مافیای قطعات خودرو؛ از تولید زیر زمینی تا قاچاق محصولات بی کیفیت/ چگونه قطعات خودروی با کیفیت را تشخیص بدهیم؟ | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

چشم انداز اقتصاد

مافیای قطعات خودرو؛ از تولید زیر زمینی تا قاچاق محصولات بی کیفیت/ چگونه قطعات خودروی با کیفیت را تشخیص بدهیم؟

  • چهارشنبه 29 بهمن 1399 14:23
مافیای قطعات خودرو؛ از تولید زیر زمینی تا قاچاق محصولات بی کیفیت/ چگونه قطعات خودروی با کیفیت را تشخیص بدهیم؟

دریافت ویدیو

شماره قسمت: 244

نایب رئیس اول اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو گفت: بخش عمده‌ای از قطعاتی که در بازار وجود دارد یا قاچاق هستند یا در زیرزمین ها تولید می شوند و چنین شرایطی به صنعت حمل و نقل کشور آسیب وارد می‌کند

محمد کامیابی زاده نایب رئیس اول اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو در برنامه چشم انداز شبکه ایران کالا در مورد خودروهای سنگین و مهمترین مشکل بیان شده از سمت کامیون دارها که خرابی و فرسودگی جاده ها بیان شده است گفت: در مورد جاده ها و فرسودگی آن اولین آسیبی که وارد میشود به لاستیک خوردوهاست بحث تعلیق و افزایش میزان سوختی که بر اثر فرسودگی ایجاد میشود و کندی در حمل و نقل آسیب های جدی است که به صنعت حمل و نقل وارد میشود به خصوص به کامیون دارها. وی درمورد وضعیت قطعات خودروهای سنگین نیز گفت: در مورد گرانی قطعات شاید یکی از دلایل وجود مافیا باشد که در این حوزه است و بازار را پر کرده اند از قطعه های ناسالم با قیمت بالا و قطعات مشابه قطعه اصلی را با بسته بندی تقلبی و بسیار شبیه به محصولات وارد شده اروپایی با قیمت بالا می فروشند درصورتی که ساخت کشورهای آسیای شرقی یا قطعات کار کرده دسته دوم هستند. نایب رئیس اول اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو ادامه داد: بیشتر قطعاتی که در بازار وجود دارد یا قاچاق هستند یا در زیرزمین ها تولید می شوند که واقعا دارد به صنعت حمل و نقل کشور آسیب وارد میکند و نیازمند پی گیری جدی مسئولان در این بخش است چرا که می تواند آسیب های جدی درپی داشته باشد برای راننده کامیونی که بیشتر در جاده های بین شهری و مرزی درحال حرکت است اگر شما سامانه کنترل را مشاهده کنید می بینید که اغلب رانندگان کامیون ها در جاده ها به خاطر همین قطعات فرسوده و غیر اصلی دچار مشکل شده اند و در جاده مانده اند. مسعود رفیعی راننده تریلی در ادامه این برنامه به بیان مشکلات این بخش پرداخت و گفت: من به عنوان یک راننده که ده سال است در این کار هستم و حدود 80 درصد جاده های کشور را طی کرده ام میگویم که بزرگترین مشکل ما در این حوزه مربوط به وضعیت جاده ها و فرسودگی و خرابی جاده هاست. وی اظهار داشت: من در جاده باید به دنبال آسفالت بگردم چراکه مدام در چاله یا دست اندازی گیر میکنم و نتیجه اش می شود هرج و مرج در جاده، ترافیک و تصادف و بیشتر تصادف هایی که اتفاق میافتد به خاطر خرابی جاده هاست. غیراستاندارد بودن و خرابی جاده ها باعث تصادف ها و مرگ ومیر بسیاری می شود اینگونه نیست که گفته میشود فقط عدم رعایت قوانین از سمت راننده به خصوص خودروهای سنگین باعث تصادفات جاده ای است. رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده بیان کرد: ما قبول داریم که حتما بخشی از هزینه هایی که رانندگان متحمل می شوند ناشی از استهلاک خودرو ناشی از خرابی جاده های کشور است. طبق آمار بانک جهانی و گزارش شده از کشورهای توسعه یافته که در نگهداری راه ها و جاده ها از ما خیلی جلوتر هستند؛ هر واحد پولی که خرج نگهداری راه های یک کشور بشود سه واحد پولی منفعت رانندگان جاده ای را درپی خواهد داشت. وی افزود: ما فرسودگی جاده های کشور و تاثیر مستقیم آن را بر هزینه های تمام شده حمل و نقل و کامیون داران و خودروهای سنگین می پذیریم و این مسئله قابل انکار نیست ولی مهمترین مسئله این است که چقدر نیاز مالی این شبکه وجود دارد و چقدر اعتبار و منابع مالی در اختیار ما قرار میگیرد. معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده بیان کرد: بودجه ای که در اختیار ما قرار میگیرد با نیاز جاده های ما فاصله دارد این موضوع چالش سال های اخیر ماست و چیزی هم نیست که بشود پنهانش کرد و به گوش مسئولین نرسیده باشد. ولی به هر حال بودجه عمومی و درآمدهای کشور بین بخش های مختلف تقسیم میشود امروز آسفالت یک کیلومتر جاده معمولی 500 میلیون تومان هزینه دارد و ما در حال حاضر حدود ده هزار کیلومتر جاده اصلی داریم که نیاز به آسفالت دارد و همه منابع مالی که در اختیاز ما قرار میگیرد چیزی بیشتر از 20 درصد نیاز به اعتبار را پوشش نمیدهد. عزت الله اکبری تالار پشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: درمورد خرابی جاده ها و نیاز به تعمیر و بازسازی آن در حوزه کاری ما نیست و در حوزه کاری کمیسیون عمران است و ما دخالت نکنیم بهتر است به هر حال بودجه در شرایطی است که ارگانها سازمان ها و وزارت خانه هایی که دولتی هستند لایحه از خود دولت آمده و حتما ضرورتها را تشخیص داده اند و مجلس هنوز بودجه را دردست بررسی قرار نداده است. وی درمورد تولید خودروهای سنگین در کشور گفت: در این دوره که نماینده مجلس شدم از همان اول گفته شد که وزارت راه و سازمان همیاری و بعضی از شهرداری ها هستند که دو ماه به پایان سال میگویند ما خیلی خودرو مثل اتوبوس و کشنده و .. نیاز داریم ولی چون تولید داخل به گونه ای است که نمی تواند پاسخگو باشد باید آنها را وارد کنیم که برای من یک مقدار باورش سخت بود تابستان امسال به بازدید چند واحد تولیدی دیزلی رفتم و دیدم که بیشتر تعطیل هستند و خاک می خورند با مقاماتشان صحبت کردیم و چند جلسه در مجلس هم تشکیل دادیم با محوریت کمیسیون صنایع و آقایان متعهد شدن و بعد از مدتی وزیر اه تماس گرفتند که شما میدانید که من طرفدار تولید داخل هستم ما یک قراردادی با شرکت ایران خودرو می خواهیم ببندیم شما هم بیایید. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: من قبل از این تماس در مصاحبه ای در مورد تولید خودروهای دیزلی در داخل و واردات آن گفته بودم با تولید کننده داخلی قرار داد نمی بندند و ترجیح به واردات خودروهای دسته دوم دارند که صنعت دیزلی کشور را به نابودی میکشانند. ما رفتیم و در دفتر وزیر با مدیرعامل ایران خودرو قرار داد امضا شد که به مرحله اجرا هیچ وقت نرسید که هرچه به آقای وزیر گفتم امروز و فردا کردند و ما هم در مجلس سوال مطرح کردیم و ایشان باید بیایند به مجلس توضیح بدهند که با مجلس و مجلسی شوخی نکنند. اکبری تالار پشتی عنوان کرد: ما ظرفیت تولید کامیون و تریلی در داخل کشور داریم باید زیرساخت های این بخش را تقویت کنند تا علاوه بر تامین نیاز داخل ما حتی بتوانیم صادرات هم داشته باشیم اما وزیر راه قرارداد تضمین خرید هم با شرکت های داخلی نمیبندد و آنچکه ظرفیت تولید داخل است وقتی از خارج وارد شود حرام شرعی است. وی گفت: ما با شهردار تهران قراردادی با ایران خودرو بستیم و چهار بخش تعطیل شده در بازدید شهریور ماه امسال ما الان مشغول به کار شده است و کامیون، آمبولانس، کامیون کشنده و ون دارند تولید میکنند اینها فقط یک قرارداد تضمین خرید می خواهند که متاسفانه وزیر راه دریغ میکند و با تولید کننده داخلی قرارداد نمیبندد. توصیه من این است که به قانون عمل کنند و ما با هیچ کس تعارف نداریم نه وزیر راه نه وزیر محترم کشور و از طرف ملت موظف هستیم بپرسیم که چرا به مملکت خودتان بی اعتنا هستید

سایر قسمت‌ها

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها