بیمه محصولات کشاورزی نیازمند فرهنگ سازی است | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

بیمه محصولات کشاورزی نیازمند فرهنگ سازی است

  • چهارشنبه 22 دی 1400 19:59
  • شناسه 89030
بیمه محصولات کشاورزی نیازمند فرهنگ سازی است

آقایان حسین آذریان کارشناس مسئول اداره کل ارزیابی بیمه کشاورزی، علی قلی ایمانی مدیرعامل بنیاد گندم کاران کشور و رضا افقی معاون پژوهش دانشکده بیمه اکو وضعیت بیمه محصولات کشاورزی و افزایش سقف بیمه ای را بررسی کردند.

آقای حسین آذریان کارشناس مسئول اداره کل ارزیابی بیمه کشاورزی در گفتگو با برنامه نبض کشاورزی گفت: وظیفه اصلی یک شرکت بیمه، ارزیابی مرحله ای خسارت است. در حقیقت بیمه یک قرارداد حقوقی است که بیمه گذار بر اساس نیازها و عوامل خطر محصول خود را بیمه می کند و تعهداتی خریداری می کند. شرکت پس از عقد قرارداد عوامل خطر را بررسی کرده و بر اساس آن خسارت پرداخت می کند.

وی ادامه داد: خسارت های تحت پوشش بیمه بر اساس پروتکل ها ارزیابی می شود و خسارت را بر اساس سقف قرارداد پرداخت می شود. با توجه به تورم به وجود آمده در کشور روستاییان توان پرداخت سقف خسارت بالا را ندارند از طرفی میزان سواد بیمه ای افراد هم بسیار مهم است. برخی از ریسک ها و خسارت های مالی در حد صندوق ملی کشاورزی نیست و در حد جهانی است. خشکسالی حدود ۲۰ هزار تومان خسارت زد که صندوق توانایی پرداخت این غرامت ها را ندارد. پدیده هایی مثل گرمایش زمین از چالش های جهانی هستند که برای بسیاری از کشورها اتفاق می افتد. بنابراین تمام کشورها برای اصلاح و کاهش اثرات آن فعالیت می کنند. 

ایشان گفت: مدیریت در این حوزه بسیار مهم است. طبق فرآیندهای هواشناسی، قانون گذاری، جمع آوری اطلاعات از خسارت و فرآیندهای اجتناب از خسارت مواردی هستند که در مدیریت محصولات کشاورزی بسیار مهم است. در حال حاضر تعداد موارد بیمه ای در مورد محصولات کشاورزی به ۱۹۲ عدد رسیده است. در بیمه محصولات کشاورزی ۱۵۰۰ نفر کارگزار بیمه داریم. بخشی از خدمات بیمه ای توسط بانک کشاورزی و صندوق بیمه کشاورزی انجام می شود. استفاده از تکنولوژی در ارزیابی میزان خسارات بسیار مهم است و انجام آن دقت در تعیین خسارت را افزایش می دهد. در سال جاری خسارت های ناشی از خشکسالی توسط ارزیابی ماهواره ای انجام شد که میزان دقت آن ۸۶ درصد بود و ۱۷ درصد باقی مانده از طری برداشت های زمینی اصلاح شد. هر سال پروتکل های ارزیابی سامانه بر اساس نیاز و عوامل خطر تغییر می کند.

آقای علی قلی ایمانی مدیرعامل بنیاد گندم کاران کشور گفت: بیمه یکی از خدمات مهم بخش کشاورزی است زیرا این بخش ریسک بالایی در زمینه  اتفاقات غیر مترقبه مثل سیل، تگرگ، آتش سوزی، زراعت، دام، شیلات و... دارد بیمه کردن محصولات کشاورزی نیازمند فرهنگ سازی است و کشاورزان می توانند در مواقع اضطرار از پوشش بیمه ای استفاده کنند.

ایشان افزود: قبلا بیمه برای پرداخت خسارت ها هزینه کمی می داد ولی با اصلاح قوانین شرایط تغییر کرده و موارد متعددی به سقف تعهدات بیمه ای ضافه شده که کشاورز می تواند از طریق آن مقداری از آسیب وارد شده را جبران کند. در تعیین خسارت، زمان بازدیدهای برآورد خسارت بسیار مهم است تا پرداخت خسارت به موقع انجام شود. چون نباید زمان زیادی از عواملی که منجر به ایجاد خسارت شده بگذرد. این امر در تعیین برخی خسارت ها مثل خسارت هایی که در مراحل رشد گیاه حاصل می شود اهمیت دارد. 

ایمانی گفت: اتکا بیمه به بانک کشاورزی یکی از مشکلات ساختاری بیمه است. بیمه می تواند با ایجاد سازوکار جدید بیمه اجباری در مورد برخی محصولات کشاورزی انجام دهد حتی می تواند حق بیمه ای که از کشاورز گرفته می شود را با منابع ملی جمع کرده و به شکل سرمایه در  یک صندوق بیمه ای محصولات کشاورزی نگهداری کند تا کشاورزان در زمان مقتضی از آن استفاده کنند. مجلس در بودجه سنواتی میزان منابع مورد نیاز جهت کمک به این صندوق ها را در نظر می گیرد. بانک کشاورزی به تنهایی جوابگوی پرداخت خسارت ها نیست.

آقای رضا افقی معاون پژوهشی دانشکده بیمه اکو در گفتگو با برنامه نبض کشاورزی گفت: هر پدیده ای دارای کم و کاستی هایی است که بیمه هم از این موارد مستثنی نیست. مفهوم بیمه و مدیریت آن در رشد و توسعه باید در سطح جهانی سنجیده شود تا بتوان هدف گذاری دقیق انجام داد. دغدغه های کشاورزان که مسئول حفظ امنیت غذایی هستند بسیار اهمیت دارد. از طرف دیگر عدم اعتماد کشاورزان به بیمه موضوعی است که باید به طور جدی در مورد آن صحبت کرد. کشاورزان تصور می کنند شرکت های بیمه ای ثروتمند بعد از سال ها پرداخت حق بیمه از طرف کشاورزان در موقع مناسب به آن ها خسارت پرداخت نمی کنند. این تصور غلط است و ما در کنار کشاورزان هستیم.

وی گفت: امکان دارد شرکت بیمه پول حق بیمه را از کشاورز دزیافت کند و پرداخت خسارتی اتفاق نیفتد و یا این خسارت ماه ها بعد به وجود آید در آن صورت بیمه طبق قرارداد به کشاورز هزینه خسارت را پرداخت خواهد کرد. بیمه یک قرارداد حقوقی است که باید در پرداخت ها و دریافت ها متوازن باشد اگر این توازن وجود نداشته باشد مدت زمان پرداخت خسارت طول خواهد کشید ولی در صورت وجود توازن پرداخت نیز سر وقت انجام می شود. کشاورز هم باید حق بیمه متناسب را پرداخت کند ولی بیشتر کشاورزان به دلیل بالا بودن هزینه ها از نظر مالی توان پرداخت سقف بیمه ای بالاتر را ندارند بنابراین میزان پوشش بیمه ای محصولات نیز کمتر خواهد بود. شرکت های بیمه طبق قانون نسبی سرمایه خسارت پرداخت می کنند.

کلیدواژه‌ها

مطالب بیشتر از «گفتگوی روز»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها