سرمایه گذاری و رونق کسب و کار | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

سرمایه گذاری و رونق کسب و کار

  • چهارشنبه 17 آذر 1400 13:39
  • شناسه 78484
سرمایه گذاری و رونق کسب و کار

آقایان یعقوب اندایش استاد دانشگاه اهواز، سهراب دل انگیزان استاد دانشگاه کرمانشاه و حسین محمودی اصل در گفتگو با برنامه چشم انداز به تحلیل سرمایه گذاری و رونق اقتصادی در بنگاه های اقتصادی و شرکت ها پرداختند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه ایران کالا، آقای یعقوب اندایش استاد دانشگاه اهواز در گفتگو با برنامه چشم انداز  گفت: همه بنگاه داران به دنبال منافع واحد خود هستند. در برخی مواقع بنگاه داران منافع بلند مدت خود را در نظر می گیرند و در کوتاه مدت حاضر می شوند حتی متحمل ضرر هم شوند تا در بلند مدت بتوانند نام معتبری در بازار برای خود کسب کنند.

وی ادامه داد: یک بنگاه اقتصادی هم با مسائل خرد سرو کار دارد و هم با مسائل کلان که در خارج از واحد تولیدیشان وجود دارد.در خصوص مسائل دخل بنگاه یک مدیر اقتصادی باید بتواند هزینه هایش را طوری مدیریت کند که در نهایت بتواند بهترین سود آوری را داشته باشد. اهم هزینه های واحد های تولیدی مربوط به هزینه های نیروی کار و هزینه های سرمایه ای که در واقع هزینه های جاری و تکنولوژی و ...  است که همه این موارد را جزو هزینه های سرمایه ای به حساب می آوریم.

این استاد دانشگاه افزود: نکته دوم آموزش نیروی کار است که باید بهره وری نیروی کار با آموزش دوره ای و مرتب افزایش پیدا کند. این موضوع می تواند هم از طریق آموزش در حین کار صورت بگیرد و هم به صورت فرصت های مطالعاتی که در اختیار کارشناسان قرار دهند و با بازدید از بنگاه های پیشرفته بتوانند اندوخته ای را در اختیار نیروهای خود قرار دهند.

ایشان گفت: مورد بعدی در خصوص سرمایه است که بسیار اهمیت دارد و مدیر بنگاه باید بتواند با توجه به نیاز روز هزینه های خود را کاهش دهد که معمولا در دنیای رقابتی انجام می دهند. اگر مدیریت از مالکیت جدا باشد مدیران دل نمی سوزانند و به اندازه کافی برای سود آوری کارخانه تلاش نمی کنند. که معمولا در شرکت های خصوصی بدین گونه است اما در شرکت های دولتی و نیمه دولتی این اتفاق نمی افتد.

اندایش گفت: اگر مدیر هم بابت سود آوری مطلوب بنگاه از سهام واحد تولیدی پاداش در یافت کند قطعا تلاش بیشتری برای سود آور بودن بنگاه اقتصادی انجام خواهد داد که در بیشتر شرکت های خصوصی بدین شکل است و به همین دلیل است که بر خصوصی سازی و از دست دولت خارج شدن شرکت های دولتی تأکید می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی از حد اکثر سازی سود صحبت می شود بدین گونه است که تمام شرکت های موجود در کشور به سود آوری حداکثری برسند و در این شرایط  است که می توانیم بگوئیم به شرایط پایدار رسیده ایم در این شرایط بهای تمام شده کالاها کاهش پیدا می کند و تولید کننده می تواند کالاهای خود را با قیمت مناسب به مصرف کننده عرضه کند و مصرف کننده هم طبعا کالای مورد نیاز خود را با قیمت مناسب در یافت می کند.

آقای سهراب دل انگیزان میهمان دیگر برنامه چشم انداز  در گفتگو با شبکه ایران کالا و این برنامه گفت: کسب و کارها در سه حوزه خرد، متوسط و بزرگ شکل می گیرند که با هم شرایط متفاوتی دارند. کسب و کارهای بزرگ شرایط متفاوتی دارند و از مزایای زیادی برخوردار هستند مثل حضور در بازار سرمایه شرایط تأمین مالی وضعیت بازار فروش و تسلط آن ها به بازار شرایط تأمین نیروهای متخصص و غیره

دل انگیزان گفت: بنابراین شرایط همه کسب و کارها به یک صورت نیست اما اگر بخواهیم به صورت کلی به کسب و کارها نگاه کنیم چند وجه مشترک بین تمامی کسب و کارها وجود دارد. اول اینکه فروش برای همه کسب و کارها پیچیده و سخت شده است. به عنوان مثال خودرو با قیمتی توسط مردم خریداری می شود که فاصله زیادی با بازار دارد و این فاصله قیمتی به جیب تولید کننده نمی رود. بنابراین شرکت های بزرگی مثل خودروسازان نیز مشکل فروش دارند چرا که کالا را به قیمت غیر واقعی می فروشند در بخش های دیگر و بنگاه های متوسط و خرد هم بحران فروش وجود دارد این بحران در بخشی به مشکلات مدیریتی و مهارت های فروش بر می گردد و از طرف دیگر مربوط به کالاهایی می شود که در گذشته رقیب های سرسخت خارجی داشتند و ذائقه مصرف کننده را تغییر دادند.

وی افزود: بخشی از مشکل فروش تولید کنندگان مربوط به کالاهای قاچاق در بازار است و بخشی به نیروها و مهارت های فروش مربوط می گردد و از طرف دیگر وزارت خارجه کشور ما کمکی به فروش کالاهای تولید کنندگان داخلی نمی کند. در تمام دنیا وزارت خارجه در خدمت اقتصاد و بنگاه های تولیدی است. بیش از 70 درصد فعالیت های وزارت خارجه کشورها در تمام دنیا فعالیت های اقتصادی است در حالی که در کشور ما بدین گونه نیست و بنگاه ها با مشکلات فراوانی در زمینه صادرات روبرو هستند و در واقع در این حوزه دست تنها هستند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دلیل عدم موفقیت در فروش چیست و این ضعف از کجا نشأت می گیرد گفت: در کشور بخش بزرگی از مشکلات در فروش بنگاه ها مربوط به وزارت صنعت معدن و تجارت و دولت است. رفتار اقتصادی دولت از ثبات اقتصادی درستی برخوردار نیست. تصمصم گیری های دولت ثبات درستی ندارد و بنگاه های اقتصادی باید بعد از تصمیم گیری های دولت برنامه های خود را مشخص کنند. واحدهای تولیدی به محض اینکه تصمیمی در حوزه فروش می گیرند و به اجماع در طرحی برای فروش محصول خود می‌رسند با تغییر بخشنامه ها و تصمیمات جدید در دولت مواجه می شوند در واقع بی ثباتی دولت در اقتصاد بنگاه های اقتصادی را دچار سردرگمی کرده است.

دل انگیزان خاطر نشان کرد: این رفتار دولت موجب شده تا بنگاه ها نتوانند سود خوبی کنند بنابراین نتوانند حقوق و دستمزد خوبی بدهند و به دنبال آن نتوانند نیروی کار ماهر و مناسبی جذب کنند. از طرفی به دلیل پائین آمدن حاشیه سود نا خود آگاه بنگاه های تولیدی به پرداخت های خارج برنامه و حوزه های رانت روی می آورند که این موضوع از یک طرف موجب افزایش هزینه های آنان می شود و از طرفی موجب می شود رقابت درستی بین تولید کنندگان برای تولید محصولات خوب شکل نگیرد.

وی اظهار داشت: در همه بخش های اقتصاد بنگاه های نیمه دولتی وجود دارند که قسمت اعظم تصمیم گیری ها و قیمت گذاری ها را در دست دارند و عملا بنگاه های متوسط و کوچک باید در حاشیه این بنگاه ها و در واقع پائین دست آنان فعالیت کنند و از سیاست های آنان پیروی کنند. این سیستم تقریبا در همه بخش های اقتصادی ما از جمله خودرو، پتروشیمی، لوازم خانگی، پیمانکاری، فلزات، و ... شکل گرفته و این نوع شکل گیری کسب و کار موجب شده تشتت در حوزه دولت به تشتت در بخش خصوصی منجر شود و اینها نتوانند تصمیم درستی بگیرند و در نتیجه نتوانند فروش درستی داشته باشند.

این استاد دانشگاه گفت: نکته دیگر در حوزه فروش علامت غلطی است که نرخ ارز و تورم به این بنگاه ها و شرکت ها می دهد این شرکت ها قاعدتا سودی که از فروش می برند کم تر از افزایش قیمت ملکی که در آن هستند و یا از کالاهایی که می توانند آن را وثیقه کنند و تسهیلات بعدی را بگیرند و یا از فروش مواد اولیه ای که می توانند مجدد آن را بفروشند است لذا این پیام های غلط موجب می شود بنگاه در فروش مشکل داشته باشد در حالی که در روند رو به جلو سود هایی هم کسب کند لذا سه چهار سال ضرر می دهند اما در یک سال که قیمت املاک و ... رشد می کند بنگاه به سود می‌رسد و می‌تواند سر پا باشد بنابراین بنگاه دوام می آورد اما همیشه صدای مشکلاتش بلند است.

در انگیزان در ادامه به مشکل دیگر بنگاه های اقتصادی اشاره کرد و گفت: مشکل دیگر بنگاه های اقتصادی تأمین سرمایه در گردش است که قوانین و مقررات در این حوزه بسیار سخت است نکته مهم این است که سرمایه در گردش به بنگاه ها به صورت یکساله داده می شود و اغلب بعد از چند ماه می توانند این سرمایه در گردش را تهیه کنند اما چون این سرمایه به صورت یکساله در اختیار آنان قرار گرفته باید در فاصله کوتاهی همه آن را با مقداری سود برگردانند و نکته مهم اینجاست که باید برای سال بعد دوباره همه مراحل سال قبل را دوباره طی کنند تا سرمایه در گردش به آنان داده شود. این موضوع باعث می شود اعمال نفوذ بانک ها به شدت بر سر بنگاه های تولیدی بالا باشد.

دل انگیزان نداشتن نیروی انسانی متخصص را دیگر مشکل بنگاه های اقتصادی دانست و خاطر نشان کرد: متأسفانه بخش فنی و حرفه ای ما بسیار ضعیف عمل کرده است و نمی توان به نیروهایی که در این مسیر آموزش دیده اند اعتماد کرد و انتظار داشته باشیم در حرفه ای که آموزش دیده کارآیی مناسبی دارد و بنگاه باید چند سال سرمایه و ادوات در اختیار نیروی کار قرار دهد تا نسبتا به نیرویی برسد که می تواند نیاز بنگاه را برطرف کند در واقع با حجم بالای نیروی کار غیر متخصص روبرو هستیم. این مشکلات در شهرستان ها بسیار بیشتر است.

وی گفت: حقوق مالکیت مشکل دیگری است که بنگاه ها با آن روبرو هستند. مشکلات دیگری در حوزه کسب و کارها موجود است به عنوان مثال در شرکت های دانش بنیان شرایط کسب و کار و زیرساخت ها بسیار متفاوت است به عنوان مثال نیروهای متخصص کامپیوتر در حوزه برنامه نویسی دیگر انگیزه  و جذابیتی در بازار ایران برایشان وجود ندارد و در کشورهای اطراف بعضا تا 30 برابر حقوق و دستمزد می گیرند و این موضوع باعث شده حوزه کسب و کارهای دانش بنیان نیز بسیار تهی و خالی از نیروهای متخصص شود.

در حال تکمیل...

کلیدواژه‌ها

مطالب مرتبط

مطالب بیشتر از «خبر تاپ»

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها