حذف دلالان میوه با گسترش استارت آپ ها / در هلند، منفعت فروش میوه به باغداران می رسد | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

چشم انداز اقتصاد

حذف دلالان میوه با گسترش استارت آپ ها / در هلند، منفعت فروش میوه به باغداران می رسد

  • یکشنبه 25 خرداد 1399 01:59
حذف دلالان میوه با گسترش استارت آپ ها / در هلند، منفعت فروش میوه به باغداران می رسد

دریافت ویدیو

شماره قسمت: 43

مسئولان و افراد صاحب نظر در امور کشاورزی و بازار در گفت و گو با برنامه «چشم انداز» دلایل افزایش غیرمنطقی میوه و سایر اقلام کشاورزی در تهران را بررسی کردند. چشم انداز دوشنبه 19 خرداد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه ایران کالا بررسی قیمت های میوه و سایر کالاهای کشاورزی طی روزهای اخیر حاکی از گرانی افسار گسیخته و نبود نظارت مسئولان روی بازار است. در چنین وضعیتی، مصرف‌کنندگان محکوم به خرید محصولات گران هستند، آن‌ها در سایه پاس‌کاری مشکلات میان عمده‌فروشان و خرده‌فروشان، حتی در ترسالی و فراوانی تولید نیز مجبورند میوه را گران‌تر و چندین برابر ارزش واقعی آن خریداری کنند. علاوه بر مصرف کنندگان، تولید کنندگان و باغداران بازنده این میدان هستند. محصولات باغی و زراعی کشاورزان و باغداران با قیمتی ناچیز به واسطه ها فروخته می شود اما به یکباره با چندین برابر قیمت به دست مصرف کننده می رسد. به راستی مشکل بازار میوه کجاست؟ سیستم ناکارآمد نظارتی و یا یک دستکاری سلطه‌وار در قیمت‌گذاری؟ شبکه ایران کالا به منظور بررسی دلایل افزایش قیمت کالا از تولید تا مصرف، میزگرد غیرحضوری با شرکت مصطفی دارایی نژاد (رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار)، محمدشفیع ملک زاده (رئیس نظام صنفی کشاورزی)، اسدالله کارگر (رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران) و سید یاسر رایگانی (سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی)، حسین صبوری (قائم مقام فروشگاه های نجیره ای افق کوروش)، موسی شهبازی (کارشناس اقتصادی)، سید مصطفی صفاری (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی) حسن عباسی معروفان (مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور) و علی بابایی کارنامی (نماینده مجلس شورای اسلامی) برگزار کرد که خلاصه آن به شرح زیر است. افزایش سرسام آور گرانی میوه، سناریویی که هر سال تکرار می شود / دلالان عامل اصلی گرانی محمد شفیع ملک زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: گرانی میوه و شکاف قیمتی آن از تولید تا مصرف، سناریویی است که هر سال در کشور تکرار می شود. وی ادامه داد: کشاورز در سرما و گرما زحمات فراوانی را برای محصولات کشاورزی می کشد اما متاسفانه دسترنج وی به درستی و منصفانه پرداخت نمی شود. از زمانی که میوه از باغ خارج شده و وارد میدان مرکزی میوه و تره بار می شود افزایش قیمت فراوانی یافته و صرفا دلالان از آن منتفع می شوند. قیمت گذاری میوه در میدان مرکزی تابعی از عرضه و تقاضاست مصطفی دارایی نژاد (رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار) در پاسخ به ادعای گران شدن میوه در میدان مرکزی میوه و تره بار گفت: قیمت گذاری میوه در میدان مرکزی تابعی از عرضه و تقاضاست. میوه در میدان مرکزی میوه و تره بار وارد شده و پس از تعیین قیمت به خریداران فروخته می شود و واسطه های میدان صرفا حق العمل کاری خود را دریافت می کنند. وی به گرانی صنایع وابسته به میوه اشاره کرد و افزود: سبد گوجه فرنگی دچار افزایش قیمت شده و به قیمت 5000 تومان فروخته می شود. هزینه حمل و نقل نیز افزایش یافته که اگر اینها را به قیمت میوه اضافه کنیم نرخ نهایی میوه مشخص شده و به خریدار فروخته می شود. دارایی نژاد افزود: در میدان مرکزی میوه بازرسان وزارت صمت و سازمان تعزیرات به صورت مداوم حضور دارند تا از بروز تخلفاتی همچون فروش میوه بدون فاکتور جلوگیری کنند. اگر خریداری با فروشنده ای مواجه شد که فاکتور فروش ارائه نکرد می تواند موضوع تخلف را به بازرسان مستقر در میدان مرکزی گزارش کنند. اگر میوه ای که عرضه آن با کمبود مواجه بوده و تقاضای زیادی دارد ممکن است در میدان مرکزی چند دست چرخیده و افزایش قیمت غیرمنطقی پیدا کند. میوه فروشان سطح شهر مجاز به افزایش 35 درصدی قیمت میوه هستند اسدالله کارگر (رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران) با اشاره با قانونمندی اتحادیه تحت نظرش و اعضای آن گفت: اعضای اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران به قانون پایبند هستند و اگر تخلفی مبنی بر گرانی میوه در سطح شهر مشاهده شود مربوط به میوه فروشانی است که عضو اتحادیه نیستند. وی ادامه داد: ما هر گونه گرانی را به سرعت بررسی می کنیم و با نظارتی که اعمال می کنیم ظرف دو ساعت پس از اعلام تخلف نتیجه را به مردم اعلام می کنیم. قانون به اتحادیه میوه و سبزی فروشان تهران اجازه افزایش قیمت تا سقف 35 درصد را داده است اما میوه فروشان عضو اتحادیه معمولا افزایش قیمتی 20 تا 25 درصدی را بر میوه اعمال می کنند. تمامی افزایش قیمت هایی که از جانب میوه فروشان سطح شهر اعمال می شود بر اساس فاکتوری است که از میدان مرکزی میوه و تره بار صادر می شود. گرانی میوه تابعی از گرانی میوه در میدان مرکزی است حسین صبوری، قائم مقام فروشگاه های نجیره ای افق کوروش با تایید افزایش قیمت میوه در فروشگاه های زنجیره ای گفت: گران شدن میوه در فروشگاه های افق کوروش تابعی از افزایش قیمت در مبادی اصلی فروش میوه است. وی ادامه داد: اگر محصولی گرانتر از ارزش خود به دست مشتری می سد، چندین دلیل دارد. اولین دلیل افزایش قیمت رشد نقدینگی است. اگر تولید به اندازه نقدینگی رشد نکند منجر به گران شدن محصول خواهد شد. صبوری افزود: دومین دلیل ساختار نامعیوب توزیع محصولات کشاورزی است که واسطه ها و دلالان در آن حضور دارند. انتقال محصول از باغ تا فروشگاه به یک یا دو واسطه نیاز دارد اما در حال حاضر میوه پنج واسطه و دلال دارد که موجب گرانتر شدن میوه می شود. مشکل اصلی بازار، دلالان هستند / دلالان باعث افزایش 15 هزار تومانی قیمت انار شدند سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی کشور به اقدامات سازمان تعزیرات در انجام بازرسی های متعدد از اصناف اشاره کرد و گفت: تا زمانیکه وضعیت بازار محصولاتی که نیاز روزانه مردم را تامین میکند، شفاف نباشد شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود. مشکل اصلی افزایش قیمت محصولات دلالان هستند که به راحتی در بازار فعالیت می کنند. وی ادامه داد: ما بزرگترین تولید کننده انار هستیم اما هنگام برداشت محصول و فروش آن در بازار شاهد شکاف 15 هزار تومانی هستیم که ناشی از فعالیت سودجویانه دلالان و واسطه ها است. رایگانی افزود: کنترل قیمت میوه منوط به بازرسی هر دو اتحادیه یعنی اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره بار و اتحادیه میوه و سبزی فروشان تهران و ارائه اسناد تخلف به سازمان تعزیرات است اما ما از مردم تقاضا داریم که گرانی میوه را به سازمان تعزیرات اطلاع دهند. رویکرد دولت به تنظیم بازار، موردی است / در هلند، منفعت فروش میوه به باغداران می رسد موسی شهبازی، کارشناس اقتصادی نیز اظهار داشت: اساسا رویکرد دولتها به قیمت گذاری غلط بوده است. تنظیم بازارهایی که از سوی دولت صورت می گیرد به صورت موردی و مقطعی بوده و دوام و پویایی ندارد. وی ادامه داد: افزایش قیمت کالاها در سایه گرانی حمل و نقل، کمبود ارز و افزایش انتظارات تورمی شکل می گیرد. شهبازی افزود: در هلند 80 درصد مبلغ فروش میوه به باغدار می رسد و سهم واسطه ها فقط 20 درصد است اما در کشور ما قضیه برعکس است. راه حل حذف دلالان، گسترش استارت آپ ها است سید مصطفی صفاری، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در طرح تحول اقتصادی، بررسی های فراوانی در حوزه اقتصاد ایران انجام شد که یکی از نتاج آن به این شرح است؛ یکی از بیماری های اقتصادی در کشور، نظام توزیع غلط است که به معضل بزرگی تبدیل شده است و نابسامانی های فراوانی برای بازار به وجود آورده است. وی ادامه داد: ما در نظام توزیع باید از نظام سنتی خارج شده و به مدرنیزه کردن انتقال کالا از تولیدکننده به مصرف کننده باشیم. همانطور که حضور استارت آپ هایی همچون اسنپ و تپسی موجب کاهش قیمت حمل و نقل شده است، باید استارت آپ هایی برای توزیع کالاهای روزمره راه اندازی شود تا واسطه ها و دلالان به صورت اتوماتیک حذف شده و کالاها با قیمت کمتری با دست مشتریان برسد. به اندازه کافی ذخیره نهاده های دامی داریم حسن عباسی معروفان (مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور) با تایید ادعای کمبود نهاده های دامی و نبود توزیع مناسب آن گفت: ما سعی خود را برای تامین نهادهای دامی کرده ایم اما به دلایل شیوع کرونا و مشکلات پیش آمده در ترخیص نهاده ها از گمرک، اکنون با 800 هزار تن کمبود مواجه هستیم و همین مسئله منجر به بروز برخی نابسامانی ها شده است. وی از انباشت کافی محصولات در گمرک خبر داد و افزود؛ به اندازه کافی در کشور محصولات دامی وجود دارد و برای ماه های آینده هیچ نگرانی بابت افزایش قیمت دام و طیور نخواهیم داشت. سیاست دولت در تنظیم بازار، واردات محور است علی بابایی کارنامی (نماینده مجلس شورای اسلامی) نیز از سیاست های دولت در تنظیم بازار انتقاد کرد و اظهار داشت: سیاست دولت در بحث تنظیم بازار به صورت واردات محور است و به ظرفیت داخل توجهی نمی کند. وی ادامه داد: تولید کنندگان داخل توانایی تولید و تامین کالاها را دارند اما از سوی دولت نادیده گرفته می شوند. مجلس با توجه به وظیفه نظارتی خود با سرپرست وزارت صمت جلسات متعددی برگزار کرد که نتیجه آن تدوین بسته مناسب برای توزیع مناسب کالا از سوی وزارت صمت است. شما مخاطبان محترم می توانید مشروح این برنامه را در فایل ویدئویی پیوست برنامه مشاهده کنید.

سایر قسمت‌ها

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها