نهادی برای رسیدگی به مشکلات رانندگان در کشور وجود ندارد/ مهم‌ترین چالش‌های صنعت حمل‌ونقل چیست؟ | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

چشم انداز اقتصاد

نهادی برای رسیدگی به مشکلات رانندگان در کشور وجود ندارد/ مهم‌ترین چالش‌های صنعت حمل‌ونقل چیست؟

  • سه شنبه 28 بهمن 1399 10:04
نهادی برای رسیدگی به مشکلات رانندگان در کشور وجود ندارد/ مهم‌ترین چالش‌های صنعت حمل‌ونقل چیست؟

دریافت ویدیو

شماره قسمت: 243

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: قیمت وسایل نقلیه سنگین در ایران نسبت به میانگین جهانی بالاتر است و از طرفی در بحث لوازم یدکی و قطعات آن این فاصله بیشتر هم می‌شود

فرید زاوه کارشناس صنعت خودرو در برنامه چشم انداز شبکه ایران کالا در مورد وضعیت خودروهای سنگین و مشکلات مربوط به این حوزه گفت: آنچه که ما در ایران در بحث خودروهای سنگین با آن روبرو هستیم دو برابر بودن متوسط قیمت در ایران نسبت به قیمت جهانی آن است و از طرفی در بحث لوازم یدکی و قطعات آن این فاصله بیشتر هم می شود و این خود فشار سنگینی است که روی دوش رانندگان ما وجود دارد که راه اندازی ناوگان و سرمایه گذاری در این بخش هزینه های بسیار بالایی دارد. وی افزود: اما مشکل بزرگتری وجود دارد و آن درآمد است یعنی نسبت درآمد یک کامیون به نسبت سرمایه ای که باید در این راه وارد کند با هم همخوانی ندارد در این بین در بحث درآمد معضلاتی وجود دارد بعضی از این معضل ها قانونی است که در این چندسال به آن بی توجهی شده و رفع نشده است و بخشی هم مشکل مدیریت است. این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: خود راننده به تنهایی باید پیگیر بار گرفتن و حمل و نقل باشد و مدیریت حمل و نقل به صورت متمرکز انجام نمیشود و شرکت هایی که در این حوزه وجود دارند بیشتر نقش بارنامه فروش دارند نه مدیریت ناوگان حمل و نقل که همین باعث شده است نسبت درآمدی یک ماشین سنگین در ایران به نسبت به یک ماشین مثلا در اروپا دارد خیلی پایین باشد چرا که مدیریت بار را یک سازمانی طبق یک سری الگوها و الگوریتم های ریاضی انجام میدهد اما در ایران متاسفانه راننده باید خودش شخصا بر مبنای تجربه کار کند و خیلی هم به مقصد بارش مطمئن نیست و متاسفانه این مشکل سالهاست که رفع نشده است. دل انگیزان راننده تریلی گفت: بزرگترین دغدغه ما جاده و راه است که یک مسیر 6 ساعته را ما بخاطر دست اندازها، چاله ها و فرسوده بودن راه ها مجبور هستیم 10 ساعته و با سرعت کم بیاییم که باعث ترافیک در جاده ها میشویم. از طرفی گرانی قطعه ها بسیار برای ما سنگین است به طور مثال ما برای تعویض یک لاستیک باید 30 میلیون تومان هزینه کنیم و با اینکه ما بیشتر کارمان در مسیرهای بیابانی و سخت جاده ای است اما شغل ما جزء سختی کار حساب نمیشود. وی افزود: ما در بحث کمیسیون گرفتن هم مشکلات عدیده ای داریم؛ طبق آمار دقیق که من گرفته ام یک باربری در مجموع با مالیات و ارزش افزوده و حق خودش نهایتا 20درصد باید کمیسیون بگیرد اما گاهی یعنی بیشتر مواقع پیش می آید باری که 5 میلیون تومان است 2 میلیون آن را کمیسیون میگیرند که نمیدانیم چرا، و چند درصد و به چه شکل حساب شده، به اتحادیه که مراجعه میکنیم میگویند پیگیری میکنیم اما صدای ما به جایی نمیرسد و با کمال تعجب متوجه می بینیم که همان فردی که این مقدار کمیسیون گرفته در اتحادیه سمتی هم دارد. صدرالله بمانی، مدیر نوسازی ناوگان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: ما چون ارتباطمان با ناوگان حمل و نقل و رانندگان بسیار زیاد است با بیشتر این مشکلات آشنا هستیم اما آنچه که وجود دارد این است که مشکلات عدیده این بخش مربوط به یک دستگاه نیست و در حدود 17 تا 18 دستگاه مرتبط وجود دارد که متاسفانه تشکلی جامع برای رفع این مشکلات وجود ندارد و پراکندگی دستگاه های ذیربط حل این مشکلات را سخت تر کرده است. وی افزود: ما به دنبال ایجاد ستادی هستیم که بتواند مشکلات رانندگان را به تمامی این مسئولان مرتبط منتقل کنند تا شاهد حل این مشکلات باشیم. عبدالله خانعلی رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیون های یخچال دار استان تهران گفت: متاسفانه ما در حمل و نقل یک نقشه راه نداریم ما در 42 سال بعد از انقلاب اصلا هیچ تئوری جامع، کلان و نقشه راهی از هیچ ارگانی برای حمل و نقل ندیدیم همینطوری به حال خودش رها شده تا به امروز و بعد ازاین هم رها میشود. وی افزود: صحبت ما این است در حمل و نقل ما باید یک ستادی وجود داشته باشد که کلیه این 18 - 17 ارگان را که در مسئله حمل و نقل دخیل هستند با قدرت اجرایی بالا دنبال حل مشکلات و رساندن مشکلات به این ارگان ها باشند تا بتواند برای روانسازی و رفع مشکلات موجود کاری انجام دهد. ئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیون های یخچال دار استان تهران ادامه داد: مثلا در بحث ترانزیت وزارت خارجه هم دخیل و متولی امر است که حضور کمرنگی دارد یا اگر ما در مرزها ترافیک داریم مشکل مربوط به وزارت نفت است اما ما فقط در این حوزه وزارت راه را به عنوان متولی میشناسیم که آن هم آنقدر دستش بسته است که عملا هیچ کاری نمی تواند در مقابل بخشنامه های زیادی که وجود دارد و قوانین ضد و نقیض انجام بدهد چرا که تنها یک حوزه درگیر نیست

سایر قسمت‌ها

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها