تنظیم بازار خودرو | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

تنظیم بازار خودرو

  • دوشنبه 05 مهر 1400 01:34
  • شناسه 77375
تنظیم بازار خودرو

آقایان علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، فرید زاوه کارشناس صنعت خودرو، مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو، حسن کریمی سنجری کارشناس بازار خودرو و محمد رضا نجفی منش رئیس صنایع همگن قطعه سازان خودرو در گفتگو با برنامه چشم انداز به حل مشکلات بازار خودرو و مشکلات آن پرداختند.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو در ابتدای گفتگو در مورد بعضی از شایعات فضای مجازی مبنی بر نام نویسی جهت واردات خودرو توسط بعضی اشخاص هشدار داد و گفت: بعد از مطرح شدن طرح تصویب واردات خودرو توسط مجلس، عده ای از افراد سود جو به ثبت پیش سفارش جهت وارد کردن خودروهای خارجی پرداختند. گروه دیگری از این افراد نیز عنوان کردند که دسترسی هایی برای خرید سریعتر خودروهای خارجی دارند و تحت همین ادعا پیش پرداخت هایی هم از مردم وصول کردند.

دادفر گفت: مردم توجه داشته باشند که این ادعا ها نوعی کلاه برداری است و مردم برای خرید به این افراد وجهی پرداخت نکنند.

ایشان بعد از این هشدار، در مورد بحث ورود خودرو به کشور ادامه داد: در حال حاضر کمیسیون ملی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان شوراهای اسلامی و خودرو سازان داخلی مشکلی با واردات خودرو ندارند بلکه در صورت اجرای این طرح شاهد فضای رقابتی بین قطعه سازان و خودروسازان خواهیم بود.

دادفر اضافه کرد: ایجاد فضای رقابتی بین قطعه سازان و خودرو سازان باعث می شود بازار داخلی برای تامین و تولید قطعات روند رو به رشدی داشته باشد، البته امسال قطعه سازانی هم داشتیم که به کشورهایی مثل ترکیه قطعه صادر کردند همینطور بعضی از خودروسازان امسال بین 2 تا 5 هزار دستگاه خودرو به کشورهای شمال دریای خزر انجام دادند.

وی افزود: در حال حاضر واردات و صادرات خودرو فقط در انحصار شرکت های خودرو سازی است که این انحصار باید برداشته شود. متاسفانه دخالت های دولت در حوضه خودرو و صنعت قطعه ساز ی باعث افزایش قیمت خودرو در بازار شده است. بسیاری از افراد در شرکت های دولتی هستند که به دلیل داشتن رانت و بردن سودهای سرشار از صنعت خودروسازی داخلی تمایلی به تصویب قانون واردات خودرو ندارند و با آن مخالف هستند.

دادفر در پایان با بیان اینکه صنعت خودروسازی در کشور به مافیا تبدیل شده است گفت: داشتن رانت ، مافیا و توزیع نامناسب فرصت ها نباید در صنعت خودروسازی وجود داشته باشد و با روند فعلی مدیریت در این صنعت نمی توانیم انتظار داشته باشیم که صنعت خودروسازی کشور به عنوان ابرقدرت صنایع، دارای پیشرفت باشد.

رئیس صنایع همگن قطعه سازان خودرو در این گفتگو ادامه داد: برای حفظ منافع مردم لازم است که دولت به عنوان نهاد نظارتی در صنعت خودروسازی عمل کند و در امور تعیین قیمت خودروها در بازار مداخله نکند. با عدم دخالت دولت در قیمت گذاری، شاهد کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت خودرو در بازار آزاد خواهیم بود.

نجفی منش ادامه داد: در صورت تنظیم بازار، تولید و صادرات خودرو نیز افزایش پیدا خواهد کرد که نتیجه آن افزایش رضایت مندی مردم از بازار خرید و فروش خودرو است.

ایشان افزود: قبل از اعمال آخرین دور تحریم ها توسط آمریکا، بیشتر خودروسازان در کلاس جهانی مثل رنو، پژو، هیوندایی، فولکس و حتی بنز، با عقد قراردادهای رسمی خواهان سرمایه گذاری و تولید در کشور بودند و بعضی از این برندها در کشور مشغول به تولید شده بودند ولی متاسفانه با اعمال تحریم ها همه این خودروساز ها از کشور خارج شدند و صنعت خودرو سازی وارد دوران رکود شد.

نجفی منش گفت: پیشنهاد من این است که به جای وارد کردن خودرو به کشور، خودروسازان خارجی را وارد کشور کنیم و با رعایت استانداردهای جهانی در تولید قطعه ، ایجاد رقابت بین کارخانجات خودرو سازی کشور و بالابردن کیفیت ساخت به صنعت خودروسازی کشور کمک کنیم.

کریمی سنجری کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه در شرایط قبل از تحریم شرکت های خودرو سازی سالانه 1میلیون وچهارصد هزار دستگاه خوردرو در بازار به فروش رسانده اند گفت: متاسفانه از سال 96 روند تولید خودرو درکشور روند رو به کاهش داشته و با اعمال تحریم ها هیچگونه واردات خودرو نیز نداشتیم.

وی افزود: این کمبود تولید باعث بالارفتن تقاضای خرید و کمبود خودرو، و درنتیجه ایجاد آشفتگی در بازار خودروکشور شد. برای جبران این کمبود دولت باید با ارز داخلی اقدام به وارد کردن خودروهای خارجی می کرد که این امر به دلیل کمبود ارز در منابع دولتی امکان پذیر نبود.

ایشان گفت: با تصویب طرح واردات خودرو از سوی مجلس شورای اسلامی هر فرد حقیقی و حقوقی می تواند با ارز بدون منبع دولتی اقدام به واردات خودرو نماید.

کریمی سنجری گفت: هم اکنون خودرو سازی کشور در انحصار دولت است و هیچ فعالیتی خارج از حیطه دولت در آن انجام نمی شود. بهتر است دولت با واگذاری  خودروسازی به بخش خصوصی نقش نظارتی بر آن داشته داشته باشد تا خودروساز خود بتواند تصمیم گیرنده در حیطه تولید و عرضه باشد.

وی گفت: در صنعت قطعه سازی هم بازار رقابتی از بین رفته و چند قطعه ساز بزرگ به صورت انحصاری تامین قطعات این شرکت ها را برعهده گرفته اند در صورتی که قطعه سازان می توانند با ایجاد رقابت در تولید قطعات، نقش صادرکننده را نیز ایفا کنند.

ایشان در پایان گفتگویش با برنامه چشم انداز گفت: ریشه رانت ها و اجرا نشدن قوانین مربوط به حوضه خودرو و خودروسازها دخالت دولت و بعضی از نمایندگان مجلس است که به دلیل داشتن منافع، تمایلی به حل مشکلات این حوضه ندارند.

علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دیگر مهمان این برنامه در ادامه گفت: به دلیل متعادل نبودن عرضه و تقاضا در بازار خودرو شاهد بروز مشکلات زیادی هستیم. برای داشتن خودروسازی خوب و سود ده، خودروهای تولید شده در کشور باید هر 6 ماه از لحاظ کیفیت ساخت مورد بررسی قرار گیرند تا از نظررتبه بندی جهانی مطابق با استاندارد باشند.

ایشان اضافه کرد: در قانون جدید با حذف انحصار از شرکت های دولتی، هر شخص حقیقی و حقوقی که تعهدی به بانک مرکزی ندارد می تواند واردکننده خودرو باشد. با این امر تولید کننده های داخلی ترغیب به رقابت با خودروهای خارجی خواهند شد در نتیجه کیفیت محصولات تولیدی بهتر و روند توسعه و اشتغال زایی در این حوزه افزایش می یابد.

این عضو مجلس شورای اسلامی گفت: طبق آمار انجمن قطعه سازان تعداد 500 قطعه ساز کوچک و بزرگ فعال در کشور مشغول به کار هستند ولی از این تعداد تنها 40 قطعه ساز بزرگ با مجموعه های ماشین سازی همکاری می کنند و تولید کننده 90 در صد از قطعات مورد نیاز خودرو سازان کشور هستند. انحصاردر تولید قطعه باعث می شود قطعه سازان قیمت تمام شده برای تولیدات شان را بالا ببرند که به دنبال آن، شاهد افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان هستیم.

فرید زاوه یکی دیگر از کارشناسان حوضه خودرو در این برنامه گفت: واقعیت این است که صنعت خودرو سازی به بهانه ایجاد اشتغال در کشور 200 هزار میلیارد تومان از منابع کشور را در انحصار خود گرفته است که خود باعث بروز مشکلات زیادی برای دولت است.

ایشان گفت: قطعه سازان ادعا دارند که 60 هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلبکار هستند ولی با این وجود همچنان به تولید قطعه برای این کارخانجات مشغولند که با پیگیری این مطالبات از طرف نهادهای مالی مثل بانک ها می توان از درست بودن این ادعا مطلع شد.

وی در پایان گفت: با آزاد کردن واردات خودرو، بازار خودروهای داخلی با عدم استقبال مردم مواجه خواهد شد و شرکت های خودرو سازی مجبور به ارتقا کیفیت در ساخت وکاهش قیمت در بازار می شوند.

مطالب بیشتر از «خبر ویژه»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها