تجزیه تحلیل هزینه – منفعت در رسانه | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

تجزیه تحلیل هزینه – منفعت در رسانه

  • شنبه 10 خرداد 1399 18:51
  • شناسه 43631
تجزیه تحلیل هزینه – منفعت در رسانه

رسانه نیز به لحاظ هزینه-منفعت قابل تجزیه و تحلیل و توصیه برای اتخاذ روش‌های سودآور با هزینه کمتر و جلب توجه بیشتر است. مهمترین مزیت کاربرد این روش مدیریتی در رسانه این است که نیازی به روش‌های سنگین، پرهزینه و البته پیچیده محاسبه میزان تاثیر بر مخاطب در مشاهدات آزمایشگاه های رفتاری – رسانه ای بسیار کمتر خواهد شد.

یادداشتی از دکتر فرشاد پرویزیان

تجزیه تحلیل هزینه – منفعت در رسانه
یکی از معیارهای اصلی و اساسی برای تصمیم گیری درباره راه اندازی هر بنگاه یا هر طرح یا فعالیت جدید و یا بررسی وضعیت موجود بنگاه، مدل هزینه-منفعت است؛ به‌طوری‌که بدانیم در طول زمان چه میزان هزینه کرده و چه میزان سود خالص داشته ایم؛ با رعایت نرخ استهلاک و بهره در طول زمان و تنزیل ارزش مخارج و دریافتی‌ها، رقم دقیق ارزش خالص زمان حال  یا NPV بنگاه یا پروژه را بدست می‌آید. اما در بنگاه رسانه ای محاسبه درآمد، قدری مشکل است. چنانچه رسانه خصوصی و تمامی محصولاتش قابل فروش باشد، بطور طبیعی، منفعت حاصل از تنزیل درآمد حاصل از فروش اشتراک یا محصولات و نیز مبالغ دریافتی بابت آگهی و انواع اسپانسری‌های مالی، محاسبه می شود. اما در شرایط ملی و یا رایگان بودن رسانه، بجز منافع حاصل از تبلیغات، بگونه ای دیگر می‌توان ارزش محصولات تولید شده را دریافت کرد. یک راه نخست محاسبه نوعی قیمت سایه از طریق پیمایش است که در نظر سنجی از مخاطبان بپرسیم چه مبلغی حاضرند بابت دریافت این محصولات بپردازند. این روش نیز احتمالا با مقدار زیادی تورش روبرو است چرا که ممکن است به دلایل متعدد از قبیل اشتباه نمونه‌گیری، اشتباهات متداول آماری و از همه مهمتر انحراف نظرات بیان شده از تصمیم واقعی آن‌ها در صورت پولی شدن محصولات، چنین ارقامی واقعی به نظر نرسند، هرچند، نوعی متر، برای محاسبه بدست می‌دهند. اما روش اساسی‌تر، تعیین قیمت بر اساس اقتصاد توجه است.

در نظر سنجی‌های بی‌طرفانه و دقیق می‌توان ساعات توجه مخاطب به رسانه را محاسبه و این ساعات را طبق الگوی کار- استراحت ارزشیابی کرد. در واقع فرد بین این‌که با دستمزد جاری خود کار کند و یا استراحت و به تماشا یا شنیدن یا خواندن رسانه ملی بپردازد، تصمیم گرفته و حداقل برابر ساعات دستمزد خود، برای این مقدار توجه ارزش ریالی قایل شده است. بر این اساس هر ساعت-نفر توجه به رسانه، حداقل یا بیشتر از نرخ دستمزد فرد، ارزش ریالی دارد. این‌گونه می‌توان به جمع جبری ارزش ریالی مجموع توجه به رسانه ملی پرداخت. اما این همه داستان نیست، رسانه در بسیاری از موارد ملی اقناع می‌کند؛ چه با دید رفتارگرایانه چه با دید ادراکی، در موارد مهم و کلان در ابعاد ملی، رسانه موجب احتمالا جلب مشارکت عمومی و در نتیجه ایجاد سرمایه اجتماعی و سیاسی می‌شود که محاسبه میزان سرمایه اجتماعی و سیاسی نیز روش‌های متداول سنجی در حوزه اقتصاد بخش عمومی دارد. برای مثال میزان مشارکت در انتخابات یا مراسم ملی و راهپیمایی و ... همگی از دستاوردهای توجه به رسانه ملی و دارای اثر سینرژیک با همان میزان توجه به رسانه حتی در مقام تفریح و وقت گذرانی دارد. بر این اساس می‌توان ارزش ریالی فعالیت‌های رسانه ملی و رایگان را نیز با اتخاذ روش‌های مناسب سنجی، محاسبه و به تحلیل هزینه – منفعت پرداخت.

اما این تحلیل یک نکته پنهان اما بسیار مهم نیز دارد. رسانه برای خرید این میزان توجه، از دارایی‌های خود شامل ترکیبی از دارایی‌های فیزیکی، ریالی و نامشهود بویژه نیروی انسانی خاص خود همچون هنرمندان، مجریان، تهیه کنندگان، خبرنگاران و ... استفاده کرده است. هرچه محبوبیت این نیروی انسانی بیشتر باشد حتی با دستمزدهای بالاتر می توان به توجهات بسیار بیشتر با یک تابع نمایی حداقل درجه دوم نسبت به مقیاس، دست یافت. اگرچه چنین استدلالی، بیانگر توجیه اقتصادی بکارگیری افراد یا هنرمندان مشهور و یا افراد موسوم به سلبریتی بدلیل جلب بسیار بیشتر مخاطب و توجه است و البته هزینه جانبی چنین محاسباتی حداقل رفتارهای احتمالی خارج از عرف رسانه توسط همان سلبریتی‌ها در جامعه یا فضای مجازی است که خود موجب آسیب‌های بعدی به درصد مخاطبان می شود؛ اما توجه کنیم که رسانه می‌تواند از دارایی‌های نامشهود خود که تبدیل به سرقفلی و یا حتی سرمایه شده اند استفاده کند، که هزینه ای بسیار کمتر، چه در مورد دستمزدهای درخواستی و چه در مورد رفتارهای حرفه ای ایشان و نیز آثار بعدی برای فضای رسانه ای دارد.

از همین رو بیش از 20 سال است که یک مجری خاص را در رسانه اش می بینیم. با همین استدلال بود که برنامه ای پرطرفدار ورزشی بیش از 20 سال در رسانه پخش می‌شد. با همین استدلال است که هر رسانه ای به فراخور ابعاد، توانمندی، آرمان و اهداف خود، برنامه‌های دایمی یا روتین و یا سریال‌های دایمی چندین ساله تولید و پخش می‌کند. در واقع رسانه نیز به لحاظ هزینه-منفعت قابل تجزیه و تحلیل و توصیه برای اتخاذ روش‌های سودآور با هزینه کمتر و جلب توجه بیشتر است. مهمترین مزیت کاربرد این روش مدیریتی در رسانه این است که نیازی به روش‌های سنگین، پرهزینه و البته پیچیده محاسبه میزان تاثیر بر مخاطب در مشاهدات آزمایشگاه های رفتاری – رسانه ای بسیار کمتر خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

مطالب بیشتر از «یادداشت»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

  • تعمیر کار:تعمیر و بازسازی روغن دان(7)

    تعمیر کار

    تعمیر کار:تعمیر و بازسازی روغن دان(7) (7)

    این برنامه قصد دارد تا با آموزش نحوه تعمیرات وسایل کهنه و از کار افتاده و بازگرداندن آنها به چرخه استفاده دوباره، علاوه بر کاهش هزینه خرید وسایل نو و مصرف گرایی، فرهنگ صرفه جویی در خانواده های ایرانی را نهادینه سازد.

  • شرکت پادنا تولید کننده انواع کمبرسور یخچالی

    پیشران

    شرکت پادنا تولید کننده انواع کمبرسور یخچالی (1)

    شرکت پادنا تولید کننده انواع کمبرسور یخچالی

  • کارگاه و گالری هنر طلایی ایران

    پیشران

    کارگاه و گالری هنر طلایی ایران (19)

    کارگاه و گالری هنر طلایی ایران ، پس از سال ها تحصیل و تحقیق در خصوص شناخت سنگ های معدنی و همچنین کسب تجربه عملی در تراش سنگ های قیمتی ، پس از کسب مجوزهای لازم در سال 1390 اقدام به تاسیس این شرکت نمودند .بدلیل مراحل سخت و پر هزینه تولید زیورآلات ، انتخاب نوع سنگ ، به عنوان مواد اولیه از اهمیت خاصی برخوردار میباشد

  • گفتگو روز-به وقت تحلیل 4 آذر

    به وقت تحلیل

    گفتگو روز-به وقت تحلیل 4 آذر (13)

    به وقت تحلیل بورس با حضور آقای فرازمند کارشناس ارشد بازار سرمایه، مجری کارشناس طهماسبی پور

  • شرکت ترنج و محراب کاشان

    پیشران

    شرکت ترنج و محراب کاشان (7)

    شرکت فرش ترنج محراب کاشان در روستای محمدآباد مرکزی شهرستان آران و بیدگل فعالیت خود را در زمینه تولید فرش های دستباف آغاز کرد و راه اندازی این مجموعه بدون دریافت هیچ گونه تسهیلات دولتی و به طور کامل با قیمت مردم انجام شد

آخرین خبرها