تاکید کارشناسان و تولیدکنندگان بر اتصال در زنجیره تولید پوشاک | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

تاکید کارشناسان و تولیدکنندگان بر اتصال در زنجیره تولید پوشاک

  • پنجشنبه 24 مهر 1399 02:31
  • شناسه 46403
تاکید کارشناسان و تولیدکنندگان بر اتصال در زنجیره تولید پوشاک

دبیر کارگروه مد و لباس، مسئول میز اروپا در سازمان توسعه تجارت، و چند کارشناس پوشاک، در برنامه چشم‌انداز شبکه ایران کالا با دکتر پرویزیان درباره چالش‌های تولید و صادرات پوشاک گفتگو کردند.

هاشمیان، کارشناس پوشاک گفت در کشورهای پیشرفته برای بحث پوشاک به سمت برندینگ رفته‌اند و طراحی را خودشان انجام می‌دهند؛ اما تولید را در کشورهای جهان سوم انجام می‌دهند. هاشمیان گفت در این نوع تولید، آنها طرح و محتوا را تولید می‌کنند و هزینه‌ها را کشورهای جهان سوم می‌پردازند که سود اصلی به جیب شرکت‌های طراح می‌رود.

کارشناس پوشاک گفت اتصال زنجیره تولید پوشاک مشکل دارد؛ وزارت نفت در تولید الیاف پلی‌استر مسئولیت دارد، الیاف پنبه‌ای به وزارت جهاد مربوط است؛ طراحی در وزارت ارشاد و تولید در وزارت صمت انجام می‌شود و این حلقه‌ها اتصال لازم را ندارند. هاشمیان گفت اینکه انتقاد شود از دخالت اتحادیه‌ها درست نیست و لازم است اتحادیه‌ها در طراحی دخالت داده شوند. هاشمیان افزود اینکه گفته شود به علت محدودیت‌های اسلامی، طراحی‌های ما بازارپسند نیست درست نیست و باید به سمتی برویم که طرح‌های ما توان رقابت در بازار را داشته باشد.

کارشناس پوشاک گفت ما در زمینه چادر ده‌ها طرح متنوع چادر ارائه کردیم اما برای مانتوی جلوباز جایگزینی ارائه نکردیم و لازم است طرح‌های جدیدی ارائه کنیم. هاشمیان گفت ما وقتی در بازار داخلی موفق باشیم می‌توانیم در بازار بین‌المللی هم حضور موفقی داشته باشیم.  

راضی، دبیر میز اتحادیه اورپا در سازمان توسعه تجارت گفت رایزن بازرگانی نقش دیده‌بان تجاری ما در کشور هدف را دارد و ظرفیت‌های واردات کشور مقصد را رصد و اعلام کند. راضی گفت رایزن پتانسیل کشور مقابل را در زمینه مشخص می‌سنجد و برای مبادلات تجاری دوجانبه نقش مهمی بر عهده دارد. وی افزود بزرگترین ضعف پوشاک ما، ضعف در برندینگ و نشان تجاری است و کیفیت تولید ما نه تنها چیزی از ایتالیا و ترکیه کم ندارد بلکه در برخی موارد کیفیت ما بهتر هم هست.

راضی گفت ما در بازاریابی، تبلیغات و برندسازی خوب عمل نکردیم و کشوری چون ترکیه از ما پیش افتاده است. وی افزود هزینه‌های تولید در ایران بسیار به صرفه تر از ایتالیاست و ما می‌توانیم تحت برندهای آنها تولید و صادرات کنیم. راضی گفت بنده که سال‌ها در ایتالیا فعالیت داشتم ده‌ها گزارش از وضع بازار کالاهای مختلف در وب‌سایتم منتشر کرده‌ام تا تجار و بخش خصوصی با مطالعه آنها بتوانند در زمینه‌های تولید مشترک، صادرات و واردات اقدام کنند. راضی افزود رایزن صرفا کارش اطلاع‌رسانی و مشاوره تجاری است.

دبیر میز اتحادیه اورپا در سازمان توسعه تجارت گفت صنعت پوشاک ما می‌تواند نگاه صادراتی داشته باشد و شاید لازم باشد تولیداتی بر اساس ذائقه مشتریان خارجی انجام دهد. راضی گفت اینکه گفته می‌شود طرح‌های تولیدی منطبق با چارچوب‌های اسلامی نیست، آیا اشکالی دارد این طرح‌ها تولید و به کشورهای دیگر صادر شوند؟

خانم شفاپور، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت با توجه به اینکه قانونگذاران ما لباس را در قالب فرهنگ دیده‌اند، از سال 1385 کارگروهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده است. شفاپور گفت ذیل کارگروه مد و لباس قرار شده نهادهایی مثل وزارت صمت، وزارت آموزش و پرورش، رسانه ملی و دیگر نهادها در اجرای اهداف کارگروه همراهی کنند. وی گفت کارگروه بیشتر عهده‌دار ساماندهی طرح‌های ایرانی اسلامی و تبیین و تدوین آنهاست اما متاسفانه خیلی از اعضای کارگروه حضوری ندارند و تابع قانون نیستند که این بزرگترین آسیبی است که به حوزه مد و لباس کشور وارد می‌شود.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت مصوبات این کارگروه لازم‌الاجراست اما فعلا جلسات آن برگزار نمی‌شود و پیگیر هستیم. شفاپور گفت طراحی یکی از صنایع بسیار مهم و ارزآور برای کشور است. وی گفت هفته قبل جلسه‌ای با مدیر کل سازمان توسعه تجارت جلسه ای داشتیم که آنها تصور نمی‌کردند ما بتوانیم ارزآوری داشته باشیم. وی افزود بسیاری از طراحان ما در صنعت برندینگ جهان در حال فعالیت اند و ما ظرفیت خوبی در این زمینه داریم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت طبق آماری که از وزارت صنعت گرفته‌ایم، صنعت پوشاک می‌تواند به دومین صنعت ارزآور کشور تبدیل شود. شفاپور اظهار کرد مد و پوشاک باید کنار هم قرار بگیرند تا ما بتوانیم این ظرفیت را فعال کنیم. شفاپور گفت مرجع اعلام نظر درباره طراحی، کارگروه مد و لباس است اما گاهی دخالت‌هایی انجام می‌شود که وضع بازار را آَشفته می‌کند. وی گفت بخش طراحی با کارگروه مد و لباس است و تولید با وزارت صمت است. .ی افزود طرح‌های برگزیده جشنواره فجر، طرح‌های بسیار با کیفیتی هستند باید مورد استفاده تولیدکنندگان قرار بگیرد اما تولیدکنندگان به سمت تولیدات زیرزمینی و تولیدات عامه‌پسند می‌روند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت در جشنواره سال گذشته ما تفاهم‌نامه‌های خوبی با 12 کشور حاضر امضا کردیم و طرح‌های برگزیده جشنواره در کشورهای دیگر موفق بوده است. شفاپور گفت ما شرکتی ایجاد کردیم که طرح‌های سنتی را روی کیف و کفش عرضه و 30 درصد صادرات پوشاک را به خود اختصاص داده‌ایم. شفاپور گفت 5 هزار مزون مد و لباس تحت نظارت ماست ولی تعداد زیادی مزون بدون مجوز فعالیت می‌‌کنند که اتحادیه پوشاک باید روی آنها نظارت کند. وی گفت ما برای طرح‌های تایید شده کد شیما اختصاص می‌دهیم که داورهای ما این کد را اختصاص می‌دهند که این کد مانع کپی شدن طرح است تا حقوق طراحان حفظ شود. وی افزود ما قول می‌دهیم بسیاری از طرح‌هایی که طراحان تولید کنند، وارد چرخه تولید شود.

پارسایی، مدیر واحد تولیدی راسپینا گفت مشکل اصلی ما تامین مواد اولیه و چالش‌هایی است که به تبع آن را تولید و قیمت برای ما پیش می‌آید. وی گفت تولید کننده از طرحی که توان فروش و رقابت داشته باشد استقبال می‌کند اما طرح‌های تولیدی در کارگروه مد و لباس، بازارپسند نیست و به ذائقه مشتریان توجهی ندارد. پارسایی اظهار کرد افزایش قیمت دلار باعث شده ما در بازار بین‌المللی کاملا رقابت‌پذیر شویم.

مدیر واحد تولیدی راسپینا گفت همچنین در ایران، انرژی و نیروی کار ارزان، زمینه را برای تولید ارزان و رقابت‌پذیر فراهم می‌کند. پارسایی گفت ما برای پوشاک‌مان در وجه ملی برندسازی نکرده‌ایم یعنی مثلا پوشاک ترک، برند شده و کلی شرکت ترکیه‌ای نان همین برند پوشاک ترک را می‌خورند.

زارع، طراح لباس و مدیر مدرسه مد زارع گفت طراحی مناسب بر اساس ذائقه مشتریان، برندسازی و تبلیغات، تامین مواد اولیه و کنترل قیمت اگر با هم انجام شوند نسخه شفابخش صنعت پوشاک ماست و نمی‌توان تنها به یکی از این عوامل توجه کرد. خانم زارع گفت مشتریان حق دارند طراحی و دوخت با کیفیت بپوشند و تولید کننده حق دارد طراحی ضعیف و نامتناسب با ذائقه بازار را تولید نکند.

طراح لباس و مدیر مدرسه مد زارع گفت ما به بسترهایی مثل جشنواره فجر بیشتر نیاز داریم تا فضایی برای خلاقیت طراحان ایجاد شود.زارع افزود طراحان باید نگرانی‌شان از بابت کپی شدن را کنار بگذارند و طرح‌های بیشتری تولید و عرضه کنند. زارع گفت کارگروه مد و لباس حمایت خوبی از طراحان انجام می‌دهد و طراحان هم باید بدانند که تولید کننده شاید یک کارشان را کپی کند اما در نهایت محتاج طرح‌های نو و خلاق است.

سهراب رحیمی، مشاور برندسازی مد و پوشاک گفت با دلار 3500 تومانی اندازه بازار پوشاک جهان سه تریلیون دلار و در ایران 6 میلیارد دلار بوده است. رحیمی افزود ما الان اتصالات زنجیره تولید را نداریم و در بخش مواد اولیه هم مشکل داریم. وی گفت برند ساختن در اکوسیستم اقتصادی ایران بسیار مشکل است چون علاوه بر طراحی در صنعت نساجی هم مشکلات مهمی وجود دارد که باید برطرف شوند. وی افزود سال‌ها تولیدکنندگان خارجی بسیار بهتر از تولیدکنندگان داخلی در ایران فروخته‌اند.

مشاور برندسازی مد و پوشاک گفت در شرایط کنونی افق روشنی برای تولیدکنندگان داخلی وجود دارد.  رحیمی گفت در پنج ماه سال 99، 25 میلیون دلار پوشاک صادر شده که این رقم پایینی است و خیلی جای کار دارد. وی اظهار کرد این صنعت می‌تواند دو میلیون شغل ایجاد کند و توان صادراتی ما تا ه میلیارد دلار قابل افزایش است.

کلیدواژه‌ها

مطالب مرتبط

مطالب بیشتر از «نهایی (بنگاههای اقتصادی، فناوری پیشرفته)»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها