مثلث اقتصادی ایران، چین و روسیه | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

مثلث اقتصادی ایران، چین و روسیه

  • دوشنبه 27 دی 1400 23:59
  • شناسه 89091
مثلث اقتصادی ایران، چین و روسیه

آقایان رجب صفروف رئیس شورای روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه، روشن یکتا عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و روسیه، جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و امیر محمودزاده مدیرعامل انجمن دوستی ایران و روسیه در مورد افزایش سطح روابط تجاری ایران و روسیه و عضویت غیردائمی ایران در اتحادیه اوراسیا به گفتگو پرداختند.

آقای رجب صفروف رئیس شورای روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه یکی از مهمانان برنامه چشم انداز بود که در این برنامه در مورد روابط تجاری ایران و روسیه گفت: توانمندی های ایران و روسیه بسیار زیاد است و روابط تجاری ایران و روسیه می توانست خیلی بیشتر از این سطح باشد. روابط مالی ایران با روسیه در سال گذشته حدود ۴ میلیارد دلار بود ولی این رقم در گردش مالی روسیه بسیار ناچیز و نزدیک به صفر است که این رقم اصلا مطلوب نیست. روسیه و ایران دو ابرقدرت هستند و با ظرفیت هایی که دارند می توانند در دنیا حرف اول را بزنند. این دو کشور فرصت های زیادی برای همکاری در بسیاری زمینه ها دارند که می توانستند از آن بهره مند شوند ولی این اتفاق رخ نداد.

ایشان ادامه داد: برای هردو کشور خصوصا ایران بسیار مهم است در مورد افزایش سطح روابط دو کشور فعالیت کنند. این کشور می تواند با بازاریابی و صادرات نیروهای حرفه ای برای شروع فعالیت ها اقدام کند. روابط سیاسی فعلی دو کشور کاملا مطلوب است ولی بیشتر روابط ما بر اساس مسائل مشترک امنیت منطقه ای صورت می گیرد که تا حدی تضمین کننده روابط خوب بین دو کشور است اما در روابط تجاری و اقتصادی زیرساخت های مورد نیاز وجود ندارد و این روابط به سطح قابل توجهی نرسیده است. با وجود پتانسیل های خوب هر دو کشور باید در مسیر افزایش سطح روابط تجاری گام برداریم.

صفروف گفت: در شرایط فعلی دولت می تواند با تامین زیرساخت ها بخشی از مشکلات را برطرف کند اما بخش خصوصی هم می تواند در این راه قسمتی از مسئولیت را برعهده بگیرد. در بسیاری از کشورها به جز کشتی رانی ملی، شرکت های خصوصی وجود دارند که مسئولیت حمل و نقل کالا برعهده آن هاست. در بخش حمل و نقل ریلی که برای بسیاری از کالا ها مثل کاشی و سرامیک صرفه اقتصادی دارد هنوز زیرساخت ها آماده نیست. متاسفانه در ایران انفاقاتی رخ می دهد که منطقی نیست. اگر ما به جای دولتمردان ایرانی بودیم تلاش می کردیم کریدور حمل و نقل شمال به جنوب کشور را هرچه سریعتر به بهره برداری برسانیم تا بتوانیم از آن استفاده کنیم.

رئیس شورای روابط تجاری و اقتصادی ایران با روسیه گفت: چند سال قبل ایران پروژه برقی سازی راه آهن گرمسار به اینچه برون را با هزینه یک میلیارد و دویست میلیون یورو راه اندازی کرد و هم اکنون این پروژه نیمه کاره باقی مانده و کسی به فکر اتصال کامل راه آهن نیست. با راه اندازی این خط آهن ایران می تواند به نفر اول در کریدور ترانزیت جهانی تبدیل شود ولی این پروژه اصلا برای ایران مهم نیست و عجله ای در اتمام آن ندارند. در زمینه بانکی هم همکاری های ما با مشکل روبروست. بارها و بارها در جلساتی که با حضور آقای پوتین داشتیم در مورد ایجاد یک بانک مشترک بین ایران و روسیه صحبت شد تا تجار بتوانند در آن با پول کشور خود معامله انجام دهند. تاسیس این بانک به هیچ کشور و حتی تحریم های آمریکا علیه ایران ارتباطی ندارد و سوئیفت ایران و روسیه می تواند از طریق این بانک انجام شود. حتی این بانک ها می توانند برای پروژه های مشترک به طرف های خود وام اعطا کنند. متاسفانه بانک های مرکزی ایران و روسیه مشکلات خود را دارند اما اگر ما بخواهیم روابط جدی و تاثیرگذاری داشته باشیم حتما به این شریان های حیاتی اقتصادی نیاز داریم.

