چالش های تولید خودرو و بازار | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

چشم انداز اقتصاد

چالش های تولید خودرو و بازار

  • پنجشنبه 27 شهریور 1399 11:56
چالش های تولید خودرو و بازار

دریافت ویدیو

شماره قسمت: 122

استاد دانشگاه امام صادق، دبیر انجمن تولیدکنندگان، کارشناس اقتصاد خودرو و یکی از طراحان خودرو در گفتگو با دکتر پرویزیان، چالش های تولید و بازار خودرو را بررسی کردند

زاوه، کارشناس اقتصاد خودرو در گفتگو با ایران کالا، گفت حاصل حلقه بستی مدیریتی این است که محصولی مثل پراید سالیان سال در خط تولید می‌ماند و با اکراه کنار می‌رود و به عنوان یک محصول تکنولوژیک معرفی می‌شود. زاوه افزود این نوع نگاهی است که در سالیان اخیر در صنعت خودرو وجود داشته و دانش فنی آن پیشرفتی نکرده است. زواه گفت ما وقتی درباره خودرو صحبت می‌کنیم درباره جان و مال انسان‌ها صحبت می‌کنیم و فقط بحث ارزش قیمتی خودرو مطرح نیست. زاوه افزود سال‌هاست که می‌گوییم قطعه‌هایی داخلی سازی شده اما بعد که تحریم می‌شویم مشخص می‌شود داخلی سازی خلاف واقع بوده است. زاوه گفت ما در سال های گذشته شروع کردیم به راه انداختن خط تولید در کشورهای مختلف و حرف های زیادی زدیم درباره ارتقای کیفیت قطعات. کارشناس اقتصاد خودرو گفت مدل کاری خودروسازها به گونه ای است که یکی از عوامل تورم در کشور هستند. زواه گفت اینکه عده ای می گویند عده ای که پول کمی دارند بروند پراید بخرند ناشی از قدرتی است که انحصار به آنها داده است. زاوه افزود یا اینکه می گویند در خارج برای خریدن پراید به قیمت 6 هزار دلار صف کشیده‌اند؛ اگر واقعا اینطور است پراید را صادر کنید و برای کشور ارزآوری کنید. وی گفت مردم را مجبور کردیم خودروهایی به اسم های مختلف و با کیفیت مشابه را با هزینه مالی و جانی بالا بخرند و بر سر آنها هم منت بگذاریم. زاوه گفت گفته شده 28 عضو انجمن خودروسازی هستند، وقتی لیست را نگاه می‌کنیم می بینیم دو شرکت بزرگ و بقیه شرکت هایی هستند که زیرمجموعه شرکت بزرگ هستند. وی گفت اینکه گفته می شود این شرکت ها زیان ده هستند و ادعا می کنند به هیچ رانت و منبع دولتی وصل نیستند؛ خوب چرا تولید را ادامه می دهند. کارشناس اقتصاد خودرو گفت: گفته می شود افزایش قیمت ها کفاف هزینه ها را نمی دهد در حالی که قیمت کارخانه در شش ماه گذشته دو برابر شده است. وی گفت در کشوری که پایه پولی و انتشار پول روز به روز بیشتر می شود همه ارز مورد نیاز خودروسازان هم که تولید شود و ظرفیت تولید چند برابر هم شود، باز هم قیمت خودرو را نمی توانند پایین بیاورند. وی افزود چون خودروساز ما توقع دارد وام کلان بگیرد تا بتواند به تولیدش ادامه بدهد و این وام کلان یعنی خلق نقدینگی. زاوه گفت انجمن می گوید ما خوشنام ها را جذب می کنیم الان ایران خودرو و سایپا خوشنام هستند؟ آیا پارس خودرو خوشنام است؟ زاوه افزود میزان ارزبری خودروسازی عددی که ادعا می شود نیست و قطعه سازان هم برای خودشان اعدادی برای ارزبری دارند و این جواب سوالی است که چرا با بالا رفتن ارز همه چیز گران می شود. کارشناس اقتصاد خودرو گفت ما داریم ماشینی 6 هزار دلار هزینه می کنیم تا مردم پراید سوار شوند 100 میلیارد دلار یارانه انرژی می دهیم و کلی تلفات جاده ای و آیا این همه هزینه جانی و مالی برای توجیه فعالیت خودروسازها لازم است. حمزه‌پور، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق گفت صنعت خودروسازی از ماهیت صنعتی خارج شده و به شبه صنعتی با ملاحظات امنیت ملی تبدیل شده است. حمزه پور گفت این صنعت به شکل گاو شیردهی تبدیل شده که امتیازات بالایی به سطح کلان مدیریت کشور پرداخت می کند و بازیچه گروه های سیاسی واقع شده است. حمزه پور افزود ما دو سه تا قطعه ساز کلان در کشور داریم که با وجود زحمات شان، انحصاری در صنعت قطعه سازی کشور ایجاد کردند. وی گفت این ها زیرمجموعه دو خودروساز کشور هستند و هر گاه بخواهند با تعجیل و تعدیل رساندن قطعات، تنش را به درون خانواده ها می برند. این استاد دانشگاه تاکید کرد مدیریت صنعت خودروسازی ما به علت دخالت بیش از حد دولت از حالت حرفه ای خارج شده است. دکتر حمزه پور تصریح کرد در اقتصاد یک بحث مهم قیمت گذاری است و این فرایند باید فرایندی اقتصادی باشد. به گفته حمزه پور اقتصاد خودرو ربطی به کیفیت عملکرد سرمایه های دانش بنیان ندارد و اقتصاد خودرو نباید درگیر کیفیت عملکرد این ها شود. عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق یک دعوای زرگری میان خودروساز و قطعه ساز در کشور داریم که عمدی است و با هدف افزایش قیمت صورت می‌گیرد. حمزه پور گفت این دعوا، همیشه بوده و هست و تاوان سنگین قیمت خودرو ایجاد می کند که از جیب مردم پرداخت می شود. حمزه پور افزود راه نجات صنعت خودرو و صنعت قطعه سازی واگذاری به بخش خصوصی است یعنی هر وقت سلایق سیاسی را وارد خودروسازی کردیم نتیجه نگرفتیم و اینکه مدیر عامل خودروسازی توسط وزیر یا با نظر او انتخاب شود مکانیسم غلطی است. عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق تاکید کرد خودورسازها باید خودشان مدیران شان را انتخاب کنند و نباید تبعات تصمیمات دولتی به بازار وارد شود. حمزه پور گفت ای کاش تولیدکنندگان بزرگ قطعه سازی که از بودجه دولتی ارتزاق می کنند، مثل کروز و سازه‌گستر سایپا باید پاسخگوی مردم باشند. وی گفت این شرکت ها بسیار در صنعت خودروسازی موثرند و اشتغال ایجاد کردند اما در مقابل، با ایجاد انحصار، بازار خودرو را به وضع امروز رسانده‌اند. حمزه پور افزود برای ورود هر عضو به انجمن قطعه سازان یا انجمن خودروسازان باید بر اساس مدل شایستگی صورت بگیرد. حمزه پور گفت در سازمان های دولتی ما سیاسیون جیهزیه سیاسی به شرکت ها وارد می کنند و باید این جهیزیه ها از شرکت ها خارج شوند. عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق گفت مدیران تصمیم گیر در صنعت خودرو بیشترین اجحاف را به مردم کردند و این ها وامدار دولت ها هستند و تاووانش را مردم داده اند. سهم عمده بازار قطعه سازان دست یکی دو شرکت است. نعمت بخش، دبیر انجمن تولیدکنندگان خودرو گفت ما خودروسازان که کسی را مجبور نکردیم که محصولات مان را بخرند و واردات را هم ما ممنوع نکردیم. نعمت بخش گفت حتی ما پیشنهاد دادیم تعرفه را نصف کنند تا ارزان تر پای مشتری دربیاید. نعمت بخش افزود ما 28 عضو داریم و شرکت هایی عضو انجمن می شوند که دو سال سابقه داشته و خوشنام باشند. دبیر انجمن تولیدکنندگان خودرو گفت الان شرکت های تولیدی زیادی هست که تولید دارند اما عضو انجمن نیستند و مانعی برای تولید و فروش آنها نیستیم. نعمت بخش گفت ما الان 6 هزار دستگاه خودرو ساندرو داریم که به علت یورو 5 نبودن اجازه شماره‌گذاری را ندارد. نعمت بخش افزود ما از وقتی وارد شورای رقابت شده‌ایم مدام زیان می دهیم.نعمت بخش تاکید کرد نسبت به سال گذشته مواد اولیه 70 تا 80 درصد مواد اولیه گران شده و مجوزهای افزایش قیمت بالا رفتن هزینه های تولید را جبران نمی کند. دبیر انجمن تولیدکنندگان خودرو گفت اینکه خودروساز خودرویی را 105 میلیون می فروشد و در بازار 200 میلیون است و این نشان می دهد مدل بازار اشتباه است و نقدینگی سرریز بازار را به هم ریخته است. نعمت بخش افزود باید قیمت تک نرخی شود و قیمت دونرخی منشا رانت و ورود نقدینگی سرگردان به بازار است. نعمت بخش گفت باید مدل فروش به گونه ای شود که خودرو آزاد در بورس یا در حاشیه بازار عرضه شود. دبیر انجمن تولیدکنندگان خودرو گفت ما برای اینکه بتوانیم بازار را سامان بدهیم، علاوه بر تغییر مدل فروش، باید تولید مدام داشته باشیم و برای تولید مدام باید ارز در اختیار ما قرار گیرد. نعمت بخش افزود ما برخی قطعات را نمی‌توانیم در داخل بسازیم و هر خودرو برای ما 1500 تا 2 هزار دلار ارزبری دارد. دبیر انجمن تولیدکنندگان خودرو گفت اگر متوسط ارزبری ما دو تا سه میلیارد دلار باشد، 15 میلارد دلار کار ایجاد می کنیم، یعنی اگر بخواهیم همین خودروها را وارد کنیم 18 میلیارد دلار ارزبری دارد. نعمت بخش گفت در گذشته واردات ما در حد 25 الی 30 درصد بود و الان کمتر شده است. دبیر انجمن تولیدکنندگان خودرو گفت خودروهایی که بخش خصوصی می آورد 25 درصد داخلی سازی است و خودروهای پرتیراژ تا 85 درصد داخلی سازی می شود. وی گفت علاوه بر بحث ارزبری باید بحث افزایش قیمت مواد اولیه را هم در نظر بگیریم یعنی آن بخشی که ما ارزبری نداریم افزایش قیمت بیشتری از بخش ارزی ما داشته است. محمدزاده، طراح صنعتی خودرو گفت صنعت خودروی ایران از مشکل عدم توجه به خواست مشتری رنج می برد. محمدزاده گفت طراحی ظاهری و زیبایی خودرو مساله ای است که خیلی به آن توجه نشده و متاسفانه با وجود داشتن افراد قابل در این زمینه غفلت شده است. محمدزاده افزود به نظر می رسد بیشتر از اینکه طراحان، خودرویی مشتری پسند طراحی کرده باشند بر اساس ذائقه مدیران خودروها طراحی شده است. این طراح صنعتی تاکید کرد دلیل اصلی این موضوع هم این است که رقابتی در بازار نیست. وی گفت تا پیش از ورود خودروهای متنوع چینی، رقابتی در بازار نبود و از وقتی آنها وارد شدند ذائقه مشتری ایرانی هم تحریک شد و دیدیم خودروسازهای ما هم دست به کار شدند و تغییراتی در خودروهای شان ایجاد کردند. محمدزاده افزود تا زمانی که واحدهای طراحی خودروسازی به جای ذائقه مخاطب، به سلیقه مدیران توجه کنند به جایی نمی رسیم. طراح صنعتی خودرو تاکید کرد باید به جای کوبیدن رقبا، بازار را ببینیم و در این بازار متنوع، نقشی ایفا کنیم.

سایر قسمت‌ها

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها