طرح ساماندهی خودور هفته آینده در کمیسیون صنایع مجلس | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

طرح ساماندهی خودور هفته آینده در کمیسیون صنایع مجلس

  • پنجشنبه 13 شهریور 1399 08:25
  • شناسه 45249
طرح ساماندهی خودور هفته آینده در کمیسیون صنایع مجلس

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با ایران کالا، از نهایی شدن طرح ساماندهی خودور خبر داد و گفت این طرح هفته آینده به کمیسیون صنایع مجلس می‌آید.

علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس  گفت این طرح پس از بررسی در کمیسیون صنایع، با دوفوریت در صحن علنی به بحث و رای گذاشته می‌شود. آقای جدی افزود در این طرح، یکی از نکات مهم، این است که قطعه‌سازان نباید در شرکت های خودروسازی، سهامدار باشند. جدی گفت در حال حاضر قطعه‌سازان در خودروسازی ها سهامدار شده و تعارض منافع ایجاد شده و به همین خاطر یک انحصاری ایجاد شده است. جدی افزود رقابت به طور کلی از بین رفته و در طرحی که در دست داریم، اصرار داریم که سهام قطعه سازان واگذار شود. این نماینده مجلس گفت خودروساز باید بر کار قطعه ساز نظارت داشته باشد نه اینکه قطعه ساز تعیین کننده شرایط تولید برای خودروساز شود. نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس دولت هم با سهام جزئی که دارد بیشتر از سهمش دخالت می‌کند. آقای جدی گفت دانش فنی و تکنولوژی خودروسازهای ما به روز هست اما نحوه رقابت داخل کشور و مدیریت باعث مشکلات شده است.  جدی گفت ما حتی در داخل رقابتی بین خودروسازهای داخلی نداریم در حالی که امروز در دنیا رقابت خودرو بین المللی شده است. جدی افزود در عرضه هم مشکلات زیادی داریم و بازار آشفته شده است. این نماینده مجلس گفت باید خودروسازهای ما بتوانند نیاز قشر متوسط و حتی قشر بالای جامعه را تامین کنند. نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد تا وقتی ساختارها اصلاح نشود نمی‌توانیم به وضع بهتری برسیم. آقای جدی گفت مصرف کننده در همه جای دنیا نقش زیادی دارد اما در کشور ما در بحث خودرو، مصرف کننده قدرت تعیین کنندگی ندارد.
دهقانی عضو هیئت علمی دانشگاه شاهرود هم گفت در دنیا خودروی ارزان و گران، بر اساس کیفیت قطعات تقسیم بندی نمی‌شوند بلکه بحث این است که خودروهای گرانتر امکانات بیشتری دارند؛ یعنی قرار نیست خودروی ارزان، کیفیت قطعاتش پایین باشد بلکه امکانات کمتری دارد. آقای دهقانی گفت در بحث انحصار هم هر چه تعداد تولید کننده ها بیشتر شود، انحصار کمتر می‌شود. دهقانی افزود اینکه انتظار داشته باشیم در کشور به جای دو خودروساز، چند خودروساز داشته باشیم نه لازم است و نه مطلوب. دهقانی تاکید کرد رقابت را باید در رفتار و قیمت گذاری ایجاد کرد، یعنی حذف انحصار خیلی مطلوب نیست بلکه باید با قیمت گذاری انحصاری مبارزه کرد. دهقانی گفت ما باید از تولیدکنندگان فعلی که در شرایط تحریم تولید را ادامه داده‌اند متشکر هم باشیم. عضو هیئت علمی دانشگاه شاهرود گفت خودروسازها مشکلات ساختاری دارند که این مشکلات را به ارث برده‌اند. دهقانی تاکید کرد انحصار دولتی از انحصار بخش خصوصی بهتر است.
نیک آئین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران به مشکلات متعدد قطعات خودرو اشاره کرد و گفت وقتی بزرگترین سهامداران خودروسازان، قطعه‌سازها هستند نباید انتظاری غیر از دورهمی چیزی داشته باشیم. نیک آئین افزود حاصل این دورهمی چیزی جز زیان مصرف کننده نیست و همان طور که گزارش خبرنگار شما نشان داد در تعمیرگاه ها مشکلات زیادی داریم. رئیس اتحادیه تعمیرکاران گفت وقتی قطعات کیفیت ندارند، ما تعمیرکاران متهم به تعویض کار می‌شویم که این اتهام به علت کیفیت پایین برخی قطعات است. نیک آئین افزود مثلا در خودروهای قدیمی کیت تعمیری برای واترپمپ وجود داشت اما الان واترپمپ پلمب است و قابل تعمیر نیست. به گفته نیک آئین بسیاری از قطعات دیگر به گونه‌ای که قابل تعمیر باشند، ساخته نمی‌شوند.
زاوه کارشناس اقتصاد خودرو هم گفت ما هم در بحث کیفیت و هم در بحث قیمت چالش‌های جدی داریم. آقای زاوه با اشاره به تاریخچه‌ای از صنعت خودروسازی کشور گفت خیلی از چیزهایی که این روزها می‌بینیم در دهه پنجاه هم تجربه شده است. زاوره در این باره گفت در دهه پنجاه هم ما پیکانی داشتیم که قیمت بازار با  قیمت اعلامی مسئولان خودروسازی تفاوت چشمگیری داشت. زاوه به مشکلات متعدد صنعت خودروسازی پس از انقلاب اشاره کرد و گفت ما بعد از انقلاب با مشکلات متعددی مواجه شدیم؛ جنگ و تحریم اثرات زیادی روی صنایع گذاشت. این کارشناس صنعت خودرو گفت عملا خودروسازی ما بعد از انقلاب از سال 77 آغاز شد و شرکت های خودروسازی خارجی با ما قراردادهایی منعقد کردند و تا سال 82 ما خیلی درباره قیمت خودرو چالش نداشتیم. زاوه گفت سیاسی شدن مدیران خودروسازی ها از ابتدای دهه هشتاد صنعت خودرو را دچار مشکل کرد و به اسم صادرات در آن سال‌ها اتفاقات بدی افتاد. زاوه افزود در گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی آمده، برای سنگال 159 میلیون دلار هزینه شد و دستاوری هم برای کشور نداشت. زاوه افزود در آن سال‌ها قطعه‌سازها به قدری بزرگ شدند که دیگر قابل کنترل نیستند و خودروسازی محلی برای بازی‌های سیاسی شد. زاوه گفت تصمیم گیران آن زمان باید درباره وضعیت امروز پاسخگو باشند. این کارشناس صنعت خودرو گفت در سال های آخر دهه هفتاد و ابتدای دهه هشتاد تورم در خودرو بسیار کمتر از تورم در دیگر بخش‌ها بوده است. زاوه گفت با ظاهرسازی نمی‌توان مردم را فریب داد، ما سمند را بر اساس پلتفرم 405 تولید 1984 تولید می‌کنیم و به مردم می‌گوییم این خودرو ایمنی کامل دارد در صورتی که اینطور نیست. زاوه مثال دیگری هم زد و گفت در بحث ال نود از همان ابتدا گرانفروشی کردیم. زاوه افزود قرار بود ما مرکز ساخت رنو باشیم و صادر کنیم اما این اتفاق نیفتاد و سازمان گسترش اصرار داشت 20 درصد قرارداد را داشته باشد.
نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌ساز با انتقاد از اظهارات آقای زاوه گفت مسئولان زیادی برای صنعت خودرو زحمت کشیدند و با اتهام زنی به جایی نمی‌رسیم. نجفی منش افزود ما حتما باید نقاط ضعف را ببینیم اما نباید کارهای انجام شده و تلاش‌ها را هم نادیده بگیریم. رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌ساز گفت سوال کلیدی این است که چطور ما و کره در صنعت خودروسازی با هم شروع کردیم و کره الان از ما بسیار جلوتر افتاده است. نجفی افزود چین که از دهه 90 میلادی شروع کرده، الان در این صنعت حرف برای گفتن دارد و به دنبال توسعه بازار برای محصولاتش است. رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌ساز گفت در حال حاضر علاوه بر قیمت ارز، افزایش قیمت مواد اولیه که بدون ارز خریداری می‌شوند فشار زیادی بر قطعه سازان وارد کرده. نجفی منش گفت مثلا فولاد الان بسیار جلوتر از ارز با قیمت 5 برابری در اختیار ما قرار می‌گیرد یعنی اگر ما با ارز هم مواد اولیه را تامین کنیم برای ما به صرفه تر است. رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌ساز گفت ما 1200 قطعه ساز داریم و فساد چند نفر نباید منجر به این شود که کل قطعه سازان را متهم کرد.

کلیدواژه‌ها

مطالب مرتبط

مطالب بیشتر از «صنعت و معدن»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها