چالش‌های صنعت ریلی از قطعه‌سازی تا واگن‌سازی | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

چالش‌های صنعت ریلی از قطعه‌سازی تا واگن‌سازی

  • پنجشنبه 03 مهر 1399 08:43
  • شناسه 45807
چالش‌های صنعت ریلی از قطعه‌سازی تا واگن‌سازی

سه تولید کننده صنایع ریلی و معاون وزیر صنعت در برنامه چشم‌انداز شبکه ایران کالا با دکتر پرویزیان درباره چالش‌های صنعت ریلی گفتگو کردند.

اشرف‌زاده، کارشناس قطعه‌ساز ریلی گفت ما در داخل کشور توانایی ساخت بسیاری از قطعات صنعت ریلی را داریم. اشرف‌زاده افزود با توجه به گسترش استفاده از حمل و نقل ریلی در دنیا، در کشور ما هم ساخت واگن و تامین قطعات در دستور کار قرار گرفته است. کارشناس قطعه‌ساز ریلی گفت کلیه واگن‌سازان ما از صنعت قطعه‌سازی داخلی بهره می‌برند. اشرف‌زاده گفت ما مشکل اصلی را در شاسی داشتیم و با توجه به تحریم‌های ظالمانه، قطعه‌سازان ما موفق شدند قطعاتی مثل دیسک ترمز، محور و جعبه یاتاقان را بسازند. اشرف‌زاده اظهار کرد این صنعت نیازمند حمایت از سوی راه آهن است تا همه ظرفیت شرکت‌های واگن‌سازی فعال شود. این قطعه‌ساز صنعت ریلی گفت خیلی از شرکت‌های ما ناوگان بالای 30 سال استفاده می‌کنند و عملیات بازسازی اگرچه مفید است اما لازم است ساخت واگن‌های جدید در دستور کار قرار گیرد.

اشرف‌زاده گفت در حال حاضر سفارشی برای ساخت واگن وجود ندارد، حتی با وجودی که شرکت‌هایی هستند که اعتبار و تسهیلات برای خرید واگن دریافت کرده‌اند، اما شرکت‌های واگن‌سازی با تعمیرات امورشان را پیش می‌برند. تولید کننده صنایع ریلی گفت ما الان به سمتی رفتیم که بدون سفارش واگن تولید می‌کنیم تا توان‌مان را به شرکت‌های ریلی نشان دهیم و با حمایت صندوق فرهنگیان چندین واگن ساخته‌ایم.

اشرف‌زاده گفت ناوگان ریلی نیازمند نوسازی است و توان ساخت واگن هم وجود دارد و لازم است با حمایت هلدینگ‌ها ظرفیت شرکت‌های واگن‌سازی به کار گرفته شود.

لاجوردی، بنیان‌گزار لنت پارس گفت شرکت لنت پارس، هم لنت‌های خودرو و هم لنت‌های قطار را تولید می‌کند. لاجوردی گفت چهل سال است سابقه تولید لنت داریم و 35 سال است به تولید لنت‌های قطار رو آورده‌ایم. وی افزود محصولات ما در مقایسه با محصولات وارداتی بهتر است و قیمت ما هم رقابتی و بسیار کمتر از محصولات وارداتی است.

مدیر عامل هلدینگ پارس گفت توانستیم لنت کامپوزیت با کاربرد آسان‌تر و کارکرد بیشتر را جایگزین لنت‌های چدنی کنیم. لاجوردی گفت در شرایط فعلی تولید هزینه دارد و نهادهایی که باید کمک کنند نه تنها کمکی نمی‌کنند بلکه سنگ هم جلوی پای ما می‌گذارند، مثلا برای خرید مواد اولیه هم مشکل تامین ارز داریم و هم در ترخیص کالاها مشکل داریم. وی افزود برخی نهادها تولید کننده و دلال و وارد کننده را به یک چشم می‌بینند و هیچ تسهیل‌گری برای تولید کننده انجام نمی‌دهند. مدیر عامل هلدینگ پارس اظهار کرد از طرف دیگر خودورسازان هم به سختی پول تولیدکننده پس می‌دهند و ما حتی از سه سال پیش هم از خودروسازان مطالبه داریم.

سوهانگر، مدیر عامل شرکت صنعت‌آور مستقل گفت در سال‌های اخیر حمایتی از طرف دولت ندیده‌ایم وبا وجود اینکه در سال‌های بعد از انقلاب بومی‌سازی قطعات ریلی اتفاق افتاده، اما حمایتی انجام نشده است. سوهانگر گفتاگر به دنبال نوسازی ناوگان ریلی هستیم، نیازمند حمایت هستیم. سوهانگر افزود برگشت سرمایه در صنعت ریلی بسیار زمان‌بر است و سرمایه‌گذاران اشتیاقی برای ورود به این صنعت ندارند. تولید کننده صنایع ریلی گفت سازمان امور مالیاتی با اینکه می‌داند ما با بخش‌های دولتی کار می‌کنیم اما قبل از اینکه ما پول قطعات‌مان را بگیریم، ارزش افزوده را از ما مطالبه می‌کند و اگر هم نپردازیم تهدید به تعطیلی شرکت می‌شویم یا حساب‌های ما را می‌بندند.

جعفرپور، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت در حال حاضر عمده تجهیزات ناوگان ریلی برون شهری در کشور آماده می‌شود و اخیرا موتور دیزل گازی هم در کشور به بهره‌برداری رسیده است. جعفرپور گفت ما در صنایع ریلی و صنایع عمرانی و معدنی شرایط را برای تولیدکنندگان با منع واردات فراهم کرده‌ایم. معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت انتظار این است که سفارش‌گذاری با مشارکت صاحبان اصلی بار، یعنی شرکت‌های فولاد و معدن با سودهای خوبی که داشته‌اند، انجام شود. جعفرپور افزود بعد از آن مجموعه‌هایی مثل بنیاد مستضعفان و برخی صندوق‌های ذخیره، منابع مالی‌شان را وارد حوزه ریلی کنند. این صنعت بازگشت سرمایه حداکثر دو ساله دارد و بازار خوبی برای سرمایه است.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت شرکت‌های حمل و نقل ریلی، در حال حاضر توانایی مالی برای سرمایه‌گذاری در ساخت واگن را ندارند و ما به مپنا پیشنهاد سفارش‌گذاری داده‌ایم تا واگن‌سازان بتوانند ظرفیت بیشتری از خط تولیدشان را فعال کنند. جعفرپور گفت نیاز کشور در حال حاضر، بیش از 16 هزار دستگاه واگن باری ، 500 دستگاه لوکوموتیو و 1500 تا 2500 واگن مسافری است.

جعفرپور اظهار کرد علاوه بر صندوق توسعه ملی، صندوق توسعه حمل و نقل ریلی، هم فعال شده تا برای شرکت های حمل و نقل ریلی تامین مالی کند. وی گفت امیدواریم با این تلاش‌ها ثبت سفارش برای ساخت واگن انجام شود. معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت راه سومی هم در نظر گرفتیم و آن هم اعطای تسهیلات به شرکت های تولید کننده به عنوان پیش پرداخت است. جعفرپور گفت امیدواریم تا سال 1404 بتوانیم نیازهای ریلی و واگنی کشور را تامین کنیم.  وی از برگزاری میز ساخت داخل قطعات ریلی در دو ماه آینده با حمایت انجمن صنفی صنایع ریلی خبر داد. جعفرپور گفت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در وبسایت خود قطعات مورد نیازش را اعلام کرده تا افراد و شرکت های توانمند برای همکاری اقدام کنند.

کلیدواژه‌ها

مطالب بیشتر از «صنعت و معدن»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها