سهم ایران از تجارت منطقه | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

چشم انداز اقتصاد

سهم ایران از تجارت منطقه

  • سه شنبه 27 آبان 1399 13:16
سهم ایران از تجارت منطقه

دریافت ویدیو

شماره قسمت: 169

آقایان میرهادی سیدی مشاور اموربین الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران، علی شریعتی مقدم رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران، محمد ولی علاء الدینی مدیر عامل شرکت ساخت و تهیه کالاهای صنعت آب و برق (ساتکاب)، ابوالفضل مرادی کارشناس اقتصادی سفارت ایران در دوحه قطر و مهدی صادقی شاهدانی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق در خصوص سهم ایران از تجارت منطقه به بحث و گفتگو پرداختند. چشم انداز دوشنبه 26 آبان

در ابتدای برنامه چشم انداز محمد ولی علاء الدینی مدیر عامل شرکت ساخت و تهیه کالاهای صنعت آب و برق (ساتکاب) گفت: شرکت های صاحب نام زیادی داریم در حوزه خدمات فنی مهندسی که در اروپا ، آسیا و آفریقا در بحث صادرات فعال هستند. چند شرکت صاحب نام که در آفریقا ، اروپا و آمریکای لاتین حضور دارند. شرکت صانیر در حوزه خدمات فنی و مهندسی در سوریه ، عراق ،افغانستان، پاکستان، تانزانیا و اتیوپی فعال سات. فرانیرو در اتیوپی، مهاب قدس در گینه ، سودان ، سریلانکا ، اذربایجان و تاجیکستان، مشانیر در اوگاندا ، تانزانیا و نیجریه ، موننکو با 65 پروژه خارج کشور فعال است از جمله کنیا و روسیه و در آلمان دفتر دارد . علاء الدینی افزود: ما در حوزه فنی و مهندسی حدود یک میلیارد دلار درآمد تا 15 میلیارد دلار می توانیم ارزآوری داشته باشیم. ابوالفضل مرادی کارشناس اقتصادی سفارت ایران در دوحه قطر: از زمان تحریم های قطر توسط کشورهای عربی منطقه در مرداد 96 فصل جدیدی از روابط تجاری ایران و قطر اغاز شده و حجم تجاری به سه برابر قبل رسیده است . ظرفیت های خوبی هست که بخشی ناشناخته است. یک سری موانع و مشکلات هم هست که در ماه های آینده امیدوارم برطرف کنیم. رایزن اقتصادی ایران در قطر در خصوصی حضور اقتصادی ایران در قطر افزود: به خاطر برخی موانع کلیدی نتوانستیم از ظرفیت‌های کشور در آنجا استفاده کنیم . بخشی از تجار از بازار قطر شناخت ندارند و با سلایق بازار قطر آشنا نیستند، بسته بندی مناسب ندارد و برخی به جای بازاریاب خود تولیدکننده ها اینجا حضور پیدا می کنند. مرادی افزود: بازار قطر بازاری در کشوری با درامد بالاست و کالا باید در استاندارد بالا باشد. اول کیفیت مهم است بعد قیمت مورد نظر است. بازار قطر به لحاظ اشباع شدن رقابتی شده است . در دو حوزه شناخته شده هستیم برای وارد کننده های قطری که موفق تر بشود . یک مواد غذایی، دو میوه و تره بار مواد غذایی ریسکش بالاست چون زیرساخت مناسب نیست ، کشتی بزرگ نمی تواند وارد بشود با لنج کالا می برند، یخچال‌های جابجاکننده مواد باکیفیت نیست . حوزه دیگری که مناسب فعالیت در قطر است ، کالاهای ساختمانی (کلید و پریز) و مصالح ساختمانی (مواد خام مثل گچ و سیمان. شرکت های ایرانی که در قطر حضور دارند: سیمان سپاهان ، کاشی یزد ، گلاب ربیع ، محصولات مجید، رامک ، سرکه و گلاب پیمان ، شیشه اردکان هستد. مهدی صادقی شاهدانی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق: ما پتانسیل بالایی در تجارت با همسایگان داریم و در محدودیت هم می‌تواند حالت تهاتری داشته باشد که تحریم و موانع پولی در ان نقشی هم ندارد. ما هنوز تحریم تجاری نیستیم و تحریم پولی نیستیم بنابراین به راحتی می توانیم انتقال کالایی را انجام بدهیم. اگر می خواهیم تجارت منطقه را احیا کنیم باید بدانیم که نباید دست روی دست بگذاریم. وقتی می توانیم این پتانسیل را به سمت خودمان هدایت کنیم که از بازارها شناخت کافی داشته باشیم. بازار اگر نشناسیم مثل این است که وارد دریا بشوی که از گودی آن اطلاعی نداری . شناخت نسبت به بازارها بسیار مهم است بازارهایی که در کشورهای مختلف وجود دارد یکسان نیست باید برای هر کشوری الگویی داشته باشیم و شرایط هر بازار را بدانیم قسمت متشکل و غیرمتشکل آن را بشناسیم. در خصوص بازار متشکل مشکلات ما کمتر هست چون براساس قراردادی هست که باید کالا دریافت کند . بدون شناخت نباید اجازه دهیم صادرکننده وارد بازار بشود و یا کالایش را به بازاری ناشناخته ببرد در مرحله اول باید اطلاع از بازار و سلیقه مصرف کننده و میزان درامد انجا داشته باشد. میرهادی سیدی مشاور اموربین الملل و توافق های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران: یکی از موارد بسیار مهمی که ایفای نقش می کند در توسعه صادرات با کشورهای دیگر عقد موافقتنامه های تجاری است. توافق های تجاری مراودات تجاری بین کشورها را تسهیل می کنند با حذف تعرفه ها و کاستن تعرفه های ترجیحی. حدود 4 درصد صادرات غیر نفتی ما به بازارهایی صادر شده که این نوع توافقنامه ها داشتیم. ترکیه 20 بازار مهم دارد که بیست توافق تجارت آزاد امضا کرده است. این توافقات باعث کاهش تعرفه می شود. تعرفه عادی مانعی برای توسعه صادرات است. موافقتامه ترجیحی با اتحادیه اوراسیا که پس از دوسال منتهی به عقد این قرار داد شد 503 قلم امتیاز گرفتیم برای کالاهای صادراتی و تعرفه ها بعضا به صفر رسیده و در طول ده ماه که اجرایی شده 63 درصد صادرات ما افزایش پیدا کرده است. تجار باید صادرات و بازار اوراسیا را جدی بگیرند. از بیست روز پیش مذاکره با ارواسیا آغاز شده برای تبدیل این توافقنامه به تجارت آزاد یعنی تعرفه همه کالاها تبدیل به صفر خواهد شد که این بسترسازی بسیار مهم برای توسعه صادرات با شرکای تجاری است که در طول ایام گذشته کمتر این امکان فعال شده بوده است. 6 توافقنامه دیگر داریم که در مجموع هزار قلم کالا شامل می شود. مهدی صادقی شاهدانی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق: دو نکته دربازارهای منطقه است ما شناختی در مجموعه بازار باید پیدا کنیم که کدام یک از کالا در کدام بازار جایگاه مناسب داشته باشد. باید بازارهای مختلف را رصد کنیم و توجه کنیم که مصرف کننده ها یکسان نیستند سلایق بازارها متفاوت است اینکه تشخیص بدهیم که سلیقه مصرف کننده‌های عراقی چگونه است به ما کمک می کند که چه کالایی وارد این بازارها بکنیم . توافق های تجاری راه را برای صادرکننده تسهیل می کند و در کنار بسترسازی تعرفه ای این نکته هم باید مد نظر داشته باشیم که هر بازار شرایط خاص خود را دارد . مطالعات بازار در رابطه با مناطق مختلف همسایگان یک مساله اساسی است که باید به آن توجه کرد. برای تجارت تهاتری هم باید برنامه داشت . چگونه باید شکل بگیرد اگر ما سازمان مناسب برای تهاتر تعریف نکنیم به شکست می خورد. قالب های مورد نیاز حتما در چارچوب سازمانی به ان توجه کنیم. در تجارت خدمات باید باب متفاوتی نسبت به گذشته باز کنیم وقتی نیروی انسانی خوبی داریم خدمات منشعب از ان به کشورهای منطقه می تواند صادر بشود که نیازمند برنامه ریزی دقیق است و باید قالب آن مشخص باشد. علی شریعتی مقدم رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران: ما صدها صادرکننده نمونه داریم که کار علمی می کنند و در بالاترین سطح در حوزه زنجیره ارزش کار کردند و سرمایه گذاری کردند. بسیاری از صادرکنندگان اصلی ما فعالیتشان به حاشیه رفته و افرادی که فروشنده کالا هستند که با صادرکننده فرق دارد. در حوزه پسته و خشکبار هم فعالان خوبی داریم . شرکت های پیشرو مثل کاله در لبنیات زرماکارون و سایر شرکت های کوچک در حوزه صادرات فعال هستند. صادرکننده پویش ملی صادرات داریم . ما محدودیت هایی برای اینکه بخواهد کار اهلیت بشود هنوز قوانین برای این موارد اصلاح نشده است. میرهادی سیدی مشاور اموربین الملل و توافق های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران: کیفیت صادرات ما و یا برخورد صادرکنندگان ما معطوف به بازارهاست بازار افغانستان خیلی توسعه یافته نیست که شما رفتارهای صادراتی در یک کلاس صادراتی مدرن شکل بگیرد اما بازار روسیه بدون بسته بندی مدرن بدون استاندارد بالا امکان ورود در آنجا را ندارید. کاله دوسال برای ورود به بازار روسیه کار پژوهشی کرد و اصولی کار کرد. اما اگر با بازار افغانستان کار کنید حتی می توانید به صورت فله ای کار کنید. وقتی بازار مدرن است شما را وادار می کند که خودت هم رفتارت را مدرن کنی و اگر بازار این وضعیت را ندارد سطح شما را پایین می کشد. ابوالفضل مرادی کارشناس اقتصادی سفارت ایران در دوحه قطر: موضوع آموزش خیلی مهم است در امر صادرات . بازار قطر لوکس است و برای ورود به آن نیاز به شناخت است. تجاری که کالا صادر می کنند برای کالا تاریخ تولید را به میلادی درج کند جامعه بین الملل جامعه فعال و پویا است و نیاز به شناخت جدید است . مشکلاتی که پیش می آید تجار ایرانی به آن دامن می زنند . میرهادی سیدی مشاور اموربین الملل و توافق های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران: سازمان توسعه و تجارت باید وظیفه رگولاتری را داشته باشد. وظیفه اش سخت و مهم است در کشورهای هدف که برای ما مهم است باید رقابت سالم باشد. دکترصادقی شاهدانی: دوره های مذاکرات تجاری باید جدی گرفته شود و شرکت های خصوصی باید مشاوره بدهند ، متاسفانه بحث تامین مالی تجار روی زمین مانده و باید در کنار توسعه تجارت مورد توجه قرار بگیرد.

سایر قسمت‌ها

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها