غفلت نمایندگان از ایفای نقش ملی | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

غفلت نمایندگان از ایفای نقش ملی

  • جمعه 30 اردیبهشت 1401 00:13
  • شناسه 110803
غفلت نمایندگان از ایفای نقش ملی

آقای روح الله ایزدخواه نماینده مجلس گفت: برخی نمایندگان فقط به حوزه انتخابی خود توجه داشته و از نقش ملی خود غافل شده اند.

آقای روح الله ایزدخواه نماینده مجلس در گفتگو با برنامه چشم انداز گفت: این گفته که مجلس و دولت باید با یکدیگر یک دست باشند گفته صحیحی نیست زیرا مجلس و دولت از یکدیگر مستقل هستند. مجلس و دولت باید یکدیگر را کامل کنند و مجلس باید توانایی هدایت دولت را داشته باشد‌. بهترین حالت این است که مجلس دولت را کنترل کرده و دولت بتواند با مجلس تعامل کند تا کشور پیشرفت داشته باشد.

وی ادامه داد: این که مجلس و دولت از نظر سیاسی یک سو باشند مطلوب نیست. در حقیقت مجلس باید عصاره کل ملت باشد و همه صداهای ذی صلاح از مجلس شنیده شود. نه این که بخشی از جامعه نماینده نداشته باشد و نتواند مشکلات خود را ارائه دهد. اگر وضعیت مجلس به این صورت باشد نمی تواند یک مجلس قوی باشد. تشخیص و نقطه نظر همه آحاد مردم باید در ریل گذاری کشور در نظر گرفته و گفته شود. همه مردم در این امر مشارکت دارند و اراده جامعه در توسعه کشور تاثیرگذار است. 

ایشان گفت: مجلس باید بتواند جمیع دیدگاه گروه ها و اقشار مختلف و دیدگاه های مردم را در خود داشته باشد و همه طرف ها بتوانند حرف خود را بزنند. به این ترتیب از مسیر تصحیح آرا، مسیر تصمیم گیری برای کشور صورت می گیرد. توجه داشته باشید که مجلس سخنگوی دولت نیست. دولت باید تمام تلاش خود را برای اجرای قوانین فراهم کند. اگر مجلس احساس کند به دلیل همسو شدن با دولت نمی تواند به وظایف خود عمل کند از راس امور خارج می شود. در حقیقت نباید زبان و نظارت مجلس کند شود یا رفاقت ها بر نظارت ها حاکم شود.

ایشان گفت: باید توجه داشته باشید که رفتار نماینده هم باید صحیح باشد چون نماینده یکی از اجزای مجلس است. نماینده باید بداند که برای کشور کار می کند نه برای شهر یا حوزه انتخابی خود. نماینده باید بر تمام بینش ها توجه داشته باشد. در غیر این صورت مجلس تبدیل به مجمع الجزایری می شود که هر کس در گوشه ای از آن مشغول به اقدام است. به عنوان مثال ما در شرق کشور راه آهن نداریم در حالی که در غرب کشور که تعداد مسافر کمتر است دو خط راه آهن وجود دارد. این توازن نیست و ضد عدالت است.

ایزدخواه گفت: اگر قرار باشد هر نماینده برای حوزه انتخابی خود کار کند کشور پیشرفتی نخواهد داشت. متاسفانه وضعیت به شکلی شده که هر کجا که نماینده قوی تری داشته باشد دولت زودتر به مشکلات آن بخش رسیدگی می کند تا دردسری برایش ایجاد نشود. متاسفانه در فرهنگ سیاسی کشور عنوان نماینده به درستی تعریف نشده است. نماینده ای که فقط برای شهر خودش اتوبان و پتروشیمی ببرد ضد ارزش است. در حالی که نمایندگان باید مثل یک تیم پزشکی عمل کنند تا کشور پیشرفت کند‌. یک نماینده به تنهایی نمی تواند مشکل را برطرف کند. ۲۹۰ نماینده از طرف مردم و استان ها باید با یکدیگر همفکری کنند تا توسعه کشور شکل گیرد.

این نماینده مجلس گفت: از نهادهای مردمی، اندیشکده ها و نخبگان باید در تصمیم گیری ها استفاده شود. توجه داشته باشید که نماینده عقل کل نیست و باید ده ها و صدها شبکه مشورتی داشته باشد. روزانه ده ها موضوع به نمایندگان ارجاع داده می شود بنابراین ما به این مجلس در سایه احتیاج داریم تا بتوانیم با استفاده از نظر نخبگان بهتر تصمیم گیری کنیم. تشخیص رکن اصلی مجلس است. تصمیم گیری باید متکی به آمار عملکرد و مانیتورینگ مداوم داخل کشور باشد. تمام حوزه ها مثل شبکه های توزیع، بازار و حتی قاچاق باید رصد شود. متاسفانه گاهی نماینده به حدی درگیر مسائل منطقه ای خود و ارباب رجوع می شود که از وظیفه اصلی خود باز می ماند.

آقای علی سعدوندی اقتصاددان یکی دیگر از مهمانان برنامه چشم انداز بود که در گفتگو با این برنامه گفت: موضوع مورد بحث مسئله بسیار مهمی است. بهتر است عملکرد اقتصادی دولت و برنامه هایش، با واسطه یا بی واسطه از جانب مردم اعمال نظارت شود. البته دو قوه مقننه و قضاییه این کار را انجام می دهند. البته انتظار نظارت جدی از قوه مقننه که نماینده مردم است بیشتر خواهد بود. 

وی گفت: مهمترین نظارت، نظارت مردمی است. باید شفافیت ایجاد کنیم و اطلاعات را بیشتر کنیم. اگر مردم اطلاعات کافی نداشته باشند نمی توانند بر دولت نظارت کنند. باید گروه های مردم نهاد شناسنامه داری وجود داشته باشند تا بتوانند قضاوت ها را به عموم مردم اطلاع دهند. البته در این میان رسانه هم نقش بسیار مهمی دارد. این نهادها باید از طرف مردم پیگیر موضوعات باشند.

ایشان ادامه داد: متاسفانه سیستم اجرایی و سیستم قضایی کشور زیر بار سنگین مسئولیت مستهلک شده اند. این شرایط به حدی سخت است که بنده شاهدم بارها نمایندگان مجلس به دلیل مشغله زیاد نتوانسته اند گزارشات مرکز پژوهش های مجلس را مطالعه کنند. به طور کلی ارتباط نمایندگان با رسانه و عموم جامعه قطع شده است. البته هستند افرادی که از صبح تا شب مشغول کار هستند ولی به عموم جامعه و کارشناسان برجسته که خارج از مجلس هستند وصل نمی شوند.

سعدوندی گفت: به جز نیکرانی حکمرانی در کشور باید گسترش یابد.  حدود ۱۰۰ شورای عالی در کشور وجود دارد که تصمیمات مهمی اتخاذ می کنند. این شوراها نقش مهمی در سیستم اجرایی و مدیریت اقتصادی کشور ایفا می کنند. باید ۵۰ درصد این شوراها از کارشناسانی که در زمینه های مختلف خبره هستند تشکیل شود. این افراد باید به مدت طولانی در این شوراها حضور داشته و نقش دیگری در کشور بر عهده نگیرند. این افراد باید در فرآیند سیاست سازی حضور داشته و مصوبات شوراها را نظارت کنند. متاسفانه نوعی جدایی بین بدنه حکمرانی و نخبگان در کشور به وجود آمده و روز به روز در حال گسترش است. نباید اجازه دهیم این اتفاق ادامه پیدا کند.

آقای علی رضا حسن زاده استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفتگو با برنامه چشم انداز گفت: به طور نسبی میزان عملکرد اقتصادی دولت بر مشکلات مجلس تاثیرگذار است‌ متاسفانه تمرکز گرایی شدید دولت و توزیع نامناسب امکانات و ثروت به این مشکلات دامن زده است. به عنوان مثال ۲۲/۲ درصد تولید ناخالص داخلی در استان تهران وجود دارد. همچنین ۵۳ درصد از شرکت های دانش بنیان در استان تهران متمرکز شده است. ولی تنخا ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی در استان کرمان است. سهم این استان از شرکت های دانش بنیان بیشتر از یک درصد نیست.

وی ادامه داد: تاثیر عملکرد اقتصادی دولت اهمیت زیادی دارد. نحوه عملکرد نمایندگان محترم هم در آن بی تاثیر نیست. به عنوان مثال نماینده یک بخش کوچک نمی تواند در مورد استقلال بانک مرکزی دل بسوزاند چون افرادی که در حوزه انتخابی آن نماینده هستند انتظارات دیگری دارند. این افراد انتظار دارند نماینده حوزه آن ها تنها به مشکلات آن حوزه اهتمام داشته باشد. در حالی که نماینده به محض ورود به مجلس باید به کل نظام و کشور دید داشته باشد. 

ایشان گفت: متاسفانه به دلیل کمبود ها و کاستی هایی که دولت در برخی قسمت ها داشته آن نماینده به ناچار جانشین دولت می شود و از وظیفه اصلی خود باز می ماند. از سال ۶۸ به بعد، به جز برنامه های اول و سوم توسعه، سایر برنامه ها با یک سال تاخیر تشکیل شده اند. بین اهداف و عملکرد برنامه ها تفاوت قابل ملاحظه ای وجود دارد. توجه داشته باشید که هنوز علت انحراف عملکرد از هدف در برنامه هفتم توسعه مشخص نیست. 

حسن زاده گفت: بحث نظارت در دنیا مسئله بسیار مهمی است. متاسفانه ما در داخل کشور فقط نظارت بعد از خرج داریم و نهایتا یک نظارت حین خرج داریم ولی باید نظارت قبل از خرج هم داشته باشیم. به عنوان مثال از شهریور تا آذرماه که زمان تنظیم بودجه است از کارشناسانی در این مرحله استفاده کنیم تا بر نحوه بودجه ریزی دولت نظارت کنند. استرالیا این مسئله را قبل از تصویب بودجه انجام می دهد. متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در مجلس وجود دارد، مجلس انعطاف پذیر نیست. با توجه به مبحث وقفه ها و ناسازگاری زمانی اگر نظارت ها در زمان خودش اعمال نشود می تواند تاثیر معکوس داشته باشد.

آقای فدا حسین مالکی نماینده مجلس در گفتگو با برنامه چشم انداز گفت: ماهیت مجلس نظارتی است. علاوه بر نظارت های مجلس و فراکسیون ها بر عملکرد بخش های دولت، برخی از تشکل ها و اشخاص خاص در مجلس هم بر این مسئله اهتمام دارند. در مجلس ما نظارت بعد از هزینه وجود ندارد. قبل از این که بودجه تقدیم مجلس شود به نحوه مکانیزم نظارتی و این که دولت باید چگونه باشد در بخش های مختلف نظارت انجام می شود.

وی گفت: بیش از ۸۰ نفر از نخبگان مجلس از کمیسیون های مختلف در روزهای سه شنبه جلسات هم اندیشی با دولت برگزار می کنند که به نوعی بر نحوه فعالیت های دولت متمرکز هستند. این روند از قبل از بودجه و بعد از بودجه به شکل فشرده وجود دارد. به عنوان مثال در کمیسیون تلفیق سال ها در مورد حذف ارز ترجیحی و معایب و مزایای آن بحث شده است. 

ایشان افزود: مجلس سیزدهم با دوات قبلی و فعلی در ارتباط بوده است. البته میزان ارتباطات دولت فعلی با مجلس بیشتر است به همین دلیل هماهنگی بیشتری احساس می شود. اما در مجموع نگرش مجلس در هماهنگی با هر دو دولت یکی بوده است. در برخی قسمت ها ممکن است یک مدیر یا وزیر نوع نظارت مجلس را دخالت تلقی کند اما این مشکل خودشان است چون مجلس به وظیفه خود عمل می کند. نه تنها در دولت قبلی بلکه در دولت فعلی هم با چالش های جدی مواجه است. 

مالکی گفت: ما حتی در زمان تقدیم بودجه به مجلس در مورد مسائل پیش آمده با وزیر جهاد سازندگی جلسات غیر علنی داشتیم. اغلب مسائل مطرح شده در جلسات هم اندیشی این بود که در صورت حذف ارز ترجیحی همه امکانات وجود دارد و آیا توانایی تامین کالاهای اساسی برای مردم وجود دارد. خوشبختانه علاوه بر ارتباط خوب بین مجلس و دولت، نظارت ها در تمام حوزه ها انجام می شود. مجلس وظیفه دارد برای دولت بستر سازی کند تا دولت بتواند کار خود را به درستی انجام دهد.

 

کلیدواژه‌ها

مطالب بیشتر از «گفتگوی روز»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها