استفاده از سوخت کم سولفور برای کشتی‌ها | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

استفاده از سوخت کم سولفور برای کشتی‌ها

  • چهارشنبه 21 فروردین 1398 17:08
  • شناسه 38122
استفاده از سوخت کم سولفور برای کشتی‌ها

معاون امور دریایی سازمان بنادر: استفاده از سوخت کم سولفور برای کشتی‌ها در دنیا تا ۸ ماه آینده اجباری می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه ایران کالا ، با اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ همه کشتی‌های دنیا از سال ۲۰۲۰ مکلف هستند که از سوخت سنگین با سولفور نیم درصد استفاده کنند؛ مسئله‌ای که می‌توان از آن به عنوان مهم‌ترین دغدغه دریایی ایران تا آغاز سال میلادی ۲۰۲۰ نام برد.
چند سالی است که سازمان جهانی دریانوردی به دنبال آن است که سولفور سوخت سنگین که در حال حاضر ۳.۵ درصد است، کاهش یابد و به نیم درصد برسد؛ موضوعی که به منظور کاهش آلودگی ایجاد شده توسط ناوگان دریایی جهان در نظر گرفته شده است و بر اساس تصمیم اتخاذ شده همه کشتی‌های دنیا از سال ۲۰۲۰ مکلف هستند از سوخت سنگین با سولفور نیم درصد استفاده کنند.
در حال حاضر بخشی از پالایشگاه‌های اروپایی توانایی تولید این سوخت را دارند و در دو سال گذشته سازمان بنادر و دریانوردی نیز از وزارت نفت درخواست کرده است که حداقل نیاز کشتی‌های ایرانی که شامل شناور‌های اقیانوس‌پیما و شامل ۲۰۰ فروند می‌شود را به مقدار ۱.۳ تا ۱.۴ میلیون تن تأمین کند.
هادی حق شناس در مورد آخرین وضعیت تامین سوخت کم سولفور، اظهار داشت: این مسئله یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان بنادر و دریانوردی است که از حدود ۱۰ سال قبل به وزارت نفت و دستگاه‌های مسئول اعلام و ابلاغ شده است و از سال ۲۰۲۰ لازم الاجراست.
وی ادامه داد: همه می‌دانند که استفاده کشتی‌ها از سوخت کم سولفور از ۸ ماه آینده اجباری می‌شود و در این رابطه چند راهکار وجود دارد که هر کدام نسبت به دیگری هزینه بر است و به صرفه‌ترین اقدام این است که کم هزینه‌ترین روش استفاده شود.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه یکی از راهکار‌ها واردات سوخت کم سولفور است، گفت: در سال‌های گذشته نیز بعضا شاهد واردات برخی فراورده‌های نفتی بودیم که در این مورد نیز می‌توان تصمیم مشابهی اتخاذ کرد.
حق شناس ادامه داد: راهکار دوم این است که از نفت گاز به جای مازوت استفاده کرد که این مورد با صرف هزینه بیشتری همراه است.
وی اضافه کرد: سومین راهکار نصب اسکرابر روی کشتی‌ها است که سوخت موجود را به سوخت کم سولفور تبدیل می‌کند که این راهکار نیز هزینه بر است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه جلساتی با مرکز مطالعات نهاد ریاست جمهوری برگزار و نتایج آن به وزارت نفت و شرکت‌های کشتیرانی منعکس شده است، اظهار داشت: این مسئله پیچیده نیست و راهکار‌های خاص خود را دارد، بنابراین باید کم هزینه‌ترین راه انتخاب شود.
به گفته حق شناس کشتی‌های ایرانی در خارج از مرز‌های آبی کشور می‌توانند سوخت کم سولفور خود را تامین کنند و از طریق واردات سوخت کم سولفور توسط شرکت‌های مربوطه می‌توان سوخت مورد نیاز کشتی‌های خارجی را در مرز‌های ایران تامین کرد.

کلیدواژه‌ها

مطالب بیشتر از «دریایی »

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

موضوع داغ هفته

  • پیشنهاد پلکانی شدن افزایش دستمزد کارگران

    پیشنهاد پلکانی شدن افزایش دستمزد کارگران

    یک کارشناس اقتصادی معتقد است به جای منطقه‌ای شدن دستمزد باید به سمت یکسان‌سازی دستمزد و برقراری عدالت در مناطق روستایی و شهری رفت. وی پلکانی شدن حداقل دستمزد کارگران در سال آینده را پیشنهاد کرد.

خبر آگهی

  • هاپیر تایر، خدمتی ویژه در کسب و کار آنلاین

    هاپیر تایر، خدمتی ویژه در کسب و کار آنلاین

    هایپرتایر با ایده‌ای خلاقانه برای ارایه خدماتی متفاوت در عرصه فروش آنلاین تایر بوجود آمد؛ ویژگی اصلی این مجموعه ارایه خدماتی متمایز در زمینه نصب تایرهای عرضه شده به صورت سیار است‌.

آخرین خبرها