ایرانگردی و ایران شناسی پشتوانه رونق اقتصادی! | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

ایرانگردی و ایران شناسی پشتوانه رونق اقتصادی!

  • سه شنبه 30 اردیبهشت 1399 09:52
  • شناسه 43446
ایرانگردی و ایران شناسی پشتوانه رونق اقتصادی!

۳۰ اردیبهشت ماه روز ایرانگردی و ایران شناسی نام گرفته تا اهمیت این موضوع و تأثیر ویژهِ گردشگری در فرهنگ و اقتصاد کشور یادآوری شود و با توجّه به ظرفیت کم نظیر میراث فزهنگی ایران، تنوعات بالای زیست محیطی، امکانات جذب گردشگران سلامت و مراکز زیارتی و سیاحتی متعدّد، از صنعت نه چندان نوپای گردشگری و ایرانگردی، حمایت بیشتری صورت گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه ایران کالا براساس دیدگاه سازمان جهانی جهانگردی وابسته سازمان ملل متحد و ضوابط یونسکو، کشور عزیزمان ایران با داشتن انواع جاذبه های طبیعی، فرهنگی، تاریخی، مذهبی و مانند آن در رتبهِ دهم جهانی از نظر جاذبه های تاریخی و فرهنگی و رتبهِ پنجم جهانی از نظر جاذبه های طبیعی قرار دارد با اینهمه در استفاده از این امکانات برای جذب گردشگران و کسب درآمد و ایجاد اشتغال مرتبط هنوز توفیق چندانی بدست نیاورده است. بطوریکه تعداد بازدید کنندگان داخلی و خارجی از ایران در مقایسه با تعداد گردشگران کشورهای بسیار کوچک و تازه تأسیس که از جاذبه های گردشگری ناچیزی برخوردارند، کمتر بوده و درآمدی که از این صنعت روبه رشد برای کشور حاصل شده بهیچوجه با جایگاه جهانی ایران تناسبی ندارد و این در حالی است که اینک صنعت روبرشد گردشگری توانسته است جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشورها به دست آورده و با تأثیر گذاری بر بسیاری از مشاغل خدماتی و ایجاد اشتغال با کمترین سرمایه گذاری، درآمد زیادی نصیب کشورها کند.

اگرچه فراهم شدن بسترهای اقتصادی لازم برای جذب سرمایه گذاری در ایجاد زیرساختهای لازم صنعت گردشگری نقش مؤثّری در توسعهِ این صنعت دارد لیکن واگذاری اداره این صنعت به دست افراد خبرهِ کار و توسعهِ آموزشهای لازم به نیروهای انسانی که در سطوح مختلف این صنعت کار می کنند و نیز برنامه ریزی دقیق و وسیع جهت شناساندن ایران و جاذبه های گردشگری آن به اشکال گوناگون می تواند بسیاری از عقب ماندگیها در این زمینه را برطرف کند. 

روز ایرانگردی و ایرانشناسی فرصت خوبی است تا اقدامات صورت گرفته در مورد توسعهِ صنعت گردشگری از سوی مسئولین ذیربط به مردم گزارش شود و با ارائه ِ طرحها و برنامه هائی که جهت توسعهِ بیشتر این صنعت صورت گرفته مردم نیز به همکاری برای این منظور دعوت شده و تسهیلات لازم جهت مشارکت مردم در این سودای پرسود فراهم گردد، چرا که تجربه نشان داده است که مردم شهرها و روستاهای دارای جاذبهِ گردشگری در صورت آموزش و هدایت و کمی پشتیبانی با کمترین هزینه می توانند در جذب گردشگران موفق شوند و حتی با ابتدائی ترین امکانات زیر ساختی و تنها با ظرفیتهای موجود نه تنها رضایت گردشگران را جلب کنند، که هر گردشگر را به مبلّغی برای جذب گردشگران جدید تبدیل کنند و این تجربه موفقی است که افرادی انگیزه مند از اقدامات خود بدست آورده اند و قطعاً زمینه توسعهِ این تجربه در تمام نقاط فراهم است، تجربه ای که به پیشرفت اینگونه شهرها و روستاها منجر شده و در بسیاری از مواقع مهاجرت معکوس را از شهرهای بزرگ به این مناطق موجب گردیده است.  

انتهای پیام/

کلیدواژه‌ها

مطالب بیشتر از «گردشگری»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها