عدم تناسب درآمد رانندگان با هزینه‌ها/ آزادسازی خودروهای موجود در گمرک تاثیری در قیمت بازار دارد؟ | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

چشم انداز اقتصاد

عدم تناسب درآمد رانندگان با هزینه‌ها/ آزادسازی خودروهای موجود در گمرک تاثیری در قیمت بازار دارد؟

  • پنجشنبه 30 بهمن 1399 16:02
عدم تناسب درآمد رانندگان با هزینه‌ها/ آزادسازی خودروهای موجود در گمرک تاثیری در قیمت بازار دارد؟

دریافت ویدیو

شماره قسمت: 245

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه های کامیون سبک و سنگین گفت: در حال حاضر تقاضا در حمل و نقل وجود دارد ولی عرضه کم است و تا وقتی که وسایل نقلیه موجود در گمرک آزاد نشود شرایط بهتر نمی شود و قیمت ها پایین نمی آید.

فرید زاوه در گفتگو با برنامه چشم انداز شبکه ایران کالا درمورد هزینه های حوزه حمل و نقل و درآمد این بخش گفت: در این چند سال اخیر حمل و نقل با اتفاق هایی که در اقتصاد ایران افتاده عملا از حالت اقتصادی خارج شده و در هیچ زمینه ای حتی در حمل مسافر و تاکسی درون شهر هم به هیچ وجه درآمد حمل و نقل هیچ تناسبی با حجم سرمایه گذاری و حجم هزینه هایی که در این بخش میشود ندارد و شرایط به طوری غیراقتصادی شده است که خالص درآمد معمولا کفاف هزینه های جاری و اقساط خرید وسیله نقلیه را هم نمیدهد. زاوه در ادامه سخنان خود گفت: بازدهی این بخش و درآمد آن منفی شده است و خالص درآمد یک نفر به عنوان کسی که رانندگی میکند نه به عنوان سرمایه گذار که این دو مقوله جدا از هم هستند حتی با حداقل دستمزد قانونی کار همخوانی ندارد. وی عنوان کرد: یک راننده اگر آن بخش درآمد ناشی از سرمایه گذاری اش را حذف کنیم خالص درآمد اندازه کف حقوق اداره کار هم نمیشود و اگر از باب سرمایه گذاری هم قیاس کنیم یک اتوبوس اروپایی درایران حدود 4 میلیارد تومان قیمتش است که اگر سپرده گذاری کند و سود بانکی این رقم را حساب کنیم در سال میشود چیزی حدود 900 میلیون تومان و در ماه 80 میلیون تومان که ما این دو عدد را با هم جمع کنیم باید خالص درآمد یک راننده کامیون مالک سالی یک میلیارد تومان باشد تا تازه به اندازه یک کارگر ساده قانون کار و یا به اندازه سود بانکی اش سود کند درصورتی که کل درآمدش هم انقدر نمیشود. عادل نجف زاده رئیس کمیته حمل و نقل کشور در مجلس نیز درباره حمل و نقل و اهمیت آن گفت: حمل و نقل یکی از مزیت های اصلی ما در حوزه اقتصاد کشور است و لزوم توجه بیشتر سیاستگذاران را در حوزه قانون گذاری می طلبد و تا این لحظه مجلس در کمیته حمل و نقل مشکلات عدیده این بخش را برای تجدید و احیای ناوگان فرسود کشور چه در حوزه بین شهری و درون شهری چه درحوزه بین الملل بررسی کرده است و جلسات متعددی برای حل مشکلات این بخش بسیار مهم برگزار کرده است. وی اظهار داشت: تا زمانی که نگاه ما به شغل رانندگی به عنوان یک شغل فاخر و تعریف شده و دارای چهارچوب که یک منبع معیشتی قابل اطمینان باشد و بتواند خدمات بیمه ای بگیرد ، نباشد این مشکلات به تدریج باعث بی علاقگی و بی انگیزگی تمام سیستم حمل و نقل ما می شود. رئیس کمیته حمل و نقل کشور در مجلس بیان کرد: ما امروز در مجلس یازدهم و با دقت عملی که در کمیته حمل ونقل اتفاق میافتد و برگزاری جلسات به شدت دنبال قوانین توسعه یافته در حوزه حمل و نقل و هم حذف قوانین موازی هستیم که امروزه همه رانندگان و شرکت های حمل و نقل در همه حوزه ها با آن درگیر هستند. نجف زاده درمورد ترخیص کامیون های در گمرک مانده نیز گفت: نظر مجلس یازدهم و به ویژه کمیسیون عمران مبنی بر این است که ناوگان حمل و نقل کشور که مزیت اقتصادی کشور است و می تواند تحول عظیمی را در حوزه کسب و کار و اررش افزوده اقتصادی در کشور ایجاد کند آنطور که شایستگی اش را دارد نیست و این موضوع با توجه به عزم ایجاد شده در دولت و مجلس و پیگیری های انجام شده بحث آزادسازی ماشین های دپو شده در گمرک جز دغدغه های ما است و با معاونت راهداری وزارت راه و شهرداری مکاتبه و جلساتی برگزار شده است که انشاالله با نهایی سازی فرآیند ترخیص به شکل مطلوب هم چرخه بازسازی و احیای ناوگان داشته باشیم و هم بحث قطعات مورد نیاز حمل و نقل کشور بتوانیم به روشهای قانونی و ایجاد بسترهای جدید مسیر را برای چه تولید در داخل کشور و چه واردات کالاهای مورد نیاز شاهد احیای ناوگان فرسوده کشوری باشیم. فرهاد اسماعیلی راننده کامیون درمورد مشکلات این حوزه نیز گفت: یکی از مشکلات ما بحث قیمت بالای قطعات ماشین در داخل کشور است و از آن مهمتر نبود این قطعات است. به طور مثال معضل لاستیک و این که آنچکه به صورت سهمیه ای به ما می دهند خیلی کیفیت خوبی ندارد و نمی شود از آن استفاده کرد و بعد از یک ماه استفاده باید تعویض شود و الان لاستیک خوب جفتی کمتراز بیست میلیون تومان در بازار نیست و ما به علت بارهایی مثل تره بار نمی توانیم با سرعت پایین بیاییم و باید تندرو باشیم و توقف نداشته باشیم که اصلا با لاستیک بی کیفیت نمیشود این کار را کرد. وی ادامه داد: الان روغن ماشینی که ما میخریم 800 هزار تومان است و هر ماه باید خریده شود یا فیلتر کمتر از 400 یا 500 هزار تومان در بازار نیست که نمی شود اینها را غیراصل استفاده کرد که تبعات خودش را دارد و خرج بیشتری برای ما بوجود می آورد. مصطفی صفاری عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درمورد صحبت های مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی و سال جهش تولید در ادامه برنامه گفت: مقام معظم رهبری حدود 9 سال است که اقتصاد مقاومتی را با شعارهای سال تبیین میکند مثل امسال که جهش تولید نامگذاری کردند. وی افزود: ما عملا در اقتصاد دو رویکرد داریم یکی رویکرد تقاضا و یکی رویکرد عرضه که رویکرد تقاضا به طور مثال در بحث مسکن وام خرید مسکن می دهد و تقاضای مسکن را تامین می کند اما رویکرد عرضه سعی می کند وام تولید مسکن بدهد و هزینه ساخت مسکن را ارزان کند یعنی دو رویکرد متفاوت و اقتصاد مقاومتی دقیقا طرف عرضه و تولید را توجه می کند. عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: عرضه با اشتغال و تورم ارتباط تنگاتنگی دارد یعنی اگر بخواهیم بیکاری یا تورم را کم کنیم باید عرضه کالا را بالا ببریم و دراینجا تولید اصلی ترین گام است که هم سرمایه گذاری میخواهد هم نیروی کار و هم تکنولوژی. وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری یک نکته ای هم گفتند به ایرادهای سیستم که بحث توزیع درآمد است چون ما هم درآمد داریم و هم توزیع درآمد و ایشان گفتند که در این قسمت کار شود چون فاصله طبقاتی بالا رفته است و این فاصله را یکی نظام عادلانه مالیاتی است که مجلس باید دنبال آن باشد کم میکند، دیگری اصلاح نظام یارانه و هدفمند کردن یارانه هاست که مثلا یارانه بنزین را به خودرو می دهند درصورتی که 50 درصد کسانی که باید یارانه به آنها تعلق بگیرد اصلا خودرو ندارند. صفاری عنوان کرد: پس در اقتصاد سالم یارانه را به افراد می دهند و اتفاقا قیمت ها و بنزین آزاد است و سهمیه در کارتی برای خرید کالاهای به اصطلاح نیمه پز تخصیص می یابد تا جلوی قاچاق هم گرفته شود. وی گفت: اگر ما هدفمند کردن یارانه ها به روش درست و همچنین اصلاح نظام مالیاتی را انجام دهیم آن شکافی طبقاتی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند هم کم می شود اگرچه اول باید تولید صورت بگیرد و رشد اقتصادی اتفاق بیافتد و بعد به اینجا برسیم که این تولید چگونه تقسیم شود که بسیار مهم است که باعث رشد عدالت اجتماعی می شود. علی اکبر ندیم رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه های کامیون سبک و سنگین درمورد بازار و شرایط بازار خودروهای سنگین گفت: بازار خرید وفروش از زمان شروع تحریم ها آَشفته است و قیمت ها روز به روز افزایش می یابد که مشکل خرید برای رانندگان را بوجود آورده است. الان حداقل قیمت برای پایین ترین ماشین که بخواهد حمل و نقل را انجام دهد و برای محیط زیست مضرر هم نباش بین سه تا 5 میلیارد تومان است. وی درمورد کامیون های سبک نیز گفت: واردات فراونی بیشتر از کشور چین انجام می شود که از ابتدای امسال قیمت آن 4 برابر شده است. در حال حاضر تقاضا هست اما عرضه کم است و تا وقتی که ماشین ها در گمرک آزاد نشوند و خاک بخورند و همینجوری در گمرک بماند شرایط بهتر نمی شود و قیمت ها پایین نمی آید. انتهای پیام/

سایر قسمت‌ها

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها