چشم انداز اقتصاد - خودرو چالش کیفیت یا قیمت | شبکه تلویزیونی ایران ‌کالا

چشم انداز اقتصاد

چشم انداز اقتصاد - خودرو چالش کیفیت یا قیمت

  • پنجشنبه 13 شهریور 1399 12:12
چشم انداز اقتصاد - خودرو چالش کیفیت یا قیمت

دریافت ویدیو

شماره قسمت: 110

میهمانان برنامه آقایان محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه ساز، فربد زاوه کارشناس اقتصاد خودرو، روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، علیرضا نیک آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران با دکتر پرویزیان در خصوص مشکلات و چالشهای صنعت خودرو به گفتگو پرداختند.

محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه ساز در گفتگو با شبکه ایران کالا گفت: همه از تولید ملی حمایت می کنند و تولید کننده موظف است کالای با کیفیت با قیمت مناسب و در زمان مناسب در اختیار مصرف کننده قرار دهد. آقای نجفی ادامه داد: اگر دولت دخالت خود در بازار را انجام ندهد و بازار را آزاد بگذارد مردم خودشان محصول با کیفیت را انتخاب می کند. وی افزود: هیچ گاه با واردات مشکل نداشته ایم و آمادگی کامل برای رقابت با محصولات خارجی را در بازار آزاد داریم. نجفی اظهار داشت: اگر دولت خودرو و قطعه سازی را به حال خود رها کند و بازار را به صورت آزاد در اختیار تولید کنندگان بگذارد بسیاری از مشکلات کنونی صنعت خودرو حل خواهد شد فربد زاوه کارشناس اقتصاد خودرو میهمان دیگر برنامه چشم انداز گفت: تمام قطعاتی که در ماشین خراب می شود مربوط به قطعه سازان خصوصی است. آقای زاوه تصریح کرد: با خصوصی کردن خودروسازی هیچ نتیجه ای دریافت نخواهد شد چرا که در حال حاضر بخشهای خصوصی این صنعت نیز دچار مشکل هستند. زاوه با بیان اینکه جدید ترین خط تولید در خودروسازی و قطعه سازی مربوط به 20 سال پیش است ادامه داد: مشکل بی کیفیت کار کردن صنایع خودروسازی و قطعه سازی است زیرا مصرف کننده مجبور به تهیه و استفاده همین خودروهای موجود در بازار است. این کارشناس اقتصاد خودرو با اشاره به اینکه متوسط مصرف خودروهای داخلی بالای هفت لیتر است و بعضا تا 13 لیتر نیز افزایش دارد خاطر نشان کرد: خودروسازان خودرو با مصرف میانگین جهانی به مردم عرضه کنند و دولت هم قیمت سوخت را هم به قیمت جهانی به مردم بدهد. روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز میهمان تلفنی برنامه چشم انداز گفت: یکی از مشکلات اصلی صنعت خودروسازی و قطعه سازی ما این است که دولت در سالهای گذشته تولید کنندگان این حوزه را مکلف به ارائه کیفیت نکرده است. آقای ایزدخواه گفت: طبق قانون دولت نباید هیچ حمایتی از صنعت داشته باشد مگر اینکه این حمایت مشروط به عملکرد شود ولی متأسفانه از صنعت خودروسازی حمایت های بسیاری صورت گرفته که هیچ نظارت خوبی در خروجی این صنعت مشاهده نشده است. این نماینده مجلس تصریح کرد: در صنعت خودرو نه عقب افتادگی فناوری داریم نه مشکل تولید و بازار را داریم بلکه ریشه مشکلات صنعت خودرو حمایت بدون شرط است. ایزدخواه افزود: حمایتهای سالهای گذشته از خودروسازان مشروط به عملکرد نبوده است به همین دلیل رشد در خودروسازی نداشته ایم درحالی که هیچ حمایتی نباید از خودروسازان صورت بگیرد مگر اینکه نتیجه کیفی آن را در تولیدات خودروسازان ببینیم. ایزدخواه تأکید کرد: در بحث مصرف سوخت، ایمنی، طراحی و غیره خودروساز باید مدام در حال پیشرفت باشد و در صورت نرسیدن به اهداف باید حمایت ها را کاهش دهیم و منافع خودروسازان را هم مشروط به کیفیت کنیم. وی با اشاره به این نکته که در صنایع نظامی به دلیل احتیاج به داشتن دست برتر در نبرد مجبور به افزایش توانایی ها و کیفیت بوده ایم گفت: متأسفانه در صنعت خودروسازی این رویه وجود ندارد. مشکل مالکیت نیست بلکه کسی به فکر مشتری نیست. مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: بسیاری از مباحث مطرح شده در خصوص صنعت خودرو و قطعه سازی کلیشه ای است و در سالهای گذشته حداقل کاهش کیفیت را نداشته ایم. آقای بیگلو با بیان اینکه مشکل صنعت خودروسازی ما خصوصی یا دولتی بودن نیست ادامه داد: طبق آخرین آمار در سال 97 دو میلیار د دلار قاچاق قطعات خودرو داشتیم در همین سال جمع بازار خدمات پس از فروش قطعات یدکی هفده هزار میلیارد تومان بوده که فروش دو قطعه ساز بزرگ که ایساکو و سایپا یدک هست سه هزار میلیارد تومان بوده است بنابراین این بازار در اختیار قطعه ساز نیست و قطعاتی به اسم تولید کننده در بازار به فروش می رسد که در بسیاری از موارد اصلا ساخت شرکت فوق نیست. وی افزود: متأسفانه هر زمانی که دولت ارز نداشته انحصار ایجاد کرده و هر زمان که ارز داشته انحصار را برداشته است. بیگلو اظهار داشت: خودرو سازی و قطعه سازی در دهه نود متأسفانه چرخش سیاسی عجیب داشتند که از طرفی برای خودرو قیمت گذاری دستوری را لحاظ کردند و از طرفی قیمت مواد اولیه را آزاد گذاشتند و همین موجب برهم خوردن بازار خودرو شد و از همان زمان تا کنون در حال نوسان است. علیرضا نیک آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران نیز در گفتگو با دکتر پرویزیان و دیگر میهمانان برنامه چشم انداز گفت: صنعت خودرو حدود 60 سال است که پا گرفته و متأسفانه همچنان خودروهای ساخت داخل از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند در واقع مشکل از قطعات است زیرا خودرو از قطعات تشکیل شده است وی ادامه داد: سالهای گذشته تسهیلات به قطعه سازان برای وارد کردن ماشین آالات به روز داده شده است اما متأسفانه این تسهیلات در محل دیگری هزینه شد و یکی از دلایل اصلی عقب افتادگی ما در صنعت خودرو همین موضوع است. آقای نیک آیین با بیان اینکه خودروسازان به هیچ عنوان خدمات پس از فروش منطقی و استانداردی ندارند تصریح کرد: واردات کالا نیز مشکل ساز شده است و متأسفانه قطعات بی کیفیت وارد شده و تعمیرکار و قطعه فروش مجبور به فروش و استفاده از همین قطعاتی است که در بازار وجود دارد. این میهمان برنامه گفت: در هیچ جای دنیا حمایت از مصرف کننده وجود ندارد و رقابت در بازار خودش به حمایت از مصرف کننده منجر خواهد شد در صورتی که در کشور ما به دنبال حمایت از مصرف کننده هستیم که خودش بیشترین ضربه را به مصرف کننده می زند. نیک آیین با بیان اینکه امروزه همان ماشین آلاتی که در دهه هشتاد در حال تولید قطعه بودند همچنان قطعه تولید می کنند تصریح کرد: تنها راه حل مشکل خودروسازی از انحصار خارج شدن صنعت خودروسازی است و بازار باید به صورت آزاد خودش راه خودش را پیدا کند

سایر قسمت‌ها

نظر شما

شما در حال ارسال پاسخ به نظر «» می‌باشید.

نظرات بینندگان

جدید ترین برنامه ها

آخرین خبرها