آقای روشن یکتا عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفتگو با برنامه چشم انداز گفت: زیرساخت ها برای افزایش سطح روابط تجاری ایران و روسیه هنوز مهیا نیست و از اول باید به آن ها توجه می شد. با توجه به ورود ایران به اتحادیه اوراسیا شرایط مهیا تر شده و شروع خوبی برای آغاز این روابط است زیرا میزان واردات سالیانه روسیه بالغ بر ۲۴۰ میلیارد دلار است که بیشتر کالاهای وارداتی به این کشور مربوط به مواد غذایی است. البته سهم ایران در این واردات بسیار بسیار ناچیز و کمتر از سه دهم درصد است. اگر قصد داریم از این فرصت ایجاد شده نهایت استفاده را ببریم باید فکری برای بهبود شرایط زیرساخت ها کنیم.

وی افزود: مطلوب نبودن زیرساخت ها باعث شده تجار این مسیر را به سختی طی کنند. با توجه به این که هنوز ایران عضو رسمی اتحادیه اروپا نیست  و سه سال است که عضویت موقت دارد هنوز نمی تواند از این فرصت برای صادرات کالا استفاده کند. تحریم ها هم اثر منفی بر این روابط داشته با این وجود تجار ایرانی و تجار بخش خصوصی از پشت مرزها منتظر حل شدن مشکلات و ورود به اتحادیه اوراسیا هستند.

یکتا در مورد مشکلات صادرات کالا از ایران به روسیه گفت: اولین و بزرگترین مشکل ما در مورد حمل و نقل کالاهاست زیرا ناوگان حمل و نقل ایران کاملا فرسوده است و چون محصولات صادراتی به این کشور بیشتر محصولات تازه خوری است در این حوزه مشکلات زیادی داریم. مزیت ما برای کشور روسیه دارا بودن اقلیم های آب و هوایی مختلف است که در زمستان و فصل سرما توانایی کشت محصولات مختلف و صادرات آن به کشورهایی مثل روسیه را داریم ولی امکانات حمل و نقل ما کاملا محدود است. کشتی رانی ملی به جز بخش فله بری در سایر بخش ها فقط تقش تماشاگر را دارد و برای تجار ایرانی هیچ امکاناتی وجود ندارد. زیرساخت های کشتی رانی کشور حتی در سال آینده هم مهیا نخواهد شد. اجاره کشتی هم جوابگوی نیاز تجار نیست چون صرفه اقتصادی ندارد. با این که دولت مصوبه ای برای تشویق های صادراتی تصویب کرده اما هنوز کسی چیزی از این مصوبه ندیده است.

وی در مورد حمل و نقل ریلی هم گفت: در بخش حمل و نقل ریلی آن قسمت از خط آهن که قرار بود ایران را به روسیه متصل کند در بخش رشت تا آستارا نیمه تمام مانده که در صورت اتمام طرح می توانیم جنوب شرق آسیا را به فنلاند متصل کنیم. در حمل و نقل سردخانه ای هم از ناوگان روسیه یا کشورهای همسایه استفاده می کنیم که در این بخش با بسیاری از کشورهای همسایه رقیب هستیم. از همین جا عرض می کنم بخش خصوصی به هیچ وجه در زمینه صادرات محصول به روسیه ضعیف نیست و منتظر برطرف کردن مشکلات این حوزه است. ما توانایی اتصال به بانک های روسیه را نداریم. ما نیازمند یک کارگزار بانکی روس هستیم. این یک امر بسیار واجب برای ایران و حتی برای اتحادیه اوراسیاست. متاسفانه ایران در ارتباطات استاندارد و شبکه های بهداشت هم دچار مشکل است. با این که طرف روس به شکل کاملا قانونی و محترمانه رعایت استانداردهای مربوط به مواد غذایی را از قبل به طرف ایرانی داده بود بازهم برخی محصولات ما دچار مشکل بودند‌ در بخش برگزاری نمایشگاه ها هم شوق تجار ایرانی به دلیل وجود مشکلات فراوان این حوزه از بین رفته است.

آقای امیر محمودزاده مدیرعامل انجمن دوستی ایران و روسیه گفت: در مورد روابط با کشور روسیه با ۴ مشکل اساسی روبرو هستیم. این مشکلات تضاد منافع، جهل، رانت و توهم هستند و تا برطرف نشوند روابط ایران و روسیه از نظر اقتصادی و فرهنگی به سطح عمیق نمی رسد. متاسفانه افرادی در کشور هستند که علاقه ای به عمق یافتن روابط این دو کشور ندارند و هر زمان که سطح روابط به این جا رسید از انجام آن جلوگیری کردند. این افراد به دلیل داشتن نگاه ارزگرایانه و سلیقه ای اجازه ندادند سطح روابط عمیق  و وسیع شود.

وی در ادامه گفت: متاسفانه ما هنوز از کشور روسیه شناخت کافی نداریم به همین دلیل نمی توانیم از فرصت های به دست آمده استفاده کنیم. در حقیقت جهل ما باعث می شود کمتر به روسیه توجه کنیم. در طول سالیان این توهم با ایرانی ها همراه بوده که روس ها بدعهد هستند. این اندیشه ریشه در ضعف فرهنگ سازی در روابط بین دو کشور است و موجب شده روابط ما با روسیه کمرنگ باشد به همین واسطه سهم ما از تجارت با روسیه نزدیک به صفر است.

مدیرعامل انجمن دوستی ایران و روسیه گفت: سفر غریب الوقوع رئیس جمهور به روسیه بسیاری از مشکلات این حوزه را برطرف خواهد کرد و فصل نو در روابط بین دو کشور خواهد بود. امیدواریم در طی این سفر ابهامات برطرف شده و در حوزه فرهنگی و تسهیل گری اقتصادی، حذف ویزا بین دو کشور برای تردد آسان دانشجویان، اساتید، گردشگران و... شاهد ایجاد وضعیت مطلوب باشیم. ایجاد یک بانک مشترک برای انجام سوئیفت بین ایران و روسیه، معافیت های عملیاتی و تسهیل شده گمرکی که موجب تسهیل روابط تجاری ایران با روسیه خواهد شد نیز از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود.

محمودزاده گفت: دولت ها باید بستر علاقه مندی و مذاکره بین مردم دو کشور را در حوزه های فرهنگی، گردشگری و علمی فراهم کرده و افزایش دهند. بانک ها و دانشگاه ها و شرکت ها و.. باعث تسهیل در رفت و آمد شده که نتیجه آن افزایش سطح روابط دو دولت است.

آقای جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد کشور روسیه و پیشینه تاریخی آن در گفتگو با برنامه چشم انداز گفت: روسیه کشوری است که از زمان صفویه با ایران مراودات سیاسی داشته و از لحاظ همسایگی دارای سرنوشت مشترکی با ایران بوده است. پیوندهای تاریخی، روابط سیاسی و امنیتی، روابط اقتصادی ضعیف باعث شده ایران به سمت تعاملات بیشتر با روسیه و چین و برخی کشورهای آسیای میانه برود.

ایشان گفت: اگر سیاست روسیه را با سیاست یک جانبه گرایانه آمریکا مقایسه کنیم به نفع روسیه، چین و هند است که روند یک جانبه گرایانه غرب متوقف شود. روسیه به عنوان کشوری قدرتمند که عضو اتحادیه شانگ های است، حق وتو در سازمان ملل متحد دارد و عضو اتحادیه اوراسیاست می تواند پشتوانه خوبی برای کشورمان در برابر فشارهای شورای امنیت و غرب باشد. با کمک روسیه توانستیم در مسائل مربوط به سوریه، رخدادهای خلیج فارس و مقابله با رژیم صهیونیستی حضور آمریکا را در منطقه کمرنگ کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: متاسفانه در حوزه اقتصاد ما بخش خصوصی کشور را فراموش کرده ایم. تا زمانی که این بخش را تقویت نکنیم نمی توانیم با بخش خصوصی روسیه ارتباط موثر و سازنده داشته باشیم. برای خروج از این اقتصاد رانتی باید بسترهای لازم برای بخش خصوصی را هموار کنیم. ۱/۵ تا ۱/۷ میلیارد دلار تبادل تجاری با روسیه بخش کوچکی از تبادلات این کشور با سایر کشورها را شامل می شود. ما در دریای خزر به لحاظ حمل و نقل و ذخایر گازی به همکاری با روسیه نیاز داریم. امیدواریم بعد از سفر رئیس جمهور با فعالیت های سفیر محترم ایران در روسیه بخشی از مشکلات و نیازهای متقابل دو کشور تامین شود. یکی از مشکلات بین ما و چین و روسیه این است که آن ها تصور می کنند به دلیل مشکلات ما با غرب، نگاهمان به این دو کشور موقتی است و به محض برقراری با غرب با آن ها رابطه ای نخواهیم داشت. چاره این کار افزایش سطح روابط اقتصادی و عمق دادن روابط با آن هاست. توازن در سیاست خارجی یک اصل است. در مورد افزایش روابط با چین و روسیه نمی توان شعار داد بلکه باید پیوندهای اقتصادی برقرارکنیم.

کلیدواژه‌ها

مطالب بیشتر از «گفتگوی روز»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها