صنعت ریلی و چالش تامین نقدینگی | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

صنعت ریلی و چالش تامین نقدینگی

  • جمعه 04 مهر 1399 10:03
  • شناسه 45852
صنعت ریلی و چالش تامین نقدینگی

مدیر عامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا، کارشناس حمل و نقل ریلی، مدیر شرکت صنعتی رهنما و معاون راه آهن در برنامه چشم‌انداز شبکه ایران کالا با دکتر پرویزیان درباره ظرفیت‌های صنعت ریلی کشور گفتگو کردند

رجبی، مدیر عامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا گفت اقتصاد بخش مسافری بدون حمایت دولتی جذابیتی برای سرمایه‌گذاران ندارد و از این رو ناوگانی که چند دهه در حال خدمت است، فرسوده به نظر می‌آید. رجبی گفت هزینه‌های خرید واگن‌ نو بالاست و از این رو شرکت‌ها به تعمیر و بازسازی واگن‌ها روی آورده‌اند. رجبی افزود در یکی دو سال آینده چهره فرسوده واگن‌ها را نخواهیم داشت. وی افزود مردم به دنبال تکنولوژی بالا و افزایش سرعت قطارها هستند؛ لازمه ورود تکنولوژی انگیزه مالی است که اگر سرمایه‌گذاران ورود نکنند باید دولت حمایت کند. مدیر بزرگترین شرکت ریلی کشور گفت در اروپا برای هر "صندلی ـ کیلومتر" 16 سنت کرایه دریافت می‌شود و برای مسیری مثل تهران مشهد، هزینه 50 یورویی از مسافر دریافت می‌شود؛ ولی در کشور ما امکان چنین قیمتی وجود ندارد.

رجبی گفت با این حال خرید ناوگان نو آغاز شده و ادامه دارد. رجبی افزود شرکت‌ها در بخش بازسازی فعال‌تر هستند و فاصله بین بازسازی واگن تا خرید، بازسازی را به‌صرفه‌تر می‌کند. رجبی گفت لازم است بسیاری از هزینه‌هایی که صرف تصادفات می‌شود را در بخش ریلی هزینه کنیم که هم آلودگی زیست محیطی بسیار کمتری دارد و هم امنیت بالایی دارد. مدیر شرکت رجا گفت الان در آلمان با اینکه مردم سفر ریلی و هوایی را مقایسه و انتخاب می‌کنند باز هم سرمایه‌گذاری سنگینی در این صنعت در حال انجام است. رجبی گفت دولت هزینه‌های تعمیرات لوکوموتیو را می‌دهد اما شاید لازم باشد در بخش مسافری، لوکوموتیو در اختیار راه آهن قرار گیرد. رجبی افزود ما هنوز تسهیلات کرونا را دریافت نکردیم و مدل تسهیلات برای ما تعریف نشده و بانک‌ها مقاومت می‌کنند.

موسوی‌نژاد، کارشناس حمل و نقل ریلی گفت در بخش مسافری، فاصله قیمت تمام شده با قیمتی که از بلیت دریافت می‌شود قابل توجه است. موسوی‌نژاد گفت در سال‌های اخیر سالانه 450 کیلومتر خط جدید به شبکه ریلی کشور اضافه کردیم. وی افزود به نظر می‌رسد به اندازه‌ای که به شبکه زیرساخت توجه شده برای ناوگان توجه نشده و ما هر سال فاصله‌مان بیشتر می‌شود. موسوی‌نژاد گفت توسعه شبکه بدون توسعه ناوگان، فاصله عرضه و تقاضا را بیشتر می‌کند.

کارشناس حمل و نقل ریلی گفت در دنیا بلیت قطار را با اتوبوس مقایسه نمی‌کنند و شرکت‌های حمل و نقل در کنار فروش بلیت هواپیما، بلیت قطار هم عرضه می‌کنند و البته قطارهای سریع‌السیر این مسیرها را می‌پیمانند. موسوی‌نژاد گفت تقاضا وقتی عینیت می‌یابد که انگیزه مالی برای سرمایه‌گذار ایجاد شود. وی اظهار کرد بسیاری از کشورهایی که شبکه ریلی قدرتمندی دارند، صنعت ریلی پیشرفته‌ای ندارند؛ ما صنعت ریلی خوبی داریم و می‌توانیم به پشتوانه آن شبکه ریلی قدرتمندی هم داشته باشیم.

دستانی، مدیر کارگاه نوین صنعت رهنما، گفت سفارش کار زیاد است اما نقدینگی و گردش کار پایین است. وی گفت ما و دیگر قطعه‌سازان صنعت ریلی وضع جالبی نداریم و همه منتظرند پولی از بالا تزریق شود. دستانی افزود اگر قطعه‌سازان خرد و مجموعه‌سازان حمایت نشوند شرایط برای تعمیر و نگهداری یا نوسازی فراهم نمی‌شود. وی گفت ما الان مشکل اصلی را نقدینگی می‌بینیم و نقدینگی موتور محرک صنعت است. قطعه‌ساز صنعت ریلی گفت دانش فنی در جای خودش اهمیت دارد و در بحث توسعه کیفی همه شرکت ها آن را دنبال می‌کنند. دستانی گفت مشکلات حقوقی صنعتگران بسیار زیاد است که از قوانین ضد تولید در مجوزها، مالیات و بیمه را شامل می شود. تولید کننده صنعت ریلی گفت مشکل دوم تولیدکنندگان مشکل اقتصادی و نقدینگی است. دستانی گفت در صنعت ریلی ما با کالای خارجی مقایسه می‌شویم؛ به وارد کننده ارز نیمایی می‌دهند و به تولید کننده ارز آزاد و اینگونه توان رقابت از ما گرفته می‌شود. وی اظهار کرد تعرفه‌ها هم به گونه‌ای است که رقابت به سود تولید کننده خارجی تمام می‌شود.

ضیائی‌مهر، معاون ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت در سال 98 دو اقدام در حمایت از تولید داخلی در صنعت ریلی صورت گرفته است. ضیائی مهر گفت یکی از این اقدامات جلب مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و فعالان شرکت های حمل و نقل برای تامین مالی واحدهای تولیدی صنعت ریلی بوده است.ضیائی‌مهر گفت ما باید تحریک تقاضا ایجاد می‌کردیم و خوشبختانه تفاهم‌نامه‌ای به ارزش دو هزار میلیارد تومان، میان وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه امضا شد.

معاون ناوگان راه آهن گفت اقدام دوم این بود که واردات در بخش ریلی کاملا محدود شد و در سال 98 حتی یک دستگاه واگن واردات نداشتیم. ضیائی مهر گفت در سال 98، تعداد 78 واگن در کشور ساخته و به ناوگان ریلی کشور اضافه شد. وی اظهار کرد در سال 98، توانستیم رشد 84 درصدی در تولید واگن و لوکوموتیو را داشته باشیم. ضیائی‌مهر گفت در پنج ماه اول سال 98، تعداد 129 دستگاه لوکوموتیو ساخته شده یا بازسازی شده را وارد ناوگان ریلی کردیم. وی تاکید کرد با ادامه این روند، یعنی تحریک تقاضا و محدودیت واردات، امید است تولید واگن و نوسازی ناوگان ریلی شتاب بگیرد.

معاون ناوگان راه آهن گفت واگن‌سازی پارس رکورد 22 ساله خود را شکسته و 520 دستگاه تولید کرده و هدف‌گذاری امسال‌شان 750 دستگاه است. ضیائی مهر گفت ما به دنبال این هستیم که از ظرفیت واگن‌سازان مسافری هم استفاده کنیم و با تحریک تقاضا، این بخش را هم پای کار بیاوریم.

ضیائی‌مهر گفت ما نهایت ظرفیت شرکت راه آهن را برای بخش مسافری به کار گرفته‌ایم و هیچ گونه حق دسترسی از قطارهای مسافری نمی‌گیریم و در تامین لوکوموتیو، نهایت همکاری را داشته‌ایم. وی گفت ما 651 دستگاه واگن متوقف داشتیم که 14 خرداد امسال، 277 دستگاه فاقد امکان بازسازی تشخیص داده و قرار شد عواید فروش واگن‌های غیر قابل بازسازی صرف بازسازی دیگر واگن‌ها و استفاده از آنها در شبکه ریلی گردد. ضیائی‌مهر گفت علاوه بر این تسهیلات تبصره 18 را هم برای ساخت واگن‌های جدید به کار گرفته‌ایم.

 

کلیدواژه‌ها

مطالب مرتبط

مطالب بیشتر از «خبر ویژه»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها