تأثیر چشمگیر نمایشگاه‌ها در عرضه مستقیم کالا و تثبیت قیمت‌ها/ بازارهای بهاره عامل نجات اصناف از ورشکستگی کامل است؟ | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

چشم انداز اقتصاد

تأثیر چشمگیر نمایشگاه‌ها در عرضه مستقیم کالا و تثبیت قیمت‌ها/ بازارهای بهاره عامل نجات اصناف از ورشکستگی کامل است؟

  • یکشنبه 10 اسفند 1399 11:29
تأثیر چشمگیر نمایشگاه‌ها در عرضه مستقیم کالا و تثبیت قیمت‌ها/ بازارهای بهاره عامل نجات اصناف از ورشکستگی کامل است؟

دریافت ویدیو

شماره قسمت: 252

رئیس اتاق اصناف تهران گفت: شروط اصناف برای فروش فوق العاده در ایام پایانی سال این است که حتما باید کالای عرضه شده با کیفیت و تولید داخل باشد و با تخفیف به دست مشتریان برسد.

قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران در برنامه چشم انداز شبکه ایران کالا در خصوص بازار شب عید امسال با وجود کرونا گفت: ما برای شب عید سال های گذشته برنامه ریزی می کردیم، فروشگاه های تجمیعی تشکیل داده می شد برای تنظیم بازار کشور که در هر استان، نمایشگاه بهاره با دعوت از تولید کنندگان برگزار می شد و هدف این بود که به تولید کنندگان داخلی کمک بشود. وی افزود: اما الان دو سه سالی است که این نمایشگاه ها را نداریم که امسال ستاد کرونا به خاطر شیوع بیماری اجازه برپایی این نمایشگاه ها را به علت تجمع و ازدحام نداده است که ما برنامه ای دیگری را ترتیب داده ایم و به همه واحد های صنفی در کل کشور چه تهران و شهرستان ها بخش نامه داده ایم که اتحادیه ها به تمامی واحدهای صنفی زیرمجموعه اش اطلاعیه بدهد و آنهایی که آمادگی دارند در فروش فوق العاده و حراج در واحد صنفی که از اتحادیه مربوطه مجوز را دریافت کنند و کالاهای مورد نیاز مردم برای شب را عرضه کنند و محدودیتی از زمینه کالاهای ارائه شده نیست اما چند شرط اساسی دارد. رئیس اتاق اصناف تهران بیان کرد: شروط ما برای این فروش فوق العاده این است که حتما باید کالای عرضه شده با کیفیت و تولید داخل باشد، قیمتی که میگذارند نسبت به کالاهایی که در حال حاضر عرضه می شود یک درصدی تخفیف برای شب عید مردم درنظر گرفته شده باشد، مجوز اتحادیه را داشته باشند و با رعایت کامل دستورات ستاد کرونا که با به همه اصناف ابلاغ کرده ایم نسبت به فروش بهاره اقدام کنند. تا به نقطه قرمز کرونا نرسیم بازارهای شب عید ادامه دارند محسن فرهادی معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت (ستاد کرونا) در ادامه این برنامه گفت: بحث شیوع کرونا که شیوع آن با یک دو مطب محقق میشود مهمترین آن تردد و تجمع است و با توجه به شرایط فعلی باید هر کاری را که ما انجام میدهیم با رعایت پروتکل های بهداشتی باشد و طبیعتا ما نمایشگاه ها یا پاساژ های همه ساله را نمی توانیم با این شرایط داشته باشیم ولی علاقه مند هستیم کسب وکار مردم بچرخد و مردم شب عید داشته باشند و واحدهای صنفی از نظر معیشتی دچار مشکل نشوند و این یک راه بیشتر ندارد اینکه ما از تجمع های بی مورد خودداری کنیم. وی افزود: با توجه به زیرساخت‌هایی که اکنون در کشور محیا شده است از طریق فروش مجازی و الکترونیک همه فعالیت هایمان را باید ببریم به سمت الکترونیک و مجازی که هم می توانیم سلامت خدمت دهنده را هم سلامت خدمت گیرنده را همزمان تامین کنیم . معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت بیان کرد: ما نباید فراموش کنیم که هر جا تجمع و تررد داریم ویروس کرونا در گردش خواهد بود و تا زمانی که مردم واکسیناسیون بشوند و حتی تا مدتی بعد از آن هم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم. من فکر میکنم عرضه و خدمات به صورت حضوری باز هم ما را در این زمینه با مشکل روبرو خواهد کرد و باید راه های جایگزینی را برای این شرایط پیش بینی کنیم که دوباره در شرایط قرمز کرونا قرار نگیریم که مجبور به بسته شدن تمام واحدها و اعمال محدودیت ها بشویم. برپایی 40 بازار فروش فوق العاده شب عید در تهران علی مفاخریان مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران نیز با بیان اینکه شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران به نمایندگی شهرداری تهران در حوزه برگزاری نمایشگاه ها و فروشگاه هایی که به صورت سیار و ثابت در سطح شهر تهران در حال فعالیت هستند کار رسیدگی و صدور مجوز و بحث برگزاری آنها را به عهده دارد گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و فروش محصولات داخلی بر اساس ماده 16 قانون بهبود محیط کسب و کار شرایط به سمتی حرکت کرده که ما فضاهای مورد نیاز مشاغل مختلف را بتوانیم دراختیارشان بگذاریم و تامین کنیم. وی در ادامه اظهار داشت: در واقع فرصت ارائه خدمات را ایجاد کردیم برای عزیزانی که علاقمند هستند در بازارچه ها و بازارها در این مدت فعالیت داشته باشند و خدمات ارائه بدهند که د ر40 بازار در سطح تهران کار و نقاط مختلف تهران فروش فوق العاده را ارائه میکنیم که شهروندان عزیز می توانند با مراجعه به سایت ساماندهی صنایع از موقعیت این بازارها اطلاع پیدا کنند. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران عنوان کرد: اکثر این بازارها در فضای باز قرار گرفته اند و شرایط برای اینکه پروتکل های بهداشتی رعایت بشود پیش بینی شده است و کنترل موارد بهداشتی در ورودی ها و خروجی های این بازارها صورت میگرد که بتوانیم کالاهای با کیفیت ایرانی و تولید داخل را در این بازارها عرضه کنیم و این شرایط بر اساس مصوبه استانداری تهران تا زمانی دایر خواهد بود که شرایط زرد یا قرمز در تهران پیش بیاید و بحرانی بشود که بر اساس مصوبه ها باید این واحدها را تعطیل کنیم. مفاخریان بیان کرد: این فرصت مناسبی است برای عرضه مستقیم کالا برای تولید کننده و مصرف کننده و خواهش می کنیم با رعایت پروتکل های بهداشتی فضا را به سمتی هدایت کنیم که تا بتوانیم از ظرفیت های شبکه تولید و توزیع بهترین استفاده را داشته باشیم. پوشاک متضررترین صنف در برابر کرونا ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران درخصوص شرایط صنف پوشاک گفت : صنف ما به نسبت مشاغل دیگر بیشترین آسیب را در این شرایط دیده است، در شب عید پارسال بازار خودش را از دست داد و بعد از آن هم در آغاز فصل تابستان و پاییز هم شرایط به همین شکل ادامه داشت و که متاسفانه ضربه بسیار سنگینی به تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک وارد کرد. وی افزود: ما با تمام موانعی که تولید کننده این بخش داشته است آماده جشنواره بهاری هستیم و و تا امروز بیش از 600 نفر برای این فروش فوق العاده ثبت نام کرده اند که البته امسال به نسب کمی دیر شروع کرده ایم اما استقبال خوبی از این اتفاق داشته اند البته گزینش ما براساس تولید کالای ایرانی و با کیفیت بالا و قیمت نازل است. رئیس اتحادیه پوشاک تهران بیان کرد: ما تخفیفات شناور گذاشته ایم که هر واحد فروش بسته به شرایط خودش از 5 تا 50 درصد می تواند تخفیف داشته باشد البته پوشاک به نسب سایر مشاغل افزایش قیمت دراین مدت نداشته است به علت این که عرضه کننده زیاد داریم و رقابتی بین اینها وجود دارد. شیرازی عنوان کرد: اگر امسال پوشاک باز هم آسیب ببنید دیگر اصلا نباید به سمت پوشاک ایرانی برویم چون دیگر تولید نمی شود ولی خوشبختانه با استقبال خوبی که از لباس و طرح ایرانی در این چند سال از طرف مصرف کننده شده است تولید کننده هم با اشتیاق می خواهد کالای خودش را با حداقل قیمت عرضه کند. احسان سقایی معاون اقتصادی برنامه ریزی اتاق اصناف ایران درمورد اعمال محدودیت ها به خاطر کرونا گفت: نمایشگاه ها به علت اینکه ازدحام جمعیت دارند و قابل کنترل نیستند اصلا قابل برگزاری نیست و اینکه کسی ادعا می کند که می تواند کنترل کند این از توان ما حداقل خارج است وی افزود: از طرفی وقتی ما هر ساله نمایشگاه های بهاره داشتیم تعداد واحدهای صنفی در این نمایشگاه محدود بود و عملا باعث می شد که بازار بقیه واحدهای صنفی سخت تحت تاثیر قرار بگیرد. پارسال شب عید را واحدهای صنفی از دست دادند و امسال هم به این مشکل در شب یلدا برخوردند و بخاطر همین در حال حاضر فروشنده یک سال صبر کرده است تا در شب عید جبران کند امسال هم با یک نمایشگاه بهاره فروشش را از دست میدهد و اینگونه نمی تواند ادامه بدهد. معاون اقتصادی برنامه ریزی اتاق اصناف ایران بیان کرد: در همه جای دنیا برپایی نمایشگاه به علت ازدحام و تجمعی که با خود دارد منتفی شده است و ستاد ملی کرونا به هیچ وجه اجازه نمیدهد که هیچ نمایشگاهی به صوت عمومی برگزار شود که ما هم موافق این تصمیم هستیم. در بازارها رعایت پروتکل بهداشتی نداریم بهرام حیدی مدیر برگزار کننده نمایشگاه هی تخصصی و عرضه مستقیم درمورد برپا نشدن نمایشگاه ها به علت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: مظلوم ترین قشر در جریان کرونا که مورد آسیب قرار گرفت صنف نمایشگاه بود. اگر برنامه ریزی دقیقی درخصوص رعایت پروتکل ها و عدم تجمع انجام می شد امکان برگزاری نمایشگاه ها نیز بوجود می آمد. وی افزود: به راحتی می توان ورود و خروج و تجمع افراد را کنترل کرد و محدودیت ورود و خروج و با زمان بندی مشخص برای ضدعفونی کردن محل و دادن ماسک رایگان به مراجعه کننده گان می توانستیم نمایشگاه هایی را برپا کنیم که هم مصرف کننده و هم تولید کننده از این امکان بهره مند شوند . همه ما میدانیم تا چه اندازه نمایشگاه ها درعرضه مستقیم کالاها و تثبیت قیمت ها اثرگذار هستند. وی در ادامه گفت: نکته بسیار مهم این است که به نمایشگاه ها اجازه برپایی نمیدهند برای رعایت پروتکل ها اما من تا به حال به هیچ بازار و بازارچه ای مراجعه نکرده ام که این پروتکل های بهداشتی درآنها رعایت شود.

سایر قسمت‌ها

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها