برگزاری اولین جشنواره خوراک ملل در برج میلاد | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

برگزاری اولین جشنواره خوراک ملل در برج میلاد

  • یکشنبه 13 مرداد 1398 13:12
  • شناسه 39111
برگزاری اولین جشنواره خوراک ملل در برج میلاد

اولین جشنواره «خوراک ملل» با دو هدف «معرفی ۳۸ غذای ایرانی به دنیا» و «تحریک گردشگران خارجی برای سفر مجدد به ایران» هفته آینده در برج میلاد برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه ایران کالا جشنواره بین‌المللی «خوراک ملل» با هدف معرفی فرهنگ، آداب و رسوم ملل و قومیت‌های مختلف در باب تولید، طبخ و سرو غذا و مواد غذایی از ۲۰ مرداد به مدت پنج روز در مرکز نمایشگاهی برج میلاد برای اولین بار برگزار می‌شود. ۳۸ غذای ایرانی و سه غذای جهانی در قالب پوستر یا نمایش زنده پخت آنها در معرض دید بازدیدکنندگان از جشنواره قرار می‌گیرد. شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی امکان طبخ و سرو غذا، نمایش و عرضه آنها، دسرها، شیرینی‌‌ها و سایر اقلام خوراکی را نیزخواهند داشت.

در همین راستا جلال ذکائی رئیس جشنواره «خوراک‌ملل» در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: نگاه این نمایشگاه به گردشگری بسیار متفاوت است و در این نمایشگاه‌ که برای اولین بار برگزار می‌شود؛ سفارتخانه‌ها، انجمن‌های دولتی، رستوران‌های بین‌المللی و بومی حضور دارند و غذاهای ویژه‌ای را برای تست ارائه می‌کنند. در این نمایشگاه بخش علمی و کارگاه‌های آموزشی نیز فعال هستند که در آنها تاریخچه غذا، موسیقی سنتی، حرکات آیینی و مسابقه نیز برگزار می‌شود. وی درخصوص شرکت‌کنندگان این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه که از ۲۰تا ۲۵ مرداد برگزار می‌شود؛ تاکنون نمایندگان ۹کشور ترکیه، پاکستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و افغانستان که عضو اکو -سازمان همکارهای اقتصادی- هستند برای حضور در جشنواره اقدام کرده‌اند و علاوه بر آن غرفه‌ای به نام انجمن بانوان سفرا نیز در آن فعال خواهد بود. تاکنون اغلب غذاهایی که قرار است ارائه شود مربوط به خوزستان، سیستان و بلوچستان و غذاهای شمالی است.

رئیس جشنواره «خوراک‌ملل» عنوان کرد: تاکنون ۱۳۰ «آیین‌غذایی» در کشور به ثبت ملی رسیده اما به علت اینکه سالانه کشورها دو سهمیه برای ثبت در یونسکو دارند و کشور ما نیز تنوع بالایی در حوزه میراث فرهنگی، ابنیه‌های تاریخی و سایر این بخش‌ها دارد هنوز نتوانسته ثبت جهانی غذاهای اصیل ایرانی را انجام دهد. به گزارش «دنیای اقتصاد» در زندگی امروزی از سفرهای بلند‌مدت و طولانی به مکان‌های تاریخی گرفته تا سفرهای یک‌روزه و چند ساعته به کوه و جنگل و حتی رفتن به یکی از رستوران‎‌های شهر یا غذاخوری‌های اطراف محل سکونت خود را می‌توان گردشگری نامید. یکی از زیرشاخه‌های گردشگری فرهنگی؛ «گردشگری غذا» است که از سال ۲۰۰۱ با نام «گردشگری خوراک و پختنی» معرفی شده و افراد فعال در این بخش به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ افرادی که برای چشیدن طعم غذاهای مختلف به مقاصد مختلف سفر می‌کنند و ترجیح می‌دهند در سفر نیز غذاهایی مشابه با آنچه در خانه می‌خورند، صرف کنند و آنهایی که ترجیح می‌دهند در هر مقصد، غذای مخصوص به همان مکان را امتحان کنند.در این میان برخی گردشگران بی‌توجه به ابعاد فرهنگی پخت یک غذای محلی تنها به خوردن آن اکتفا می‌کنند که در اصطلاح«شکم‌گرد» به آنها گفته می‌شود.

علاوه بر آن پژوهشگرانی وجود دارند که هدف اصلی آنها از چشیدن غذاهای مختلف هر کشور آشنایی با ابعاد فرهنگی غذاهای محلی، شیوه‌های مهمان‌نوازی و پذیرایی، شیوه‌های پخت و آداب و رسوم پخت غذا است که این افراد علاوه بر هزینه بالایی که می‌کنند مقالات علمی کاربردی نیز ارائه می‌دهند و ایران نیز با توجه به ۲هزار و ۵۰۰ نوع غذا و ۱۰۹ نوع نوشیدنی و انواع نان و شیرینی که دارد می‌تواند گردشگران بی‌شماری را جذب کند زیرا غذای محلی یک محرک مهم درجذب گردشگر محسوب می‌شود. پژوهشگران معتقدند علت تنوع زیاد خوراکی‌های ایرانی وجود ریشه فرهنگی و تنوع قومیت‌ها و پهنه وسیع قومی و جغرافیایی است. مکتب آشپزی ایرانی نیز یکی از سه مکتب اصلی خوراک در کنار مکاتب آشپزی رومی و چینی محسوب می‌شود و به گفته رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، ایران پس از چین دومین کشور در تنوع غذایی است. بنابراین می‌توان با استفاده از این پتانسیل در کشور با جذب بیشتر گردشگر موجبات توسعه اقتصادی، اشتغال‌زایی و افزایش ارزآوری به کشور را فراهم کرد.  کارشناسان فعال این حوزه در کشورهای مطرح گردشگری بر این باورند که علت بازگشت ۸۶ درصد از گردشگران به مکانی که قبلا آن را دیده بودند، تجربه خوردن غذای خوب و خاطره‌انگیز بوده است.زیرا طبق بررسی‌های انجام شده برای گردشگران اول  انگیزه گردشگری، دوم طبیعت سایر شهرها و کشورها و سوم غذاها و خوراکی‌های مقصد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برگزاری جشنواره‌ها، فستیوال‌های مختلف، تورهای غذا، راه‌اندازی رستوران‌هایی که تنها غذاهای محلی ارائه می‌کنند و سعی در معرفی و حفظ اصالت غذاهای ایرانی دارند از جمله راهکارهای توسعه گردشگر غذا در کشور محسوب می‌شود. تاکنون نیز کشورهای مسلمان همچون مصر، لبنان، ترکیه و مالزی با بهره‌گیری از مناسبت‌ها و اعیاد مذهبی همچون ماه رمضان و غذاهایی که معمولا در سفره‌های این ماه صرف می‌شود توانسته‌اند بازارگردشگری غذا در کشور خود را رونق دهند.

انتهای پیام/ 

کلیدواژه‌ها

مطالب بیشتر از «گردشگری»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

  • محمد شفقی

    سازدهنی

    محمد شفقی (32)

    یکی از قدیمی ترین و مهم ترین تولید کنندگان فرش

  • تحریریه اقتصاد

    تحریریه اقتصاد

    تحریریه اقتصاد (525)

    طرح راه اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار، ، تعیین تکلیف دستمزد کارگران، آخرین اخبار پلیس امنیت اقتصادی، آخرین اخبار اقتصادی: 1.6 میلیون نفر متقاضی مسکن ملی، بازگشت رونق به بازار سرمایه تحریریه اقتصاد ساعت 12 شنبه 10 خرداد

  • تحریریه اقتصاد

    تحریریه اقتصاد

    تحریریه اقتصاد (519)

    توانمندی تولید کنندگان، سیاست های پولی بانک مرکزی، گشت مشترک تعزیرات در بازار لوازم خانگی، اخبار اقتصادی: تسهیلات دهی به 12 رسته گل و گیاه زینتی، دریافت 60 هزار قطعه زمین برای ساخت مسکن تحریریه اقتصاد ساعت 12 چهارشنبه 07 خرداد

  • تحریریه اقتصاد

    تحریریه اقتصاد

    تحریریه اقتصاد (524)

    آیا روند بازار بورس و سهام عدالت در ماه های اخیر، آخرین اخبار و آمار کشاورزی، صنعت دام و طیور استان کردستان، اخبار اقتصادی روز: نخستین افتتاح طرح اقدام ملی مسکن در سیرجان انجام می‌شود و... تحریریه اقتصاد ساعت 10 شنبه 10 خرداد

  • پشت صحنه برنامه چشم انداز، معرفی بخش مخاطبان سایت

    گفتانه

    پشت صحنه برنامه چشم انداز، معرفی بخش مخاطبان سایت (7)

    پشت صحنه برنامه چشم انداز اقتصاد، پیام تصویری مهرافزار، مدیریت پارچه سرای ایلکار، پیام صوتی مخاطب، معرفی بخش مخاطبان سایت و... بخشهای برنامه این هفته را تشکیل می دهند.

آخرین خبرها