های خودروساز از نیمه دوم خرداد به بعد اشاره کرد و با تاکید بر اینکه در همه این روش‌ها شناسایی مصرف کننده واقعی اولویت دارد، در تشریح ویژگی‌های این افراد و ۱۰ محور ابلاغ شده جهش تولید به خودروسازان گفت: مکانیزمی که طراحی کردیم برای ورود مصرف کننده واقعی است داشتن گواهینامه، سن بالای ۱۸ سال و عدم دریافت خودرو از خودروسازان طی ۳۶ ماه گذشته از جمله محدودیت‌های اعمال شده در این مکانیزم است و هر شخص با یک کد ملی فقط یکبار می‌تواند به ثبتنام مبادرت ورزد. در این مرحله ثبتنام کنندگان نباید حتی پلاک فعال هم داشته باشند یعنی فاقد خودرو باشند. کارت بانکی، کدملی و‌گواهینامه ثبتنام کننده باید با همدیگر همخوانی داشته و به یک نام باشند و شماره اعلامی شبا باید به نام ثبتنام کننده باشد تاپس از انجام مراحل و احراز شرایط ثبتنامی پول احیانا به آن عودت داده شود.

چرا نظارت و توزیع مناسب در سال قبل اجرا نشد؟

نیارکی در پاسخ به این سوال گفت: در مقاطع مختلف سال گذشته برخی از خودروسازان اعلام کردند که تقاضا برای ثبت نام خودرو کمتر از عرضه آن است و مردم تمایلی برای خرید از خود نشان نمی دهند از اینرو در شرایط خرید خودرو ثبت نامی سخت گیری نشد.

دو دلیل مهم گرانی خودرو

وی دو دلیل مهم گرانی خودرو را ثابت بودن قیمت خودرو و افزایش قیمت مواد اولیه عنوان کرد و افزود: قیمت خودرو حدود یکسال اصلا تغییری نکرد و این مسئله عاملی برای ورود سوداگران به بازار خودرو شد. باید به مرور زمان اصلاح قیمتی را در خودرو لحاظ کنیم تا سوداگری را به حداقل برسانیم. مسئله دیگر افزایش قیمت آلومینیوم و ورق فولاد همزمان با افزایش قیمت ارز است که منجر به سختی تولید خودروسازان شده است.

معاون امور صنایع وزارت صمت  در پایان تاکید کرد: واردات خودرو برای یک میلیون دستگاه بین 10 تا 15 میلیارد دلار است در حالی که ما برای تولید یک میلیون خودرو در داخل حدود 2 میلیارد دلار هزینه میکنیم.

نظارت مجلس بر خودرو نمایشی بود

موسوی لارگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد برخی از مسئولان خودروسازی و وزارت صمت گفت: احتکار هزاران خودرو توسط برخی از افراد، واقعی است و نیازی به انکار آقای نیارکی نیست.

وی ادامه داد: جای تاسف است که وزیر قبلی صمت قیمت کارخانه خودرو را 5 درصد زیر قیمت بازار تعیین کرد. سئوال اینجاست که چه کسانی قیمت را در بازار آزد تعیین می کند و نرخ را بالا می برند و سود ناشی از این سوداگری به جیب چه کسانی واریز می شود؟

موسوی لارگانی افزود: مجلس گذشته در زمینه نظارت عملکرد ضعیفی از خود به نمایش گذاشت. هر چند که مجلس از خودروسازان تحقیق و تفحص انجام داد ولی حرکت آن، نمایشی و صوری بود چرا که نتایج آن به قوه قضائیه برای برخودر با خودروساز ارائه نشد.

انتهای پیام/

کلیدواژه‌ها

مطالب بیشتر از «خبر تاپ»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها