عوامل احیای صنعت لوازم خانگی بشناسید/ آیا برند ایرانی لوازم خانگی روی ریل صادرات خواهد افتاد؟ | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

عوامل احیای صنعت لوازم خانگی بشناسید/ آیا برند ایرانی لوازم خانگی روی ریل صادرات خواهد افتاد؟

  • پنجشنبه 14 اسفند 1399 09:53
  • شناسه 60984
عوامل احیای صنعت لوازم خانگی بشناسید/ آیا برند ایرانی لوازم خانگی روی ریل صادرات خواهد افتاد؟

به رغم شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های آمریکا، صنعت لوازم خانگی رونق گرفته و آماده ورود به بازارهای جهانی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه ایران کالا، طبق اعلام وزارت صمت تولید لوازم خانگی در ۱۱ ماهه امسال با عبور از میزان هدف‌گذاری شده به ۱۴ میلیون دستگاه رسید این در حالی است که میزان تولید لوازم‌ خانگی (کوچک و بزرگ) در سال ۹۸ نزدیک به ۹ میلیون دستگاه به ثبت رسیده بود.

همچنین طبق آمار، قبل از شروع تحریم‌ها یعنی در سال ۹۶، میزان تولید لوازم خانگی کوچک و بزرگ سالیانه ۷,۵ میلیون دستگاه بود.

پرونده توسعه صنعت لوازم خانگی در حالی در کشور آغاز شده و در حال فتح بازار داخلی است که سایر بخش‌های صنعتی کشور به دلیل اپیدمی کووید-۱۹، تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران و سقوط ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی زخمی شده‌اند.

اما چه دلایلی باعث جهش تولید در صنعت لوازم خانگی شده است؟ و برای تداوم و حفظ این شرایط چه باید کرد؟ که در این گزارش با استناد به نظر کارشناسان و فعالان این صنعت به این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

۴ عامل احیای صنعت لوازم خانگی

کاهش مصنوعی ارزش پول ملی در برابر ارزهای بین‌المللی مؤلفه‌ای در ادبیات اقتصادی است که ضمن حمایت از بازار داخلی در بخش توسعه صادرات نیز به عنوان مبنای دقیقی شناخته می‌شود، مهمی که در اقتصاد کشور ما نیز اتفاق افتاده و سکوی پرتاب و احیای صنعت لوازم خانگی شد.

کاهش ارزش پول ملی، افزایش قیمت دلار در بازار، فاصله قیمت واقعی دلار با قیمت موجود در بازار و عدم دخالت بانک مرکزی در سرکوب نرخ ارز اولین اهرم جهش تولید در صنعت لوازم خانگی بوده است.

فعالان بازار لوازم خانگی؛ تشدید تحریم‌ها و خروج رقبای خارجی از بازار، افزایش بومی‌سازی قطعات مورد نیاز خطوط تولید و افرایش گردش مالی شرکت‌های تولیدکننده را در کنار کاهش ارزش پول ملی از دیگر عوامل ۲ برابر شدن تولیدات این بخش در دوران تحریم می‌پندارند.

کیوان گردان، مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صمت با بیان اینکه به رغم تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا در بخش تولید لوازم خانگی خبری از ناملایمات نیست و شاهد جهش تولید هستیم، می‌گوید با اینکه برای امسال تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی (کوچک و بزرگ) را برنامه‌ریزی کرده بودیم اما قبل از پایان سال با گذر از این چشم‌انداز به تولید ۱۴ میلیون دستگاه رسیدیم.

به گفته وی توانسته‌ایم با تقویت خطوط تولید میزان ارزبری این بخش را به بیش از ۳ میلیارد دلار کاهش دهیم.

مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت از هدف‌گذاری برای توسعه صادرات جهانی تولیدات لوازم خانگی در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

سید محمد سجادی‌فر، فعال صنعت لوازم‌ خانگی درباره احیای صنعت لوازم خانگی می‌گوید در سایه نبود رقبای خارجی و ارزان شدن ریال تولید شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی افزایش یافته و درآمد برخی از آنها حتی از هزار میلیارد تومان پیشی گرفته است، به همین دلیل تجهیزات پیشرفته به بدنه و خطوط تولید تزریق شده است.

به گفته وی کنترل دقیق ثبت‌ سفارش‌ها، قانونی شدن تمام روند ورود کالا، اعمال جنبه‌های کنترلی برای ممانعت از ورود کالای قاچاق به بازار و اتخاذ تدابیری برای ردیابی کالای قاچاق از عوامل افزایش گرایش مردم به خرید کالای داخلی شده است.

فعال صنعت لوازم‌ خانگی از رشد ۵۰ تا ۶۰ درصدی تولیدات این بخش خبر داد و می‌گوید اگرچه شرایط فعلی نسبت به سال‌هایی که این صنعت در رکود بود بهتر شده است اما همچنان میزان تولید از میزان ظرفیت خطوط تولید کارخانه‌ها کمتر است.

افزایش صادرات؛ لازمه افزایش تولید

علاوه بر تأمین قطعات مورد نیاز خطوط تولید و سرمایه در گردش کارخانه‌ها دیگر عامل حائز اهمیت در تداوم رونق تولید، هدف‌گذاری برای صادرات و تحقق اهداف این بخش است.

برای صادرات نیز باید به فکر توسعه روابط با همسایگان به‌ویژه کشورهای موفق در زمینه تولیدات لوازم خانگی مثل چین، کره جنوبی، آلمان و ایتالیا بوده و محصولاتی همگام با تکنولوژی روز تولید کنیم که این موضوع نیز در صورت برخورداری از تجهیزات مُدرن محقق می‌شود.

سجادی‌فر، فعال حوزه صنعت لوازم خانگی با بیان اینکه میزان صادرات در حال حاضر چشمگیر نیست و مسئولان برای سال آینده چشم انداز ۳ میلیارد دلاری را برای صادرات در نظر گرفته‌اند، می‌گوید برخی از شرکت‌ها با به‌روزرسانی تجهیزات خطوط تولید و واردات ماشین‌آلات در حال تولید محصولاتی برخوردار از تکنولوژی روز هستند.

وی کانال مالی ایمن و بین‌المللی را از دیگر ابعاد مهم مورد نیاز برای توسعه صادرات دانست و گفت: متأسفانه در حوزه صادرات مشکلات بسیاری برای دریافت پول داریم و در بخش واردات نیز هزینه ورود تکنولوژی، قطعات و تجهیزات را به صورت نقدی پرداخت می‌کنیم.

اکنون تولیدات لوازم خانگی داخلی بازار داخلی را فتح کرده و آماده ورود به بازارهای جهانی است امید می‌رود مسئولان با آماده‌سازی بسترهای مناسب جهت نقل و انتقالات مالی و حمایت از این صنعت به ارزآوری و تداوم رشد تولید ملی اهتمام ورزند.

منبع: آنا

انتهای پیام/

کلیدواژه‌ها

مطالب بیشتر از «صنعت و معدن»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها