قفل شدن اقتصاد حمل و نقل/ قوانین مزاحم حذف می‌شود؟ | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

چشم انداز اقتصاد

قفل شدن اقتصاد حمل و نقل/ قوانین مزاحم حذف می‌شود؟

  • یکشنبه 26 بهمن 1399 11:55
قفل شدن اقتصاد حمل و نقل/ قوانین مزاحم حذف می‌شود؟

دریافت ویدیو

شماره قسمت: 241

عادل نجف زاده رئیس کمیته حمل و نقل کشور در مجلس گفت: مبنای ماموریت مجلس یازدهم به ویژه در کمیسیون عمران در قالب تشکیل کمیته حمل و نقل یک از دغدغه های اصلی حوزه قانون گذاری در مجلس یازدهم است و نگاه ما ریل گذاری و سیاست گذاری در حوزه حمل و نقل است.

سیدروح الله لطیفی سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در برنامه چشم انداز شبکه ایران کالا در مورد آخرین وضعیت خودروهای سنگین و قطعات آن در گمرک گفت: قطعات سنگین در گمرک بعد از تامین ارز در اختیار سازمان راهداری قرار گرفت و بین رانندگان توزیع شد. چون اینها کالاهای ضروری هستند بعد از تایید وزارت صمت و اعلامش به گمرک یا با روش دیگر که تخصیص ارز است عمده این کالاها ترخیص شدند. لطیفی در ادامه اظهار داشت: بحث دیگری که این روزها بود موضوع کامیون های دسته دوم بود که باید حتما تاییدیه های مختلف را می گرفتند. سازمان راهداری تاییدیه ها را داده بود و بحث استاندارد و محیط زیست بود که محیط زیست هم تاییدیه هایی را مشروط داده و سازمان استاندارد هم همین طور که امیدواریم کامیون هایی که کمتر از سه سال عمر کرده اند وارد چرخه حمل و نقل کشور بشوند و برخی از این کالاها ترخیص شده اند. فرید زاوه کارشناس صنعت خودرو در برنامه چشم انداز گفت: اقتصاد حمل و نقل شاهرگ اقتصاد است؛ یعنی هر اتفاقی که بنا باشد در اقتصاد کلان بیفتد شریان اصلی اقتصاد، حمل و نقل است و به خاطر همین است که دو درصد رشد حمل و نقل یک درصد رشد اقتصاد را به همراه دارد. زاوه ادامه داد: فضای حمل و نقل سه فاکتور اصلی دارد؛ سرمایه گذاری برای تامین ناوگان، نگهداری آن، درآمد سرمایه گذار و راننده این بخش. مشکلی که همیشه در این حوزه هست و به آن توجهی نمی شود و مجهول مانده و مورد توجه دولتمردان به شکل واقعی قرار نگرفته این است که به علت اینکه اعداد مربوط به این بخش کم است و ما در ایران آماردهی را دوست داریم و کمیت مورد توجه قرار نمیگیرد و معمولا اتفاقی که میفتد این است که قیمت محصول در بازار ایران خیلی خیلی بیشتر از قیمت مصرف کننده بازار جهانی است. از طرفی بی توجهی وزارت صمت و دولت به این حوزه باعث شده است که ما همیشه ناوگان به شدت فرسوده ای داشته باشیم و عملا هیچ وقت ارزش افزوده زیادی در این بخش نداشته باشیم. عادل نجف زاده رئیس کمیته حمل و نقل کشور در مجلس گفت: مبنای ماموریت مجلس یازدهم به ویژه در کمیسیون عمران در قالب تشکیل کمیته حمل و نقل یکی از دغدغه های اصلی حوزه قانون گذاری در مجلس یازدهم است و نگاه ما ریل گذاری و سیاست گذاری در حوزه حمل و نقل است. نجف زاده بیان کرد: من از این تریبون اعلام می کنم که متاسفانه علی رغم تمام مزیت ها و ظرفیت های عظیمی که کشور ما در حوزه حمل و نقل دارد و میتواند اقتصاد حمل نقل در کشور حتی ما را از اقتصاد تک محصول نفت نجات بدهد به آن توجه نشده است و ما نسبت به کشورهای همسایه و همجوار خود در این زمینه به شدت ضعیف عمل کرده ایم و ما متاسفانه یک سند جامع حمل و نقل کشور که الکترونیک هم باشد نداریم و این چرخه و زنجیره ارتباطی قانون گذار برای ارتقا زیرساخت های حمل و نقل کشور و حمایت از رانندگان دچار حلقه های مفقوده است و چه بسا کم کاری های این حوزه منجر به حذف کشور ما در مقایسه با کشورهای همسایه از چرخه حمل ونقل و حتی اقتصاد منطقه ای شود. علیرضا نیک آیین رئیس اتحادیه صنف تعمیرگاران خودرو تهران گفت: در بخش گمرکات ما مشکلات زیادی داریم؛ گمرک برای ورود کالا کمک نمیکند، از طرفی بالا و پایین شدن ارز در کشور که هر روز با یک نرخی فروخته می شود و از طرفی وضع هر روزه یک سری از قوانین که لحظه ای است و قوانین دقیقی نیست مشکلات زیادی برای ورود قطع به بوجود آورده و البته تحریم ها هم در این شرایط بی تاثیر نیست و ما نمی توانیم از مسیر اولیه، کالاهای خود را خریداری کنیم و مجبوریم از واسطه خرید کنیم که منجر به افزایش قیت کالاهای یدکی میشود. نیک آیین اظهار داشت: نتیجه این شرایط این است که تعمیر موتور 60 تا صد میلیون تومان هزینه دارد و متاسفانه با این کرایه ها و ضع لاستیک و روغن ماشین و ... که وجود دارد حمل و نقل کشور با وجود معایب بسیار از مراجعه به تعمیرگاه ها خودداری کنند و این خودش برای امنیت جاده ها مشکلات زیادی به همراه دارد. عبدالله خانعلی رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیون های یخچال در استان البرز گفت: متاسفانه حمل و نقل ما در درجه اول سیاسی و رانت بازی به آن وارد شده است. تا سال 97 که هنوز ما تحریم ها را نداشتیم هم شرایط هم بهتر از این نبود با اینکه آن موقع ما در واردات خودور وضعیت بهتری داشتیم اما باز هم شرایط برای ما همین بود. خانعلی ادامه داد: موضوع دیگر ناهماهنگی بین ارگان های تصمیم گیرنده است که هر سازمانی بنا به منافع خودش یک سری قوانین را وضع میکند و این خود باعث نابسامانی در حمل و نقل و ایجاد شرایط موجود شده است.

سایر قسمت‌ها

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

  • عدم توجه دولت به تبعات دو نرخی بودن ارز/ مرغ مسئله‌ای نیست که در جامعه به معضل تبدیل شود/ مرغ 10 هزارتومانی باید به دست مردم برسد!

    چشم انداز اقتصاد

    عدم توجه دولت به تبعات دو نرخی بودن ارز/ مرغ مسئله‌ای نیست که در جامعه به معضل تبدیل شود/ مرغ 10 هزارتومانی باید به دست مردم برسد! (280)

    مدرس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دولت شخصیت حقوقی است ، اموراتی که تصدی آن بر عهده دولت است ، مشکلاتی را به وجود می‌آورد، دولت تمشیت امور بازار را نباید بر عهده بگیرد.

  • کارخانجات طاها البرز

    پیشران

    کارخانجات طاها البرز (29)

    کارخانجات طاها البرز نزدیک یک دهه هست که در زمینه تولید هود / اجاق گاز رومیزی/ سینک ظرفشویی وشیرالات دراستان البرز و کمال شهر کرج مشغول بکار هست چگونگی شروع فعالیت این کسب و کار و گسترش روز افزون اون رو بشنویم از آقای طباطبایی موسس و بنیان گذار طاها البرز مدیریت کارخانجات طاها البرز در نظر داره تا حضورمؤثر در بازار رو با افزايش توان رقابت پذيري محصولات و خدمات ممتاز پس از فروش رقم بزنه در این راستا تمامی محصولات داری گارانتی بی قید وشرط برای مشتریان و خریداران تعویض خواهد شد

  • تولید کننده هود و گاز آشپزخانه

    پیشران

    تولید کننده هود و گاز آشپزخانه (14)

    گروه تولیدی صنعتی ﺷﺎﯾﻨﺎ ﺑﻪ ﻫﻤﺖ ﮔﺮوﻫﯽ از ﻣﻬﻨﺪﺳﯿﻦ و ﻣﺘﺨﺼﺼﯿﻦ ﺑﺎ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺻﻨﻌﺖ ﻟﻮازم ﺧﺎﻧﮕﯽ ﺑﺎ ﻫﺪف ﻧﻮع آوری و ﺑﻬﯿﻨﻪ ﺳﺎزی و اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی روز درﻃﺮاﺣﯽ و ﺗﻮﻟﯿﺪ ، و ارﺗﻘﺎ ﮐﯿﻔﯽ ﻟﻮازم ﺧﺎﻧﮕﯽ آﺷﭙﺰﺧﺎﻧﻪ اﻋﻢ از اﻧﻮاع اﺟﺎق ﮔﺎز ، هود، ﻓﺮ، ﺳﯿﻨﮏ و …. . ازدﯾﻤﺎه ﺳﺎل 1391 ﺗﺎﺳﯿﺲ ﮔﺮدﯾﺪ . ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در آﺑﺎﻧﻤﺎه ﻫﻤﺎن ﺳﺎل ﺑﺎ اﯾﺠﺎد زﯾﺮﺳﺎﺧﺘﻬﺎ مجوزهای قانونی لازم را اخد نموده وهم چنین اﺳﺘﺎﻧﺪارﻫﺎ ﻣﻠﯽ ﻻزم را در ﺧﺮداد ﻣﺎه ﺳﺎل 1392 از ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻠﯽ اﺳﺘﺎﻧﺪارد اﯾﺮان برای گروه کالایی اجاق گاز و هود شومینه اشپزخانه اﺧﺬ ﮔﺮدﯾﺪ . ﮔﺮوه ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺷﺎﯾﻨﺎ ﺟﻬﺖ ﺣﻀﻮر در ﺳﻄﺢ ﺑﺎزارداﺧﻠﯽ و ﺟﻬﺎﻧﯽ و دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﺟﻬﺎﻧﯽ با اﺳﺘﻔﺎده از ﺟﺪﯾﺪﺗﺮﯾﻦ ﺳﯿﺴﺘﻤﻬﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ و آموزشی و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﮑﻨﻮﻟﻮزی وﻓﻦ آوری نوین ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎی طراحی ، ﺳﺎﺧﺖ و ﻣﻮﻧﺘﺎژ ﺑﺮ روﻧﺪ رو ﺑﻪ رﺷﺪ ﺧﻮد اﻓﺰوده و با ایجاد واﺣﺪ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺗﻮﺳﻌﻪ وﺑﻬﺮه ﮔﯿﺮی از ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻣﺪﯾﺮان وﻣﺘﺨﺼﺼﯿﻦ ﻣﺠﺮب و ﻣﺘﻌﻬﺪ ﮐﺸﻮر گامی بزرگ را درنیل به اهداف برداشته است .

  • شرکت پیشگامان اقتصاد جام جم(ایر تاکسی ، تاکسی هوایی)

    کارآفرینان

    شرکت پیشگامان اقتصاد جام جم(ایر تاکسی ، تاکسی هوایی) (490)

    شرکت پیشگامان اقتصاد جام جم(ایر تاکسی ، تاکسی هوایی) - مهمان : احمد بیرانوند ، مدیرعامل شرکت پیشگامان اقتصاد جام جم

  • شرکت صنایع اتاق تمیز بهار

    پیشران

    شرکت صنایع اتاق تمیز بهار (37)

    شرکت صنایع اتاق تمیز بهار تولیدکننده اتاق تمیز ایزوله و تجهیزات جانبی و فیلتراسیون اتاق های عمل مورد مصرف در مراکز درمانی – صنایع غذایی – صنایع دارویی و های تک high teck دارنده تایید از وزارت صمت و بهداشت نشانی : استان تهران - شهرک صنعتی پرند راه تماس : 021 – 22380727

آخرین خبرها