کرونا هشدار داد میراث دیجیتال نداریم! | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

کرونا هشدار داد میراث دیجیتال نداریم!

  • جمعه 15 فروردین 1399 13:33
  • شناسه 42511
کرونا هشدار داد میراث دیجیتال نداریم!

یکی از فعالان میراث دیجیتال گفت: کرونا زنگ خطری بود که بدانیم میراث فرهنگی را باید مستند نگاری و دیجیتالی کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه ایران کالا محمد یاری از باستان شناسانی است که از ۵ سال پیش در حوزه میراث دیجیتال نیز فعالیت می‌کند او به خبرنگار مهر گفت: موضوع میراث دیجیتال در سطح جهان و ایران جدید است. میراث دیجیتال یعنی وقتی که فناوری‌های جدید در فرایند کاووش، حفاظت و مستندسازی و معرفی میراث به کمک می آیند در واقع میراث فرهنگی مان را دیجیتالی کرده ایم. این منابع ما همان میراثی هستند که در طول تاریخ باقی مانده اند و ما باید از آنها نگهداری کنیم. این میراث فرهنگی شامل عمارت‌ها، محوطه‌ها، شهرها و میراث معنوی و آداب و رسوم و صنایع دستی و میراث دیداری و شنیداری و میراث منقول و اشیای موزه‌ای نیز می‌شود. یونسکو از سال ۲۰۰۳ میراث دیجیتال را تعریف و برای آن قوانینی ایجاد کرد تا میراث دیجیتال بتواند در دسترس پژوهشگران و عموم مردم باشد. زمانی می‌توانیم آثارتاریخی را دیجیتالی کنیم که هم فناوری و هم میراث فرهنگی را بشناسیم.

وی در ادامه بیان کرد: دیجیتال سازی تنها محدود به عکس و فیلم نیست ما انواع محتوا داریم که در شکل‌های مختلف عرضه می‌شود. باید استانداردها را در نظر بگیریم تا بتوانیم میراث دیجیتالی را برای آیندگان باقی بگذاریم. تا زمانی که میراث فرهنگی ما دیجیتالی نباشد نمی‌توانیم آن را به مردم جهان معرفی کنیم. برای این پلتفورم ها نیز باید محتوا داشته باشیم. اما هنوز در این زمینه موفق نبوده ایم و از میراث دیجیتال نیز حمایت نمی‌شود.

وی افزود: برای اینکه موزه مجازی داشته باشیم باید اشیا را سه بعدی کنیم. همه اشیا هم سه بعدی نمی‌شوند مانند تابلوها و فرش‌ها و … ولی اشیایی که سه بعدی هستند مانند ظروف، اسکلت و… نیاز دارند که با روش‌هایی مانند اسکن لیزری و اسکن نوری دیجیتالی شوند. این کار با بهره برداری از ابزار امکان پذیر خواهد شد. بعد از آن باید تصمیم بگیریم که چطور برای نمایش، در اختیار عموم مردم قرار دهیم.

یاری در ادامه بیان کرد: ما در حوزه معرفی و در دسترس قرار دادن میراث دیجیتال اقدام نکرده ایم. درحالی که اکنون تنها شرکت ما حدود ۲۰۰ پروژه کار کرده است که بخشی از آن برای خودمان و بخشی هم برای ادارات و شرکت‌های دیگر بوده است ولی هنوز در دسترس عموم نیست.

این باستان شناس گفت: ما شاید از جاذبه‌های گردشگری نیز تور مجازی داشته باشیم اما در اختیار مردم نیست چون به معرفی و اینترنت مناسب نیاز دارند. اگر هم در این روزها لینک‌هایی از تورهای مجازی دست به دست می‌شوند مربوط به کشورهای دیگر است و یا عموم مردم به آن دسترسی ندارند و یا فیلتر شده هستند. درحالیکه این نوع محتواها ضمن عمومی شدن باید در اختیار جامعه دانشگاهی نیز قرار بگیرد و تا اساتید و پژوهشگران نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

این کارشناس حوزه میراث دیجیتال بیان کرد: الان در روزهای قرنطینه در وضعیتی قرار داریم که متوجه می‌شویم در زمینه میراث دیجیتال محتوا نداریم درحالی که این روزها شرایط خوبی برای بهره مندی از تورهای مجازی و میراث دیجیتال بود. در این روزها می‌شد با استفاده از این فناوری مردم را تشویق کرد که برای بعد از بحران کرونا برنامه ریزی مناسبی برای سفرهای خود داشته باشند. باید آنقدر محتوا جلوی دید کاربران قرار داد تا آنها بتوانند تصمیم بگیرند کجا بروند و چه آثاری را ببینند. همانطور که الان موزه‌هایی مانند لوور آنقدر محتوا در اختیار مخاطب قرار می‌دهد که بازدیدکننده می‌خواهد هنگام سفر به پاریس حتماً اشیای موزه‌ای در لوور را هم ببیند.

وی افزود: اگر سیلی بیاید آثار تاریخی ایران از بین می‌رود یا هر اتفاق دیگری موجب می‌شود که ما دیگر میراث مان را نداشته باشیم. باید تا جایی که می‌توانیم این میراث را مستند و دیجیتالی کنیم. مراکز دولت ما پولی برای دیجیتالی کردن میراث ندارند و اگر موزه‌ای بخواهد وارد این حوزه شود بودجه ندارد.

یاری بیان کرد: دیجیتالی شدن میراث فرهنگی نباید تنها به عهده دولت‌ها باشد باید شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی هم کمک کنند که میراث را حفظ کنیم اگر این آثار حفظ و دیجیتالی شوند فایده اش به خود ما برمی گردد. به عنوان مثال پروژه بازآفرینی دیجیتالی حصار و دروازه‌های قاجاری شهر ساری را داشتیم که برای این کار به سفرنامه‌ها و هر آنچه که مربوط به دروازه‌ها بود را جمع آوری کرده و توانستیم این پروژه را تکمیل کنیم اگر برای هر میراث در خطری این کار انجام شود، آن مستندات به کمک بازآفرینی میراث می‌آید.

انتهای پیام/

کلیدواژه‌ها

مطالب بیشتر از «میراث فرهنگی»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

  • تحریریه اقتصاد

    تحریریه اقتصاد

    تحریریه اقتصاد (538)

    پیگیری غرق شدن شناور بهبهان، قرعه کشی 15 هزار خودرو گروه خودرو سازی ایران، قوانین مربوط به تولید مسکن، اخبار اقتصادی تحریریه اقتصاد ساعت 16 شنبه 17 خرداد

  • شرکت مسینو

    پیشران

    شرکت مسینو (19)

    دست سازه های مسی مسینو با الهام از هنر و فرهنگ غنی ایرانی با دست هنرمندان با ذوق ایرانی طراحی و تولید میگردند.

  • شرکت مکران ساحل آرامش

    پیشران

    شرکت مکران ساحل آرامش (24)

    شترمرغ بزرگترین پرنده زنده دنیاست و تخم آن نیز از هر پرنده زنده دیگری بزرگتر است. شترمرغ ظاهر منحصربه فردی دارد که آن را از پرندگان دیگر متمایز می‌کند و با گردن و پا‌های بلند خود قادراست با سرعت حدود ۷۰ کیلومتر بر ساعت بدوند که بالاترین سرعت زمینی در میان تمام پرنده‌هاست. چابهار به دلیل شرایط آب و هوایی و قرار داشتن و همجواری با آب‌های دریای عمان یکی از مکان‌های مناسب برای پرورش شتر مرغ است. شرکت مکران ساحل آرامش با پرورش شتر مرغ توانسته است علاوه بر گوشت، تخم و پوست و پر‌های این پرنده را که کاربرد زینتی دارد به بازار عرضه نماید

  • شرکت تفکرفرازان پویا

    پیشران

    شرکت تفکرفرازان پویا (32)

    تولید و بسته بندی انواع غذاهاي آماده و نيمه آماده غير كنسروي صنایع غذایی آرمیتا به عنوان یکی از پیشگامان صنعت تولید غذاهای آماده در کشور, با مساحتی بالغ بر 15 هزار متر مربع با پنج سالن و سه آزمایشگاه مجزا با بیش از 130 نفر پرسنل به صورت مستقیم و صدها نفر به صورت غیر مستقیم در این مجموعه مشغول به فعالیت می باشند

  • شرکت یاس کویر ابرکوه

    پیشران

    شرکت یاس کویر ابرکوه (33)

    تولید انواع فرآورده هاي لبني شرکت ياس کوير ابرکوه در در اواخر سال 1387 در ناحيه صنعتي شهرستان ابرکوه استان يزد تاسيس و راه اندازي شد . این شرکت با ديدگاهي نو در سطح گسترده فعاليت خود را شروع و با افزايش سرمايه ثابت شرايط توليد روزانه 60 تن انواع فرآورده هاي لبني را در برنامه کوتاه مدت خود فراهم نمود.

آخرین خبرها