فاصله 120 هزار تومانی قیمت گیلاس از باغ تا مصرف کننده! مشکل کجاست؟ | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

فاصله 120 هزار تومانی قیمت گیلاس از باغ تا مصرف کننده! مشکل کجاست؟

  • یکشنبه 18 خرداد 1399 00:14
  • شناسه 43730
فاصله 120 هزار تومانی قیمت گیلاس از باغ تا مصرف کننده! مشکل کجاست؟

مسئولان و افراد صاحب نظر در امور کشاورزی و بازار میوه در گفت و گو با برنامه «چشم انداز» دلایل افزایش غیرمنطقی میوه در تهران را بررسی کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه ایران کالا بررسی قیمت های میوه و سبزیجات طی هفته های اخیر حاکی از گرانی افسار گسیخته و نبود نظارت مسئولان روی بازار است. در چنین وضعیتی، مصرف‌کنندگان محکوم به خرید محصولات گران هستند، آن‌ها در سایه پاس‌کاری مشکلات میان عمده‌فروشان و خرده‌فروشان، حتی در ترسالی و فراوانی تولید نیز مجبورند میوه را گران‌تر و چندین برابر ارزش واقعی آن خریداری کنند. علاوه بر مصرف کنندگان، تولید کنندگان و باغداران بازنده این میدان هستند. محصولات باغی و زراعی کشاورزان و باغداران با قیمتی ناچیز به واسطه ها فروخته می شود اما به یکباره با چندین برابر قیمت به دست مصرف کننده می رسد. به راستی مشکل بازار میوه کجاست؟ سیستم ناکارآمد نظارتی و یا یک دستکاری سلطه‌وار در قیمت‌گذاری؟

شبکه ایران کالا به منظور بررسی دلایل افزایش قیمت میوه از باغ تا فروشگاه، میزگرد غیرحضوری با شرکت محمود دانشور (عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد)، مصطفی دارایی نژاد (رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار)، محمدشفیع ملک زاده (رئیس نظام صنفی کشاورزی)، محمد حسن وکیل پور (عضو هئت علمی دانشگده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس)، اسدالله کارگر (رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران) و بهروز طالبیان (رئیس گشت مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران) برگزار کرد که خلاصه آن به شرح زیر است.

نبود سیاست های کلان در کشاورزی، عامل نابسامانی در بازار میوه

محمود دانشور، عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد در ابتدای این برنامه اظهار داشت: درباره قیمت محصولات کشاورزی مهمترین اصل این است که نمی توان قیمت را به صورت مجرد مورد بررسی قرار داد بلکه باید ساختار کشاورزی را مطالعه کرد. دوم اینکه کشاورزی باید به عنوان محور توسعه قرار گیرد اما در طی چهار دهه گذشته این مسئله مغفول مانده است. امروز جوامع کشاورزی با مشکلات و چالش های گوناگونی مواجه هستند. اگر بخواهیم قیمت محصولات کشاورزی را بررسی کنیم ابتدا باید چالش های بخش کشاورزی را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: قیمت محصولات کشاورزی آخرین نمود از فعالیت زنجیره تولید کشاورزی است. ما برای رسیدن به کشاورزی پایدار باید برنامه ریزی داشته باشیم. باید سیاست کشاورزی داشته باشیم. باید سیاست های کلان کشاورزی داشته باشیم که بر اساس مناطق کشور طراحی و برنامه ریزی شود. سیاست منطقه ای یعنی اینکه یک الگوی کشت برای کل کشور در نظر گرفته نشود. باید برای هر استان برنامه مجزا و ویژه ای طراحی و برنامه ریزی شود. نباید امکانات و تسهیلات برای تمامی استان ها به صورت واحد در نظر گرفته شود.

دانشور افزود: افزایش قیمت محصولات را کشاورزی را نباید به حساب حق العمل کاران نوشت. حق العمل کاران زحمات زیادی برای رساندن محصول به دست مصرف کننده دارند و فقدان حق العمل کاران نظام توزیع را مختل می کند. برای رساندن قیمت میوه به تراز واقعی، واسطه های غیرضرور باید حذف بشوند اما واسطه های عامل و اصلی می توانند موجب ایجاد ارزش افزوده شوند.

 

نبود الگوی کشت عامل سردرگمی کشاورزان / قیمت گیلاس را به 130 هزار تومان رساندند

مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار، نبود الگوی کشت را عامل بی نظمی در بازارهای محصولات کشاورزی معرفی کرد و افزود: نداشتن الگوی کشت یکی از مشکلات بخش کشاورزی ایران است که تا الان به صورت اصولی پیگیری نشده است. نداشتن الگوی کشت باعث می شود که یکسال بخش کمی از کشاورزان پیاز بکارند و زمانی که در سال بعد قیمت پیاز افزایش پیدا می کند اکثر کشاورزان به کشت پیاز روی می آورند. در هر دو صورت کشاورز زیان می کند چرا که بر اساس یک الگوی کشت فعالیت نمی کند.

وی ادامه داد: روزانه 10 تا 15 هزار تن میوه و سبزیجات به میدان مرکزی میوه و تره بار وارد می شود که برابر با هفتاد درصد میوه و تره بار کل کشور است و ما در سه شیفت وظیفه توزیع آن را بر عهده داریم.

دارایی نژاد با انتقاد از کشت سنتی اظهار داشت: کشت سنتی غلط است، یک کیلو هندوانه به قدری آب مصرف می کند که نباید اجازه کشت به آن را داد. باید به سمت کشت گلخانه ای برویم. طی سالهای اخیر توسعه کشت گلخانه ای در ایران موجب تولید با کیفیت و صادرات محصولات کشاورزی شده است.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار با رد ادعاها مبنی بر گرانی غیرمنطقی و بی رویه در میدان تره بار گفت: میزان حق العمل کار میدان مرکزی تره بار فقط 10 درصد است. میوه ها به 266 میادین فرعی تهران ارسال می شود و آنها باید نهایتا تا 15 درصد افزایش قیمت داشته باشند. خرده فروش ها نیز به طور متوسط 30 درصد بر قیمت اصلی میوه افزایش نرخ دارند.

وی میوه فروشان سطح شهر را به گرانفروشی متهم کرد و گفت: گیلاس در میدان مرکزی تره بار به قیمت کیلویی 45 هزار تومان به فروش رسیده اما در سطح شهر تهران به قیمت 130 هزار تومان به فروش رسیده است.

الگوی کشت تابع بازار است / فاصله 120 هزار تومانی قیمت گیلاس از باغ تا مصرف کننده

محمدشفیع ملک زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی با اشاره به نبود الگوی کشت در ایران اظهار داشت: ما در کشور الگوی کشت مناسبی که برگرفته از یک برنامه مناسب باشد را نداریم. الگویی که از کشت تا توزیع را در بر بگیرد تا کنون ارائه نشده و کشاورزان در سردرگمی قرار دارند. صرفنظر از الگوی کشت، هنوز در مباحث زیرساخت کشاورزی از جمله بذر و صنایع تبدیلی و ... را ایجاد نکرده ایم.

وی ادامه داد: الگوی کشت ما تابع تقاضای بازار است. اگر امسال گوجه فرنگی گران شود سیاست سال آتی کشاورزان گوجه کاری است اگر سیب زمینی ارزان شود کشاورزان در سال زراعی آینده سیب زمینی گران نمی شود.

ملک زاده واسطه گران را به عنوان عامل اصلی گرانی میوه معرفی کرد و افزود: قیمت محصولات پس از رسیدن به میدان اصلی تره بار افزایش قیمت غیرمنطقی دارد. قیمت محصولات در میدان مرکزی تره بار در بین ساعات روز متغیر است و نظارت صحیح روی آن وجود ندارد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی درباره افزایش قیمت گیلاس نیز گفت: دلالان بازار، گیلاس را به قیمت کیلویی 10 هزار تومان از باغدار می خرند اما روند دلالی و قیمت گذاری، نرخ آن را به 130 هزار تومان می رساند و مصرف کننده باید برای خرید این محصول، ده ها برابر بیش از ارزش ذاتی گیلاس هزینه کند.

میادین میوه و تره بار به هدف خود نرسیدند

محمد حسن وکیل پور، عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس با تایید افزایش چندین برابری قیمت محصول کشاورزی از مزرعه تا رسیدن به دست مصرف کننده گفت: متاسفانه سود اصلی در روند توزیع میوه نصیب دلالان و واسطه ها می شود و تا الان هیچ برنامه مشخصی برای کوتاه کردن دست دلالان اجرا نشده است.

وی هدف از راه اندازی میادین میوه و تره بار را کوتاه کردن دست دلالان عنوان کرد و افزود: دلیل ایجاد میادین میوه و تره بار، عرضه مستقیم میوه و قطع کردن دست دلال و ارزان تر شدن میوه بود اما چنین هدفی محقق نشده است.

عامل گرانی میوه؛ 40 درصد از واسطه های میدان مرکزی

کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران نیز درباره افزایش قیمت غیر منطقی محصولات و گران فروختن آن به مصرف کننده اینگونه توضیح داد: ما بر اساس دستورالعمل و قوانین اتحادیه افزایش 35 درصدی را بر میوه خریداری شده از میدان مرکزی میوه و تره بار اعمال میکنیم که پس از اعمال ضایعات نهایتا حدود 10 درصد سود نصیب فروشنده می شود. بنابراین ما در سطح شهر افزایش قیمت غیرمنطقی نداریم.

وی ادامه داد: جریان اصلی افزایش قیمت در میدان مرکزی میوه و تره بار اعمال می شود. مشکل اصلی اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران، 40 درصد از دلالان و واسطه های کلان میوه است که محصول را بدون فاکتور و به صورت گرانتر از میزان واقعی به فروشنده های سطح شهر می فروشند. مغازه دار سطح شهر نیز مجبور است میوه را به قیمت بالایی بفروشد تا به سود منطقی برسد.

انتهای پیام/

کلیدواژه‌ها

مطالب بیشتر از «خبر تاپ»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها