سهم ایران از تجارت منطقه‌ای و جهانی | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

چشم انداز اقتصاد

سهم ایران از تجارت منطقه‌ای و جهانی

  • شنبه 01 آذر 1399 12:35
سهم ایران از تجارت منطقه‌ای و جهانی

دریافت ویدیو

شماره قسمت: 171

یک استاد دانشگاه به همراه دو رایزن اقتصادی و دو فعال بازرگانی، در برنامه چشم‌انداز شبکه ایران کالا با دکتر پرویزیان درباره سهم ایران از تجارت منطقه‌ای و جهانی گفتگو کردند. تحریم‌های خارجی، تحریم‌های داخلی، زیرساخت‌های صادراتی و توجه به ذائقه مشتریان خارجی مهم‌ترین محورهای این گفتگو بود. چشم انداز چهارشنبه 28 آبان

محمدحسن شمس‌فرد، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران گفت با وجود تحریم‌های ظالمانه علیه ایران ما توانستیم این تحریم‌ها را دور بزنیم اما هنوز موفق نشدیم تحریم‌های داخلی را دور بزنیم. آقای شمس‌فرد گفت بزرگترین تحریمی که داریم تحریم‌های بانک مرکزی خودمان است. وی افزود بانک مرکزی به صادرکنندگان برای بازگرداندن ارزی که یک بار به وارد کننده فروخته شده، مطالبه می‌کند. رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران اظهار کرد دو سه ماهی کار روی روال افتاد اما بخشنامه‌های بانک مرکزی دوباره موجب اختلال شد و حالا وزارت صمت آمده تهاتر اسجاد کند. وی گفت مشکل ما با بانک مرکزی این است که می‌گوید صادر کننده ارزش را در سامانه نیما بفروشد در حالی که او سایر معاملاتش با نرخ ارز آزاد است. رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران گفت مشکل دیگر ما گمرک است، گمرک با نرخ‌گذاری بالاتر از قیمتی که خریدار خارجی کالای ما را می‌خرد برای ما ایجاد مشکل کرده است. وی تاکید کرد ما نمی‌توانیم با قیمتی بالاتر از قیمت رقبای‌مان کالا را بفروشیم و حریف وزارت‌خانه‌ها نمی‌شویم. رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران با اشاره به نابسامانی در ورادات و ساتفاده از سموم کشاورزی گفت وزارت جهاد کشاورزی واردات سم را به دست عده‌ای داده که در نهایت، مشکلِ باقیمانده سموم برای ما برجا مانده است. وی تاکید کرد این وزارت‌خانه باید بر استفاده سموم نظارت کند که وقتی خشکبار ما برای صادرات آزمایش می‌شود دچار بازگشت محموله نشویم. عباسعلی ابونوری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت اگر مساله تجارت جهانی را به بخش‌هاش کشاورزی، صنعتی و خدماتی تفکیک کنیم می‌توانیم درباره صادرات دقیق‌تر صحبت کنیم. دکتر ابونوری افزود کشور ایران در زمینه تولید محصولات زراعی مزیت قابل توجهی ندارد اما در زمینه محصولات دامی، شیلات و باغی زمینه بالقوه فوق‌العاده‌ای داریم که می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی باشد. وی گفت ما در این زمینه نیازمند مدیریت تولید و سیاست‌گزاری صادرات و توسعه تولید صادراتی هستیم و می‌بینیم که در نظرسنجی هم بحث بروکراسی مد نظر قرار گرفته است. وی افزود سوای مسائل بروکراسی، ایجاد تعامل با کشورهای دیگر برای صادرات محصولات دامی و باغی ضروری است. عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت در دیگر حوزه‌ها مثل مصالح ساختمانی، ایران می‌تواند بزرگترین صادر کننده در منطقه باشد و کشورهایی مثل قطر و افغانستان در حال حاضر خریدار محصولات ساختمانی ما هستند. دکتر انواری گفت ایران بهترین سیمان را تولید می‌کند و می‌تواند بزرگترین تولید کننده سرامیک هم باشد. دکتر انواری به تحریم‌های ناجوانمردانه علیه ایران هم اشاره کرد و گفت ما تحریم تکنولوژیک هستیم و این تحریم‌ها روی کیفیت برخی کالاهای صنعتی و پتروشیمی ما اثرگذار بوده و اگر این مشکل حل شود می‌توان به کیفیت بهتری از محصولات صادراتی دست یافت. وی گفت وابستگی به درآمدهای نفتی باعث شده، نیازی به رشد و توسعه سایر حوزه‌ها نداشته باشیم و این به ما آسیب زده است. مناقبی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و استرالیا گفت صرف‌نظر از موضع سیاسی استرالیا که در اردوگاه غرب قرار دارد اما مردم این کشور به علت مهاجر بودن حس نوع‌دوستی بیشتری نسبت به غربی‌ها دارند. مناقبی گفت ما 30 هزار مهاجر ایرانی در استرالیا داریم که پتانسیل بالقوه‌ای برای همکاری‌های علمی فرهنگی است. مناقبی افزود استرالیا، از نظر اقلیم و منابع با ایران مشابه است و در بسیاری از زمینه‌ها ظرفیت انتقال تجربیات وجود دارد. در زمینه نجات دریاچه ارومیه از تجربیات این کشور، با همکاری دانشگاه صنعتی شریف استفاده شد. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و استرالیا اظهار کرد در زمینه مواد معدنی دو کشور شبیه هستند و بازاریابی قوی‌تر استرالیا موجب شده در زمینه سنگ آهن ما از آنان شکست بخوریم و آنها بازارهای چین را در اختیار بگیرند. مناقبی گفت از نظر مشتری، سیستم حمل و نقل، سیستم برداشت از منابع شبیه هم هستیم اما تکنولوژی بالاتر آنها باعث شده بر بازار مسلط شوند. وی گفت تا زمانی که دید ما در اقتصاد بین‌الملل اصلاح نشود و به دنبال یافتن جایگاه خود در اقتصاد بین‌الملل نباشیم نمی‌توانیم نقش خود را ایفا کنیم. وی افزود شناخت محیط بین‌المللی است که باعث می‌شود کشور چین ظرفیت‌های درونی‌اش را فعال کند و همکاری تجاری با کشورها را به اقصی‌نقاط جهان بگستراند. مرادی، کارشناس اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در قطر با اشاره به چشم انداز مثبت آینده روابط ایران و قطر گفت سفیر ایران در قطر تازه‌نفس است و بزودی هفتمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قطر در آذرماه، برگزار می‌شود. مرادی گفت بخش اعظم مشکلات تجار، ریشه داخلی دارد، بخشی از آنان ناآشنایی تجار با بازار قطر است. تجار ما آنچنان به برندسازی، بسته‌بندی و مشتری‌پسندی اهمیت نمی‌دهند. وی افزود قطر با کشورهای خلیج فارس متفاوت است و درآمد سرانه‌اش 130 هزار دلار است. کارشناس اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در قطر اظهار کرد این کشور لوکس آخرین استانداردهای اروپایی را اعمال می‌کند و کیفیت برای‌شان مهم‌تر از قیمت است. مرادی گفت تجار ایرانی تصور می‌کنند اگر برای بسته‌بنید هزینه کنند با افزایش قیمت تمام شده فروش کاهش می‌یابد اما در قطر اینگونه نیست. وی به کالاهای مختلف ایرانی که رد قطر ارزان فروخته می‌شود اشاره کرد و گفت مثلا هندوانه ایرانی فله‌ای به قطر می‌آید و حداکثر سه ریال قطری به فروش می‌رسد اما هندوانه مغربی در کارتن بسته‌بندی شده، یک اندازه، شکیل و با کیفیت 15 ریال قطری قیمت‌گذرای می‌شود. نظری، رایزن اقتصادی سفارت ایران در مسکو گفت مشکلاتی که در روابط اقتصادی با روسیه داریم با دیگر کشورها مشابه است. نظری گفت بخشی از این مشکلات، زیرساختی است و به سالیان دور بازمی‌گردد. وی افزود مثلا اگر به زیرساخت حمل و نقل ریلی توجه و نواقصش را برطرف کنیم حجم مبادلات تجاری چند برابر می‌شود. وی گفت همایش بزرگ اوراسیا که در انزلی برگزار شد و وزرای ما صحبت کردند، نشان از عزم مقامات کشور برای فراهم کردن زیرساخت‌ها و توسعه روابط است. رایزن اقتصادی سفارت ایران در مسکو اظهار کرد علاوه بر زیرساخت‌ها، مشکلاتی در زمینه فعال نبودن تجار داشتیم که جلساتی با حضور سفیر ایران در روسیه ترتیب دادیم. نظری گفت کریدور سبز گمرکی که برقرار شده، ترکیه بیشترین استفاده را برده اما ما نتوانستیم به خوبی استفاده کنیم. وی افزود یکی از اقدامات سفارت، تشکیل هلدینگ‌های صادراتی برای ورود به کریدور سبز گمرکی است. وی گفت در دوران کرونا که اغلب مرزهای ایران بسته شده بود، مرزها با روسیه باز بود و از طریق دریایی و مرز آذربایجان کالاهای ما ارسال می‌شد. نظری گفت در سال گذشته قرارداد موافقت‌نامه تجارت آزاد اوراسیا هم برقرار شده است. رایزن اقتصادی سفارت ایران در مسکو در رابطه با حضور کالاهای ایرانی در روسیه، هم به بازار لبنیات و محصولات کشاوری اشاره کرد و گفت نشان تجاری کاله در حوزه لبنیات محصولاتش در روسیه عرضه می‌شود. نظری افزود محصولات کشاورزی ایران در روسیه در اولویت است اما برندسازی و بسته‌بندی نامناسب موجب شده کالای ایرانی با برند ترکیه، به روسیه صادر شود. وی گفت الان نیاز صادراتی ما تشکیل هلدینگ‌های ایرانی است که ما گفتگوهایی برای تشکیل 5 هلدینگ را آغاز کردیم. وی افزود در جمهوری‌های روسیه هم ما قابلیت صادرات کالا و خدمات درایم، مثلا خدمات فنی ساختمانی و مصالح ساختمانی ما قابل رقابت است. نظری گفت ارتباط بنادر کشور از طریق کشتی رورو، مطرح شده اما نیاز است کشتی‌ها و کانتینرهای یخچال‌دار خریداری شود. در حوزه ریلی خط رشت آستارا را داریم که برای تکمیل کریدور شمال – جنوب می‌تواند اثرگذار باشد.

سایر قسمت‌ها

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها