بررسی چالش های صنعت چاپ و نشر | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

بررسی چالش های صنعت چاپ و نشر

  • شنبه 11 مرداد 1399 10:44
  • شناسه 44491
بررسی چالش های صنعت چاپ و نشر

میهمانان برنامه این هفته چالش صنعت نشر آقایان محمد صادق زمانی نویسنده و پژوهشگر و جواد نعمتی ناشر به بحث درباره این صنعت ـ فرهنگ پراختند.

در ابتدای برنامه آقای نعمتی گفت: صنعت نشر در طول سال شش ماه آن تحت تاثیر نمایشگاه کتاب تهران قرار می گیرد و همه تلاش ناشران این است که ثمره کارشان در نمایشگاه کتاب بببینند ولی امسال با تعطیل شدن نمایشگاه  کتاب این فرصت از دست رفت و خیلی از ناشران متضرر شدند و حتی اکنون توانایی اجاره دادن محل نشرشان هم ندارند.

در ادامه آقای زمانی گفت:ما الان به خاطر شرایط کرونایی نمایشگاه را از دست دادیم و کمترین کاری که می توان انجام داد برگزاری نمایشگاه مجازی است و فکر می کنم ضعف عملکرد از سمت دست‌اندرکاران دولتی است و اگر نمایشگاه مجازی برگزار نشود ضربه مهلکی به این صنعت وارد می‌شود.

نعمتی: بحث این بود که نمایشگاه در آبان برگزار می شود و گفته شده بود به هر بیمه شده در صنعت نشر 12 میلیون تومان اختصاص بدهند. اگر یک جایی تعامل بلنگد آن برنامه از دور خارج می شود و من هنوز نشنیدم که این وام را گرفته باشند. در بیمه تا 5 نفر بیمه می شوند که سقف آن 60 میلیون می‌شود که دردی هم دوا نمی کند.

در حوزه سهمیه کاغذ یک اتفاق  خوب افتاد. اکثر ناشران این سهمه را گرفتند که کمک خوبی بود و از خرداد متاسفانه این سهمیه داده نشده است.

زمانی : بحث کپی رایت یا حق مولف یکی از مولفه های اصلی رونق در حوزه اقتصاد کتاب است که اگر به آن کم توجهی بشود باعث بی انگیزگی نویسنده های می شود و هم ضربه مهلکی به تولید محتواست. وقتی که پایان نامه های ما فروشی است ، زمانی که به راحتی بعضی نویسنده ها  از کتب مختلف برداشت می کنند بدون منبع طبیعتا خیلی از نویسنده ها بخواهند تولید محتوای جدید داشته باشند این انگیزه در آنها کمتر می شود.

نعمتی : ناشر این ریسک را نمی کند که یک کتابی را جدید وارد بازار کند یا حتی مترجم اون زمان را نمی گذارد.  در حوزه نشر می آیند کسی که نوبل ادبیات را گرفته کتابی چاپ می کنند که پیشاپیش تبلیغات آن انجام گرفه باشد و بعد از عرضه کتاب بقیه ناشران  منتظر می مانند ببینند که آن کتاب به فروش می رود یا نه . به خاطر مشکلات اقتصادی اغلب می ترسند این ریسک را بکنند که کتاب چاپ شود و روی دستشان بماند.

زمانی: در کشورهای توسعه یافته زمانی که فردی کتابی می نویسد و جایزه ای می گیرد و دیده می شود «شو» کتاب برگزار می شود ما در این حوزه ضعف ساختاری داریم. به اندازه ای که برای رب گوجه فرنگی و... هزینه تبلیغات می شود چقدر برای حوزه اقتصاد کتاب تبلیغ می شود؟

اگر آنجا د رحوزه کتاب نوبل ادبیات می گیرند چون در آنجا تبلیغات زیرساختی در حوزه فرهنگی می‌شود.

آقای نعمتی در ادامه درباره اینکه  نسخ های دیجیتالی چقدر ناشران و نویسندگان  را تحت تاثیر قرار داده  است گفت: کتاب خوان واقعی به جهت اینکه چشمش آسیب می بیند (در خواندن کتاب دیجیتاللی)  و لذت نمی برد آنقدر نمی تواند تحت تاثیر قرار بدهد ولی مشکلی که هست اینکه به نویسنده مترجم یا ناشر ضرر می زند . کتابی که امتیازش براش ناشر است در بازار پخش می شود.

آقای زمانی هم درباره این سوال گفت: هر نیم ساعت مطالعه دیجتالی به اندازه هشت ساعت چشم را خسته می کند . افرادی که کتاب خوان واقعی هستند سعی می کنند کتاب کاغذی را تهیه کنند و ارتباط و حسی که بین خواننده کتاب و کتاب وجود دارد را حس کنند.

ارزیابی دستفروشان کتاب

زمانی : بخشی از کتاب هایی که کنار پیاده روها به فروش می رود اولا سد معبر است یا باید جایی برای آنها در نظر گرفته بشود یا باید جمع شود که الان هیچ کدام از این اتفاق ها نمی افتد. افرادی فکر می‌کنند کتاب هایی که که کنار خیابان هست جذاب تر است.

نعمتی: خیلی از ناشران و نویسنده ها خودشان از همین طریق کتابهایشان را به فروش می رسانند.

خیلی ها به جای اینکه کتابشان به پخش بدهند به دست فروش ها می دهند .

در انتهای گتفگو آقای زمانی درباره ریشه مشکلات نویسندگان هم گفت:ریشه مشکلات برمی گردد به نبود تبلیغات درحوزه کتاب و نشر. به افراد انگیزه نمی دهیم که افراد نویسنده بشوند.

 

مطالب بیشتر از «نمایشگاه»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها