5 نکته کاربردی در تنظیم قرارداد | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

5 نکته کاربردی در تنظیم قرارداد

  • دوشنبه 29 فروردین 1401 23:28
  • شناسه 110149
5 نکته کاربردی در تنظیم قرارداد

در بیان اهمیت (تنظیم قرارداد) در روابط کاری و تجاری اشخاص، همین بس که امروزه میلیون ها پرونده قضایی در کشور در نتیجه فقدان قرارداد بین طرفین دعوا و یا تنظیم غیر تخصصی آن است.

قرارداد مهم ترین مدرک برای تنظیم روابط طرفین و تعیین حدود و ثغور روابط طرفین است. بنابراین نحوه تنظیم و انعقاد قرارداد از اهمیت فراوانی برخوردار است.

چه بسیارند قرردادهایی که به دلیل نقص دانش حقوقی و قراردادی لازم در نحوه تنظیم آن، به بن بست رسیده است و طرفین را ناگزیر به شکایت شده اند و سالها بلاتکلیف رای دادگاه مانده اند.

در این مقاله به پنج اصل و تکنیک کاربردی در تنظیم قرارداد اشاده خواهیم کرد که با دانستن این نکات، می توانید قراداد های بی نقض تری را تنظیم و امضا کنید.

نکات قراردادنویسی

۵ تکنیک کاربردی در تنظیم قرارداد خوب

 

۱_ اعتبار سنجی:

 

 از نظر اصولی بخواهیم اعتبار سنجی را مطرح کنیم شاید به عنوانی یک اصل اساسی نباشد اما بهتر است قبل از نوشتن قرارداد حتماً به این مورد توجه ویژه داشته باشید.

 اصولا در ابتدای آشنایی با افراد نباید سریع وارد قرارداد شویم زیرا قرارداد بستن با بعضی افراد اساساً کار اشتباهی ست.

چرا که اگر آن فرد یا افراد قابل اعتماد نباشند با بستن قرارداد نیز دردی درمان نمی شود و در نهایت بعد از به مشکل خوردن با آنها می بایست کفش آهنی پوشیده و پله های دادگستری را بالا و پایین بروید.

 بهتر از قبل از اینکه وارد قرارداد نویسی با افراد شوید ابتدا آنها را محک زده و چند صباحی باهم روابط دوستانه و کاری داشته باشید و در این شرایط اعتبار سنجی افراد را نیز انجام دهید تا برای شما احراز شود که طرف قرارداد هم می‌خواهد و هم می تواند، تعهدات قراردادی خود را اجرا کند.

 بعد از انجام اعتبار سنجی با خیال راحت قرار دادتان را امضا کنید و کارتان را کلید بزنید.

 

۲_ جامع بودن:

 

منظور از جامعه بودن شناسایی چالش ها و ارائه راهکارهای مربوط به آنهاست.

برای اینکه موضوع را بهتر انتقال دهیم این بخش را با یک مثال کاربردی توضیح می دهیم.

 فرض کنید قصد داریم، قرارداد یک نمایندگی بنویسیم؛

طبق بند جامع بودن می‌بایست در ابتدا چالش‌های موجود در مسیر را شناسایی کرده و بعد از آن برای آنها راهکار ارائه دهیم.

مثلاً قصد داریم، از تولید کننده ای تازه وارد، نمایندگی یک محصول الکترونیکی مثل تلویزیون را بگیریم، کمی فکر کنید در این مسیر ممکن است با چه چالش‌هایی روبرو شوید؟

نکات قرارداد نویسی

فرض کنید بعد از هزینه های گزاف بازاریابی روی این محصول تازه وارد، شما توانسته اید سهم بازار خوبی را از آن این برند کنید و بعد از این اتفاق شرکت مربوطه نمایندگی را از شما باز پس گیرد؛ حال تکلیف شما (نماینده) چیست؟ چه راهکاری می تواند جلوی این اتفاق و خسارت را بگیرید؟

چه بند یا تبصره ای باید به این قراد داد اضافه کنید تا این مشکلات برای شما پیش نباید؟

اجازه دهید یک چالش دیگر را نیز با هم بررسی کنیم اصولا محصولات الکترونیکی بعد از مدتی با پیشرفت تکنولوژی، توسعه می یابد و شما قبلاً نمایندگی محصول A را داشتید ولی شرکت حاضر نیست نمایندگی محصول جدید یا محصول B را که روانه بازار کرده است، به شما اعطا کند! حال تکلیف شما چیست؟

یکی از راه حل هد برای رفع این مدل چالش ها،  ذکر نمایندگی محصولات جدید و توسعه یافته این برند می باشد.

اصل جامع بودن و توجه به آن، به شما کمک می کند راه های بروز مشکل بسته شود.

 

۳. مکتوب بودن

 

قسمت عمده پرونده های جریانی در دادگاهها به علت ننوشتن است که منجر به بروز اختلافات میشود. لازم و ضروری است هم خود قرارداد و هم مراودات پس از آن مکتوب باشد.

 چرا باید قراردادمان را مکتوب کنیم؟

 سه علت عمده وجود دارد که لازم است، قراردادهای مان را مکتوب کنیم:

  1. اثبات حرف ما که باعث سندیت در دادگاهها می شود.
  2. جلوگیری از بروز اختلافات و سوء تفاهم ها.
  3.  نشان دهنده درجه پایبندی طرفین.

 

 بنا بر ماده ۱۲ قانون تجارت الکترونیک مصوب سال ۱۳۸۲ هیچ محکمه یا اداره‌ای نمی تواند به صرف اینکه دلیل در قالب داده یا پیام (دیتا مسیج) است به آن ترتیب اثر ندهد، اما حتما باید در قراردادها ایمیل شماره تماس و فکس طرف مقابل را بنویسید تا بتوانید ادعای خود را در اینگونه موارد ثابت کنید.

 لازم است که صحبتهای خود با شرکا یا طرف‌های قرارداد را حتما مکتوب کنیم. حتی در مورد جلسات نیز بهتر است در انتهای هر جلسه صورت جلسه ای را با امضای حضار تنظیم کنید تا نه تنها وظایف هر شخص در طی هفته یا ماه آینده مشخص باشد، بلکه فایده حقوقی نیز دارد.

با این مثال، خواستیم تاکید بیشتری بر مکتوب بودن صحبت ها ارائه دهیم.

 

۴. شفاف بودن

متاسفانه برخی مواقع منشا اختلافات به خاطر شفاف نبودن موضوع می باشد. بهتر است از عبارت های کیفی غیر قابل سنجش و اندازه گیری نیز در متن قرارداد خودداری کنید.

 

 این جمله طلایی را در ذهن خود پررنگ کنید:

"اگر میخواهید قاضی برای شما تصمیم نگیرد، خودتان در قرارداد تان تصمیم بگیرید."

 اساسا اگر متن قرارداد شفاف باشد، جا برای قضاوت اشتباه باقی نمی ماند.

وکلای بزرگ یک جمله معروف دارند و می گویند: یک خط در قرارداد بهتر از صد لایحه توسط بهترین وکلای شهر می باشد.

 

۵. مستند بودن

در زمان نوشتن قرارداد ها یکسری از عبارات استفاده شده می بایست دارای مستند باشد، مثلاً اگر در قراردادی نوشته شده است که این شخص به دلیل داشتن اختراعی در این قرارداد ذینفع می باشد، می بایست ثبت اختراع وی ضمیمه قرارداد باشد.

 

 

حرف آخر

آگاهی از نکات حقوقی بسیار لازم است زیرا که در صورت عدم رعایت آنها ممکن است هیچ گاه به نتیجه دلخواه و هدف قرارداد نرسید یا اینکه حتی با پیگیری آن در دادگاه نیز به حق و حقوق قانونی خود نتوانید دست یابید پس بهتراست که به یک وکیل تنظیم قراردادها یا وکیل دادگستری متخصص در امور قراردادها مراجعه نمایید و از ایشان راهنمایی بگیرید.

 

شما به عنوان فردی که می خواهید قراردادی را امضا کنید می بایست زیر نکات مهم و مبهم آن خط بکشید و جمله درست را بازنویسی کنید سعی کنید باعجله قراردادی را امضا نکنید و حتماً بند به بنده آن را مطالعه کنید.

و نکته آخر و شاید مهمترین نکته این است که همیشه قراردادها دارد دو نسخه تنظیم شود که یک نسخه دسته طرف اول و یک نسخه دسته طرف دوم باشد تا از اضافه کردن مفاد و بندهای جدید بدون اطلاع طرفین در امان باشید.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه حقوق کسب و کار را بخوانید، حتما روی دکمه "حقوق کسب و کار" کلیک کنید.

ایران کالا، اولین شبکه تخصصی اقتصاد ایران

 

 

کلیدواژه‌ها

مطالب بیشتر از «قوانین کسب و کار»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها