چالش‌های صنعت خودرو؛ لزوم اصلاح ساختار مدیریتی | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

چالش‌های صنعت خودرو؛ لزوم اصلاح ساختار مدیریتی

  • جمعه 28 شهریور 1399 01:06
  • شناسه 45665
چالش‌های صنعت خودرو؛ لزوم اصلاح ساختار مدیریتی

استاد مدیریت صنعتی، دو قطعه‌ساز و یک کارشناس صنعت خودرو در برنامه چشم‌انداز شبکه ایران کالا با دکتر پرویزیان درباره چالش‌های صنعت خودرو گفتگو کردند

مهدی حمزه‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق در گفتگو با ایران‌کالا گفت در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازان هر چه آمده و ایرادات طرح شده، مربوط به شیوه مدیریت خودروسازی است. حمزه‌پور افزود مدیریت صنعت خودرو در کشور ما نیاز به یک جراحی تدریجی دارد. حمزه‌پور گفت صنعت خودروسازی یکی از نشانه‌های توسعه است و باعث افتخار است که ما این صنعت را داریم؛ اما صحبت این است که این صنعت نیاز به تغییر و اصلاح دارد.

حمزه‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق گفت ما در حال حاضر به خاطر سیستم غیر رقابتی، خودرویی بی کیفیت را در اختیار مشتری قرار می‌دهیم و مشتری هیچ حق انتخابی ندارد. حمزه‌پور گفت 35 سال است که ما درگیر این بحث هستیم که خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. این استاد دانشگاه امام صادق گفت با اشاره به گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان که در مجلس دهم صورت گرفته، گفت: ساختار لایه‌ای مالکیت شرکت های دولتی خودروسازی یک مشکل اصلی است. دولت ادعا می کند دخالتی ندارد اما در مجامع این شرکت‌ها بازیگر اصلی است. حمزه‌پور گفت با اینکه دولت کمتر از 20 درصد سهام دو شرکت خودروساز را دارد مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت‌های خودروسازی، توسط وزیر صمت و با هماهنگی رئیس جمهور انتخاب می‌شوند.

حمزه‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق گفت نکته دیگری که وجود دارد رابطه خودروسازان با قطعه سازان است؛ مثلا فروش ورق های فولادی در بازار در حالی اتفاق می‎افتد که ما شرکت ها فولاد بزرگی داریم. حمزه‌پور گفت برخی خودروسازهای ما عمدا فولاد را از خارج وارد می‌کنند تا از اختلاف قیمت آن بهره ببرند. حمزه‌پور افزود مدیریت دولتی محفلی، بر ساختار مدیریتی خودروسازی ما حاکم است. حمزه‌پور گفت در همان گزارش تفحص، از دو شرکت نام برده شده که این دو شرکت حیات خلوتی برای رانت جویی افراد سیاسی و رانده شده از دیگر بخش‌ها تبدیل شده‌اند. حمزه‌پور گفت این‌ شرکت‌ها قیمت‌های کاذب را در بازار خودرو ایجاد کرده‌اند و می‌بینیم بازاری غیر منصفانه ایجاد شده که توجهی به معیشت مردم ندارد.

حمزه‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق گفت شرکت های دولتی ما که عمده بودجه دولتی را می‌بلعند زیان‌ده هستند و با اصلاح ساختار مدیریتی می‌توانند به سوددهی برسند. استاد دانشگاه و کارشناس مدیریت صنعتی گفت در بخش خودروسازی هم همین مشکل را داریم، مثلا هزینه‌های لجستیک ما دو برابر استانداردهای حداقلی جهانی است. حمزه‌پور افزود بیش از 12 درصد بهای خودرو، مربوط به دستمزدهاست که این رقم سه برابر نرم جهانی است. حمزه‌پور گفت افزایش روند استخدام‌ها در ایام نزدیک به انتخابات که این هزینه‌ها روی قیمت خودروها کشیده می‌شود، از دیگر نکات مطرح در گزارش مجلس است. حمزه‌پور تاکید کرد حتما باید با یک برنامه ریزی تدریجی پای دولت را از از صنعت خودرو بیرون بکشیم. عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق گفت باید سرمایه گذاری سیاسی از صنعت خودرو جدا شود. حمزه‌پور افزود 90 میلیون دلار ما در سنگال سوخته شد و از بین رفت. استاد دانشگاه و کارشناس مدیریت صنعتی گفت سرمایه‌گذاری‌های خارجی بدون توجه به مطالعه بازار، توجیهی ندارد و تجربه‌های تلخی برای ما در سنگال، ونزوئلا و عراق رقم زده است.

حمزه‌پور گفت سرمایه‌گذاری‌های خارجی از سال 86 تا 92 حدود 158 میلیون دلار بوده و این رقم عایدی برای ما نداشته است. حمزه‌پور گفت در یاران خودرو، 50 میلیون دلار مطالبات سوخت شده و مشکوک الوصول در سال های 88 تا 91 داشتیم و در سال های بعد از آن حتما این رقم ها بیشتر بوده است. حمزه‌پور گفت ما هزینه‌های مالی‌مان در صنعت خودرو بالاست و در بین 10 تا 12 میلیون هزینه مالی به ازای هر خودروی تولیدی صورت می‌گیرد. استاد دانشگاه امام صادق تاکید کرد انتخاب مدیران عامل باید بر اساس مدل و نظر صنعتکاران خودوریی صورت بگیرد و الان نامی از وزرایی که در صنعت خودرو اعمال مدیریت کردند، نمی‌بینید. حمزه‌پور گفت ما الان نیازمند ورود قوی‌تر سازمان استاندارد هستیم و  همچنین نیازمند حضور جدی‌تر سازمان‌های نظارتی مثل مجلس هستیم. حمزه‌پور تاکید کرد سیستم های فروشی مثل قرعه کشی و صف شایسته مردم ایران نیست.

جمالی کاظمینی، مدیر عامل شرکت مهندسین مشاور صنایع اتومبیل، گفت ما تولید کننده سیستم ترمز هستیم و با دو خودروساز بزرگ کشور کار می‌کنیم. کاظمینی گفت تحت لیسانس کاتکو کره جنوبی کار می‌کینم و 30 سال سابقه داریم. این قطعه‌ساز گفت 99 درصد مجموعه قطعات شرکت‌مان را خودمان تولید می‌کنیم و مشکلی در تامین قطعات نداریم. کاظمینی گفت از آنجا که خودروساز از منابع موازی استفاده می‌کند ظرفیت تولید ما پایین آمده اما همچنان در تولید حضور داریم. کاظمینی افزود آخرین تکنولوژی خودرو که مورد درخواست مشتری هست را تولید می‌کنیم و سامانه ترمز ABS  و سیستم برکسیس را هم پیاده‌سازی می‌کنیم. این قطعه‌ساز گفت به لحاظ کیفیت ما مشکل چندانی نداریم و برگشتی نداریم. این قطعه‌ساز افزود قیمت ما متاسفانه بر اساس قرارداد 98 انجام می‌شود. کاظمینی افزود ما مواد اولیه را نقد می‌خریم اما پولمان را چهار ماهه  می‌گیریم. کاظمینی گفت ما باید تابع تصمیمات خودروسازان باشیم چون جز این ها مشتری نداریم.

این قطعه‌ساز افزود اقتصاد با بنگاه‌داری دولت نتیجه نمی‌دهد، چرا که رقابت ایجاد نمی‌شود. کاظمینی گفت کسی توان رقابت با دولت را ندارد چون دولت هم منابع مالی دارد و هم می‌تواند تصمیم‌گیری و قانون‌گزاری کند. کاظمینی گفت همه مشکلاتی که امروز داریم ناشی از مدیریت دولتی است. این قطعه‌ساز گفت باید چاره‌ای اندیشید تا دولت دستش را از حکمرانی روی این شرکت‌ها بردارد. کاظمینی گفت اغلب قطعه‌سازان از خودروسازان طلب دارند و با قیمت‌های قبل کار می‌کنند. قطعه‌ساز خودرو گفت خیلی از قطعه سازان نمی‌توانند در این شرایط کار کنند. کاظمینی گفت برای حفظ این صنعت باید بنگاه‌داری از دولت گرفته شود.

بهرام طیبی، مدیر عامل شرکت پل آستارا صنعت گفت آنچه در بازار پیش آمده مربوط به گرانی ارز است،  سه ماه است که ارزی به ما نرسیده و کالاهایی هم که آمده، پشت گمرک مانده و ترخیص نمی‌شود. طیبی گفت قطعه‌سازان به سختی مواد اولیه تامین می‌کنند و به تولید کالا می‌رسند. طیبی افزود آیا برای فولاد مبارکه و پتروشیمی و دیگر کالاها قیمت دستوری اعمال شده که می خواهند برای خودروسازان قیمت دستوری تعیین کنند؟ طیبی گفت خودرو با دلال بازی در بازار به قیمت‌های امروزی رسیده و مردم خودروسازها را نشانه رفته‌اند؛ در حالی که خودروساز دارد در شرایط سخت تولیدش را انجام می دهد و در این شرایط باید چه کند؟ طیبی گفت فولاد، پتروشیمی و ارز سه مشکل ماست که خطوط تولید ما را تحدید می کند.

زاوه، کارشناس خودرو گفت معادله سختی پیش روی ماست، لجستیک دو برابر جهان، سهم دستمزدها از هزینه خودرو سه برابر جهان و قطعه سازانی که همیشه از خودروساز طلب دارند. زاوه گفت من فکر می‌کنم گزارش تحقیق و تفحص مجلس گزارش خوبی بود و ریشه گرانی خودرو در کشور را نشان داد که یک بخشش اقتصاد تورمی در کشور است. کارشناس اقتصاد خودرو گفت ما می‌بینیم خودروساز هم زیان‌ده است و هم بدهکار به قطعه ساز و هم محصول نهایی گران است و این عجیب است. زاوه گفت دورنمایی که در سال های قبل داشتیم و در شهرها و کشورهای مخالف خط تولید زدیم، آیا دورنمای یک شرکت زیان ده بوده است؟ زاوه گفت آیا این تصمیمات تصمیمی سیاسی بوده یا صنعتی و مدیریتی؟ آیا افرادی که چنین تصمیماتی گرفته اند پاسخگواند؟ زاوه گفت کسانی که این هزینه‌ها را به کشور تحمیل کرده‌اند همچنان پای کارند و پروژه‌های بیهوده تعریف می‌کنند و میلیون دلارها پول دولتی گرفتند.

کلیدواژه‌ها

مطالب مرتبط

مطالب بیشتر از «نهایی (بنگاههای اقتصادی، فناوری پیشرفته)»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها