چشم انداز بررسی کرد: بازار محصولات کشاورزی، منافع کشاورز یا سود کلان دلالان | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

چشم انداز بررسی کرد: بازار محصولات کشاورزی، منافع کشاورز یا سود کلان دلالان

  • جمعه 17 مرداد 1399 02:24
  • شناسه 44615
چشم انداز بررسی کرد: بازار محصولات کشاورزی، منافع کشاورز یا سود کلان دلالان

مسئولان و افراد صاحب نظر در امور اقتصادی در گفت و گو با برنامه «چشم انداز» دلایل سود کم کشاورزان از فروش محصولات را بررسی و راهکارهای برطرف کردن موانع پیش روی آنان را معرفی کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه ایران کالا  کشاورزی یکی از مشاغل سخت است که با وجود سختی های فراوان این کار، به جای اینکه بیشترین سود کار به کشاورزان زحمت کش برسد این دلالان و واسطه ها هستند که بیشترین سود را می برند.

یکی از مشکلات بزرگی که در حال حاضر برای کشاورزان وجود دارد بحث فاصله قیمت خرید از کشاورز تا بازار است چرا که سود اصلی به جیب دلالان می رود و کشاورز که بیشترین زحمت را در این بین کشیده متضرر می شود

شبکه ایران کالا به منظور بررسی دلایل سود کم کشاورزان از فروش محصولات ، میزگرد غیرحضوری با شرکت پیمان فلسفی (مدیر کل حوزه نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی)، یدالله کشاورز (مدیر عامل اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی و کشاورزی ایران) و محمد حسن وکیل پور (عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس) برگزار کرد که خلاصه آن به شرح زیر است.


کشاورزان بازاریابان خوبی نیستند / سود اصلی در جیب دلالان است
در ابتدای این برنامه پیمان فلسفی، مدیر کل حوزه نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: درحوزه کشاورزی باید به دو نکته اساسی و مهم توجه کنیم. اول توجه به بازار  داخلی و تامین آن  و دوم نگاه صادرات محور در محصولات کشاورزی.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر بازنده اصلی فروش محصولات کشاورزان هستند چرا که اساسا کشاورزان بازاریابان خوبی نیستند و در این میان دلالان با خرید محصول به قیمت پایین سود ناچیزی را نصیب آنها می کنند. با این وجود هم کشاورز ناراضی است و هم مصرف کننده. مصرف کننده ناراضی است چرا که که محصولات کشاورزی را با قیمتی گرانی خریداری می کند.

کشاورزی موفق، مستلزم ایجاد تشکل های کشاورزی

در ادامه برنامه، یدالله کشاورز، مدیر عامل اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی و کشاورزی ایران اظهار داشت: محصولات کشاورزی ایران از کیفیت خوبی برخوردار هستند به گونه ای که کیفیت آنها با کیفیت محصولات کشاورزی منطقه قابل رقابت است.
وی به بی برنامگی در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: متاسفانه دولت سیاست مشخصی در حوزه کشت نداشته و برنامه ریزی مدون و مشخصی در این باره وجود ندارد. بر این اساس یکسال سیب زمینی، یکسال پیاز و سال دیگر قیمت گوجه فرنگی رشد سرسام آوری می یابد.

کشاورز به عرضه مستقیم محصولات توسط کشاورزان اشاره کرد و گفت: مسئولان اعم از وزارت صمت و شهرداری ها باید تسهیلات لازم برای عرضه مستقیم محصول از تولیدکننده به مصرف کننده را ارائه کنند تا سود واقعی فروش محصول عاید کشاورزان شود و مصرف نیز با قیمت مناسبی به خرید اقدام کند.

وی به واردات برنج توسط دولت هنگام برداشت برنج در گیلان اشاره کرد و گفت: دخالت های اینچنینی دولت قطعا به نفع کشاورزان و شالیکاران نیست. در هنگام برداشت برنج در شهرهای شمالی کشور نباید به واردات برنج روی آورد.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی و کشاورزی ایران به نقش تشکل های کشاورزی در حمایت از محصولات کشاورزی نیز پرداخت و گفت: کشورهایی در کشاوزی موفق عمل می کنند که تشکل های قوی و گسترده ای دارند. دولتها باید به تشکل های کشاورزی میدان دهند تا بتوانند توسعه در کشاورزی را پایه ریزی و اجرایی کنند. اگر دولت مانع از فعالیت تشکل های کشاورزی شود، کشاورزی رونق نخواهد گرفت.

بازار رسانی غیر شفاف و رانتی، عامل سوداگری دلالان / سازمان بسیج می تواند به بازاررسانی کمک کند

محمد حسن وکیل پور، عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس نیز به بازار رانتی در ایران اشاره کرد و افزود: مصرف کننده همان محصولی را میخرد که کشاورز تولید کرده است و هیچ گونه فرآوری ویژه ای روی آن نشده است. در این میان 30 درصد سود به کشاورزی که یکسال زحمت کشیده است تعلق می گیرد و دلالان در فاصله زمانی کم به 60 درصد سود می رسد. در نهایت خرده فروشان و توزیع کنندگان محصول د ر محلات حدود 15 تا 20 درصد سود میکنند.

وی افزود: راهکارِ کنار زدن دلالان، ایجاد انقلاب در بازار رسانی است. اگر ماموریت بازار رسانی را به سازمان بسیج بدهیم قطعا می توانیم سوداگران و واسطه ها را از چرخه تولید تا مصرف محصولات کشاورزی حذف کنیم.

شما مخاطبان گرامی می توانید مشروح این گفتگوی را از طریق ویدئوی پیوست مشاهده کنید.

انتهای پیام/

کلیدواژه‌ها

مطالب بیشتر از «کشاورزی»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

  • تیزر پوشاک سلبون

    خرید ایرانی

    تیزر پوشاک سلبون (1)

    پوشاک سلبون این واحد تولیدی در زمینه طراحی و تولید انواع پوشاک خانم ها و آقایان فعالیت می کند. آدرس : تهران . خیابان بهار شمالی . بالاتر از طالقانی . کوچه یزدان نیاز . پلاک 29 021 – 66176178-9 تلفن:

  • تولید صندل و کفش پاداش

    تعادل

    تولید صندل و کفش پاداش (1)

    تولید صندل و کفش پاداش با تولید صندل های مختلف و زیبا توانسته است در بازار داخلی و کشورهای همسایه جایگاه و منزلت خاصی را به دست آورد . گروه تولیدی پاداش محصولات خود را به تمام نکات ایران و کشورهای همسایه صادر می کند

  • واحد تولید پوشاک قاسمپور

    ارسباران

    واحد تولید پوشاک قاسمپور (1)

    واحد تولید پوشاک قاسمپور تولید و پخش پوشاک زنانه ، مردانه ، دخترانه و پسرانه با کیفیت خوب و قیمت مناسب ایده اولیه تاسیس و راه اندازی واحد تولید پوشاک قاسمپور در شهر ارومیه بود. در این واحد تولیدی با استفاده از پارچه ها و یراق آلات ایرانی انواع لباس های شیک ، جذاب و برازنده مشتریان طراحی و دوخته می شود.

  • کیک و شیرینی چلسی اردبیل

    ارسباران

    کیک و شیرینی چلسی اردبیل (1)

    کیک چلسی تولید کننده انواع شیرینی ، کیک یزدی، کیک تولد و شیرینی های مختلف سفارشی برای مجالس مختلف در شهرستان اردبیل فعالیت می کند.

  • مرمت آثار لاکی و نسخ خطی

    سیمرغ

    مرمت آثار لاکی و نسخ خطی (6)

    مرمت آثار لاکی و نسخ خطی

آخرین خبرها