تجارت جهانی و سهم ایران از بازارهای صادراتی | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

چشم انداز اقتصاد

تجارت جهانی و سهم ایران از بازارهای صادراتی

  • چهارشنبه 28 آبان 1399 12:26
تجارت جهانی و سهم ایران از بازارهای صادراتی

دریافت ویدیو

شماره قسمت: 170

میهمانان برنامه آقایان علیرضا عرفانی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه سمنان، هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، محمد مهدی جوانمرد قصاب رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، روشن یکتا صادر کننده و احسان قمری مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران با مجری برنامه دکتر پرویزیان در خصوص تجارت جهانی و سهم ایران از بازار منطقه به گفتگو پرداختند. چشم انداز سه شنبه 26 آبان

علیرضا عرفانی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه سمنان در گفتگو با برنامه چشم انداز گفت: میزان تجارت جهانی ما متناسب با اندازه کشور و جمعیت نیست و متأسفانه نتوانستیم جایگاه خوبی در این حوزه داشته باشیم. آقای عرفانی ادامه داد: یکی از دلایل این مشکل نگاه ویژه به منابع نفتی و بی نیازی به تجارت جهانی است. به لحاظ تاریخی باوری بر مسئولین ما سایه انداخته که به تجارت نگاه ویژه ای ندارند و با فروش نفت قصد حل مشکلات را دارند. در واقع اراده ای برای تجارت اثر بخش از سوی مسئولین دیده نمی شود. هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه میهمان دیگر برنامه چشم انداز گفت: در قدیم تجارت سنتی داشتیم و نگاهی به نیاز های یکدیگر نداشتیم. بعد از فروپاشی شوروی کشورهای شمال ایران بازار خوبی برای ایران ایجاد کرد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه در تحریم هستیم در بخش اوراسیا گشایش های خوبی صورت گرفته است ولی مشکلاتی هم وجود دارد که بخشی از آنها به داخل کشور خودمان مربوط می شود از جمله بازگشت ارز حاصل از صادرات، قیمت گذاری دستوری کالاها و ... مشکلاتی هستند که سازمان های مربوطه باید نسبت به حل آنها اقدام کنند. آقای تیزهوش گفت: مرزهای کشور ما با کشورهای دیگر چه زمینی و چه دریایی از نقاط قوت کشور ما محسوب می شود که هنوز بهره کافی از این امکانات نبرده ایم. هر زمان فروش نفت ما کاهش داشت به صادرات روی آوردیم و هر زمان که فروش نفت کافی داشتیم به صادرات بهایی ندادیم. وی افزود: در کشور ما رفتارهای غلط زیادی دیده می شود به عنوان مثال هر کالایی که در کشور دچار کمبود می شود بلافاصله جلوی صادرات آن را می گیریم در حالی که در هیچ جای دنیا چنین رفتاری با صادر کننده نمی کنند بلکه با واردات کالا بازار را اشباع می کنند در حالی که در کشور ما به تعهدات صادر کننده اهمیتی داده نمی شود. تیزهوش اظهار داشت: روسیه بیش از 400 میلیارد دلار تجارت دارد و بیش از 68 میلیارد دلار واردات محصولات غذایی و کشاورزی دارد و سهمیه صادرات ما 22 صدم درصد از این میزان است و در واقع سهم بسیار ناچیزی از این بازار داریم. وی تأکید کرد: اگر زیرساختهای صادراتی را فراهم نکنیم باید به همان تجارت سنتی خودمان ادامه دهیم کشتی های ما فرسوده هستند و ناوگان کشتیرانی ما سنی بیش از بیست سال دارد و از لحاظ هوایی نیز خطوط ارتباطی خوبی برای انتقال کالا به جای جای بازار اوراسیا نداریم. محمد مهدی جوانمرد قصاب رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان گفت: رقابت منفی در تجارت وجود دارد دولت مسئول رهنمود دادن به تجار است و در نهایت استراتژی تجاری خود را خودشان تعیین می کنند. شرکت های بزرگ و برخی شرکت های کوچک برای به دست آوردن بازار اقدام به پایین آوردن قیمت ها می کنند که البته خود خریداران افغانستانی نیز این مطالبه را دارند و به دنبال خرید اجناس ارزان تر هستند و در واقع تجار ایرانی به دنبال برآورده کردن خاسته خریداران هستند. وی افزود: اکثر تجار افغانستانی در ایران زندگی می کنند و این موجب آشنایی کامل این بازرگانان با اجناس ایرانی شده است و از بابت قرابت سلیقه ای که بین ایران و افغانستان به لحاظ جدایی این دو کشور وجود دارد معمولا سلیقه خریداران افغانستانی با اجناس ایرانی هماهنگ است. روشن یکتا صادر کننده میهمان دیگر برنامه چشم انداز گفت: حدود 24 ساله که به کشورهای اوراسیا صادارت می کنم مشکلات ما بیشتر مسائل داخلی است علاوه بر شرایط کرونایی که موجب شده نتوانیم از بازار اوراسیا استفاده کنیم مشکلات داخلی ما از جمله بازگشت ارز صادراتی نیز موانعی برای ما در صادرات ایجاد کرده است. آقای یکتا ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما برگشت پول است که به دلیل تحریم ها نمی توانیم تجارت آسانی داشته باشیم. وی افزود: پتانسیلی به نام تحصیل کردگان داریم که کشورهای اوراسیا آماده استفاده از این جوانان هستند. در حال حاضر ما هیچ مشوق صادراتی نداریم. پتانسیل بسیار بزرگی در کشورهای حوزه دریای خزر و حتی همسایگان ما وجود دارد و می توانیم از این فرصت برای دور زدن تحریم ها استفاده کنیم. یکتا گفت: بخشنامه های خلق الساعه گاهی تمام داشته های یک تاجر را که در طول سالیان به دست آورده به باد می دهد.برای صادرات باید برنامه ای مدون داشته باشیم مسئولین ما باید تفکر بین المللی داشته باشند اگر تفکر جهانی ندارند حداقل تفکر منطقه ای داشته باشند در حالی که برخی مدیران ما در حد محلی هستند. احسان قمری مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ممنوعیت صادرات کالاها برای تنظیم بازار داخلی را تأیید نمی کنم ولی در برخی موارد به دلیل شرایط کرونا و همچنین تحریم ها تصمیمات خلق الساعه گرفته می شود که شاید درست به نظر هم نرسد. آقای قمری گفت: صادرات مظلوم واقع می شود به دلیل کمبود در بازار به عنوان مثال قیمت برخی محصولات مثل گوجه و ... چه تفاوتی از سر زمین تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد دارد. وی افزود: به این نکته اعتقاد دارم که هیچ گاه نباید صادرات را به مصرف داخلی گره بزنیم چرا باید در حالی که کشور نیاز به ارز حاصل از صادرات دارد صادرات کالایی را ممنوع کنیم؟ قمری اظهار داشت: به دلیل نداشتن بودجه ارزی امکان اعزام رایزنان بازرگانی در حال حاضر وجود ندارد و به دنبال اعزام ده رایزن تا پایان سال هستیم. وی با بیان اینکه قمیت گذاری توسط گمرک تعیین می شود و ارتباطی به سازمان توسعه تجارت ندارد گفت: فرصت خوبی در تجارت با اوراسیا داشتیم که انشاالله به تجارت آزاد تبدیل خواهد شد و به دنبال افزایش صادرات به این کشورها هستیم. قمری گفت: سازمان توسعه تجارت ایران خانه دوم صادر کنندگان است و تمام تلاش ما حل مشکلات صادرکنندگان در حد توان و امکانات موجود است.

سایر قسمت‌ها

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها